لاریجانی در اختتامیه همایش انرژی عنوان کرد:

امنیت پایدار یکی از ویژگی‌های بخش انرژی کشور است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امنیت استوار و پایدار و ثبات در کشور یکی از ویژگی‌های بخش انرژی ایران است که این مهم در سایه تقویت پایه‌های دموکراسی و رهبری هوشمند ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگارن ؛علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین اختتامیه دهمین همایش بین‌المللی انرژی که عصر امروز در پژوهشگاه نیرو برگزار شد با اشاره به طراحی تالارهای گفتگو به موجب قانون برنامه پنجم توسعه گفت: ما در قانون برنامه پنجم توسعه تالارهای گفتگو را طراحی کردیم تا مسئولین اجرایی کشور با اتاق‌ بازرگانی جلساتی داشته باشند و این به این دلیل بود تا افراد در خلاء تصمیم نگیرند و با کسانی که فعال در عرصه هستند مشورت کنند البته گاهی جلساتی تشکیل شد و بهره‌هایی را به همراه داشت و گاهی هم جلسات تعطیل شد.  

وی ادامه داد: مسئولین اجرایی کشور که می‌خواهند برای تولید کشور تصمیم بگیرند باید تصمیم‌سازی آنها با مشورت دست اندرکاران و متخصصان ذی صلاح باشد.  

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گریزی هم به ماجرای رأی اعتماد وزیر صنعت از مجلس در سال گذشته زد و اظهار داشت:‌وقتی آقای نعمت‌زاده را برای تصدی وزارت صنعت به مجلس معرفی کردند یکی از ایرادهای وارده این بود که ایشان پیرمرد هستند ولی حالا معلوم شده که شدت انرژی ایشان بالاست و در پست خود تجربه کافی دارند.  

وی ادامه داد: البته شنیده شده که آقای نعمت‌زاده سبک خاصی از بیان را در اداره وزارتخانه دارند که اگر همان سبک را هم در هیئت دولت بکارگیرند کارها ردیف می‌شود.

علی لاریجانی در ادامه با اشاره به سابقه و قدرت کشورمان در زمینه بهره‌برداری از ذخایر عظیم انرژی نظیر نفت و گاز و برق بیان داشت: با توجه به قدمت و قدرت ایران در زمینه انرژی و بهره‌برداری ذخایر عظیم نفت و گاز طبیعی است که در این بخش سمت‌گیری بیشتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: گاهی در استفاده بهینه از منابع انرژی سمت‌گیری‌های دقیق و درستی را ارائه نکرده‌ایم.  

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به ذکر ویژگی‌های ایران در بخش انرژی پرداخت و اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های مربوط به بخش انرژی ایران امنیت استوار و پایه‌داری است که در ایران حکمفرما است البته باید اشاره کرد که ما از نظر سیاسی کشوری خنثی محسوب نمی‌شویم.  

وی ادامه داد: در مبحث مربوط به امنیت یکی از توانمندی‌های ما عدم وابستگی به قدرت‌های بزرگ است البته ایران در دوران شاه جزو اقمار آمریکا بود و یک ثبات نسبی داشت که بعدها فرو ریخت.  

رئیس قوه مقننه در ادامه با اشاره به تجربیات تلخ عرصه سیاسی و امنیتی ایران در دوران قبل از پیروزی انقلاب گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی پایه‌های دموکراسی در ایران تقویت شد  به گونه‌ای که کسی در ایران نمی‌تواند دیکتاتوری کند و تحقق این مهم اگرچه هزینه‌بر بوده است اما فایده آن یک امنیت پایه‌دار بوده است.  

لاریجانی در ادامه با اشاره به دشمنی‌های امریکا و مشکلاتی که این کشور در طول 35 سال اخیر برای ایران ایجاد کرده است تصریح کرد: تردید نکنید که آمریکایی‌ها در این 35 سال هر اقدامی را که توانسته‌اند علیه ایران انجام دادند از جنگ و بمباران شیمیایی گرفته تا ترتیب دادن مقدمات کودتا ولی موفق نبودند.  

رئیس مجلس با اشاره به اینکه ایران بر روی استقلال سیاسی خود تأکید دارد، اظهار داشت: ما در رابطه با رویدادها و تحولات منطقه نظرات ناصحانه ارائه می‌کنیم، ما در اشغال عراق با امریکایی‌ها مخالفت کردیم و امریکایی‌ها بعدها متوجه شدند که دلیل مخالفت ما با اشغال نظامی عراق چه بود.  

وی ادامه داد: آمریکا در اشغال عراق 6 هزار میلیارد دلار هزینه کرد و پس از چند سال طبق آماری که خودشان ارائه می‌کنند با 6 هزار کشته از عراق خجالت‌زده خارج شد.  

رئیس مجلس همچنین به اشغال افغانستان توسط آمریکا نیز اشاره کرد و بیان داشت: از سال 2001 امریکا و متحدانش به اسم مبارزه با ترویسم و مواد مخدر به افغانستان لشگر کشیدند اما در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که در افغانستان نه ترویسم و نه مواد مخدر کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد:در سال 2001 تولید مواد مخدر در افغانستان 200 تن بود اما امروز به مرز 8 هزار تن رسیده است و نکته جالب آنکه ترانزیت مواد مخدر هم در برخی فرودگاه‌های افغانستان انجام می‌گیرد.  

لاریجانی در ادامه با اشاره به اینکه آمریکا در لشگرکشی‌های اخیر خود به منطقه خاورمیانه هیچ‌گونه دست آوردی نداشته است، اظهار داشت: هیاهوهایی که اخیرا آمریکایی‌ها برای حمله و دخالت نظامی در سوریه به راه انداخته‌اند قطعا کار اشتباهی است.

رئیس مجلس با بیان اینکه مبارزه با تروریسم به وسیله بمباران هوایی نافذ نیست، بیان داشت: تروریست‌های فعال در سوریه و منطقه از یک عقبه کلاسیک نظامی برخوردار نیستند که آمریکایی‌ها می‌خواهند با بمباران آنها را از بین ببرند بلکه این تروریست‌ها در خانه‌ها هستندو آمریکا با بمباران تنها می‌خواهد یک ژست بگیرد.  

لاریجانی با اشاره به اینکه رفتار نظامی‌گری در سوریه داعش را افزایش می‌دهد،بیان داشت: اگر آمریکا می‌خواست با داعش مبارزه کند نباید به رشد این گروه تروریستی در سوریه کمک کرده و از آنها حمایت می‌کرد.  

رئیس مجلس در ادامه با اشاره به سیاست شفاف جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست‌های منطقه‌ای اظهار داشـت: آمریکایی‌ها باید فهمیده باشند که ما حرف خود را رو راست می‌زنیم و پیچیده نمی‌کنیم البته برخی کشورها در منطقه هستند که در ظاهر یک چیز می‌گویند و در پشت پرده به تروریست‌ها پول می‌دهند اما ما اهل پنهان کاری نیستیم.  

لاریجانی با اشاره به اینکه شرایط پایدار امنیتی در منطقه به وسیله کشورهایی است که از یک استقلال رأی برخوردار باشند اظهارداشت: تحلیلگران غربی باید به این نکته رسیده باشند که در منطقه کدام کشورها از استواری برای ایجاد امنیت برخوردارند.  

وی اظهار داشت: من بارها تأکید کردم که این یک مزیت مهم ایران است که داشتن یک رهبری هوشمند ثبات را در کشور ایجاد کرده است.  

رئیس مجلس در ادامه گریزی هم به برخوردهای سیاسی داخلی زد و بیان داشت: گاهی برخوردهای سیاسی داخلی را از سر فطانت نمی‌بینم البته اختلاف رأی ممکن است زیاد باشد، اما این نباید به مشاجره‌هایی تبدیل شود که در داخل سایش ایجاد کرده  وباعث شلوغ کردن فضای سیاسی در کشور شود؛ نگاه‌ها به این مزیت مهم کاهش یابد. 

 لاریجانی ادامه داد: در سال 1391 حجم کل منابع هیدروکربنی شامل نفت خام و گاز طبیعی که قابل استحصال هستند معادل 364 میلیارد بشکه نفت خام تخمین زده شده که 43 درصد آن ذخایر نفتی و 57 درصد نیز ذخایر گازی است.

وی تصریح کرد: از کل میزان ذخایر نفتی که حدود 156 میلیارد بشکه تخمین زده می شود 111 میلیارد بشکه ذخایر خشکی و 45 میلیارد بشکه ذخایر دریایی است و این سرمایه انرژی برای کشور بسیار ارزشمند است و باید از آن درست استفاده شود.

وی با تاکید بر ضرورت تدوین سند راهبردی برای بخش انرژی گفت: قبلا هم در موضوع برنامه پنجم توسعه به این موضوع تاکید شده و گاهی مصرف زیاد این منابع آسیب های فراوانی را به کشور وارد می کند.

لاریجانی همچنین با اشاره به ذخایر مشترک نفتی و گازی ادامه داد: استراتژی روشن و سرمایه گذاری در این بخش باعث بهره وری بیشتر از این انرژی خدادادی می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی سومین ویژگی کشورمان را دارا بودن ظرفیت انرژی های تجدید پذیرعنوان کرد و گفت: ما از لحاظ شرایط جغرافیایی و طبیعی این مزیت را داشته و در قانون برنامه و بودجه نیز به سرمایه گذاری روی آن تاکید ویژه شده است.

وی ویژگی چهارم را دارا بودن سواحل و جزایر طولانی دانست و گفت: اکثر منابع انرژی ما در این بخش ها قرار گرفته است  و جالب اینجاست که طبق آمار 25 درصد جهان در 25 کیلومتری سواحل زندگی می کنند و حدود 39 درصد نیز در 10 کیلومتری دریاها هستند و این نشان می دهد که با هدف گیری مناسب می توان از این ظرفیت کمال استفاده را برد.

وی ادامه داد: همچنین مجموعه جمعیت استان های ساحلی جنوب کشور حدود 11 درصد از جمعیت بوده و این موضوع افزایش سطح جمعیت در این مناطق را از طریق سرمایه گذاری می طلبد.

وی به حجم بالای نیروی انسانی جوان و جویای کار در کشور اشاره کرد و با یادآوری این نکته که در طول یک قرن گذشته بیشتر رویکرد به استفاده از تکنولوژی دیگران داشته‌ایم، گفت: اگر حجم نیروی تربیت شده و تحصیل کرده بعد از انقلاب را مورد توجه قرار دهیم باید پارادایم خود را تغییر دهیم.

لاریجانی بر عهده گرفتن بخشی از پروژه پارس جنوبی توسط شرکت‌های داخلی را مایه افتخار خواند و با اشاره به اینکه از میان 180 فعالیت صنعتی در دنیا 130 رشته آن اکنون در ایران وجود دارد بیان کرد: بنابراین توجه‌ها به مطالعات علمی کم نبوده است و اگر رویکرد شرکت نفت به استفاده از توان داخلی بود چه میزان از این استعداد‌ها به کار گرفته می‌‌شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی راه خروج از رکود را تغییر پارادایم به سمت داخل خواند و با تاکید بر بهره‌گیری از نیروهای داخلی برای تولید کالاهای لازم برای تولید نفت گفت: ظرفیت معادن ما مزیت دیگر کشورمان است که ما به علت نفتی بودن کمتر به آنها توجه کرده‌ایم؛ گاهی شرکت‌های نیمه دولتی دست روی معادن مهم کشور می‌گذارند اما نه خود روی آنها کار می‌کنند و نه اجازه می‌دهند بخش خصوصی از آنها بهره‌برداری کنند.

وی ادامه داد: این شرکت‌های نیمه دولتی به علت بد اجرای کردن اصل 44 قدرت زیادی یافته‌اند و مانع حضور بخش خصوصی شده‌اند؛ اصلا این چه جور اجرای اصل 44 است؟

لاریجانی تاکید کرد: مطلقا اینها سیستم‌شان خصوصی نیست و فقط ضوابط شرکت‌های دولتی را ندارند و اگر دولت فعلی می‌خواهد باقیات‌ و صالحاتی برای خود باقی بگذارد دخالت مردم در اقتصاد را جدی بگیرد چرا که معنی ندارد شرکت‌های نیمه‌دولتی حبس مال کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر به موقع پول شرکت‌های خصوصی پرداخت نشود آنها انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری ندارند، خاطرنشان کرد: شنیده‌ام وزارت نیرو رقم قابل توجهی به شرکت‌ها بدهکار است. در حالی که این شرکت‌ها تحمل این مبلغ بدهی را نداشته و لذا به سوی دلالی می‌روند. بنابراین دولت باید بیماری اقتصادی کشور ما را اساسی درمان کند و مجلس هم به او کمک کرده است.

وی در اختیار قرار دادن 100 میلیارد دلار برای بهینه‌سازی مصرف انرژی را از سوی مجلس یادآور شد و با اشاره به اینکه وزارت نفت به میزان 80 هزار میلیارد دلار طرح‌هایی را آماده کرده است که باید تا آخر شهریور به اجرا برساند، گفت: در تبصره 11 بودجه امسال 12 هزار میلیارد تومان برای افزایش راندمان نیروگاه‌ها و کاهش مصرف پیشنهاد کردیم.

لاریجانی اضافه کرد: استفاده بهینه از انرژی از اولویت‌های ماست و در قانون هدفمندسازی یارانه‌ها نیز آمده است که باید تلفات انرژی را به 14 درصد کاهش داد که من بعید می‌دانم به این رقم برسیم و معنی آن رها کردن 14 هزار مگاوات است.

وی با اشاره به راندمان پایین نیروگاه‌های کشور به وزیر نیرو توصیه کرد به سمت احداث نیروگاه‌های گازی که مصرف انرژی زیادی دارند نروید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در زمینه حمل و نقل 35 درصد انرژی کشور مصرف می‌‌شود که 100 هزار لیتر آن ریلی و مابقی آن غیرریلی است حرکت به سمت حمل و نقل ریلی را به صرفه و امنیت‌زا خواند و گفت: تلفات مجاز و غیرمجاز بخش انرژی حدود 600 میلیون بشکه است لذا یکی از مصادیق مهم اولویت‌های ما استفاده بهینه از انرژی است.

وی با توصیه به دولت برای تدوین سمت و سوی روشن برای سرمایه‌گذاران در برنامه‌ ششم و فراهم آوردن امکان حضور مردم در اقتصاد تصریح کرد: در ناصیه دولت نمی‌بینم که بتواند جایگزین بخش خصوصی شود زیرا الان 80 درصد بودجه کشور صرف امور جاری می‌شود.

لاریجانی با تاکید بر ضرورت وجود یک زمینه قابل پیش‌بینی برای سرمایه‌گذاران اظهار کرد: راجع به فناوری هسته‌ای ایران بسیار صحبت می‌کنند و فضای تبلیغاتی را به سمت خاصی برده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ما به دنبال استفاده از انرژی هسته‌ای برای داخل کشور هستیم خاطرنشان کرد: اگر بر روی غنی‌سازی در داخل کشور اصرار داریم به خاطر بدقولی‌های غربی‌هاست.

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری بدقولی آلمانی‌ها در تکمیل نیروگاه بوشهر و تحویل سوخت اتمی رآکتور تهران گفت: ما نمی‌توانیم 10 نیروگاه اتمی بسازیم و راجع به سوخت آن پشتیبان نداشته باشیم؛ ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و معتقدیم انرژی در کشور باید سبب امنیت پایدار شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم انرژی سبب بی‌ثباتی شود بلکه از گاز، نفت و دیگر انرژی‌های خود در مسیر ثبات و امنیت پایدار جهانی استفاده می‌کنیم.

لاریجانی تصریح کرد: گرچه برخی کشورها سیاست‌های متنوعی پی می‌گیرند ولی ما دلیلی نمی‌بینیم که سیاست‌های تاکتیکی اتخاذ کنیم چرا که سیاست ما ثبات است.


انتهای پیام/
 
 
 

برچسب ها: پژوهشگاه ، تولید ، مشورت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار