عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن سه شنبه در پیامی مکتوب از "عبدالملک الحوثی" رهبر حوثیهای یمن برچیدن چادرهای طرفداران خود را در صنعا و اطراف آن و بازگشت به گفتگو برای دستیابی به راه حل بحران کنونی خواستار شد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ این درحالی است که تلاشهای علنی و پنهانی برای جلوگیری از تشدید این بحران پس از به شکست منجر شدن میانجی گری هیئت ریاست جمهوری با حوثیهایی که هزاران تن از آنها با طرفداران مسلح خود در ورودیها و داخل صنعا مستقر شده اند ، همچنان ادامه دارد.  

معترضان حوثی برکناری دولت و بازگشت از تصمیم افزایش قیمت سوخت را خواستارند. هادی این پیام را در پاسخ به پیامی که دوشنبه از حوثیها دریافت کرد فرستاده است.  

منابعی رسمی که نامه حوثیها را دیده اند گفتند در این نامه بر ضرورت بازگشت از تصمیم افزایش قیمت سوخت برای حل این بحران تاکید شده است اما هادی این درخواست را قاطعانه رد و تاکید می کند این اقدام فروپاشی کشور را به دنبال خواهد داشت.   

هادی در این نامه از الحوثی خواست : عوامل این تنش را که وجود چادرها و تجمعات در ورودیهای پایتخت و راههای منتهی به آن و در مسیر فرودگاه بین المللی صنعا است برچیند.
  
وی همچنین تکمیل تحویل استان عمران به دولت را خواستار شد. این استان از چند ماه پیش ، پس از درگیری با ارتش و قبایل طرفدار آل احمر و تجمع یمنی برای اصلاح (اخوان المسلمین)، به کنترل حوثیها درآمده است.  

هادی همچنین خروج افراد مسلح را از شهر عمران و آتش بس در استان الجوف را خواستار شد.  

در این استان نیز درگیریهایی بین حوثیها و دشمنان آنها جریان دارد.  

هادی تاکید کرد: برای حل بحران کنونی می توان آنچه را بین الحوثی و کمیته ریاست جمهوری توافق شده است اجرا کرد.
  
وی اضافه کرد: بندهایی در این توافق وجود دارد که می تواند اساسی برای ادامه این گفتگوها باشد.
  
رئیس جمهور یمن همچنین از الحوثی خواست ازسرگیری گفتگوها بین نمایندگان وی با کمیته ریاست جمهوری را خواستار شد.  

این کمیته یکشنبه گذشته شکست ماموریت خود را اعلام کرده بود که این مسئله نگرانیهای شدیدی در خصوص تشدید خشونتها در صنعا را به دنبال داشت اما الحوثی تصمیم گرفت با رئیس جمهور یمن تماس مستقیم داشته باشد.  

منابعی سیاسی گفتند این تلاش الحوثی برای دستیابی به توافقی دوجانبه صورت گرفت اما هادی آن را رد کرد.  

با وجود تلاشهای صورت گرفته برای آتش بس، طرفداران الحوثی سه‌شنبه نیز به تجمع گسترده خود در صنعا ادامه دادند و نیروهای امنیتی نیز تدابیر امنیتی را به شکل محدود به ویژه در اطراف وزارت کشور در شمال صنعا که هزاران نفر از طرفداران حوثیها در آنجا حضور دارند ، تقویت کردند.  

جمال بن عمر فرستاده سازمان ملل متحد به یمن نیز تلاش کرد تماسهایی با طرفهای درگیر برای دستیابی به راه حل سیاسی داشته باشد.  

بن عمر که سمت معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و مشاور ویژه وی در امور یمن را برعهده دارد هشدار داد: این تنش در یمن به سطح بسیار بالایی رسیده و اوضاع بسیار نگران کننده شده است و شاید نگران کننده ترین وضع از زمان آغاز روند انتقالی در یمن باشد.
  
وی در بیانیه ای تاکید کرد: شورای امنیت برای گفتگو درباره اوضاع یمن ، بیست و نهم این ماه نشست برگزار خواهد کرد ، مطمئن هستم شورای امنیت به حمایت از این روند ادامه خواهد داد اما یمنیها باید خودشان به دنبال حل مشکلاتشان باشند چرا که راه حل از خارج نخواهد آمد.
  
وی اتخاذ نکردن اقداماتی را که تهدید کننده امنیت و ثبات است خواستار شد.
 
وی بر ضرورت خودداری فوری از استفاده از خشونت به عنوان وسیله ای برای دستیابی به اهداف سیاسی تاکید کرد.  
اقدامات حوثیها که نام "انصار الله" را برای خود برگزیده اند ، نگرانیها را در خصوص تلاش آنها برای گسترده تر کردن چارچوب نفوذ خود در صنعا بیشتر کرده است.  
دشمنان حوثیها ، آنها را به سو استفاده از مطالبات اقتصادی برای به دست آوردن امتیازهای سیاسی متهم می کنند.   


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار