کسب رتبه هفدهم تولید علم در جهان حاصل تلاش وزارتخانه های علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی

مجموع تلاش وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی در انتشار بیش از 39 هزار مقاله علمی، ایران را از نظر تعداد مقالات علمی چاپ شده در ردیف هفدهم تولید علم در سطح جهان قرار داد.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا،  در خبر منتشر شده در ششمین روز از هفته دولت، انتشار 39 هزار مقاله علمی به عنوان مهمترین اقدامات یک ساله وزارت بهداشت اعلام شده بود.

براساس این گزارش اهم اقدامات یک ساله وزارت بهداشت در حوزه تحقیقات و فن آوری پزشکی و انستیتو پاستور ایران به شرح زیر اعلام می شود:

تحقيقات و فن آوري پزشكي

· بازنگري ارزشيابي مراكز تحقيقات و دانشگاه­هاي علوم پزشكي و اعطاي موافقت اصولي به 50 مراکز تحقيقاتي جديد و بررسي و تصويب اعطاي موافقت قطعي به 23 مرکز تحقيقاتي که حداقل سه سال از تاسيس آن­ها گذشته و همچنین تشکیل چند شبکه­ جدید تحقیقات علوم پزشکی.

· ارتقای كيفي كميته‌هاي منطقه‌اي اخلاق در پژوهش و حمايت از طرح‌هاي مرتبط با اخلاق در پژوهش و اعطاي پژوهانه به طرح‌هاي منتخب و تهيه‌ گزارش نهايي بررسي آموزش اخلاق در پژوهش در برنامه‌هاي درسي دوره‌هاي تحصيلات تكميلي علوم پزشكي در طي سال‌هاي 1367- 1389.

· پروژه های تحقیقاتی دانشگاهی از رشد متوسط 16 درصدی برخوردار بوده و در سال اخیر به 14253 پروژه ارتقاء یافته است.

· برگزاری كارگاه­های توانمندسازي محققين و مديران بخش پژوهش علوم پزشكي كشور و آموزش در زمینه استانداردسازی و اصلاح فرایند و سیاست­های داوری علمی و برگزاري كارگاه بررسی اجمالی رویکردهای مدیریت علم، تحقیق و فناوری در حوزه اتحادیه اروپا.

· صدور 231 مجوز راه­اندازی دوره دکتری تخصصی پژوهشی با پتانسیل پذیرش 1126 دانشجو و 633 استاد راهنما و شروع دوره دكتري تخصصي پژوهشي در 195 دانشگاه علوم پزشکی و مرکز تحقیقاتی با جذب 568 دانشجو.

· بازنگری و ابلاغ دفترچه نحوه ارزيابي و امتياز بندي فعاليت­هاي كميته تحقيقات دانشجويي و معرفی 35 دانشجو به عنوان دانشجویان پژوهشگر و تأیید 30 مورد پرونده اختراعات و اکتشافات.

· برگزاری چهاردهمین کنگره سالیانه پژوهشی دانشجویان دانشگاه­های علوم پزشکی کشور با حضور بیش از 1000 دانشجوی پژوهشگر

· حمايت مالي از مراكز تحقيقاتي برتر، مجلات علوم پزشكي و حمايت مالي از نخبگان دانشگاه­هاي علوم­پزشکی و تعامل با دانشگاه­هاي علوم پزشكي به منظور راه­اندازي مطالعات كوهورت منطقه­اي

 

تحقيقات پزشكي - انستیتو پاستور ایران

· برنامه­ریزی برای تولید واکسن پنتاوالان و آنفلوانزا و رفع نیازهای ضروری واکسن هپاتیت ب، ب­ث­ژ و داروهای نوترکیب استرپتوکیناز، اینترفرون آلفا و اریتروپوئیتین و تولید واکسن هپاتیت به میزان 5 میلیون دوز با رشد 5.3 برابری نسبت به شش ماهه اول و تولید داروی ب.ث.ژ اینتراوزیکال با رشد 50 درصدی نسبت به شش ماهه گذشته و نیز تولید 4 میلیون دوز واکسن ب.ث.ژ در طی شش ماهه دوم سال 1392.

· ارتقای کیفی تولیدات شامل 49 واکسن، داروی نوترکیب و بیولوژیک و ارتقای سطح خدمات تخصصی آزمایشگاه­ها به عنوان آزمایشگاه مرجع و ایجاد چرخه مشترک فعالیت­های تخصصی انستیتو و تشکیل کمیته مدیریت تضمین کیفیت و استقرار سیستم استانداردISIRI ISO 15189 با محورهای ده­گانه.

· تلاش در انجام تعهدات حاکمیتی و اجرای طرح­های کلان با مشارکت در برنامه حذف و ریشه­کنی بیماری­ها و تأمین نیاز محلول­های تزریقی و آنتی­ژن­ها و آنتی­بادی­های تشخیصی کشور و حیوانات آزمایشگاهی مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی

· ایجاد رشته­های بیوتکنولوژی پزشکی و داروئی و دکترای پژوهش­محور در راستای اهداف شرکت­های دانش­بنیان و پذیرش44 نفر دانشجو در مقاطع مختلف در رشته­های زیست­فناوری دارویی وپزشکی، ژنتیک و میکروبشناسی

· محققین انستیتو دارای 40 طرح تحقیقاتی با اعتباری به میزان 12 میلیارد ریال را در دست اجرا دارند و 12 دانشجو از مهرماه در مقاطع دکترای تخصصی (PhD) به 152 نفر دانشجوی موجود اضافه شد.

· تلاش براي تبدیل مجتمع تحقیقاتی تولیدی به پارک ملی زیسشت فناوری و توسعه زیست بانک­ها نظیر بانک سلولی و میکروبی برای خدمات تخصصی تحقیقاتی



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار