علیزاده: در سال جاری تخلفی در مدارس فوتبال زیر نظر آکادمی گزارش نشده است

رئیس آکادمی ملی فوتبال از راه اندازی سامانه بری ثبت مشخصات فوتبال آموزان در مدارس فوتبال سراسر کشور خبر داد.

به گزارش سایت رسمی فدراسیون، دکترمحمد حسین علیزاده، رئیس آکادمی ملی فوتبال گفت: تمام تلاش ما از ساماندهی مدارس فوتبال این است که فعالیت بازیکنان در این مدارس به شکل سیتماتیک ثبت شود. بر همین اساس طبق آیین نامه ای که مصوب شد، اعلام کردیم تمامی مدارس فوتبال باید زیر نظر باشگاهها فعالیت کنند و باشگاهها نیز بازیکنان خود را از این مدارس در رده های سنی مختلف انتخاب کنند. حدود 800 مدرسه در سایت مدارس فوتبال از دو سال گذشته ثبت شده اند که در نظر داریم به مرور زمان زیر نظر باشگاهها فعالیت کنند. ما بازیکنان مستعد را زیر نظر استعدادیاب ها تربیت می کنيم و در آخر، راه برای رسیدن به تیم های باشگاهی یا ملی فراهم می شود.

وی در ادامه افزود: برای تشکیل تیم ملی زیر 14 سال برنامه آکادمی بدین شکل است که این مدارس ابتدا در فستیوال شهرستان ها و سپس فستیوالهای استانی شرکت می کنند. در نهایت منتخب مدارس در فستیوال نهایی که درآکادمی ملی فوتبال برگزارمی شود، حضور خواهند داشت. پس از آن استعدادیاب ها، این فوتبال آموزان را زیر نظرخواهند داشت تا آموزش های لازم را ببیند. ضمن اینکه خانواده ها با دید بازتری فرزندان خود را در مدارس فوتبال ثبت نام می کنند.

رئیس آکادمی فوتبال در ادامه گفت: با توجه به اینکه فستیوال ها محل تفریح و ورزش است و در کنار آن فوتبال آموزان مستعد انتخاب می شوند، مدل استعدایابی طراحی شده فیفا در دستور کاریمان قرار گرفته و هم اکنون در کل کشور در حا اجرا است و این طرح به  دفتر استعدایابی وزارت ورزش و جوانان ارسال شد که مور استقبال قرار رفت. 

دکتر علیزاده افزود: پیش از این بچه ها در رقابت های لیگ شرکت می کردند که بسیار فرسایشی،پر هزینه و با خطر همراه بود اما اکنون با برگزاری فستیوالها بستر رو به رشد فوتبال را ایجاد کرده ایم. معتقدم مسیری که فوتبال پایه برای تربیت فوتبال آموزان در پیش گرفته شروع مناسبی برای اجرای فوتبال حرفه ای است.

رئیس آکادمی ملی فوتبال در ادامه در پاسخ به این سوال که چند سال طول می کشد تا این پروژه به بار بنشیند گفت: نخستين بار است که اين طرح به صورت بومی در ایران اجرا می شود. بدون شک مدت زمانی هم به طول می انجامد. اما تصورم این است که با توجه به برنامه ریزی ها تا 5 سال دیگر شاهد به بار نشستن این بازیکنان در تیم های ملی نوجوانان، جوانان و امید خواهیم بود.

وی در ادامه بیان کرد: در اکثر کشورها این مدل وجود دارد که نخبه های خود را به کمپ های مطرح دنیا می فرستند و برای رشد فوتبال خود در آینده از آنها استفاده می کنند؛ اما معتقدم روند گلخانه ای بر این کشورها حاکم است که چندان مثمر ثمر نخواهد بود و دلیل این مطلب نتایج بسیار ضعیف این کشورها در فوتبال است.  تلاش ما این است که با انتخاب و تربیت بازیکنان در رده های سنی پایه  رقابت های منطقه ای و بین المللی خاص این رده سنی را برگزار و شرایط فنی آنها را ارتقا دهیم. برای رفع این مشکل برگزاری فستیوال بین المللی را در دستور کاریمان قرار داده ایم. در واقع یکی از حلقه های مفقوده فوتبال پایه  نبود تجربیات بین المللی در رده های پایه است که با برگزاری این فستیوال حضور تیم های مختلف خارجی این مشکل را رفع می کنیم.

رئیس اکادمی ملی فوتبال گفت: اکنون 45 بازیکن در رده های مختلف تیم های ملی هستند که در باشگاههای کشور نیز حضور دارند. فکر می کنم باشگاهها باید بازیکنان را تربیت و در اختیار تیم ملی قرار دهند نه اینکه ما بازیکنان را شناسایی و تربیت کرده و پس از حضورشان در تیم های ملی، به باشگاهها معرفی کنیم.

رئیس آکادمی ملی فوتبال درباره تعامل آکادمی با وزارت آموزش و پروش افزود: در سال جاری تفاهم نامه ای با وزارت آموزش و پرورش به امضا رساندیم و با تعامل خوبی که برقرار است فعالیتهای مشترک خود در فوتبال پایه را پیگیری می کنیم. یکی از دلایل مهم این همکاری و تفاهم نامه مشترک این است که بازیکنان  مدارس فوتبال از فوتبال آموزانی تشکیل شده که دانش آموز هستند. مربیان ما همگی معلم ورزش و ساختار فوتبال پایه مان،  نیز با ساختار آموزش و پرورش مشابه بوده  و فعالیتهای مشترک و هدفمند را با یکدیگر دنبال می کنیم و نتیجه همکاری مشترکمان همان تیم ملی دانش آموزی خواهد بود.

وی در پایان گفت: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که سامانه جدیدی را معرفی کرده ايم که دارای مزایای بسیاری است. از این پس فوتبال آموزان کارت شناسایی دارند و تمامی اطلاعات مربوط به آنها با مدیریتی که در پیش گرفته ایم ثبت خواهد شد. از این پس هیچ فوتبال آموزی بدون اطلاعات در سیستم سامانه آکادمی ملی فوتبال شناسایی نخواهد شد. بر اساس برنامه ریزی های به عمل آمده  قرار است تا پایان سال اطلاعات  40 هزار فوتبال آموز در سامانه مدارس فوتبال ثبت شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار