دادستانی در امریکا اعلام کرد چهار مامور امنیتی شرکت امریکایی "بلک واتر جهانی" سابق که چند ماه پیش به اتهام کشتار سال ۲۰۰۷ میلادی محاکمه شدند، غیرنظامیان بی‌سلاح عراقی از جمله زنان و کودکان را به ضرب گلوله کشته‌اند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تی وی، دادستان انتونی اسونسیون در یکی از دادگاه‌های فدرال امریکا گفت ماموران بلک واتر سابق بی‌جهت جان ۱۴ انسان را گرفتند.

اسونسیون در روند محاکمه‌ی متهمان که دو ماه و نیم ادامه داشت، انگیزه‌ی پیمان‌کاران شرکت امریکایی بلک واتر را در کشتار ۱۴ عراقی در حدود هفت سال قبل در بغداد جویا شد و در نهایت پرسید: چرا به این همه مردم بی‌گناه شلیک شده است؟ چرا؟ چرا به همه این افراد که در حال گریز بودند و سعی داشتند از این چهار مرد دور شوند، تیراندازی شده است؟ چرا زنان و کودکانی که غیرمسلح بوده‌اند، هدف قرار گرفته‌اند؟ ... هیچ دلیلی وجود ندارد. آن چه آنان مرتکب شدند جنایت است.

این دادستان امریکایی با اشاره به متهمانی که در دادگاه نشسته بودند گفت «هیچ شبه نظامی، هیچ سلاح ای.کی.۴۷ (AK-۴۷)» وجود نداشت و فقط غیرنظامیانی در صحنه بودند که از بیم این افراد به دنبال جای امن می‌دویدند.

وی تاکید کرد افرادی گلوله باران و به خون کشیده شدند که اهداف مشروع نبودند و تهدید واقعی برای آنان محسوب نمی‌شدند.

پل اسلاف، ایوان لیبرتی، داستین هرد و نیکولاس اسلاتن در جایگاه متهمان در دادگاه محاکمه شدند.

این چهار مامور شرکت امریکایی بلک واتر سابق به کشتن ۱۴ غیرنظامی عراقی و زخمی کردن هجده نفر با استفاده از شلیک گلوله و نارنجک در ۱۶ سپتامبر ۲۰۰۷ میلادی در بغداد، پایتخت عراق، متهم و محاکمه شده‌اند.

شرکت خصوصی امریکایی "بلک واتر جهانی" بعد از جنگ امریکا و متحدانش در عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی، با اقدامات خشونت‌آمیز و مرگبار خود در این کشور از جمله کشتن شهروندان غیرمسلح عراقی در چندین عملیات و نیز قاچاق سلاح، اعتبار خود را از دست داد و به شرکتی بدنام تبدیل شد.

شرکت بلک‌واتر سپس در سال ۲۰۰۹ و در سال ۲۰۱۱ میلادی به ترتیب به "زی سرویسز" و "آکادمی" تغییر نام داد.

این شرکت که مقر اصلی آن در مک‌لین در ایالت ویرجینا قرار دارد، بدنام‌ترین شرکت امنیتی خصوصی در عراق بوده است.

بسیاری از عراقی‌ها معتقدند ارتش امریکا به مزدوران و ماموران بلک واتر اجازه داد همراه با مصونیت، علیه شهروندان این کشور جرم و جنایت جنگی مرتکب شوند.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار