مدیرعامل سازمان حسابرسی:

دولت به بخش‌های مختلف 94 هزار میلیارد تومان بدهی دارد / منابع 66 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی

سهیلی‌پور گفت: طبق بررسی‌های سازمان حسابرسی، دولت به بخش‌های مختلف 94 هزار میلیارد تومان بدهی دارد که البته بخشی از این بدهی وصول شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، اکبر سهیلی‌پور مدیرعامل و رییس ‌هیئت مدیره سازمان حسابرسی امروز در نشست خبری به مناسبت هفته دولت در خصوص کسری صندوق‌های کشور اظهار داشت: به عنوان مثال در صندوق بازنشستگی فولاد پیش‌بینی کتبی 30 هزار میلیارد تومانی شده بود که طبق بررسی‌های ما 20 هزار میلیارد تومان از این مبلغ تأیید گردید.
 
وی با بیان اینکه صندوق بازنشستگی بانک‌ها این مشکل را دارند، افزود: عملاً طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم بخش‌های مختلف از دولت مطالبات 94 هزار میلیارد تومانی دارند.
 
وی ادامه داد: البته بخشی از این بدهی‌ها با واگذاری دارایی‌هایی همچون بنیاد شهید وصول شد که با این وجود بدهی هنگفتی برای دولت باقیمانده است.
 
سهیلی‌پور در خصوص صندوق توسعه ملی تصریح کرد: صندوق توسعه ملی 64 میلیارد دلار منابع طی سال‌های گذشته از حوزه نفت اخذ کرد و حدود 2 میلیارد دلار نیز از طرق مختلف درآمد بدست آورد که در مجموع هم اکنون حدود 66 میلیارد دلار منابع در اختیار دارند.
 
وی افزود: همچنین 25 میلیارد دلار پرداخت قطعی دارند و 15 میلیارد دلار نیز در بانک مرکزی و مبالغ دیگری نیز در حوزه‌های آب، برق کشاورزی و .... مسدود شده است.
 
وی با بیان اینکه تبدیل کردن منابع توسعه ملی به ریال چندان مطلوب نیست، گفت: به عنوان مثال طبق مصوبه مجلس باید 500 میلیون دلار از منابع این صندوق برای وام ازدواج به ریال تبدیل شود.
 
وی تأکید کرد: ولی به طور کلی وضعیت صندوق توسعه ملی مسدود است.
 
به گفته مدیرعامل سازمان حسابرسی تا 20 روز آینده حسابرسی کاملی از صندوق توسعه ملی انجام می‌شود و دارایی این صندوق همان روز اعلام می‌شود.
 
وی همچنین با بیان اینکه بانک‌ها و کلیه شرکت‌ها بر اساس الگوهای خارجی تأسیس شده‌اند ولی اختیار چندانی ندارند، تصریح کرد: بانک‌ها منابع فوق‌العاده‌ای دارند اما شکل ترازنامه مناسبی ندارند.
 
وی افزود: یکی از تأکیدات وزارت اقتصاد و دارایی و متولیان مختلف اقتصاد بر این است که بانک‌ها دارایی غیرمولد خود را به وجه تبدیل کنند تا میزان تسهیلات بهینه خود را بالا برده و به تولید و بخش‌های دیگر کمک کنند.
 
سهیلی پور در خصوص زیان بیمه ایرانی تصریح کرد: بیمه ایران از نظر بنیه وضعیت مطلوبی دارد و از طریق این منابع می‌تواند زیان خود را جبران کند.
 
وی اظهار داشت: سال گذشته که بیمه ایران زیان‌ده شد، یک ذخیره 800 میلیاردی قابل برگشت دارد که در صورت برگشت این ذخیره می‌تواند زیان خود را کاهش دهد.
 
به گفته وی، بیمه شخص ثالث یکی از موارد زیان‌ده شدن بیمه ایران بود که البته بیمه شخص ثالث همواره زیان‌ده بوده است.
 
مدیرعامل سازمان حسابرسی در پایان به استانداردهای تدوین شده توسط این سازمان تا پایان سال 92 اشاره کرد و گفت: تاکنون 32 استاندارد حسابرسی، 3 استاندارد عمومی تدوین شده و همچنین 5 استاندارد بین‌‌المللی گردشگری مالی نیز ترجمه شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: دولت ، بیمه ، حسابرسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۳۷ ۰۹ شهريور ۱۳۹۳
بابا بقران وام ازدواج 3 میلیونه با اینکه من هم دانشجو هستم هم زیر 25 سالم ک باید بهم 7 تومن بدن همون 5 تومنم نمیدن چرا پیگیری نمیکنید آخه
آخرین اخبار