مدیر عامل بورس تهران گفت: بورس در جهت شفافیت رتبه‌بندی شرکت‌ها، بر اساس حاکمیتی شرکتی چک لیستی تهیه کرده تا از این طریق به رتبه بندی اولیه آنها دست یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، حسن قالیباف اصل مدیر عامل بورس تهران در نشست خبری سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص عملکرد 5 ماهه اول سال بیان کرد: ارزش معاملات از ابتدای سال تا به حال 30 هزار میلیارد تومان بوده،که این رقم در یال گذشته 42 هزار میلیارد تومان بوده است.

وی در رابطه با حجم معاملات خرده بلوک گفت:از حجم معاملات ابتدای سال که 30هزار میلیارد تومان بوده 16 هزار میلیار تومان آن مربوط به معاملات خرده بلوک بوده وکه در سال گذشته این رقم حدود 20 هزار میلیارد تومان بوده است.

قالیباف اصل در رابطه با معاملات آنلاین انجام شده توضیح داد: معاملات آنلاین امسال 9 هزار میلیارد تومان بوده است که در سال گذشته این رقم 7هزار میلیارد تومان بوده است و نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

مدیر عامل بورس اوراق بهادار تهران بیان کرد: دفعات معامله در 5 ماه نخست سال 5هزار460 بوده که در دوره مشابه در سال گذشته 5هزار بوده که رشد چشم گیری داشته است.

وی در مورد حجم معاملات اوراق مشارکت گفت: معاملات اوراق مشارکت سال گذشته 300 میلیارد تومان بوده درحالیکه امسال به 400میلیارد تومان رسیده است.

قالیباف در رابطه با ارزش بازار اظهار داشت: ارزش روز بازار 334 هزار میلیارد تومان است که در ابتدای سال 386 هزار میلیارد تومان بوده است.

مدیر عامل بورس اوراق بهادار تهران در ادامه افزود: ارزش اسمی بازار در ابتدای سال 68 هزار میلیارد500 تومان بوده که این رقم در حال حاضر به رقم 82هزار میلیارد و 700 تومان رسیده است.

وی در مورد حجم ارزش شاخص در 5 ماهه اول  سال گفت:حجم شاخص در ابتدای سال 79 هزار 19 واحد بوده که در حال حاضر ای رقم به 73 هزار 530 واحد رسیده است که در این مورد 7 درصد کاهش به چشم می خورد.

قالیباف اصل در خصوص PBE تاکید کرد: حجم PBE در ابتدای سال 7.1 مرتبه بوده که تا این لحظه به رقم 5.5 رسیده است.
*سهامداران حقیقی و حقوقی
مدیر عامل بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به اینکه تعداد سهامداران حقوقی در 5 ماه نخست سال 55 درصد بوده، گفت: تعداد سهامداران حقیقی شامل 45 درصد باقیمانده می شوند.

وی در مورد حجم اسمی ارزش بازار بیان کرد:حجم ارزش اسمی بازار افزایش 10هزار میلیارد تومانی داشته است.
*میزان سود دهی شرکت ها
قالیباف اصل با اشاره به اخرین سود اعلام شده کل شرکت‌ها بیان کرد:اخرین سود اعلام شده‌ی شرکت ها درسال گذشته 52هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با پنج ماه وی اول امسا به رقم 59هزار میلیارد تومان رسیده و این خود نشان دهنده ی رشد 13 در صدی سود شرکت‌ها بوده است.

مدیر عامل بورس و اوراق بهادار تهران در این رابطه افزود: علی رغم بالا رفتن سود شرکت‌ها،حجم  وارزش معاملات کاهش یافته وعلت ان را میتوان در سیاست‌های انقباظی و کنترل نقدینگی در بازار بیان کرد.
*شرکت های پذیرفته شده در بورس
وی در رابطه با 3شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار تهران گفت: این شرکت‌ها شامل نفت سپاهان بوده که 10درصد از سهام خود را در روز اول در بورس ارائه نموده است.

قالیباف اصل افزود: دو شرکت دیگراز فرابورس وارد شده که شامل شذرکت تامین مواد اولیه‌ی صبا و شرکت مسکن شمال شرق می‌شود.

مدیر عامل بورس و اوراق بهادار تهران در رابطه با سایر ابزار بورس بیان کرد:سایر ابزار سکوک و ETFدر فرایند انجام هستند و در بعد زا اتمام در کوتاه ترین زمان کار خود را شروع خواهند کرد.
*6شرکت وارد شده در بورس
وی در مورد6شرکتی که ار ابتدای سال لغو پذیرش شده‌اند گفت:این شرکت با نداشتن شرایط پذیرش در بورس لغو پذیرش شده‌اندکه میتوان به شرکت فرش بافی توس،صنایع شیمیایی رنگین و کاشی اصفهان اشاره کرد.
*مهم ترین عملکرد سازمان بورس
قالیباف در خصوص مهم ترین عملکرد سازمان بورس واوراق بهاداربیان کرد:این سازمان  برای شفافیت بحث رتبه بندی شرکت‌ها براساس حاکمیت شرکتی یک چک لیست تهیه کرده تا ازین طریق به رتبه بندی اولیه دست یابد.

وی در رابطه با سهام شناور شرکت‌ها گفت:میزان سهام شناور شرکت‌ها در 5 ماهه‌ی نخست امسال 21.02بوده که این رقم در سال گذشته 21.6در صد بوده است.
*علل بسته شدن سهام پالایشگاهی
مدیر عامل بورس و اوراق بهادار تهران در مورد علت بسته شدن سهام پالایشگاهی‌ها اظهار داشت:افشا نشدن دستور العمل،عدم جمع بندی نرخ ها و ابهام صنعت باعث توقف این نماد شده و با انجام جلسات با صنعت نفت انتظار بازگشایی تا دو تا سه هفته‌ی اخیر را داریم
قالیباف با اشاره به حجم فروش اوراق تبعی گفت،از ابتدای سال 157 میلیون اوراق تبعی به فروش رسیده ور در سمت تقاضا مشکلی نداشته و مشکل عمده این اوراق در عرضه است.

وی افزود:اوراق تبعی ابزار جذابی برای بازگشت رونق به بازار سرمایه به حساب می اید.
*سرمایه گذاران خارجی در  بورس
مدیر عامل بورس و اوراق بهادار تهران در مورد تعداد امار سرمایه گذاران خارجی در بورس اوراق بهادار بیان کرد:اخرین امار ما از ابتدای سال 103 نفر بوده  وبا انجام جلسات در بازار سرمایه در حال حاضر تنها مشکل محدویتی پولی است که این مشکل با برداشته شدن تحریم‌ها برطرف خواهد شد.
*جو بازار سرمایه
قالیباف در خصوص جو روانی بازار تصریح کرد:بحث کنترل تورم و کمبود نقدینگی در بازار سرمایه نمایان است و با اجرایی شدن لایحه‌ی خروج از رکود اثار مثبت ان در بازار سرمایه مشاهده خواهد شد.

وی با اشاره به پیشرفت بازار سرمایه از سال 87 تا کنون گفت:در نیمه‌ی دوم سال 87 ارزش معاملات روزانه 3 هزار میلیارد تومان بوده که در روزهای گذشته به رقم 240 میلیارد تومان در روز رسیده است.

مدیر عامل بورس و اوراق بهادار تهران دردر رابطه با عرضه‌ی‌اولیه‌ی در بورس گفت:این عرضه راهکار مناسبی برای جذابیت بیشتر بازار به حساب می اید و ما از این عرضه استقبال خواهیم کرد.
*کدهای ایجاد شده در بورس
قالیباف در خصوص تعداد کدهای ایجاد شده در معملات اظهار کرد:تعداد  کدهای ایجاد شده در سال گذشته 70هزار کد بوده است که امسال به رقم 105 هزار کد رسیده است و حدود 50در صد افزایش داشته است.

وی در پایان در مورد حجم صندوق‌های بازار گردانی در بورس واوراق بهادار تهران گفت: تا به حال بیش از 5 تا 6 صندوق بازار گردانی مجوز گرفته و کار خود را شروع کرده اند و وجود این صندوق‌ها باعث افزایش نقدینگی در بازار سرمایه خواهد شد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار