با انجام اصلاحات اساسي بر روي سگمنت‌هاي 6 تا 11 ماشينهاي 2 و 4 ريخته‌گري مداوم، علاوه بر افزايش زمان آماده بکاري اين ماشين‌هاي ريخته‌گري، مدت زمان تعويض خط به ميزان 90 درصد کاهش يافت و با کاهش نفر ساعتي که در زمان تعميرات صورت گرفت به لحاظ اقتصادي نيز يک ميليارد و 103 ميليون و 200 هزار ريال صرفه جويي اقتصادي حاصل شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان وبه نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اکبر رضا زاده شيفت فورمن تعميرگاه ريخته‌گري مداوم فولاد مبارکه افزود: ناحيه فولادسازي جهت توليد تختالهاي با کيفيت بالاتر و همچنين افزايش توانمندي براي توليد محصولات خاص، اقدام به اجراي طرح توسعه بر روي ماشينهاي 2 و4 ريخته گري نمود به نحوي که با اضافه کردن سگمنتهاي 6تا 11 به جاي غلتکهاي کشاننده و مستقيم کننده ، اين مهم حاصل گرديد.

سگمنتهاي 6تا11 مذکور داراي 6 رديف غلتک بوده که وظيفه شکل‌دهي و افزايش کيفيت تختال تا انتهاي ماشين ريخته‌گري را بر عهده داشته و بر روي هر دو خط ماشينهاي ريخته گري 2 و4 نصب مي شوند .هر سگمنت داراي 2 عدد غلتک موتوري مي‌باشد که آب خنک کاري اين غلتکهاي موتوري،توسط روتاري جوينت از يک طرف غلتک وارد شده و پس از خنک کاري ازهمان طرف خارج مي‌شود و درطرف ديگرغلتک، کوپلينگ و قطعات لازم جهت اتصال به موتور محرک نصب مي‌شود که اين طراحي اوليه 2 مشکل داشت : اول اينکه محل ورود و خروج آب خنک کاري طراحي ضعيفي داشته و در شرايط کاري ريخته گري، با نشتي آب و در نتيجه موجب توقف ماشين ريخته گري مي‌شد دوم اينکه ، هرگاه نياز به تعويض خط سگمنتهاي 6تا11 باشد، سگمنت مي‌بايست 180 درجه بچرخد بنابراين لازم است که جاي کوپلينگ موتور و روتاري جوينت آب خنک‌کاري عوض شود لذا براي اين کار، نفرات تعميرکار مي‌بايست مجدداً فريم‌هاي سگمنت را از هم جدا کرده و سپس هردو غلتک موتوري را دمونتاژ کرده و 180 درجه بچرخانند و پس از تغيير نشيمنگاه سنتر بيرينگ، غلتکهاي موتوري را مونتاژ کرده و بعد فريم‌هاي سگمنت را روي هم اسمبل نمايند که مجموع اين فعاليتها حدود 64 نفرساعت بوده که توسط 4 نفر به مدت16 ساعت انجام و تمام اين زمان فعاليت بدون ارزش افزوده مي باشد .

وي با اشاره به روند اجراي کارهاي تعميراتي بر روي سگمنتهاي ريخته‌گري تصريح کرد: بنا به نياز ماشينهاي ريخته گري 2و4، در طول يک سال حدود 20 مرتبه مي‌بايست خط سگمنتهاي ريخته گري را تغيير داد که اين امر نفرساعت بدون ارزش افزوده زيادي به واحد تحميل کرده و موجب توقف ماشين ريخته گري در اين مدت و همچنين کاهش بهره وري تعميرگاه و ماشينهاي ريخته گري مي‌گرديد.

وی در خصوص راهکار ارايه شده براي حل اين مشکل گفت: براي برطرف کردن اين مشکل، بر اساس يک پيشنهاد تصميم گرفته شده که در هردو طرف غلتکهاي موتوري ، کوپليگي طراحي و نصب گردد که بتوان هم روتاري جوينت آب خنک کاري را روي آن نصب کرد و هم کوپلينگ مربوط به موتور به نحوي که هنگام نياز به تعويض خط، به جاي مراحل طولاني و بدون ارزش افزوده‌ي فوق و بدون نياز به دمونتاژ کردن فريم ها و غلتکها ، فقط با تعويض جاي روتاري جوينت و کوپلينگ موتور ، خط سگمنت را عوض کردکه به همين منظور براي انجام اين کار ابتدا کوپلينگ مورد نظر طراحي شده سپس نقشه ساخت آن تهيه و طي يک درخواست ساخت تحويل کارگاه مکانيک تعميرگاه مرکزي گرديد و پس از ساخت، بر روي غلتکهاي موتوري نصب گرديد که براي اين کار، بر روي نشيمنگاه روتاري جوينت و کوپلينگ موتور نيز اصلاحات لازم صورت گرفت تا قابليت نصب بر روي هر دوطرف غلتک را پيدا نمايند.

شيفت فرمن تعميرگاه ريخته‌گري مداوم فولاد مبارکه با اشاره به نتايج حاصل از اجراي اين طرح موفقيت آميز افزود: در نهايت با انجام اصلاحات و ساخت قطعات مورد نياز، نصب آزمايشي انجام گرفت و سگمنت جديد به خط توليد ارسال گرديد که پس از بهره برداري هيچگونه مشکل نشتي آب از سنتر بيرينگ مشاهده نشد و از طرفي مدت زمان تعويض خط نيز به ميزان 90درصد کاهش پيدا کرد که از اين طريق ميزان يك ميليارد و 103 ميليون و 200 هزار ريال صرفه جويي اقتصادي ناشي از کاهش نفرساعت تعميرات حاصل گرديد و علاوه برآن زمان آماده بکاري ماشين ريخته گري نيز افزايش يافت بنابراين طرح جديد مورد تاييد قرار گرفت و بر روي تمام سگمنتهاي6 تا11 ماشينهاي ريخته گري 2و4 اين تغيير طرح انجام شد و در حال حاضر کاملاً در حال بهره برداري مي باشد.



انتهای پیام

برچسب ها: اصفهان ، کاهش ، زمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.