"سید عباس صالحی"گفت: در سال‌های اخیر فشارهای زیادی بر معاونت‌های مختلف وزارت ارشاد اسلامی اعمال شده اما بیش شاهد مقاومت معاونت فرهنگی بوده‌ایم؛ ما قانون را رعایت می‌کنیم و تسلیم فشارهای غلط می‌شویم.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ نشست خبری "سید عباس صالحی" معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.
 
صالحی در ابتدای این مراسم در خصوص چاپ مجدد آثار "رضا براهینی" و مجوز دادن به کتاب "اسماعیل خویی" گفت: کتابی که به اسماعیل خویی نسبت داده شد به قلم وی نبوده بلکه درباره‌ی وی نوشته شده است و ما می‌خواهیم درباره‌ی صدور مجوز برای کتابهای ارائه شده به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مُرّ قانون عمل کنیم درواقع باید گفت قانون بطن بهتر از بی‌قانونی است.  
 
وی ادامه داد: نگاه ما به محتوای روابط نثر بوده؛ برای ما فصل‌الخطاب هیئت نظارت است و نباید بحث‌ها را به سمت لجاجت برد، دوستان ما قطعا مسیر را به سمت لجاجت نمی‌برند.  
 
صالحی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه با توجه به آنچه شعار معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم در ابتدا ایستادن در پای مجوزهای صادر شده بوده چرا معاونت فرهنگی در مقابل برخی از فشارهای اعمال شده از سوی رسانه‌ها سر تسلیم فرود می‌آورد؟ اظهار داشت: تلاش ما در جهت ایجاد سهمی واحد در مبحث مجوزها، رویه‌ی قانونی است، درست است که در سالهای اخیر فشارهای زیادی بر معاونت ‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعمال شده اما بیش از هر معاونت دیگری این معاونت فرهنگی است که ما شاهد مقاومتش بوده‌ایم.
 
معاون فرهنگی وزارت ارشاد تصریح کرد: قانون را رعایت می‌کنیم و تسلیم فشارهای غلط نخواهیم بود.  
 
صالحی گفت: از نظر من رسانه مکمل مدیریت فرهنگی کشور است اگر ما بخواهیم عرصه‌ی مدیریتی کشور را از عرصه‌ی بولتنی و نامردی به عرصه‌ی مردی تبدیل کنیم باید به رسانه‌ها روی بیاوریم آنچه خبرهای بولتنی و درگوشی امروزه زیاد است و نمی‌توان به آنها اعتماد کرد و یا با استناد به آنها صحبتی کرد
.


وی ادامه داد: با توجه به آنکه رسانه‌ها همواره مکمل مدیریت فرهنگی کشور بوده و هستند مدیران و صاحبنظران حتی در مقابل رسانه‌های منتقد که نقد آنچنان درستی هم نسبت به عملکرد این مدیران ندارند نباید عکس‌العمل‌های هیجانی داشته باشند در واقع عکس‌العمل‌ها، عکس‌العمل‌های هیجانی نباشد.


وی در ادامه‌ی صحبت‌های خود ارتباط با اهالی رسانه را یکی از رویکردهای اصلی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یکساله‌ی گذشته دانست و گفت: این ارتباط را ما در قالب نشست‌های خبری به صورت فصلی با اهالی رسانه برگزار کرده‌ایم که تاکنون سه نشست از این نشست‌ها برگزار شده است و برقراری ارتباط خاص با رسانه‌ها نیز یکی دیگر از امور ما درجهت پیگیری رویکرد ارتباط با اهالی رسانه در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حساب می‌آید.

صالحی در ادامه‌ با اشاره به نشست دوماهانه با سردبیران حوزه‌ی کتاب و نشریه‌ی خبرگزار‌ی‌ها و روزنامه‌های متعدد فعال در کشور گفت: ما در قالب این نشست‌ها از مباحث قابل پیگیری در جهت شفاف‌سازی هرچه بیشتر امور انجام شده در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطلع می‌شویم.


معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه رسانه نباید احساس کند که معاونت فرهنگی آن را مزاحم می‌داند تصریح کرد: رسانه هیچ وقت مزاحم نبوده و همیشه در نظر ما ناظر چهارم بر مدیریت‌های فرهنگی به حساب می‌آید.


صالحی گفت: تیم جدید مستقر در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد به مرور شکل گرفته است یعنی ما در مجموعه‌ی خود به مرور با آقایانی چون برازش، شجاعی صائین، میرزایی، شهرام نیا و سیدآبادی آشنا شده و آنها را به عنوان مدیران داخلی خود منتسب کردیم لذا تیم ما از اواخر خردادماه یا اوایل تیرماه شکل ‌گرفته و به عنوان یک تیم مدیریتی کار خود را آغاز کرده است.


صالحی ادامه داد: از رویکردهای ویژه‌ی پیگیری شده در یکساله‌ی اخیر فعالیت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توان به عدالت فرهنگی اشاره کرد که در این زمینه باید گفت: تولید و توزیع فرهنگی نباید تنها در تهران باشد و استان‌ها نیز باید جای خود را در این حرکت پیدا کنند.


به گفته‌ی صالحی نه نخبگان و نه نیازهای فرهنگی هیچ‌کدام مختص به تهران نیستند.


معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از بیان اینکه تا به امروز 15 میلیارد و 820 میلیون تومان در قالب تفاهم نامه‌های استانی در اختیار استان‌های کشورمان قرار گرفته گفت: از رویکرد‌های دیگر ما در یکساله‌ی اخیر فعالیتمان می‌توان به اجرایی کردن تفویض‌های استانی اشاره کرد.


وی ادامه داد: دیپلماسی فرهنگی مبتنی بر چاپ و نشر یکی دیگر از رویکردهای معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، در این دیپلماسی توجه به حوزه‌ی فارسی زبانان منطقه‌ی خاورمیانه به طور جدی دنبال شده به آن معنا که تا به امروز تور فرهنگی در افغانستان، تفاهم‌نامه‌ی فرهنگی با افغانستان و اختصاص عنوان مهمان ویژه‌ی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به افغانستان به عنوان یک پروژه در برنامه‌ی کاری خود قرار داده‌ایم.


صالحی اظهار داشت: تا به امروز تفاهم‌نامه‌ای با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی منعقد شده تا به نحوی در کشورهایی که در حوزه‌ی چاپ و نشر فعال هستند معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز نقشی را برعهده بگیرند.


معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: البته در یکساله‌ی اخیر تفاهم‌نامه‌ای نیز با سازمان یونسکو منعقد کرده‌ایم.


صالحی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه دوست دارد که این معاونت در خانه‌ای شیشه‌ای فعالیت‌های خود را انجام دهد به آن معنا که تمامی وظایف آن شفاف و بدون هیچ‌گونه نقطه‌ی کوری باشد درباره‌ی چگونگی این امر گفت: از فعالیت‌های ما در این زمینه می‌توان به تشکیل کمیته‌ی خرید با هدف قابل رویت کردن کتاب‌های خریداری شده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت امکان تحلیل عناوین این کتاب‌ها توسط رسانه‌ها و ناشران اشاره کرد.


وی افزود: همچنین ما فعالیت‌هایی چون راه‌اندازی سامانه‌ی مجوز کتاب و سامانه‌ی توزیع کتاب تا آینده‌ی نزدیک انجام خواهیم داد.


معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: سامانه‌ی مجوز کتاب و سامانه‌ی توزیع کتاب به ترتیب با اهداف امکان پیگیری کتاب‌های ارائه شده برای اخذ مجوز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط ناشران تهرانی و شهرستانی و لزوم وجود ناظر اجتماعی با هدف فسادزدایی و تأخیرزدایی در روند فعالیت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی می‌شود.


صالحی تصریح کرد: سلیقه زدایی و ایجاد ساختارهای قانونی نیز از رویکردهای دیگر معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حساب می‌آید.


وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن بیان این مطلب که ترکیب شعر و داستان در قالب یک معاونت از زیر مجموعه‌های معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف جمع‌آوری شعر و ادبیات به عنوان سرمایه‌های ملی کشورمان در یک مکان انجام شده، افزود: امروزه نمایشگاه‌ها تبدیل به یک صنعت شده‌اند و در این زمینه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز سعی در حمایت از آنها و دوری از امر تصدی‌گری دارد.


صالحی گفت: در زمینه ی توجه به بخش خصوصی نیز معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است که بخش خصوصی بهتر می‌تواند فرهنگ را مدیریت کند و این نگاه، نگاهی مبنایی بوده و مقطعی و پرانتزی نیست تا به امروز 30 الی 40 درصد از فعالیت‌های فرهنگی زیر نظر معاونت فرهنگی به بخش خصوصی واگذار شده است.


وی تصریح کرد: واگذاری فعالیت‌های فرهنگی به بخش خصوصی به این معنی است که ما به عنوان دولت نقش خود را در سیستم حاکمیتی کشور داشته باشیم ولی هرچقدر که بخش خصوصی توانمند باشد و جلو بیاید حاضریم در بخش اجرایی وظایف خود را به این بخش واگذار کنیم.


صالحی اعتمادسازی در اهل فرهنگ را از اصول مهم قابل پیگیری در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد دانست و اظهار داشت: درست است که در سالهای اخیر در حوزه‌ی فرهنگ واگرایی‌های بسیاری داشته‌ایم اما برگشت اعتماد‌ها به نفع ماست.


وی افزود: ما در زمینه‌ی اعتمادسازی در میان اهل فرهنگ اموری را چون حضور عناصر مورد اعتماد اهل فرهنگ در شوراها و کمیته‌های وابسته به معاونت فرهنگی و استفاده از شخصیت‌های قابل اعتماد فرهنگ، هنر و ادبیات را در مسئولیت‌های علمی اجرایی کردیم.


صالحی در بخش دیگری از سخنان خود حل مشکلات مالی را یکی از دشوارترین وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال حاضر بیان کرد و اظهار داشت: معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در حال حاضر با حجم قابل توجهی از تعهدات مالی مواجه بوده و هست و تلاش دارد که این مشکلات را به گونه‌ای حل کند که تبدیل به دمل چرکین نشوند، این امر در صورتی است که تا به امروز هم بسیاری از این مشکلات تبدیل به دمل شده‌اند.


صالحی ادامه داد: معاونت فرهنگی امروز در حوزه‌ی بدهی به ناشران داخلی تا حدودی این بدهی‌ها را به صفر رسانده اما در حوزه‌ی بدهی‌ به ناشران خارجی سعی شده تا به صفر نزدیک شوند؛ ما با بسیاری از تعهدات مواجه بوده و هستیم و طبیعی است که انتظارات از ما باید به همین اندازه باشد.


صالحی تصریح کرد: در حوزه‌ی پیگیری مسائل حقوقی نیز تا به امروز در مورد معافیت کتاب فروشان به نتیجه رسیده‌ایم البته مسائل دیگری نیز هم اکنون بر روی میز کاری‌ ما قرار گرفته ولی باید گفت: این مسائل به اندازه‌ی زیادی انرژی بر هستند.


وی تسریع در فرایند‌های قابل پیگیری در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از اهداف دیگر معاونت دانسته و گفت: بازنگری مجدد و کوتاه تر کردن زمان با مکانیسمی که تدبیر شده از اهداف ما به حساب می‌آیند.


وی ادامه داد: در حوزه‌ی انتشاراتی‌ها، اخذ مجوز و زمان مراجعه را برای آنان کوتاه‌تر کرده‌ایم.
بوروکراسی‌های فرهنگی که طولانی شود در حوزه‌ی فرهنگ با توجه به امکان بیات شدن مسائل و موضوعات تبدیل به یک معضل می‌شود.


به گفته‌ی صالحی هم اکنون هیچ کتابی بیش از دو ماه بلاتکلیف نمی‌ماند یعنی کتاب‌ها در حال حاضر در میان زمین و زمان نخواهند ماند.


وی تصریح کرد: چاپ و نشر کشور از فقر مطالعات راهبردی در حوزه‌ی چاپ و نشر در اطلاعات، تحلیل اطلاعات و کارشناسی‌ها رنج می‌برد. این انتظار می رود که معاونت فرهنگی در این زمینه‌ها که امروزه تا اندازه‌ی زیادی به خانه‌ی کتاب واگذار شده به اهداف خود برسد.


صالحی خاطر نشان کرد:‌ کار معاونت فرهنگی برگزاری نمایشگاه نیست وظیفه‌ی این معاونت فعالیت چشمگیر در موارد رصد و دیده‌بانی است.

صالحی در پاسخ به خبرنگاران که پرسیدند با معضل کتاب نخوانی در معاونت فرهنگی چه برخوردی کرده‌ و چه راهکاری برای آن در نظر گرفته‌اید؟، گفت: حوزه‌ی نشر ما حوزه‌ی کم توقعی است، آمار سال گذشته نشان می‌دهد که کتابهای چاپی ده درصد رشد داشته‌اند و چاپ اول بیش از 17 درصد رشد کرده، بالاخره با همه‌ی مسائل بازار مصرف کننده مورد توجه قرار می‌گیرد؛ اما یک بخش ازحوزه‌ی کم خواندن و گاه نخواندن کتاب این است که کتاب‌ها خوب دیده نمی‌شوند این کتابها اگر دیده شوند خوانده می‌شوند ما باید برای دیده شدن کتابهای خود برنامه‌ریزی داشته باشیم.


وی ادامه داد: تعامل با رسانه یکی از راهکارهای افزایش سطح کتابخوانی در کشور است.


صالحی در بحث قیمت کتاب در کشور ما گفت: تنها حدود 10 هزار تومان در هر کتاب تورم داشته‌ایم.


وی اظهار داشت: اگر ما بخواهیم حلقه‌ی کتاب خریدن و خواندن را ارتقاء بدهیم باید گفت: در خانه‌ی کتاب بحث و استارت جدی این امر زده شده است.


صالحی همچنین در پاسخ به این سوال که در حال حاضر و با گذشت یک سال از فعالیت تیم جدید مستقر در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد سازمان‌های امنیتی تا چه حدودی بر تصمیم‌های این تیم تأثیر می‌گذارند، گفت: ما مراجعه‌ای به گذشته داشتیم و در مدت یکساله‌ی اخیر با توجه به تفاهم‌نامه‌هایی که با سازمان‌های امنیتی منعقد شده استفصال‌ها به کمترین میزان خود رسیده است.
باید حوزه‌ی رسمی امنیت کشور احساس کند که فرهنگ هویت مستقلی داشته و سرک‌کشیدن‌های پیوسته به آن بی احترامی به این حوزه به حساب می‌آیند.


صالحی تأکید کرد:‌ ما معتقدیم که امنیت در کنار فرهنگ خوب است اما امنیت به عنوان چتری برای فرهنگ مخرب به حساب می‌آید.


وی ادامه داد: ‌امروزه مسئله‌ی کاهش تأثیرگذاری سازمان‌های امنیتی و نحوه‌ی تصمیم‌گیری معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در قالب یک تعامل خوب پیش می‌روند ولی طبیعتا پاره‌ای از فشارها وجود دارد. برداشت ما این بوده که این فشارها نیز به حداقل خواهند رسید.


صالحی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در سال اخیر فشارهای زیادی بر دولت یازدهم اعمال شده و شما چگونه با این فشارها مقابله کرده‌اید گفت: فشارها بر معاونت فرهنگی وزارت ارشاد تا وقتی که من باشم تأثیری بر تصمیم‌گیری‌های ما نخواهد داشت ولی بعد از خودم را نمی‌دانم.


وی در پایان گفت: اصطکاک بین مدیران کنونی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد گاه به دلیل اتفاقات پیش آمده در ادبیات و گفتگو دیده می‌شود اما رسانه‌ها باید توجه کنند که امروزه با توجه به تعدد مسائل اصلی حوزه‌ی فرهنگ اگر به حاشیه‌ها بپردازیم اصول مسائل اصلی مختل می‌شود.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار