مدیرکل سازمان امور اقتصاد و دارایی تهران مطرح کرد

افزایش 500 درصدی مراجعه هیات‌های سرمایه‌گذاری خارجی به کشور/ سهم 60 درصدی تهران در سپرده‌های بانکی

امروز در سازمان امور اقتصاد و دارایی تهران، مرکز جذب و خدمات سرمایه‌گذاری تهران با حضور وزیر اقتصاد و استاندار تهران افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، احمدوند مدیرکل سازمان امور اقتصاد و دارایی تهران امروز در مراسم افتتاح مراسم جذب و خدمات سرمایه گذاری تهران با بیان اینکه سرمایه گذاری به عنوان حساس‌ترین متغیر نظام اقتصاد کلان در حال افزایش است اظهار داشت: افزایش سرمایه گذاری منجر به افزایش تولید، اشتغال زایی، افزایش عرضه کالا، افزایش رفاه عمومی و ارتقای بهر‌وری در اقتصاد می شود.
 
وی افزود: لذا باید با برنامه ریزی با ثبات تلاش کنیم بستر برای افزایش سرمایه گذاری فراهم شود.
 
احمدوند با بیان اینکه امور مربوط به سرمایه گذاری در دو محور است گفت: جمع آوری منابع مالی و تخصیص بهینه این منابع با توجه به شرایط اقتصادی کشور محورهایی هستند که در حوزه سرمایه گذاری باید مورد توجه قرار گیرند.
 
وی در ادامه به ارائه آماری از استان تهران پرداخت و افزود: 34 درصد کارگاه‌های بالای 10 نفر در استان تهران قرار دارند، 60 درصد سپرده های بانکی و اخذ تسعیلات مربوط به استان تهران بوده است، 30 درصد جی دی پی کشور و 30 درصد ارزش افزوده بخش‌های تولیدی مربوط به استان تهران می‌شود.
 
به گفته وی، 37.5 درصد از درامدهای مالیاتی از استان تهران اخذ می شود که 53 درصد درآمد مصوب استانی از تهران تامین می شود از این رو لازم است به این استان توجه ویژه‌ای شود.
 
احمدوند به سرمایه گذاری خارجی در کشور اشاره کرد و گفت: در زمینه سرمایه گذاری خارجی در سراسر کشور 731 طرح با 54 میلیارد دلار سرمایه گذاری مصوب داشته‌ایم که از این میزان 41 میلیارد دلار وارد کشور شده است.
 
وی افزود: در این میان سهم استان تهران 130 طرح با 2.8 میلیارد دلار سرمایه گذاری مصوب بوده است که از این میزان 1.7 میلیارد دلار وارد شده است.
 
به گفته وی، از این میزان 58 درصد در بخش صنعت، 5 درصد کشاورزی، 30 درصد خدمات و 10 درصد امور ساختمانی بوده است.
 
* سرمایه گذاری خارجی فقط جذب پول نیست
 
در ادامه این مراسم یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه سرمایه گذاری خارجی فقط جذب پول نیست گفت: جذب تکنولوژی و دسترسی به بازارهای خارجی شاخصی برای سرمایه گذاری داخلی است.
 
وی به فضای کسب و کار اشاره کرد و افزود: در فضای کسب و کار با مشکلات زیادی مواجه هستیم که خوشبختانه دولت بهبود فضای کسب و کار را در الویت های خود قرار داده است.
 
وی به مرکز جذب و خدمات سرمایه گذاری تهران اشاره کرد و گفت: لازم است در کنار این مرکز مرکزی به عنوان نظام حقوقی جهت ارائه اطلاعات حقوقی به سرمایه گذاران ایجاد شود تا با مشکلی مواجه نشوند.
 
آل اسحق همچنین از برگزاری سمیناری در اتاق بازرگانی تهران در 29 دی ماه در محوریت مزیت‌های سرمایه گذاری خبر داد.
 
* افزایش 500 درصدی مراجعات هیات های سرمایه گذاری به کشور
 
در ادامه محمد خزائی رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران با بیان اینکه از شهریور 92 تا شهریور ماه 93 مراجعات سنگین هیات‌های سرمایه گذاری به کشور صورت گرفته است گفت: در این راستا شاهد افزایش 500 درصدی مراجعات نسبت به مدت مشابه سال قبلش بوده ایم.
 
به گفته وی، ورود هیات‌های بزرگ سرمایه گذاری به کشور جدای از  تامین فاینانس و ورود سرمایه گذاری ‌های انفرادی بوده است.
 
وی اظهار داشت: البته این سرمایه گذاری‌ها هنوز منجر به فعالیت نشده اند و نیاز به گذراندن پروسه هایی دارند اما این مسئله اقبال بین المللی را برای حضور در کشور نشان می‌دهد.
 
وی افزود: نوع مراجعات به سازمان بیشتر حول محور کشورهایی اروپایی و عربی است که دامنه حضور آنها در کشور نسبت به گذشته افزایش پررنگی یافته است.
 
خزایی تصریح کرد: همچنین برخی از کمپانی‌های بیمه که سال‌ها روابطشان با ما قطع بود در این مدت با مذاکراتی که انجام گرفت و تفاهم نامه هایی که امضا شد با گذراندن پروسه هایی شاهد فعال شدن بیمه بین المللی در کشور خواهیم بود.
 
معاون وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه قوانین و مقررات کشو نیاز به اصلاحات جدی دارد که خوشبختانه اکنون کارگروه هایی در این زمینه در حال فعالیت هستند گفت: سیاست وزارت اقتصاد و امور دارایی بر این است که به سمتی حرکت کنیم که مراکز خدمات سرمایه گذاری خارجی در استان‌ها توزیع کار شود.
 
گفتنی است سید حسین هاشمی استاندار تهران نیز در این مراسم نکاتی را عنوان کرد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار