نبود ارتباط موثر میان دولت و فعالان اقتصادی مهمترین چالش صنعت بیمه

رییس انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه «ضعف در حاکمیت صنعت بیمه»، « نبود ارتباط موثر میان دولت و فعالان اقتصادی» و «انحصار مزمن و عدم وجود رقابت در صنعت بیمه ناشی از مدیریت های دولتی» را سه چالش مهم در صنعت بیمه کشور عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مسعود حجاریان در نشست مطبوعاتی با بیان اینکه چالش اصلی صنعت بیمه ضعف حاکمیت بیمه است، گفت: مردم به دولت رای دادند تا در همه حوزه‌ها حاکمیت کند اما حاکمیت به معنای حمایت کردن، اصلاح کردن، نظارت کردن و ایجاد فضای روان کسب و کار است لذا اگر بتوانیم این موارد را اصلاح کنیم صنعت بیمه اصلاح می شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه دولت با صنعت بیمه ارتباط منطقی و موثر ندارد، افزود: دولت از صنعت بیمه دور است و شاید دلیل آن باشد که مشکلات زیادی در اقتصاد وجود دارد که سرگرم حل آنهاست.

حجاریان عدم وجود رقابت و همچنین وجود انحصار را دیگر چالش صنعت بیمه برشمرد و گفت: ما یک انحصار مضمن داریم که از مدیریت دولتی نشات می گیرد و متاسفانه همین انحصار خود را تقویت می کند و هرچقدر هم مقررات و قانون می نویسند باز هم انحصار تداوم دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه کنترل های لازم بر مدیریت ریسک شرکت ها به درستی انجام نمی شود، افزود: نظام بیمه ای در کشور نباید اجازه دهد که شرکت ها با مشکل مواجه شوند و باید اذعان کرد که پیشنهاد انجمن حرفه ای صنعت بیمه درخصوص نظارت بهتر بیمه مرکزی ارایه شده اما با استقبال و اصلاح همه شرکت های بیمه مواجه نشده است.

رییس انجمن حرفه ای صنعت بیمه  با بیان اینکه انجمن حرفه ای صنعت بیمه در طول یکسال گذشته مستندسازی دانش حرفه‌ای را دردستور کار قرار داده است، ادامه داد: سال گذشته 10 کارگاه تخصصی به صورت ریشه ای و عمیق برگزار و تلاش شد تا مدیریت ریسک در رشته های مختلف واکاوی و در اختیار اهل صنعت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه این کارگاهها به صورت حضوری انجام و در آن مباحث مطرح مورد بحث و تبادل نظر واقع می شود، خاطرنشان کرد: نظام رتبه بندی در جهان بسیار کارآمد است و اگر بتوان افراد متخصص را شناسایی و صلاحیت حرفه ای آنها را گواهی کرد می تواند در بهبود امور اثربخش باشد.

حجاریان با بیان اینکه آزمون تعیین صلاحیت حرفه‌ای تا پایان سال دو بار دیگر تکرار می شود، ادامه داد: انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه تاکنون بیش از 1500نفرساعت در رشته های مدیریت ریسک، اکچوئری، بیمه اتکایی، بیمه سازه های دریایی و مهندسی ریسک در پالایشگاههای نفت و توانگری مالی آموزش ارایه داده است.

حجاریان با اشاره به اینکه تمامی کسب و کارهای کشور باید از مدیریت ریسک قوی برخوردار باشند، عنوان کرد: هر کسب و کاری با سطوح متفاوت ریسک مواجه است اما متاسفانه مدیران شرکت های تولیدی از ریسک کمتر خبر دارند و براساس استاندارد 31001 گواهی مدیریت ریسک به شرکت ها ارایه می شود.

رییس انجمن حرفه ای صنعت بیمه با تاکید براینکه انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه یک انجمن سیاسی نیست، بیان کرد: اگر انجمن ها مسوولیت امور مرتبط با صنعت خود را برعهده بگیرند تضارب منافع به دنبال خواهد داشت و در انجمن حرفه ای صنعت بیمه نیز پیشنهادهای اعضای انجمن به دولت ارسال شده و خود را طرف مشورت آنها می دانیم.

وی با بیان اینکه انجمن وظیفه خود را توسعه صنعت بیمه می داند خاطرنشان کرد: از طریق تقویت نهادهای فعال در صنعت بیمه این مهم پیگیری می شود اما باید گفت درحال حاضر صنعت بیمه پاسخگوی نیازهای جامعه نیست.

وی با تاکید براینکه شورای عالی بیمه نارسایی‌هایی دارد، خاطرنشان کرد: نهادهای علمی و تحقیقاتی باید مشکلات ملی کشور را درک کنند و نهادهای تنظیم و تصویب کننده مقررات مانند شورای عالی بیمه، نهاد تهیه آمار و اطلاعات و نهادهای نظارتی که عملکرد بیمه گران را پایش می کنند در کنار نهادهای توسعه دهنده بیمه، باید زمینه رشد و توسعه صنعت بیمه در کشور را با انجام کار تحقیقی و علمی فراهم کنند.

حجاریان با اشاره به نقایص صنعت بیمه در کشور خاطرنشان کرد: اگر صنعت بیمه و جامعه بیمه گری تفکر خود را نهادگرا کند صنعت بیمه آینده رو به رشدی را در پیش رو خواهد داشت و در این میان نقش نهادی مانند رسانه در تحقق این اهداف از اهمیت ویژه برخوردار است.

رییس انجمن حرفه ای صنعت بیمه با اشاره به این نکته که بیمه نیاز پایه ای کسب و کارهاست، خاطرنشان کرد: اگر فعالین اقتصادی به پوشش خطرات امید نداشته باشند امکان حرکت در فضای کسب و کار را نخواهند داشت، بنابراین بیمه گران نیز باید این فضای اطمینان را قوت بخشند.

حجاریان با اشاره به سه چالش اساسی در گسترش صنعت بیمه در کشور، عنوان کرد: ضعف در حاکمیت صنعت بیمه، نبود ارتباط موثر میان دولت و فعالان اقتصادی، انحصار مزمن و عدم وجود رقابت در صنعت بیمه ناشی از مدیریت های دولتی، سه چالش مهم در صنعت بیمه کشور است که برون رفت از آن به بهبود و اصلاح هر سه چالش نیازمند است.

به گفته حجاریان چالش اصلی صنعت بیمه ضعف حاکمیت این صنعت است و این در حالی است که مطابق قانون حاکمیت دولت به معنای اصلاح ،گسترش و نظارت در تمامی حوزه ها الزامی است.

وی ادامه داد: همچنین دولت با صنعت ارتباط منطقی و موثر نداشته و مشکلات بخش را به خوبی درک نمی کند، به بیان دیگر دولت از صنعت بیمه دور است که شاید یکی از دلایل آن درگیری و مشغله دولت در سایر حوزه های اقتصادی، اجتماعی یا سیاسی است.

رییس انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه خاطرنشان کرد: عدم رقابت و وجود انحصار مزمن در صنعت بیمه که ناشی از مدیریت های دولتی است موجب شده این انحصار خود را تقویت و بازسازی کند و این در شرایطی است که انحصار، قدرت کسب می کند، قدرت از خود حمایت و انحصار بیشتر ایجاد کرده و تعامل بین قدرت و انحصار زمینه انحصار بیشتر را فراهم می کند.

به گفته حجاریان حدود 90 درصد مدیریت صنعت بیمه در کشور دولتی است و پاسخگویی دولت به دولت معنا پیدا نمی کند و درشرایط انحصار اجازه انتقال تکنولوژی نیز به طور مناسب فراهم نمی شود.

وی با تاکید براینکه با شرایط کنونی نمی توان ظرفیت های بیمه گری را در کشور افزایش داد، اظهار کرد: هر شرکتی برای احداث و راه اندازی نیازمند 250 میلیارد تومان سرمایه گذاری اولیه است، درحالی که این رقم در کشورهای پیشرفته یک دهم این میزان است.

رییس انجمن حرفه ای صنعت بیمه با بیان اینکه دولت باید در ابتدا نقش کنترلی و هدایت کنندگی خود را برشرکت های بیمه مستقل از انتصاب مدیران انجام دهد، تصریح کرد: وقتی تصدی و حاکمیت با هم دریک واحد دولتی قرار داشته باشند مشکلات کنونی به وجود می آید و درشرایطی که بیمه مرکزی هم بیمه گری می کند و هم سیاستگذاری، به آن معناست که تصدی گری و حاکمیت درهم ادغام شده است.

حجاریان در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بیمه ایران در صنعت بیمه، عنوان کرد: وجود بیمه ایران برای صنعت بیمه کشور خیر است البته باید مقررات حاکم بر بیمه های دولتی همانند مقررات حاکم برکل صنعت بیمه باشد و واگذاری امور به بخش خصوصی مهمترین راهکار در حذف انحصارات است.

وی بیان کرد: مطابق قانون تجارت اگر شرکتی بیش از 50 درصد سرمایه خود زیان داد باید مجمع برای انحلال یا کاهش سرمایه آن تصمیم گیری کند درحالی که این پیش بینی قانونی در حال حاضر جنبه اجرایی به خود نگرفته و وقتی رسیدگی ها حرفه ای نباشد رسیدگی به صورت های مالی نیز با علایق و سلایق خاص انجام می شود.

رییس انجمن حرفه ای صنعت بیمه با بیان اینکه رسیدگی به حساب‌های شرکت‌های بیمه توسط حسابرسان دولتی انجام می شود،گفت: فرآیند تدوین و تصویب صورت های مالی از استاندارد حرفه ای برخوردار نیست و این شرایط درحالی است که حسابرسان نیز دولتی هستند.

وی در پاسخ به پرسشی درخصوص طرح تحقیق و تفحص مجلس از صنعت بیمه کشور عنوان کرد: در صنعت بیمه کشور ضعف هایی وجود دارد که ممکن است درمحورهای مطرح در طرح تحقیق و تفحص مجلس از صنعت بیمه مورد توجه نباشد اما آنچه مسلم است تحقیق و تفحص حق مجلس است و پاسخگویی به سوالات مجلس در افزایش اعتمادسازی موثر خواهد بود.

حجاریان در خصوص مدل های نرخ گذاری بیمه شخص ثالث که در کارگروه اصلاح بیمه شخص ثالث مطرح شده است، اظهار کرد: در این زمینه چند مدل مطرح شده که مدل بازار آزاد از مدل هایی است که از سوی دست اندرکاران صنعت بیمه کشور با اقبال بیشتر مواجه است به این معنا که دولت در قیمت گذاری مداخله نکند.

رییس انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه با بیان اینکه آزادسازی نرخ گذاری موجب ایجاد عدالت و افزایش سود آوری در بیمه شخص ثالث می شود، خاطرنشان کرد: اگر شرکت‌های بیمه در بیمه گری آزاد باشند به سادگی ریسک ها را بیمه نمی کنند و کسانی که ریسک بیشتر دارند باید هزینه بیشتری برای بیمه نامه خود پرداخت کنند.

وی با اشاره به حضور شرکت‌های مختلف بیمه، آزادسازی قیمت ها را باعث بهبود خدمات دانست و گفت: در گذشته در رشته‌های بیمه‌ای که آزادسازی نرخ ها صورت گرفت، شاهد کاهش قیمت ها در بازار بیمه گری بودیم.

وی با اشاره به مدل رهبری بازار گفت: در این مدل نرخ گذاری، یک بیمه رهبر و مابقی پیرو هستند و تجربه 2 سال پیش نیز نشان داد در شرایطی که بیمه ایران نرخ بیمه را کاهش داد سایر شرکت ها به دنبال آن نرخ های خود را کاهش دادند، بنابراین از سوی فعالان صنعت بیمه پیشنهاد شد که با توجه به رهبری بازار شرکت های دولتی، قیمت برای تمامی شرکت ها آزاد اما برای شرکت رهبر به گونه ای تعیین شود که بیمه رهبر حداقل سود را داشته باشد.

حجاریان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مدل ها، مدل تعیین نرخ حداقل و حداکثر توسط بیمه مرکزی و دولت است که دولت حداقل را تعیین و شرکت های بیمه از آن نرخ ، بیمه نامه پایین تری صادر نکنند چون به دلایل مختلف ممکن است شرکت های بیمه نرخ شکنی کنند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مدل‌های نرخ گذاری نیز نرخ فنی است که براساس آن تعیین نرخ متوسط جامعه و برابری خسارت ها و درآمدها، تعیین کننده نرخ بیمه نامه خواهد بود.

رییس انجمن حرفه ای صنعت بیمه تاکید کرد: پیشنهاد ما در درجه اول آزادسازی کامل نرخ ها و برقراری نظام مالی است به این دلیل که ادامه شرایط کنونی نرخ گذاری بیمه شخص ثالث مشکلات زیادی را برای این رشته بیمه ای ایجاد خواهد کرد.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص ارزیابی نظارت بیمه مرکزی اظهار کرد: بیمه مرکزی از عدم ساختار یافتگی مزمن و تاریخی در رنج است اما در مدیریت جدید بیمه مرکزی تلاش برای اصلاح روندها آغاز شده است.

حجاریان درباره اخذ مالیات برارزش افزوده از خدمات بیمه ای در کشور عنوان کرد: مالیات برارزش افزوده یکی از پیشرفته ترین نظامات مالی جهانی است که باید آن را قدر دانست و همه دولت ها برای تنظیم بازار از دو عامل سوبسید و بازار استفاده می کنند اما بیمه خدمت ضروری است که باید از پرداخت مالیات معاف باشد.

وی با بیان اینکه بیمه شخص ثالث به علت نسبت بالای پرداخت خسارت بیمه ای زیان ده است که سود سایر رشته های بیمه ای را از بین می برد، گفت: باید راهکارهای مقتضی به منظور کاهش زیان در بیمه شخص ثالث پیش بینی شود.

مسعود حجاریان ضمن تاکید بر اهمیت نقش رسانه ها در پیشبرد صنعت بیمه گفت: رسانه‌ها و تشکل‌های حرفه‌ای در هر صنعتی به خصوص صنعت بیمه، می توانند نظرات مختلف را بررسی، دسته بندی و منتشر کنند و از این طریق باعث اطلاع رسانی نظرات گوناگون در صنعت بیمه شوند.

حجاریان دانش افزایی خبرنگاران در حوزه صنعت بیمه را مهم ارزیابی کرد و افزود: خبرنگاران زمانی می توانند به صورت موثر و گسترده در بهبود صنعت اثربخش باشند که دائما در چرخه دانش افزایی و آگاهی قرار داشته باشند.

وی با بیان اهمیت آموزش مسائل و مباحث علمی و فنی صنعت بیمه از آمادگی انجمن حرفه ای صنعت بیمه برای ارائه این آموزش ها به جامعه رسانه ای کشور خبر داد و گفت: انجمن حرفه ای صنعت بیمه از حضور خبرنگاران در کارگاههای آموزشی که توسط انجمن برگزار می شود و همچنین شرکت آنها در آزمون صلاحیت حرفه ای استقبال می کند و در این مسیر، تسهیلات مناسبی برای علاقه مندان در نظر گرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار