شبکه المیادین گزارش داد: وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در نشست فردا تصمیم قاطعانه ای درباره قطر اتخاذ خواهند کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، درباره اختلافات بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس گفت: سفر سعود الفیصل وزیر امور خارجه، خالد بن بندر رئیس سازمان اطلاعات و محمد بن نایف وزیر کشور عربستان سعودی به قطر آخرین فرصت برای دوحه بود. این هیئت سعودی در دیدار با امیر قطر پیام قاطع و سرنوشت سازی را به دوحه منتقل کردند. بدون شک مضمون این پیام در نشست وزرای امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس در جده در روز شنبه آینده مشخص خواهد شد. با وجود سری بودن نتایج سفر این هیئت سعودی به دوحه، این سفر حساس بودن شرایط و عمق اختلافات در داخل شورای همکاری را نشان می دهد. به ویژه که گفته می شود قطر حاضر نشده است گزارش کمیته پیگیری توافقنامه ریاض را امضا کند. این گزارش بر جدی نبودن دوحه در اجرای این توافقنامه تاکید می کند.

در ادامه این گزارش آمده است: اعضای شورای همکاری قطر را به بی توجهی به منافع عمومی این شورا و تهدید امنیت آن به علت حمایت از جماعت اخوان المسلمین در مصر پس از سرنگونی محمد مرسی متهم می کنند. موضع قطر در برابر محاصره غزه و مخالفت این کشور در کنار ترکیه با بندهای طرح پیشنهادی مصر برای آتش بس در نوار غزه از جمله دیگر انتقادات اعضای شورای همکاری از دوحه است. ناظران می گویند قطر اکنون در برابر گزینه های دشواری قرار گرفته است. دوحه باید با صراحت تغییر سیاست خود را در برابر اخوان المسلمین اعلام و حمایت رسانه ای، مالی و سیاسی از آن را متوقف کند. به گفته ناظران قطری پذیرفتن شرایط مورد نظر شورای همکاری، وجهه دوحه را مخدوش و اعتبار آن را زیر سوال می برد و نفوذ این کشور را در منطقه محدود می کند. قطر در این صورت مانند دیگر اعضای شورای همکاری به پیرو عربستان سعودی تبدیل خواهد شد. گزینه دیگر آن است که قطر از شورای همکاری کنار گذاشته و با محاصره اقتصادی روبرو شود. اعضای این شورا در این صورت مرزهای خود را با قطر خواهند بست و عبور هواپیماهای این کشور را از حریم هوایی خود ممنوع خواهند کرد. پذیرفتن هر یک از این دو گزینه پیامدهای منفی برای دوحه و همزیستی کشورهای عضو شورای همکاری خواهد داشت. دوحه ممکن است به همین علت به دنبال تقویت روابط خود خارج از چارچوب شورای همکاری باشد که در این رویکرد بر تحولات منطقه تاثیر خواهد داشت. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار