یک کارشناس سیاست خارجی گفت: شورای همکاری خلیج فارس به قطر 10 روز فرصت داده است که به تعهدات خود در قبال این شورا عمل کند در غیر این صورت عضویت قطر در این شورا به حالت تعلیق در می‌آید.

"حسین متفکر" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اتخاذ سیاست‌های جدید قطر در منطقه، اظهار داشت: تغییر تحولات در رأس حاکمیت قطر و به قدرت رسیدن پادشاه جوان‌تر، شکست‌های پی‌در پی گروه‌های تکفیری در منطقه و همچنین حمایت‌های مالی و سیاسی بی‌شائبه قطر از این گروه‌ها همگی از جمله عواملی هستند که باعث زاویه پیدا شدن در سیاست‌های قطر و عربستان شده است.

این کارشناس سیاست خارجی در ادامه با تأکید بر اینکه مثلث عربستان، ترکیه و مصر در سال‌های اخیر به توفیق چندانی در عرصه دیپلماسی منطقه دست پیدا نکرده است، افزود: پیوستن ایران به این مثلث می‌تواند به رفع بحران در منطقه کمک کند.
 
وی تاکید کرد: پیروزی مقاومت مردم غزه، انتخاب نخست‌وزیر جدید در عراق و همچنین عدم توفیق کشورهای 5+1 در تحمیل فشارها علیه ایران همگی مؤید این موضوع است که جمهوری اسلامی در تحولات منطقه دست بالا را دارد.
 
متفکر در پایان با اشاره به اینکه عربستان بیش از هر زمان دیگری به روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران نیاز دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به تهدید داعش علیه حامی اصلی خود یعنی عربستان، آل‌سعود برای مقابله به مثل با این گروه تروریستی، روابط دیپلماتیک با ایران را در دستور کار خود قرار داده است؛ همچنین حضور "حسین امیر عبداللهیان" معاون وزیر امور خارجه، در ریاض و همچنین دعوت "سعودالفیصل" از "محمدجواد ظریف"، شاهدی بر این مدعاست.

انتهای پیام/
برچسب ها: عربستان ، قطر ، ایران ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار