اذعان اوباما به بلاتکلیفی مقابل داعش با انتقاد کنگره روبرو شد

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد این کشور هنوز راهبردی را برای مقابله با داعش در سوریه آماده نکرده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز، این اذعان اوباما نشان می دهد آمریکا هنوز در مورد اینکه آیا حملات هوایی را علیه این گروه ستیزه جو در سوریه آغاز کند یا خیر ، تصمیم گیری نکرده است.

این اظهارات اوباما که در کنفرانسی خبری در کاخ سفید و پیش از نشست مشاوران امنیت ملی آمریکا به منظور گفتگو درباره چگونگی مقابله با داعش مطرح شد مورد انتقاد جمهوریخواهان قرار گرفت و جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید توضیحاتی را ارائه کرد.

تام پرایس از اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا در پایگاه اینترنتی توییتر نوشت  رئیس جمهور می گوید ما هنوز راهبردی برای مقابله با داعش نداریم. چنین چیزی به هیچ وجه قابل قبول نیست.

ارنست گفت اظهارات اوباما در این خصوص به گزینه های نظامی اشاره دارد. اوباما راهبردی جامع برای مقابله با این گروه با استفاده از ابزارهای دیپلماتیک دارد.

تصمیم اوباما درخصوص استفاده از پروازهای شناسایی بر فراز سوریه این هفته گمانه زنی هایی را در این خصوص بوجود آورد که وی در آستانه گسترش جنگ علیه داعش از عراق به سوریه است و به همین علت برخی قانونگذاران انتقادهایی را مطرح کردند مبنی بر اینکه هنوز با آنها در مورد اقدامات نظامی احتمالی آمریکا رایزنی نشده است.

جمهوریخواهان و دموکرات ها در کنگره رای گیری قانونگذاران را در این خصوص خواستار شده اند که آیا آمریکا باید اقدامات خود را علیه داعش گسترش دهد یا خیر.

اوباما یک سال قبل ، از آغاز حملات هوایی علیه سوریه به منظور تنبیه بشار اسد رئیس جمهور این کشور به علت استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه مردم سوریه خودداری کرد و تمایلی به مداخله در جنگ داخلی سوریه نیز نشان نداده است.

اما خشم مردمی برسر بریده شدن سر جیمز فولی خبرنگار آمریکایی به دست داعش باعث شده است تا اوباما حملات نظامی علیه اهداف داعش را در سوریه مورد بررسی قرار دهد. تاکنون اقدامات آمریکا به داعش در عراق محدود بوده است.

اوباما در اظهارات خود افزود از چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا خواسته است گزینه هایی را برای رویارویی با داعش آماده کند. وی همچنین گفت از جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز خواسته است برای کمک به تشکیل یک ائتلاف ضد داعش به خاورمیانه سفر کند.

راهبرد اوباما به منظور مقابله با داعش محدود به اقدام نظامی نیست. راهبرد وی شامل حمایت از شورشیان میانه رو در سوریه و کمک به تشکیل دولت وحدت ملی در بغداد بین شیعیان و سنی هاست که درگیر جنگ های قومی بوده اند.

اوباما تصریح کرد  اولویت من در این مرحله این است که اطمینان یابم پیشروی های داعش کاهش یافته و عراق از فرصت حکومت موثر و تامین امنیت خود برخوردار است.

وی گفت گزینه هایی که از طراحان نظامی در وزارت دفاع آمریکا ( پنتاگون ) درخواست کرده اساسا بر اطمینان از این مسئله استوار است که داعش دیگر در حال پیشرفت در عراق نباشد.

نگرانی های کنگره در مورد حملات نظامی آمریکا در سوریه افزایش یافته است.

جان بونر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ، جیمز مک گاورن نماینده دموکرات از ایالت ماساچوست ، باربارا لی دیگر نماینده دموکرات از ایالت کالیفرنیا و والتر جویز نماینده جمهوریخواه از ایالت کارولینای شمالی در نامه ای از کنگره درخواست کردند در مورد هرگونه استفاده از نیروی نظامی در سوریه رای گیری کند.

سناتور جمهوریخواه میچ مک کانل نیز گفت به عقیده وی اوباما در صورتی که برنامه ای راهبردی برای محافظت از آمریکا و متحدانش در برابر این ستیزه جویان سنی داشته باشد ، با حمایت قابل توجه کنگره روبرو خواهد شد.

اوباما وعده داد با کنگره رایزنی خواهد کرد اما برخلاف یک سال قبل یعنی زمانی که حملات علیه سوریه در دست بررسی بود قول نداد که برای دریافت مجوز کنگره تلاش خواهد کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار