روزنامه اسرائیلی هاآرتص در مقاله‌ای با عنوان درس‌هایی از یک جنگ بیهوده به تشریح عواقب جنگ اخیر علیه نوار غزه پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران روزنامه هاآرتص چاپ سرزمین‌های اشغالی فلسطین روز چهارشنبه درگزارشی به قلم گیدئون لیوی در پایگاه اینترنتی خود نوشت جنگ اخیر شدیدترین جنگی بود که اسرائیل تاکنون در آن شرکت داشته است ولی این جنگ روز سه‌شنبه درست در همان نقطه‌ای به پایان رسید که شروع شده بود بدون این که هیچ دستاوردی داشته باشد.

در طول پنجاه روز عملیات صخره سخت علیه غزه اسرائیل دیگر نمی‌تواند به زور شمشیر تا ابد به حیات خود ادامه دهد. این جنگ زخم‌های بیشماری را برجای گذاشت زخم‌های فلسطینی‌ها گسترده بود و زخم‌های اسرائیلی‌ها عمیق تر بود. جنگ پنجاه روزه اخیر علیه غزه بدون پیروزی هیچ کدام از طرفین به پایان رسید اما مردم در غزه شب گذشته بعد از پایان جنگ به جشن و شادی پرداختند و تا حدی هم حق داشتند.

نویسنده مقاله روزنامه‌ هاآرتص در ادامه نوشت البته در این جنگ هیچ عدالتی وجود نداشت. هر دو طرف جنگ مرتکب جنایات جنگی شدند. با این حال اولین درس این جنگ هرگز نباید فراموش شود آن هم محدودیت قدرت نظامی است. بمب‌های هوشمند و صدها هواپیمای مدرن اسرائیل در این جنگ هیچ کمکی به آن نکردند. وجود این همه تجهیزات و تسلیحات باعث نشد که اسرائیل برنده جنگ باشد.

 معین ربانی تحلیلگر برجسته فلسطینی در صفحه فیس بوک خود نوشت زمانی که ارتشی در جنگ به مرحله‌ای رسید که آپارتمان‌ها و مجتمع های مسکونی را ویران کند همان اقدامی که مهندسان شهرداری انجام می‌دهند دیگر نمی‌توان آن ارتش را ارتشی جدی و توانمند محسوب کرد.

نویسنده در ادامه نوشته است با وجود تلاش‌های تبلیغاتی گسترده اسرائیل برای انکار و نادیده گرفتن حماس، این گروه در جریان این جنگ قدرتمندتر شد. غزه هم قدرتمندتر شد. حداقل در شرایط زمانی کنونی این  یک حقیقت است که جهان و اسرائیل را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 قدرت حماس ناشی از موشک های آن نیست و هیچ کس معتقد نیست که قدرت حماس ناشی از موشک های آن است. غزه در این جنگ با خون بیشتر هزینه بیشتری پرداخت کرد. اسرائیل هم خون داد هر چند در مقایسه با فلسطینی‌ها بسیار کم تر بود. اما اسرائیل موقعیت خود را در جامعه جهانی از دست داد و حتی در حالت بدتر زخم داخلی آن که همان رژیم ضعیف آن است بار دیگر سرباز کرد و این زخم به زودی ترمیم نخواهد شد. اکنون حماس در برابر اسرائیل یک نماینده محسوب می شود و برای مردم فلسطین هم نماد مقاومت است.

 اما عواقب دیگر این جنگ همچنان ادامه خواهد یافت. این جنگ بیهوده همچنان عواقبی را ایجاد خواهد کرد و درس هایی خواهد داشت. اما آیا اسرائیل از این درس ها خواهد آموخت یا خیر؟ نتانیاهو که در این جنگ محبوبیت خود را از دست داد شایسته نابودی در تاریخ خواهد بود. برخلاف همکاران خود وی حداقل می دانست که چه زمانی به این وضع وحشتناک پایان دهد. شاید وی اکنون یابد بگیرد که وی قادر به پایان دادن به یک جنگ است اما هرگز نمی‌تواند صفحه جدیدی را بگشاید یا ایجاد کند.

نویسنده مقاله روزنامه هاآرتص همچنین نوشت اسرائیل تنها زمانی می تواند در این جنگ برنده شود که درخواست های دشمن خود را بپذیرد. اسرائیل باید غزه را به همان شکل که هست به جهان معرفی کند و مذاکره درباره آینده مناطق اشغال شده را شروع کند. موافقتنامه های موجود میان اسرائیل و فلسطینی ها تنها به شروع جنگ های دیگری منجر خواهند شد و تنها اتخاذ یک رویکرد جدید درباره غزه، حماس و همه مردم فلسطین می تواند فضای جدیدی را ایجاد کند. دیگر زمان گرفتن عکس های یادگاری با محمود عباس به پایان رسیده است اسرائیل باید گفتگو با دولت متحد فلسطینی را با هدف دستیابی به صلح شروع کند.

نویسنده مقاله روزنامه هاآرتص در پایان نوشت تردیدهای زیادی وجود دارند که نتانیاهو بتواند یا اصلا بخواهد چنین رویکردی را اتخاذ و چنین روندی را در قبال فلسطینی ها شروع کند. اما در طول پنجاه روز گذشته جهان عرب و غرب بطور مداوم به وی اعلام کردند این تنها راهی است که شما پیش رو دارید. در طول پنجاه روز گذشته غزه بطور مداوم به اسرائیل اعلام کرد که دیگر نمی تواند با شمشیر برای ابد به حیات خود ادامه دهد. در پنجاه روز گذشته بار دیگر گورستان ها پر از اجساد شد و بیمارستان ها مملو از زخمی ها شدند. مردم در هر دو طرف جنگ زندگی را با نگرانی های شدید سپری کردند. اما این وضع شاید باعث شود که اسرائیل برای اولین بار در تاریخ رویکرد خود را بطور بنیادین تغییر دهد.

 شاید این امید اکنون احمقانه باشد اما چگونه می توان این جنگ لعنتی را بدون امیدی در دوردست پایان داد؟


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار