مدیرعامل بانک سپه:

تفاوت نرخ سود و تسهیلات، بانک‌ها را بنگاه‌دار کرد/فروش 300 میلیارد تومان اموال مازاد بانک سپه

تقوی‌نژاد گفت: بانک سپه از دوران سخت خود عبور کرده و سرمایه بانک در حال حاضر 72 هزار و 500 میلیارد ریال شده است.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، تقوی‌نژاد مدیرعامل بانک سپه امروز در نشست خبری با بیان اینکه نگاه دولت نسبت به بانک‌ها تغییر کرده است اظهار داشت: بانک‌‌‌ها دیگر ابزار تحقق اهداف دولت نیستند بلکه دولت به عنوان بنگاه اقتصادی و وکیل سپرده‌گذاران می‌نگرد.

وی افزود: در سال گذشته کمترین تکلیف را از سوی دولت برای بانک‌داشتی و تکالیف بودجه‌ای به شدت کاهش یافت و بانک به عنوان نهاد اقتصادی و وابسته‌ای برای مردم در نظر گرفته شد.
 
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی در گذشته رابطه غیرمنطقی نرخ سود و تسهیلات بود گفت: در گذشته نرخ سود و تسهیلات به صورت منطقی تعیین نمی‌شد و گاهی از نرخ سپرده‌ها کمتر بود و بانک‌ها را با زیان مواجه می‌کرد از این رو یکی از دلایل عمده‌ای که برخی از بانک‌ها به سمت بنگاه‌داری سوق یافتند رابطه غیرمنطقی بین نرخ سود و تسهیلات بود.
 
وی با اشاره به قفل شدن منابع بانک‌ها به دو دلیل  اشاره کرد و افزود: تسهیلات همیشه سبز (یعنی بنگاه‌های اقتصادی فارغ از اینکه در چه دور‌ه‌ای به بهره‌برداری برسند تسهیلاتی را از بانک‌ها دریافت می‌کنند که این موضوع از گردش وجوه برای سایر بخش‌ها جلوگیری می‌کند) و مطالبات غیرجاری  (شرکت‌های بدهکار در سال‌های گذشته تمایلی به بازپرداخت منابع نداشته‌‌اند که 20 درصد منابع سیستم بانکی از این طریق قفل شد) دو عامل قفل شدن منابع بانکی طی سال‌های گذشته بود.
 
به گفته تقوی‌نژاد دولت یازدهم تمرکز درآمدهای کارمزدهای بانک را در دستور کار قرار داده‌اند.
 
*پرداخت 34 هزار و 732 هزار میلیارد ریال تسهیلات در چهار ماهه 93

مدیرعامل بانک سپه در ادامه با بیان اینکه سال گذشته 164 هزار فقره تسهیلات به مبلغ 92 هزار میلیارد ریال پرداخت شد گفت: از این میزان سهم بخش صنعت و معدن 44 هزار میلیارد ریال، بخش بازرگانی 35 هزار میلیارد ریال و بخش کشاورزی 12 هزار میلیارد ریال بوده است.
 
وی ادامه داد: همچنین در بخش تسهیلات خرد 100 هزار فقره وام به مبلغ 5 هزار و 600 میلیارد ریال پرداخت شد که بیشترین مبلغ و تعداد مربوط به کالاهای اساسی به میزان 2 هزار و 797 میلیارد ریال بوده است.
 
تقوی‌نژاد به چهار ماهه سال جاری اشاره کرد و گفت: 40 هزار و 500 فقره تسهیلات به مبلغ 34 هزار و 732 میلیارد ریال برای بخش‌های صنعت و معدن به میزان 14 هزارو 500 میلیارد ریال، بخش کشاورزی 9 هزار و 380 میلیارد ریال و بخش بازرگانی 10 هزار و 953 میلیارد ریال در چهار ماهه نخست 93 بوده‌ است.
 
مدیرعامل بانک سپه به ارائه تسهیلات خرد در سه ماهه نخست سال 93 نیز اشاره کرد و افزود: 32 هزار فقره وام با مبلغ 2 هزار و 500 میلیارد ریال پرداخت کرده‌ایم.
 
وی با بیان اینکه بانک سپه با جهت‌گیری تسهیلات ارزی حدود 8 میلیارد دلار منابع از طریق انعقاد قرارداد با صندوق توسعه ملی ایجاد کرده است گفت: مقرر شده این مبلغ در بخش‌های مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاه، فولاد و ... وارد شود.
 
 وی ادامه داد: برخی از طرح‌ها در مرحله قرارداد نهایی است که بیشتر مربوط به میادین مشترک نفتی می‌شود.
 
*سپرده‌‌های بانک سپه در پایان مرداد 93 به 380 هزار میلیارد ریال رسید
 
مدیرعامل بانک سپه با بیان اینکه از محل تسهیلات فاینانس چین استفاده کردیم گفت: قراردادی میزان 480 میلیون یورو برای احداث پتروشیمی که مراحل نهایی خود را طی می‌کنند انجام شده‌اند.
 
وی به سپرده‌های بانک سپه اشاره و تصریح کرد: کل سپرده‌های بانک سپه در پایان سال 92، 341 هزار میلیارد ریال بود که سپرده‌های ما در پایان مرداد 93 به 380 هزار میلیارد ریال رسیده است.
 
وی افزود: در 5 ماهه ابتدای امسال نسبت به پایان سال گذشته 11 درصد رشد منابع داشته‌ایم و در مجموع نسبت به پایان سال 92، 26 درصد رشد سپرده داشتیم.
 
*33 هزار میلیارد ریال مطالبات غیرجاری بانک سپه تا پایان خرداد 93

تقوی‌نژاد به مطالبات غیرجاری بانک سپه اشاره کرد و اظهار داشت: تا پایان سال 91 مبلغ 31 هزار و 300 میلیارد ریال، تا پایان سال 92 مبلغ 32 هزار و 100 میلیارد ریال و تا پایان خرداد 93 مبلغ 33 هزار میلیارد ریال مطالبات غیرجاری داشته‌ایم.
 
وی ادامه داد: در بانک سپه موفق شدیم نسبت به مطالبات غیرجاری به تسهیلات را از 16.5 درصد در سال 92، به 13.5 درصد در پایان 92 کاهش دهیم.
 
به گفته وی جهت‌گیری بانک این است که تا پایان سال 93 این میزان تک رقمی شود.

*1600 میلیارد تومان از بدهی دولت به بانک سپه باقی مانده است

 
وی با اشاره به بدهی دولت به سیستم بانکی کشور اظهار داشت: مطالبات بانک سپه از دولت به مبلغ 3 هزار و 400 میلیارد تومان بود.
 
وی افزود: از این میزان 1800 میلیارد تومان تا پایان سال 92 وصول شد اما هنوز 1600 میلیارد تومان باقی مانده است.
 
تقوی‌نژاد با بیان اینکه نرخ تجهیز منابع در حال افزایش است افزود: در اسفند 91 قیمت تمام شده پول 14.6 درصد بود که این میزان در سال 92 به 16.45 درصد افزایش یافت.
 
وی ادامه داد: این میزان در تیرماه سال جاری به 17.6 درصد رسید که نشان‌دهنده لزوم کنترل این منابع است.
 
*2 هزار میلیارد تومان مطالبات مشکوک‌الوصولی داریم
 
وی با بیان اینکه 2 هزار میلیارد تومان مطالبات مشکوک‌الوصولی داریم اظهار داشت:  40 درصد از این میزان تسهیلاتی است که با نرخ کمتر از 14 درصد به متقاضیان پرداخت شده است.
 
وی ادامه داد: پرونده این افراد شناسایی شده که در این راستا 66 جلسه در کمیسیون عالی تشکیل و به 216 پرونده رسیدگی و هزار و 180 میلیارد تومان تعیین تکلیف شده است.
 
وی افزود: همچنین در 4 ماهه نخست امسال حدود 19 جلسه تشکیل و به 66 پرونده رسیدگی و 9 هزار میلیارد ریال تعیین تکلیف شده است.
 
وی به وصولی‌ها نیز اشاره کرد و گفت: وصولی‌های سال 92، 1 هزار و 750 میلیارد تومان و وصولی‌های سه ماهه سال 93، 400 میلیارد تومان بوده‌اند.
 
مدیرعامل بانک سپه با اشاره به مطالبات ارزی تصریح کرد: مطالبات معوق ارزی ناشی از تسهیلات پرداختی از محل ذخیره ارزی است.
 
وی افزود: البته طبق مأموریتی که دولت به کمیسیون اقتصادی خود تعریف کرده است بانک‌ها نسبت به وصول خود اقدام خواهند کرد.
 
تقوی‌نژاد با بیان اینکه 1.7 میلیارد دلار مجموعه تسهیلاتی است که در بانک سپه برای حساب ذخیره ارزی پرداخت شده افزود: 820 میلیارد دلار از این میزان مجموعه تسهیلاتی است که تاکنون معوق مانده است.
 
مدیرعامل بانک سپه اظهار داشت: البته بانک مرکزی در اسفندماه بخش‌نامه‌ای را برای تعیین تکلیف بدهکاران ابلاغ کرده که ما توانستیم بخش عمده‌ای از کسانی که به بانک مراجعه کردند را تعیین تکلیف کنیم.
 
*در حال حاضر سرمایه بانک سپه 72 هزار و 500 میلیارد ریال است


تقوی‌نژاد با بیان اینکه سرمایه بانک سپه در اسفند 91، 8 هزار و 599 میلیارد ریال بود که متأسفانه بدلیل اینکه در شهریور 92 زیانی اضافه شد سرمایه بانک مستهلک شده و به عدد صفر نزدیک شده بود.
 
وی افزود: سال گذشته کمک بزرگی شد و تلاش گردید از منابع مختلف برای تأمین سرمایه بانک استفاده شود که در حال حاضر سرمایه بانک سپه در حال حاضر سرمایه بانک سپه 72 هزار و 500 میلیارد ریال شده است.
 
مدیرعامل بانک سپه با تأکید بر اینکه از دوران سخت عبور کرده‌‌ایم گفت: از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و فروش دارایی‌ها بخشی از مشکلات خود را جبران کردیم و حدود 300 میلیارد تومان از اموال مازاد بانک را به فروش رساندیم.

تقوی‌نژاد همچنین در ادامه با بیان اینکه نسبت کفایت سرمایه بانک در پایان شهریور 92، منفی 0.19 بود اظهار داشت: در حال حاضر کفایت سرمایه ما به 2.8 افزایش یافته است.
 
وی همچنین از رشد 300 درصدی مجموع فعالیت ارزی بانک سپه در سه ماهه نخست سال 93 نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

انتهای پیام/
برچسب ها: بانک ، سپه ، تسهیلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار