نشست خبری رئیس پژوهشگاه به مناسبت هفته دولت با حضور یحیی طالبیان رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و معاونان پژوهشگاه روز ‌سه شنبه 4 شهریور 1393 در محل پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

 به گزارش حوزه فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ یحیی طالبیان رئیس پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات در ابتدای این مراسم ضمن گرامیداشت هفته دولت درباره عملکرد یک ساله پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات گفت: شاید گزارش یکساله معنی نداشته باشد. چون آغاز بعضی از کارهای پژوهشی مربوط به چند سال پیش است و برخی از کارهای امسال نیز در سال های آینده به بار خواهد نشست.
 
 
رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات افزود: این پژوهشگاه که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پدید آمده و ساختار آن به شکل یک دانشگاه است و به عنوان پشتوانه علمی و پژوهشی وزارت ارشاد محسوب می شود و زیرمجموعه این وزارتخانه است.
 
وی پنج پژوهشکده را زیرمجموعه این پژوهشگاه معرفی کرد و گفت: پژوهشکده های هنر و رسانه، مطالعات راهبردی فرهنگ و ارتباطات فرهنگی بین الملل در تهران مستقر بوده، پژوهشکده مطالعات دینی فرهنگ در قم و پژوهشکده هنرهای سنتی، اسلامی در اصفهان فعالیت می کند.
 
طالبیان درباره فعالیت های یک ساله این پژوهشگاه گفت: 58 طرح پژوهشی در یک سال اخیر خاتمه یافته، 75 طرح پژوهشی در دست اجرا، 15 ترجمه خاتمه یافته و از هشت پایان نامه مرتبط با فعالیت های پژوهشگاه حمایت کرده ایم.
 
رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با بیان این که 40 طرح پژوهشی با امکانات نشر به چاپ رسیده، افزود: 107 اثر در دست انتشار داریم که بعضی از این آثار با اولویت بندی منتشر می شود.
 
وی از برگزاری 50 نشست علمی در یک سال اخیر خبر داد و گفت: فصلنامه فرهنگ رضوی با همکاری بنیاد فرهنگی هنری امام رضا(ع) منتشر می شود و نشریه علمی پژوهشی فرهنگ - ارتباطات و همچنین نشریه هنرهای سنتی اسلامی  پژوهشکده اصفهان از دیگر نشریات علمی و پژوهشی این پژوهشگاه است.
 
وی افزود: دانشنامه امام رضا(ع) نیز با 200 مدخل و 250 تا 300 مقاله با همکاری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و بنیاد فرهنگی هنری امام رضا(ع) منتشر خواهد شد.
 
وی با اشاره به برگزاری 18 همایش علمی با محوریت همایش بین المللی امام رضا(ع) در چند سال گذشته گفت: این همایش ها با حضور پژوهشگرانی از دانشگاه های تهران، علامه طباطبایی، امام صادق(ع)، فردوسی مشهد، اصفهان و برخی دیگر از دانشگاه ها برگزار شده است.
 
طالبیان افزود: همکاری های این پژوهشگاه با بنیاد فرهنگی هنری امام رضا(ع) تولید 26 اثر پژوهشی را به دنبال داشت که 21 اثر منتشر شد و هشت اثر دیگر نیز در دست اقدام است.
 
*رونمایی از طرح سنجش و پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان
 
 
در ادامه مراسم مجید توسلی رئیس پژوهشکده مطالعات راهبردی فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در باب اهمیت پیمایش ملی به ویژه در کشورهای مختلف گفت: بحثی به عنوان وضعیت سنجی داریم و یک موقع نگرش سنجی می کنیم نه وضعیت سنجی، ممکن است وضعیت و نگرش با هم هماهنگ نباشد و این نتیجه انتخاباتی که در کشور برگزار می شود را تغییر می دهد.
 
 توسلی با اشاره به اینکه هر سال در کشورهای پیشرفته نگرش سنجی صورت می گیرد، بیان کرد: این نگرش سنجی بر اساس مفاهیمی که دانشمندان حوزه های مختلف آن را استخراج می کنند، صورت می گیرد؛ بر این اساس مشخص می شود نگرش مردم در فلان مسئله چیست، تغییر ارزش ها و نگرش ها در یک بازه زمانی مشخص می شود و سیاستمداران بر اساس آن سیاست های خود را تغییر می دهند تا به اهداف خود برسند.
 
 وی با بیان اینکه کشورها باید به اطلاعات کمی، استاندارد و قابل مقایسه دسترسی داشته باشند، عنوان کرد: متأسفانه در کشور ما در خیلی از حوزه ها این داده ها وجود ندارد یا فراگیر نیست و یا قابل مقایسه نیست.
 
 مجری طرح پیمایش ملی سنجش ارزش ها و نگرش های ایرانیان با اشاره به اینکه پیمایش ملی از سال 53 توسط افرادی چون مرحوم اسدی، تهرانیان و منوچهر محسنی شروع شد، ادامه داد: متأسفانه به نتایج آن پیمایش دسترسی نداریم.
 
 وی خاطرنشان کرد: پیمایش ملی بعد از انقلاب در کانون توجه قرار گرفت یافته های موج اول و دوم قابل مقایسه نیستند و موج سوم هم با گذشت 10 سال از موج دوم صورت گرفت در صورتی که وقتی 10 سال از پیمایش می گذرد باید شاخص های جدیدی سنجیده شود زیرا در آن حوزه مفاهیم جدیدی تولید می شود.
 
 توسلی تصریح کرد: به سازمان های مختلف که به شکلی تحقیقات اجتماعی انجام داده اند مراجعه کردیم و تحقیقات آنها را شناسایی و جمع آوری و سپس بررسی اجمالی و تسویه کردیم. تحقیقات مناسب کار خود را از نظر کیفی و روشی گزینش کردیم.
 
 وی ادامه داد: در مرحله اول هزار تحقیق را بررسی و در مرحله دوم 330 تحقیق را بررسی کردیم البته 9 طرح ملی بودند که آنها را جداگانه بررسی کردیم نهایتا 279 طرح را انتخاب و تمامی تحقیقات را در یک مدل ثابت بازسازی کردیم، 30-40 مورد را در مورد طرح مشخص کردیم و وقتی مدل ثابت درست شد تعریف عملیاتی و نظری کردیم و آنها را در یک جدول استاندارد قرار دادیم، 38 مفهوم از این تحقیقات در حوزه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و دینی استخراج شد.
 
 وی معتقد است اگر این تحقیق کتاب شود بسیاری از استادان و دانشجویان و مراکز تحقیقاتی می توانند از آن استفاده کنند و به نوعی صرفه جویی در وقت آنها می شود.
 
دکتر افسانه ادریسی هم در ادامه این مراسم گفت: انجام طرح های ملی برای برنامه ریزی های کشور یک ضرورت است، فضای دانشگاهی ما نیازمند داده های استانداردشده است، کشورهای دیگر برای کوچکترین کار مراکز تحقیقی تخصصی دارند، امیدوارم روزی نیز ما به این مرحله برسیم.
 
 ادریسی تصریح کرد: مؤسسات مختلف سنجش مفاهیم را با شاخص های متعدد و متنوع انجام دادند و این تنوع ما را در رسیدن به تحقیقات بزرگتر دچار مشکل می کند.
 
 وی یادآور شد: دفتر طرح ملی وزارت ارشاد سال 81 بسته شد و به همین دلیل بسیاری از کارها از جمله طرح پیمایش ملی سنجش ارزش ها و نگرش های دینی ایرانیان به زمین افتاد.
 
 ادریسی اظهار داشت: نوآوری این طرح این است که در 10 سال اخیر هر طرح جدی که در کشور انجام شده است در آن وجود دارد و در جداول استانداردی جانمایی شده است.
 
 وی همچنین خاطرنشان کرد: ما سه پنل در حوزه اجتماعی، دینی و فرهنگی پیرامون طرح مورد نظر انجام دادیم و نتایج کار را به بزرگان این حوزه ها نشان دادیم که اگر طرحی جا مانده باشد آن را اضافه کنیم.
 
طالبیان نیز با اشاره به طرح پیمایش ملی سنجش ارزش ها ونگرش های دینی ایرانیان خاطرنشان کرد: ما زمینه سازی یک کار پژوهشی بر زمین مانده از سال 82 را به عنوان طرح ملی از سه سال پیش در دست داریم که امروز فاز اول آن یعنی مبانی نظری و تعیین شاخص ها پیش رفته است، این طرح پیمایش ملی سنجش ارزش ها و نگرش ها ایرانیان است.
 
وی یادآور شد: طرح سنجش ارزش ها و نگرش های دینی ایرانیان به عنوان طرح ملی اطلاعاتی تولید می کند که این اطلاعات شکاف های پدیدآمده در حوزه فرهنگ را برای تمام اصحاب فرهنگ جبران می کند، شرح کامل سابقه این طرح و ارزش های آن در قالب چند برگ به صورت پرسش و پاسخ تنظیم شده است.
 
گفتنی است، در این مراسم از طرح پیمایش ملی سنجش ارزش ها و نگرش های دینی ایرانیان رونمایی و از زحمات خبرنگاران حاضر در جلسه تجلیل شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: دولت ، رونمایی ، خبری ، فرهنگ ، هنر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.