مدیر جهادکشاورزی شهرستان چاراویماق گفت: کشت مکانیزه نخود دیم در مقایسه با کشت سنتی سه برابر افزایش عملکرد دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ،احمدی با بیان این مطلب افزود: نخود مهمترین محصولی است که در اکثر شهرستانهای استان بویژه در شهرستان چاراویماق در تناوب با گندم دیم کشت می شود ولی شیوه کشت این محصول مناسب اکثرا سنتی می باشد و این امر موجب گردیده تا عملکرد در واحد سطح این محصول بسیار پائین باشد.

وی تصریح کرد: با عنایت به موارد فوق الاشاره به منظور تغییر و تحول در شیوه کشت نخود دیم در شهرستان چاراویماق در سال زراعی جاری (93-92) طرح تحقیقی ـ ترویجی بصورت مزرعه الگویی در سطح 6 هکتار با عنوان مقایسه روش کشت بصورت کشت با بذرکار کشت مستقیم 11 ردیفه دیم، کشت با خاکورز حفاظتی مرکب و شیوه کشت سنتی (گاو آهن سه خیشه) در این شهرستان اجرا گردید.

احمدی ادامه داد: علیرغم شرایط نامساعد اقلیمی و وقوع تنش خشکی(خشکسالی) بعد از کشت نخود در بهار در منطقه ، نتایج حاصله از این طرح نشان داد که عملکرد روش کشت مکانیزه با بذرکار کشت مستقیم دیم 675 کیلوگرم در هکتار ، عملکرد کشت با خاکورز حفاظتی مرکب 482 کیلوگرم در هکتار و عملکرد شیوه کشت سنتی 243 کیلوگرم در هکتار می باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چاراویماق افزود: عملکرد شیوه مکانیزه در مقایسه با روش کشت سنتی 3 برابر افزایش دارد و تمامی یافته های تحقیقاتی نیز موید این نکته هست که روشهای کشت مکانیزه در مقایسه با سایر روشهای کشت بویژه روش سنتی عملکرد بیشتری دارد. مهندس احمدی در پایان اضافه کرد: شهرستان چاراویماق با داشتن سالانه بیش از 10 هزار هکتار و تولید 8 هزار تن نخود در استان دارای رتبه اول بوده و انتظار می رود با ایجاد تغییر و تحول در شیوه های کشت نخود دیم و با کشت مکانیزه این محصول بتوانیم در افزایش تولید و درآمد کشاورزان منطقه گام های موثری برداریم. 
 
انتهای پیام/

 

برچسب ها: نخود ، دیم ، کشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.