"محسن علی اکبری" تهیه کننده سینما درگفتگو با
خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران در خصوص دومین جشنواره ویدیویی فیلم یاس گفت: در جشنواره فیلم های ویدئویی استعدادهایی شکوفا می شوند که آثارشان حتی از فیلمسازان باتجربه هم بهتر است.
وی افزود: برای فیلم های ویدئویی محفلی نیاز بود تا فیلمسازان جوانی که علاقمند به فیلمسازی هستند را جذب کند و جشنواره فیلم های ویدئویی بهترین فرصت برای آنها است.
تهیه کننده «استرداد»در ادامه تصریح کرد: فیلمسازان جوان می توانند تجربه و آزمون و خطاها را در بستر آثار ویدئویی و فیلم هایی با بودجه کم بیاموزند و ضریب خطاهای آنها پایین بیاید تا زمانیکه وارد سینمای بلند میشوند اشتباه آنها کمتر شود، سرمایه شان هدر نرود و بازگشت داشته باشد. به همین دلیل لازم بود تا جشنواره ای ویدئویی مختص آنها داشته باشیم.
علی اکبری با بیان اینکه لازم بود تا فیلمهای ویدئویی جشنواره مستقل داشته باشند، خاطرنشان کرد: در جشنواره فیلم فجر نمیشد فیلمهای ویدئویی و سینمایی در کنار هم داوری شود ضمن اینکه این فیلم ها در جشنواره هم دیده نمی شد بهتر بود تا جشنواره مستقلی داشته باشند.
وی با بیان اینکه در دوره اول جشنواره فیلم های ویدئویی داور بوده است، گفت: در این جشنواره شاهد حضور جوان ها با آثاری بودیم که فیلم هایشان حتی از افراد حرفه ای و با تجربه هم بهتر بود اما چون ویدئویی بود حقشان ضایع می شد.
تهیه کننده «تلفن همراه رئیس جمهور» خاطرنشان کرد: در دوره اول در حدود 300 فیلم ویدئویی در جشنواره بازبینی داشتیم و در بین آنها فیلمسازانی بودند که می شد امید داشت که در آینده تبدیل به فیلمساز شاخصی شود. از بین این فیلمسازان گزینش کردیم فیلم های قوی هم حضور داشت و از آنها برای جشنواره فجر دعوت کردیم تا فیلم های سینمایی شان را با کمک سازمان سینمایی تولید کنند و از این طریق وارد فضای حرفه ای شوند.
علی اکبری گفت: بهرحال جشنواره فیلم های ویدئویی میدان خوبی برای تشخیص قدرت فیلمساز جوان است ضمن اینکه این جشنواره مشخص می کند که آیا آنها می توانند وارد فضای حرفه ای شوند.
وی اظهار داشت: البته در بین آنها فیلم های ضعیفی هم بود که به فیلمسازان آنها گفتیم شما نتوانستید با سینما ارتباط برقرار کنید و سرمایه شان از این طریق از بین میرود.
تهیه کننده«کتاب قانون» ادامه داد: در این جشنواره ارتباط فیلمسازان با بخش ویدئو خوب بود و باعث شکوفایی سینماگران جوان شد تا آنجا که هر سال می توان 5 فیلمساز خوب را جذب سینما کرد زیرا کم کم باید سینما را به دست فیلمسازان جوان بسپاریم.
وی درباره حمایت ها از برگزیدگان جشنواره نیز گفت: جشنواره فیلم های ویدئویی با این نگاه برگزار شد تا از فیلمسازان جوان که امیدی برای آینده سینما هستند شناسایی و از آنها برای ورود به عرصه سینمای حرفه ای حمایت شود.
علی اکبری درباره جایگاه فیلم های ویدئویی نیز گفت: با توجه به اینکه هزینه فیلم های سینما بالا رفته و در بازگشت سرمایه با ضرر مواجه است به نظر می رسد بهترین راه تجربه و حتی به عنوان سرگرمی ساخت فیلم های ویدئویی با بودجه محدود است. زیرا این فیلم ها می توانند بخشی از کمبود آثار بستر موجود را پر کند ضمن اینکه جوانان فیلمساز کمتر به سراغ ساخت فیلم هایی با سرمایه زیاد و فیلم هایی که با فرهنگ ما فاصله دارد برود.
وی عنوان کرد: این جشنواره فیلم های ویدئویی می تواند خط فکری جوانان فیلمساز را به سمت تفکرات نظام جمهوری اسلامی گرایش دهد.
علی اکبری با بیان اینکه در دوره اول جشنواره فیلم های ویدئویوی شامل بخش های متفاوتی بود خاطرنشان کرد: یکی از این بخش ها «خاطره یاسها» بود که در آن فیلمهایی با موضوعات انقلاب و دفاع مقدس، فیلمهایی با موضوعات دینی، فیلمهایی با موضوع کمدی، فیلمهایی با موضوع اجتماعی، فیلم هایی با موضوع خانواده، فیلمهایی در ارتباط با کودک و نوجوان و در نهایت فیلمهایی با موضوع حادثه پلیسی از جمله گونههای مختلف فیلمسازی هستند که در بخش مرور آثار دهه 80 مورد بررسی قرار گرفتند.
انتهای پیام/ اس