زخم‌های دهانی به دو گروه کلی ضایعات بدخیم و خوش‌خیم تقسیم می‌شوند که ضایعات خوش‌خیم در اثر ضربه در هنگام خوردن غذا و جویدن ممکن است، ایجاد شوند.

محمد مهدی‌فانی، متخصص بیماری‌های دهان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران ، گفت: زخم‌های دهانی به دو گروه کلی: زخم‌های خوش‌خیم و بدخیم تقسیم می‌شوند، ضایعات خوش‌خیم در اثر تروما (ضربه) که در موقع خوردن غذا و جویدن ممکن است اتفاق بیافتد، معمولاً 3 الی 4 روز پس از ایجاد از بین می‌روند.

وی ادامه داد: ضایعات دیگری نیز وجود دارند که در اثر بیماری‌های پوستی مخاطی ایجاد می‌شوند و ممکن است سریعتر از علائم پوستی در داخل دهان ایجاد شوند، این زخم‌ها معمولاً با مدت زمان بسیاری در داخل دهان می‌مانند و اغلب دردناک هستند که در نواحی خاصی از دهان مانند گونه و کف دهان ایجاد می‌شوند و این ضایعات شامل بعضی از بیماری‌های پوستی مخاطی  هستند.

وی با بیان اینکه درمان این زخم‌ها با داروهای استروئیدی و کورتون‌های ضعیف امکان‌پذیر است، گفت: ضایعه بدخیمی با نام اس سی سی یا کوآلیسینوم (سلول‌های سنگ‌فرشی) وخیم‌ترین زخم در داخل دهان است، این زخم بیشتر در کف دهان و زیر زبان دیده می‌شود، ممکن است فرد هشت ماه یا یک سال به این سرطان دهانی مبتلا بوده اما به دلیل دردناک نبودن به آن توجهی نداشته باشد از علائم اس سی سی می‌توان به برجسته‌ بودن و فرو رفتن رشته‌های نازکی از زخم به درون بافت اطراف اشاره کرد.

فانی، افزود: در اس سی سی غدد لنفاوی اطراف ناحیه نیز درگیر می‌شوند، درمان این عارضه با جراحی، رادیوتراپی و کیموتراپی (شیمی درمانی) انجام می‌پذیرد، مردم باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که هر زخیمی در داخل دهان بیشتر از دو هفته باقی بماند حتماً باید نمونه‌برداری از آن انجام شود.

وی، خاطرنشان کرد: دسته‌ای از سرطان‌های دهانی وجود دارند که در قسمت‌های عقب دهان (سرطان غدد لنفاوی) ایجاد می‌شوند در نتیجه قسمت‌های مختلف دهان ممکن است دچار زخم‌های سرطانی شود که بر مبنای محل آن‌ها قابل تشخیص است، علائم زخم‌ها بر مبنای ضایعه با یکدیگر تفاوت دارند، برای مثال زخمی به نام آفت (زخمی کوچک) که بیشتر منفرد بوده و گاهی اوقات تعداد آن به چند عدد نیز دیده می‌شود در قسمت‌های غیرچسبنده مخاط دهان مانند روی لب و زبان بیشتر اتفاق می‌افتد، این زخم‌های با حاشیه قرمز رنگ، سوزش نیز ایجاد می‌کنند.

فانی، گفت: ضایعاتی که منشأ بیماری سیستمیک، زمینه‌ای و عمومی در بدن داشته باشد با دارودرمانی و عمل جراحی بهبود می‌یابند ضایعات بدخیم در برخی مواقع به دلیل فرستادن سلول‌های سرطانی به نواحی اطراف با اشعه درمانی و شیمی درمانی در کنار عمل جراحی مواجه هستند.

وی، اذعان داشت: ضایعات دهانی معمولی مانند آفت و تبخال با عصاره گیاهان دارویی مانند مورت، آویشن و همچنین عسل که در داروخانه‌ها موجود است‌، درمان می‌شوند.



انتهای پیام/

برچسب ها: زخم دهان ، سرطان ، زبان ، پوست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار