یک حقوقدان گفت:‌ اعمال تحریم‌های جدید همزمان با مذاکرات 1+5 بار دیگر تحلیل‌های سیاستمدارن، حقوقدانان و در رأس همه آنان تذکرات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص برخورد منافقانه و دوگانه ایالات‌متحده را به اثبات و حقانیت ایران را به منصه ظهور می‌رساند.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، دولت آمریکا شرکت‌ها و افراد تازه‌ای را مشمول تحریم‌های اعمال شده علیه ایران معرفی کرده و در اطلاعیه‌ای اعلام كرده است که این تحریم‌ها برای حفظ فشار بر ایران اعمال می‌شوند و مدعی شده كه شرکت‌ها و افرادی که تحت آن قرار می‌گیرند در کمک به برنامه هسته‌ای ایران و كمك به این كشور در دور زدن تحریم‌ها نقش داشته‌اند و این تحریم‌ها منافاتی با توافق ژنو ندارند.
 
این در حالی است که چند شرکت هواپیمایی، موسسه‌های مالی و بانکی و چند شرکت خارجی و ایرانی در فهرست تازه تحریم‌‌های آمریکا علیه ایران قرار گرفته‌اند.

در همین زمینه "محمدرسول ایزدی" کارشناس ارشد حقوق تجارت بین‌الملل طی ارسال یادداشتی به باشگاه خبرنگاران، به بررسی ابعاد حقوقی این مهم پرداخت، که متن این یادداشت به شرح زیر است:  
 
 
همزمان با سال‌روز ترور ناجوانمردانه محمدعلی رجایی رئیس‌جمهور و محمدرضا باهنر نخست‌وزیر وقت جمهوری اسلامی ایران توسط سازمان مجاهدین (منافقین) خلق ایران بار دیگر ایالات‌متحده ایران، به عنوان سردمدار ایجاد فتنه و حامی تروریسم،به خیال خود با اعمال تحریم‌های یک‌جانبه موجبات در تنگنا قرار دادن ملت ایران را فراهم کرده است.

 وضع تحریم‌های جدید همزمان با مذاکرات 1+5 نه‌تنها خلاف توافقات منعقده پیشین است بلکه به‌صورت آشکارا خلاف موازین حقوق بین‌الملل و حقوق بشر است. 

در تنگنا قرار دادن ملتی آزاده و مستقل که همواره بر صلح تأکید داشته و خود همواره قربانی دژخیم است علاوه بر آنکه موجب شناخت بیشتر ملت‌های آزاده از سیاست‌های استکبار جهانی خواهد شد، سبب می‌شود تا بار دیگر تحلیل‌های سیاستمدارن، حقوقدانان و در رأس همه آنان، تذکرات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص برخورد منافقانه ایالات‌متحده به اثبات رسیده و حقانیت ایران را به منصه ظهور برساند.

تحریم‌های خطوط هواپیمایی ایران از جمله شرکت‌های معظم معراج و کاسپین که خود اعمال تحریم نسبت به مردم ایران است هرچند ممکن است که در نگاه اول بسیار کارساز بنمایاند، اما به‌راستی باعث خواهد شد تا چهره واقعی دشمن نمایان شود.

بی‌تردید مدیران، مهندسان، حقوقدانان و متصدیان صنعت هوا و فضا همان‌گونه که طی بیش از سی سال توانسته‌اند با تکیه‌بر دانش داخلی، خطوط هواپیمایی را در حد استانداردهای بین‌المللی نگاه‌دارند، ازاین‌پس نیز خواهند توانست تا با عنایت پروردگار و همکاری و همیاری متخصصین هوانوردی این صنعت و خدمت را به بهترین شیوه ممکنه به ملت عزیز ایران ارائه کنند.

اما آشکارا ایران حق شکایت به مراجع بین‌المللی را برای خود در خصوص تحریم‌های خلاف اصول و حقوق بین‌الملل محفوظ دانسته و ایالات‌متحده را مسئول هرگونه صدمه و لطمه به ایرانیان در خصوص مسائل مرتبط با تحریم‌های هوایی می‌داند. 

از این‌ رو به نظر می‌رسد که وضع تحریم‌های جدید علیه ایران نه‌تنها نقض آشکار تعهدات ایالات‌متحده در خصوص توافقات ژنو، بلکه نقض آشکار حقوق بشر و منشور سازمان ملل متحد است زیرا این اقدام نه‌تنها محروم ساختن ملت ایران از بهره‌مندی از توانمندی‌های صنعت مدرن بین‌المللی است بلکه موجب متزلزل شدن آسایش روانی را نیز به دنبال خواهد داشت که این امر برخلاف حقوق بشر دوستانه است.

هرچند که ملت آزاده ایران باور و ایمان دارد که این تحریم‌ها نه‌ تنها موجب ارتقاء علمی و صنعتی کشور خواهد شد بلکه اطمینان دارد وضع تحریم‌های جدید کوچک‌ترین خللی در امنیت هوانوردی کشور به وجود نخواهد آورد. 

از این‌رو امید است تا نمایندگان ملت در مذاکرات پیش رو علاوه بر حفظ منافع ایران در خصوص نقض پیمان‌های به وجود آمده واکنش‌های لازم را نشان و در این سنگر مهم همچون پیش مستحکم و استوار عمل کنند و حامی و امانت‌دار خون شهیدان و نماینده ملت‌های آزاده جهان باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار