در خبرها آمده بود که به منظور کاهش آلودگی هواي شهر تهران، کمربندی در جاده رباط کریم، اسلامشهر، 1000 اصله درخت 30 ساله را قطع کرده اند و این در حالیست که وزارت راه تعهد به قطع 100 اصله درخت را برای احداث کمربندی داده بود. اما سوال اینجاست که برای ساخت کمربندی باید حتماً درخت قطع کنند؟

عباس محمدی کارشناس محیط زیست در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: قبل از اجرای طرحهای عمرانی باید در خصوص بحثهای زیست محیطی و مخاطراتی که این طرحها می توانند برای محیط زیست داشته باشند، در نظر گرفته شود.

وی افزود: قطع درختان به منظور احداث جاده، کمربندی و یا هر طرح دیگری اشتباه بزرگی است زیرا جاده به درخت رسیده باید تغییر مسیر دهد نه اینکه درخت قطع شود.

وی ادامه داد: جاده در اختیار ماست و ما می توانیم روشی را برای ساخت آن طراحی کنیم که آسیبی به طبیعت و محیط زیست نزند.

وی با بیان اینکه مجریان پروژه های عمرانی دیدگاه حفظ طبیعت و محیط زیست ندارند، تصریح کرد: کسانی که جاده می سازند اصولاً نگاهشان درخت، جنگل و منابع طبیعی نیست، باید یکبار دیگر مدیریت زیست محیطی را در کشور گسترش دهیم.

محمدی با انتقاد از مدیران که نسبت به محیط زیست اهمیت چندانی نمی دهند، گفت: بودجه بندی یکی دیگر از مشکلات ماست، در یک تنظیم مناسب باید محاسبات دقیق اقتصادی، زیست محیطی صورت گیرد.

این کارشناس با اشاره به اینکه در قطع درختان ارزش اکولوژیکی جنگل یا درختان دست کاشت کهنسال لحاظ نمی شود، خاطر نشان کرد: مدیران، مقامات محلی نسبت به ارزشی فرهنگی، باستانی و درختان به خصوص درختان کهنسال بی اطلاع هستند و حتی برای خشک کردن درختان 100-1000یا 2000 ساله دور درختان را سیمان می کنند زیرا برای اجرای طرحهای عمرانی این درختان را مزاحم می دانند.

*آینده نگری در مباحث زیست محیطی وجود ندارد

نادر ضرابیان از دیگر کارشناسان محیط زیست گفت: اغلب این درختان قطع شده در دست کاشت هستند که با توجه به رشد طولانی مدت درختان در کشور، منابع طبیعی و هزینه ها و زحماتی برای رشد این درختان هدر می رود.

وی با اشاره به اینکه چقدر منابع با قطع درختان از بین می رود، افزود: تصمیم گیریها در اجرای پروژه های عمرانی باید بلند مدت باشد و عوارض زیست محیطی که این پروژه ها در آینده به همراه خواهد داشت نیز باید لحاظ شود.

ضرابیان تصریح کرد: مدیران اجرایی باید آینده طرحهای عمرانی را به لحاظ زیست محیطی در نظر گرفته که این اتفاق با همکاری دستگاههای ذیربط محقق خواهد شد./ز

ارسال نظر ارسال نظر
صفحه نخست درباره ما ارتباط با ما روابط عمومي نقشه سايت جستجوي پيشرفته آرشيو آموزش

Powerd By ecportal.ir
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار