روزنامه صهیونیستی‌ هاآرتص در گزارشی نوشت؛ "بنیامین نتانياهو" در ضعيف‌ترين و بدترين موقعيت آتش‌بس را پذيرفت.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل متوجه شد دیگر فرصتی در جنگ غزه ندارد و  به همین علت آتش‌بس را به هر قیمتی پذیرفت ضمن آنکه جنگ با حماس را در ضعیف ترین و بدترین موقعیت به پایان برد.

روزنامه هاآرتص چاپ اسرائیل روز چهارشنبه در گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت همه نخست وزیران اسرائیل در هنگام جنگ با فلسطینی‌ها با وجود همه وعده و وعیدها  و حملات زبانی در نهایت خواستار دستیابی به آتش بس با حماس آن هم به هر قیمتی بوده‌اند. نتانیاهو امروز همان فردی است که پنج سال قبل در زمان انتخابات و بعد از عملیات علیه غزه موسوم به سرب گداخته گفته بود  ماموریت ما در غزه هنوز به پایان نرسیده است. وی گفته بود حاکمیت حماس باید از میان برداشته شود و وی تنها کسی است که می‌تواند این کار را انجام دهد.

اقدامات و مواضع نتانیاهو در طول پنجاه روز گذشته و در جریان عملیات موسوم به "صخره سخت"(لبه محافظ) نشان داد که تفاوت زیادی میان سخنان وی و اقدامات عملی‌اش وجود دارد. نتانیاهو بعنوان نخست وزیری که مواضع بسیار شدیدی علیه حماس اتخاذ کرده بود جنگ با حماس را در ضعیف ترین و بدترین موقعیت به پایان برد.

در روزهای پایانی جنگ همه آن چه که وی بدنبال آن بود دستیابی به آتش بس بود و حاضر بود هر هزینه‌ای را برای  رسیدن به این آتش‌بس بپردازد. پیشنهاد مصر برای آتش‌بس با حماس هیچ دستاوردی برای اسرائیل نداشت. تنها موردی که سخنگوی نخست وزیر اسرائیل درباره این توافقنامه توانست مورد توجه قرار دهد و بر آن تاکید کند مخالفت با خواسته‌های حماس از جمله بازسازی بنادر و فرودگاه غزه و انتقال منابع مالی اختصاص داده شده برای حقوق کارمندان منطقه غزه بود. این در حالی است که همه این درخواست ها هفته آینده در مذاکرات غزه بار دیگر مطرح خواهند شد. 

اسرائیل اکنون موافقت کرده است که گذرگاه‌های مرزی غزه را بازگشایی کند و محدوده  ماهیگیری فلسطینی‌ها را گسترش دهد. اسرائیل در حالی با ورود مصالح ساختمان سازی به غزه موافقت کرده است که هیچ تعهدی نه از حماس و نه از مصر دریافت نکرده است که این مصالح و بویژه سیمانی که به غزه وارد می‌شود برای ساخت تونل‌های جدید مورد استفاده قرار نگیرد.

در طرح پیشنهادی اسرائیل برای آتش بس هیچ اشاره‌ای به موضوع امنیت اسرائیل نشده است.هیچ مساله‌ای درباره تبدیل منطقه غزه بعنوان یک منطقه غیرنظامی ارائه نشده است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار