دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، در زمینه توانبخشی مددجویان کهریزک و انجام مطالعات علمی، با آسایشگاه خیریه کهریزک همکاری می کند .

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  ؛  طی بازدید دکتر  محمدتقی جغتایی سرپرست دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی از مراکز نگهداری سالمندان و بیماران ام اس آسایشگاه کهریزک و ملاقات با هیات مدیره موسسه خیریه کهریزک، بنا شد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، در زمینه توانبخشی مددجویان موسسه کهریزک و انجام مطالعات علمی، با این موسسه همکاری نماید.

دراین جلسه احمدی مدیر عامل موسسه خیریه کهریزک با اشاره به تاریخچه ی کهریزک گفت : این موسسه خیریه در سال 1351 توسط  مرحوم دکتر حکیم زاده ، بنیاد نهاده شد و  1461پرسنل دارد و 86درصد هزینه های آن توسط خیرین و مابقی به وسیله بهزیستی و ارکان دولتی تامین می گردد.

وی ادامه داد : در سال 1392 هزینه ی نگهداری  هر سالمندان حدود 1میلیون و 500هزار تومان و بیمار ام اسی حدود 1میلیون و 700هزار تومان بود که پیش بینی می شود این رقم در سال 93 افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه ازجمله خدمات آسایشگاه می توان به ارائه خدمات روزانه و شبانه به کودکان استثنائی اشاره نمود تصریح کرد: در حال حاضر امید به زندگی درمیان سالمندان کهریزک افزایش چشمگیری یافته به طوریکه طول عمر سالمندان به 5 سال ارتقا یافته است.

محمد رضا  صوفی نژاد  قائم مقام مدیرعامل موسسه خیریه کهریزک ،در ادامه این جلسه با تاکید بر آنکه در این مجموعه ، سه گروه سالمندان ، معلولان جسمی ، حرکتی و همچنین مبتلا به بیماری ام اس خدمات دریافت می کنند ، افزود: مددجویان ضمن آنکه خدمات توانبخشی مانند فیزیوتراپی و هیدروتراپی دریافت می کنند ، از امکانات ورزشی ، کلاس های تئاتر و موسیقی و سفرهای زیارتی و تفریحی نیز استفاده می کنند.

وی ادامه داد: آسایشگاه کهریزک تنها مکانی در کشوراست که درآن بیماران ام اسی نگهداری می شوندو در آن ورزشکانی را پرورش داده ایم که توانسته اند در سطح استانی ،کشوری و برون مرزی افتخار بیافرینند.

صوفی نژاد خاطر نشان کرد: متوسط دریافتی کمکهای مردمی کهریزک در سال گذشته مبلغ 56هزار تومان برای هر نفر بوده در حالیکه هزینه ی هر نفر 1میلیون و 6500هزار تومان است .

در ادامه این جلسه دکتر جغتایی سر پرست دانشگاه  علوم بهزیستی و توانبخشی  با اشاره به اولین بازدید خوداز آسایشگاه کهریزک که مربوط به سال 1356 می شد، گفت : کهریزک ، نمونه خوبی از مدیریت بخش غیردولتی و نماد کار خیریه در  ایران است .

 وی ، اعتماد و امانت داری را دو عامل در خوشنامی موسسه خیریه کهریزک دانست و تاکید کرد که چه بهتر که این تجربه علمی و عملی ، الگویی برای سایر گروهها و تشکل های مردمی باشد.

جغتایی  ، مزیت این موسسه را در مدیریت مردمی آن دانست و پیشنهاد کرد که تجربه خیریه در ایران به عنوان طرح پژوهشی و پایان نامه دانشجویان این دانشگاه ، مورد بررسی قرار گرفته و مکتوب شود.

 وی افزود: دانشگاه علوم بهزیستی ضمن آنکه می تواند کارورزی دوره های آموزش پرستاری و توانبخشی دانشجویان خود را در مراکزی مانند کهریزک  انجام دهد ، می تواند الگویی برای چگونگی ارائه خدمات توانبخشی به بیماران ام اس را طراحی و اجرا کند.

 سر پرست دانشگاه  علوم  بهزیستی و توانبخشی   همچنین ، ثبت اطلاعات بیماران ، تربیت و آموزش تعدادی از پزشکان مجموعه کهریزک برای MPH سالمندی در دانشگاه جهت ارایه خدمات علمی تر و سیستماتیک به مددجویان را از جمله موارد همکاری دانشگاه با این مرکز خیریه عنوان کرد.

فیاض بخش  مشاور سازمان بهزیستی نیز در این نشست ، با اشاره ای به تجربه کشورهای پیشرفته همچون انگلیس در تخصصی کردن خدمات در فعالیت های خیریه و مردمی ، مرکز کهریزک را پیشرو در حوزه سالمندی و حوزه فعالیت های خیریه در ایران معرفی کرد.

 وی افزود: با ایجاد رشته طب سالمندی طی سالهای اخیر در ایران ، خوشبختانه نیروی متخصص سالمندی تربیت می شود که با توجه به سونامی سالمندی که در راه است ، می بایست از این نیروی متخصص نهایت بهره را ببریم .



انتهای پیام /
  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار