كسب 3 ركورد بی نظير در عمليات حفاری دريايی

بررسي كارنامه و عملكرد شركت های بزرگ را مي توان با مرور فعاليت های بزرگ و ركوردهای عملياتی كسب شده توسط آنان رصد كرد؛ حفاری شمال طي كمتر از 6 ماه توانسته است 3 ركورد بی نظير در حوزه عمليات حفاري دريايی به دست آورد، هر 3 دستگاه حفاری دريايی متعلق به اين شركت توانستند در 6 ماه نخست سال 93 در زمينه سرعت حفاری ركوردهای چشمگيری را بر جاي گذارند ؛ شاخص هايی كه بي ترديد در جهان پررقابت ضنعت نفت و حفاری ماندگار خواهند بود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی شرکت حفاری شمال، آخرين روز از نخسين ماه سال 93 بود كه خبر  شكسته شدن ركورد سرعت حفاری در پارس جنوبي توسط دستگاه حفاری سحر يك منتشر شد.
 
با تلاش حفارمردان متخصص شركت حفاري شمال و نظارت، حمايت و پشتيبانی شركت پتروپارس ركورد سرعت عمليات حفاري در تاريخ توسعه ميدان گازی پارس جنوبي توسط يكي از معدود دكل هاي حفاری تحت مالكيت جمهوری اسلامی ايران شكسته شد.
 
بيانيه مذكور تاكيد مي كرد: اين ركورد غرور آميز توسط دستگاه حفاری سحر1 به ثبت رسيد كه دو سال قبل و پس از توقفی 28 ساله  در تامين دكل های دريايی؛ توسط حفاري شمال و تحت مالكيت اين شركت ايرانی وارد آبهای خليج فارس شده بود.
 
در این بیانیه تصریح شد : با تلاش کارکنان حرفه ای شركت حفاری شمال حفره 32 اینچی یكی از چاه های میدان گازی پارس جنوبی در فاز 13 در عرض 16 ساعت حفر و عملیات حفاری در آن با موفقیت به پایان رسید كه این سرعت حفاری به استناد آمارهای موجود در طول تاریخ توسعه میدان پارس جنوبی بی نظیر بوده است و به فضل الهی شركت حفاری شمال موفق شد ركورد شایسته دیگری را در كتاب افتخارات صنعت نفت ایران به ثبت برساند. 
آخرین ركورد موجود در این زمینه و در مورد حفره ای مشابه در همین میدان گازی مربوط به یك دستگاه حفاری با مالكیت هند و تحت اجاره شركت های ایرانی است كه در سال 1391 با سرعت حفاری بیش از 20 ساعت به ثبت رسید.  
ركورد سابق هم در زمانی به ثبت رسیده بود كه دستگاه سحر 1 هنوز وارد منطقه عملیاتی پارس جنوبی نشده بود و اكنون شركت حفاری شمال موفق شد علاوه بر بهبود ركورد سابق به میزان بیش از 4 ساعت، این افتخار را به نام یكی از دكل های تحت مالكیت جمهوری اسلامی ایران و با كاركنان متخصص ایرانی به ثبت برساند.   
حصول این موفقیت جز در پناه حمایت و همدلی مدیران و متخصصان شركت پتروپارس به عنوان كارفرمای پروژه حفاری فاز 13 به دست نیامد و اعتماد به وجود آمده میان اركان تصمیم ساز و اجرایی در شركت های پتروپارس و حفاری شمال مهمترین عامل دست یابی به این موفقیت بوده است.  
حفاری شمال معتقد است وجود كارفرمایان حرفه ای و دوراندیش و همگامی آن با پیمانكارانی كاربلد و حرفه ای در پروژه های خطیر، نتایجی ملموس همچون كسب ركورد سرعت حفاری در بزرگترین میدان گازی جهان برای كشورمان را به بار می آورد .  
دراین بیانیه با یادآوری اینكه حفاری شمال حرفه ای ترین شركت ایرانی مجری عملیات حفاری دریایی به ویژه در حوزه آبهای عمیق در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است تصریح شده است: كسب ركورد سریع ترین حفاری در تاریخ توسعه پارس جنوبی از آن جهت برای ما ارزشمند است كه این میدان در كانون توجه و تمركز سیاست های توسعه ای ملی و مورد توجه افكار عمومی است و امیدواریم در آینده نیز با شكل گیری نگاه های ملی  توسط كارفرمایان، توسعه و پیشرفت طرح های بزرگ و سرنوشت ساز صنعت نفت شتاب بیشتری به خود گیرد و كشور و مردم ایران از بركت این پیشرفت ها منتفع شوند.
 
با وجود كسب این ركورد موثر و چشمگیر اما روایت ركوردهای موفق شركت حفاری شمال ادامه می یابد.  
هنوز 2 ماه از تحقق این ركورد سپری نشده بود كه خبر حفر هر حلقه چاه نفت دریایی با متوسط زمانی 47 روز توسط دستگاه حفاری الیما متعلق به شركت حفاری شمال منتشر شد.  
هدایت اله خادمی؛ مدیرعامل شرکت حفاری شمال با اشاره به اینکه طی  9 ماه و نیم  پایانی سال 2013 میلادی، یک دکل حفاری دریایی متعلق به شرکت حفاری شمال موفق شده است، 6 حلقه چاه را در یک میدان نفتی دریایی در خارج از ایران حفر نماید گفت: متراژ مجموع این چاه ها بالغ بر 18 هزار متر است.  
وی تصریح کرد: دستیابی به این عدد در حوزه صنعت حفاری دریایی آن هم در منطقه سخت و دشوار دریای کاسپین یک دستاورد فنی قابل توجه محسوب می شود.  
مدیرعامل شرکت حفاری شمال یادآور شد: رویکرد حرفه ای کارفرمای پروژه نقش ممتازی در حصول این دستاورد داشته است به گونه ای که کارفرما با ارائه برنامه حفاری متناسب، نظارت و هماهنگی توانسته راندمان حفاری را افزایش دهد.  
وی گفت: حفاری شمال با اجرای عملیات حفاری بدون خطا و اعمال رویکردهای تعاملی حرفه ای توانسته است زمینه خوبی برای اعتماد و همگرایی با کارفرما ایجاد کند و همین عوامل باعث شده است تا چنین سرعتی را در عملیات حفاری دریایی به دست آوریم.   بیستم مرداد ماه هم یك ركورد دیگر در فضای صنعت نفت و حفاری ایران ثبت می شود.  
سوپرریگ مدرن سحر2 موفق شد 322 متر حفاری در یك حفره هشت و نیم اینچی در میدان گازی مشترك پارس جنوبی را در عرض یك روز به پایان برد كه این زمان حاكی از كسب یك ركورد جدید در سرعت عملیات حفاری در بزرگترین میدان گازی جهان است.  
آخرین ركورد قبلی حفاری در پارس جنوبی كه در مدت زمان یك روز كسب شده است مربوط  به دكل حفاری آبان بوده است كه در زمان مشابه (یك روز) موفق شده بود 243 متر حفاری را انجام دهد. 
 این ركورد توسط دكل سحر2 متعلق به شركت حفاری شمال به میزان 79 متر بهبود یافته است.   كسب این ركورد جدید؛ دستاوردی بزرگ در راستای تحقق سیاست های كلان كشور و وزارت نفت در زمینه سرعت بخشیدن به حفاری و تولید از بخش ایرانی میدان گازی پارس جنوبی است و  حفاری شمال اظهار امیدواری كرده است با تداوم سرعت توام با كیفیت در عملیات حفاری، كشورعزیزمان بتواند گام های موثری در صیانت از منافع ملی در بزرگترین میدان گازی جهان بردارد. 
 شركت حفاری شمال طی سال های گذشته با اذعان به ضرورت ارتقای ناوگان حفاری با مالكیت جمهوری اسلامی و تحمل مخاطرات فراوان، نسبت به تامین دكل های حفاری مدرن سحر 1 و 2 اقدام كرد و ثمره این فعالیت ها كه در كسب ركوردهای جدید متجلی شده است.  

حفاری شمال را بیشتر بشناسیم:  

شركت حفاری شمال در سال 1377 به موجب مصوبه هیأت مدیره شركت ملی نفت ایران به عنوان یكی از شركت‌های بالادستی صنعت نفت به ثبت رسید و فعالیت خود را از ابتدای دهه 80 شمسی بر پایه فن‌آوری‌های نوین و مدیریت دانش محور آغاز كرد.  
این شركت در سال 1387 و براساس سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی( ابلاغی رهبر معظم انقلاب) به شركت سهامی عام تغییر ماهیت داد و در سال 1388 پذیره نویسی سهام آن در بورس اوراق بهادار تهران آغاز شد.  
حفاری شمال در حال حاضر با مالكیت 9 دستگاه سكوی حفاری خشكی نیمه‌سنگین و 3 دستگاه سكوی حفاری دریایی پایه‌دار جزو پیشگامان صنعت حفاری مدرن در ایران و منطقه خاورمیانه است. حفاری شمال همچنین با مدیریت و راهبری دستگاه فوق مدرن نیمه شناور ایران امیركبیر (كه در مالکیت شرکت نفت خزر است) موفق شد در سال 1390 حفاری در یك میدان عظیم هیدروكربنی را در آبهای ایرانی دریای خزر به اتمام رسانده و به آرزوی یكصد ساله ایران در كشف منابع انرژی در این منطقه واقعیت بخشد.
این شركت در حال حاضر خدمات فنی و حفاری گسترده‌ای را در زمینه حفاری، خدمات دریایی، سیمانكاری و اسیدكاری، حفاری انحرافی، نمودارگیری از چاه‌ها، راندن لوله‌های جداری، ابزار و لوازم در گردش، مهندسی گل و سیمان ، پسماند حفاری، چاه‌پیمایی ، كنترل عملیات حفاری ( Mud Logging ) و ... را به شركت‌های بزرگ و معتبر ایرانی و بین المللی ارائه می كند.  
شركت حفاری شمال تمامی فعالیت‌های اجرایی- عملیاتی و فنی خود را بدون بهره گیری از متخصصان غیر ایرانی و صرفاً با تكیه بر دانش، مهارت و تخصص كاركنان ایرانی انجام می دهد و در این مسیر همواره بر رشد و توسعه دانش تخصصی صنعت حفاری به جوانان و دانش پژوهان ایرانی تأكید داشته است.  
در حال حاضر شرکت حفاری شمال تنها شرکت حفاری ایرانی است که در فراسوی مرزهای کشور فعالیت می كند و نمادی از اقتدار علمی و توسعه یافتگی صنعت حفاری ایران قلمداد می گردد، این شرکت موفق شد با رعایت قوانین و مقررات بین‌المللی HSE رکورد کار بدون حادثه را بر روی دستگاه حفاری ایران خزر کسب نماید، همچنین حفاری شمال تنها شركت دارنده ربات عملیاتی كنترل از راه دور ROV ( Remotely Operated Vehicle  ) برای حفاری در آبهای عمیق در منطقه آسیا و خاور میانه است./انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار