سایت یوراسیا ریویو نوشت: بهبود روابط ایران و کشورهای اتحادیه اروپا در سال گذشته، عصری تازه در همکاری های همه جانبه دو طرف را نوید می دهد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "سعید خالوزاده" در مطلبی با این عنوان در سایت "اوراسیا ریویو" نوشت، انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در جمهوری اسلامی ایران و متعاقب آن پیروزی حسن روحانی که گفتمان جدید خود را در خصوص سیاست خارجی ایران معرفی کرده است، با استقبال اتحادیه اروپا و اعضای مختلف آن مواجه شد. در نتیجه این اتحادیه خیلی سریع تمایل خود را برای عادی سازی روابط با ایران ابراز کرد، البته این امر را به حل نهایی مسئله هسته ای ایران مشروط ساخت. از سوی دیگر توافق نمادین بین نمایندگان ایران و گروه پنج بعلاوه یک، در بیست و چهار نوامبر 2013 در ژنو، زمینه‌های معتبری برای عادی شدن روابط و همکاری بین دو طرف ایجاد کرده است.

سفر سال گذشته روحانی به نیویورک برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، با نشست های متعدد رئیس جمهور جدید ایران با مقام های مختلف جهان همراه بود. این ملاقات ها که در آن برخی مقامات عالیرتبه اروپایی نیز حضور داشتند، جو تازه همکاری بین ایران و دیگر کشورها را آفرید. تحت این شرایط جدید، دو طرف صراحتا تمایل خود برای تقویت روابط دوجانبه ابراز کردند.

با در نظر گرفتن روابط تنش آمیز ایران و اعضای اتحادیه اروپا در چند سال گذشته که موجب پایین آمدن سطح مناسبات دیپلماتیک آنها شده بود، این شرایط تازه، نقطه ای مهم و امیدبخش تلقی شد. گرم شدن نسبی روابط به دنبال سفرهای متعدد نمایندگان کشورهای اروپایی و اعضای اصلی اتحادیه اروپا به ایران اتفاق افتاد. این سفرها که تا امروز ادامه داشته است، هیات های پارلمانی، اقتصادی، تجاری و سیاسی کشورهای اتحادیه اروپا را روانه ایران کرد. 

به نظر می رسد اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن در تلاش هایشان برای بهبود روابط با جمهوری اسلامی ایران جدی هستند و به این علت است که روابط دوجانبه آنها در سال گذشته به میزان زیادی بهبود یافته است. چنین بهبود روابطی بین ایران و کشورهای اروپایی تا چند سال قبل قابل تصور نبود.

یوراسیا ریویو نوشت: بی تردید پیروزی دکتر روحانی جو جدیدی را در سطح بین المللی ایجاد کرده و گمانه زنی های مثبت درباره توافق نهایی بر سر برنامه هسته ای ایران را تقویت کرده است. دولت روحانی اثبات کرده است که قادر است ظرفیت های زیادی برای گفت و گو و تعامل سازنده با کشورهای اروپایی ایجاد کند. 
به نظر می رسد کشورهای اروپایی خود را برای ازسرگیری دور تازه ای از روابط و همکاری مطلوب با جمهوری اسلامی ایران در همه حوزه ها، آماده می کنند. برای این کار اکثر آنها صرفا منتظر نتیجه پایانی مذاکرات بر سر برنامه انرژی هسته ای ایران هستند.

چند ماه منتهی به ضرب الاجل بیست و چهار نوامبر که ممکن است به توافق نهایی احتمالی بر سر مسئله هسته ای ایران منتهی شود، به شدت مهم و سرنوشت ساز به شمار می رود. از این رو هر دو طرف به رایزنی ها و تبادل نظر خود ادامه می دهند و به توسعه آینده چشم دوخته اند. همزمان به نظر می رسد گفتمان و جو فکری موجود شاید بهترین شرایطی را ایجاد کرده است که جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا در طول روابط خود در سال های گذشته تجربه کرده اند و می تواند فضا را برای پیشرفت آتی این روابط هموار سازد.




انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار