پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ در گزارشی به قلم "پاتریک مارتین" درباره جنگ سوریه و افزایش شمار آوارگان سوری نوشت: سازمان ملل این هفته اعلام کرد بیش از سه میلیون سوری از این کشور گریخته‌اند و شش میلیون و 500 هزار نفر نیز در این کشور آواره شده‌اند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، بنا بر اعلام این سازمان، شمار کلی سوری‌هایی که ناآرامی ها آنها را مجبور به ترک خانه های خود کرده به مرز ده میلیون نفر رسیده است که تقریبا نیمی از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند. 

دفتر کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد تقریبا نیمی از سوری ها مجبور به ترک خانه های خود شده اند. از هر هشت سوری یک نفر از این کشور خارج شده است و شش میلیون و 500 هزار نفر نیز در این کشور بی خانمان شده اند. کودکان بیش از نیمی از آوارگان را تشکیل می‌دهند. 

بر اساس این بیانیه، شمار آوارگان سوری از آوارگان فلسطینی که تعداد آنها به پنج میلیون نفر می رسد فراتر رفته است . 

دفتر کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل اعلام کرد سوری هایی که اقدام به ترک کشورشان می کنند شرایط بسیار دشواری در این کشور داشته اند و در بسیاری موارد خانواده ها برای عبور از مرز مشقت های فراوانی متحمل شده‌اند. 

تعداد قابل توجهی از آوارگان از مسیرهای زمینی وارد سه کشور همسایه شمالی و جنوبی سوریه شده اند. شمار این آوارگان در ترکیه به 815 هزار نفر ، در لبنان یک میلیون و 140 هزار نفر و در اردن به 608 هزار نفر می رسد. 

تعداد اندکی از این آوارگان وارد همسایه شرق سوریه یعنی عراق شده اند ؛ کشوری که خود درگیر جنگ داخلی است و مرز آن بسته شده است. 

شمار آوارگان سوری که می توانند سوریه را از مسیرهای هوایی و دریایی به مقصد کشورهای آن سوی خاورمیانه ترک کنند بسیار اندک است. 

تشدید خشونت ها در عراق و سوریه شمار آوارگان را به میزان چشمگیری افزایش نداده است و تعداد آنها با آمار و ارقامی که سازمان ملل ژوئن گذشته در این زمینه منتشر کرد تقریبا مطابقت دارد. 

بر اساس گزارش سازمان ملل جنگ بیش از 50 میلیون نفر را در سراسر جهان بی خانمان کرده است. 

به نظر می رسد افزایش خشونت ها در سوریه و نیز تشدید تدابیر امنیتی در مرزهای اردن و ترکیه موجب شده است تا شمار زیادی از آوارگان سوری نتوانند این کشور را ترک کنند. 
شمار آوارگان سوری در داخل سوریه احتمالا از رقم شش میلیون و 500 هزار نفر فراتر است چرا که در شهر حلب یکی از کانون های اصلی جنگ و درگیری فقط ده درصد جمعیت سه میلیون نفری این شهر در سال 2011 همچنان در خانه های خود مانده اند و دیگر ساکنان اقدام به ترک خانه های خود کرده اند. 

مهاجرت آوارگان سوری فاجعه ای انسانی است که از مداخله امپریالیسم غرب در سوریه نشات می گیرد ؛ مداخله ای که با حمایت آمریکا برای بی ثباتی در سوریه و براندازی رژیم بشار اسد در سال 2011 میلادی آغاز شد. 

از آن زمان آمریکا ، انگلیس ، فرانسه به همران متحدان واشنگتن همچون عربستان سعودی ، ترکیه و قطر اقدام به ارسال سلاح و دیگر تجهیزات برای گروه هایی کرده اند که می کوشند در درگیری های فرقه ای اکثریت جمعیت سنی را علیه رژیم اسد بسیج کنند . 
تردیدی نیست که افزایش مداخله نظامی آمریکا و گسترش حملات نظامی و حملات هواپیماهای بدون سرنشین این کشور به مناطق تحت کنترل گروه تروریستی داعش تنها فاجعه انسانی را در سوریه تشدید خواهد کرد. 

افزایش شمار سوری هایی که به تازگی از مرز این کشور عبور کرده اند نشان از شرایط بسیار دشواری دارد که سوری ها در کشورشان با آن مواجه هستند. 

بهای نان در سوریه در مقایسه با سال گذشته ده برابر شده و قیمت سوخت در این کشور سر به فلک کشیده است. اقتصاد سوریه دچار رکود شده و خدمات پزشکی در این کشور به پایین ترین سطح رسیده است به گونه ای که پانزده درصد آوارگانی که وارد اردن شده اند به علت محرومیت از مراقبت های پزشکی مدتهاست که بیماری هایی همچون دیابت ، نارسایی قلبی و نیز سرطان مبتلا هستند. 

شرایط آوارگان سوری در دیگر کشورها اندکی بهتر است. در حالی که یک میلیون و 500 هزار نفر از آوارگان کودک هستند تنها 350 هزار تن آنها از امکان تحصیل در مدارس این کشورها برخوردارند. 

تنها 400 هزار آواره در مکان های سرپوشیده اسکان داده شده اند و بقیه آنها در محله های فقیرنشین بیروت ، امان ، انتاکیه و دیگر شهرها حضور دارند.  

سازمان‌ها و کشورهای کمک کننده از سال 2012 میلادی بالغ بر چهار میلیارد  100 میلیون دلار به آوارگان سوری اختصاص داده اند ، اما با توجه به شمار کنونی آوارگان سهم هر یک از آنها از این رقم کمتر از 700 دلار در سال است. 

مقامات سازمان ملل می‌گویند دو میلیارد دلار دیگر برای آوارگان سوری نیاز است و بیش از دو میلیون آواره در فصل زمستان باید در مکان های سرپوشیده اسکان داده شوند. 



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار