تحقیقات در هند نشان می‌دهد که افزودن یک مرحله‌ی تزریق ویروس غیر فعال به این واکسیناسیون، می‌تواند سطح ایمنی بدن را به میزان خوبی افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، با استفاده از واکسن فلج اطفال، می‌توان تلاش‌ها برای رهایی جهان از این بیماری را سرعت بخشید.

استفاده از واکسن خوراکی فلج اطفال برای ریشه کردن این بیماری در سراسر جهان بسیار رایج است. اما تحقیقات در هند نشان می‌دهد که افزودن یک مرحله‌ی تزریق ویروس غیر فعال به این واکسیناسیون، می‌تواند سطح ایمنی بدن را به میزان خوبی افزایش دهد.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: یافته‌های منتشر شده در ‍ژورنال‌های علمی، واقعا تاریخی هستند.

بیماری فلج اطفال می تواند از طریق مدفوع آلوده و یا از راه دهانی، منتقل شود و باعث فلج فیزیکی فرد یا حتی مرگ وی گردد. برنامه‌های جهانی برای حذف این بیماری از سال 1988 آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

در سال 1988 در بیش از 125 کشور جهان، 350 هزار آلوده به این ویروس شناسایی شدند. و در همان سال سازمان جهانی بهداشت، در ادامه‌ی برنامه‌ی مقابله با بیماری آبله، برنامه‌ی حذف فلج اطفال را نیز آغاز کرد. در حال حاضر حدود 99 درصد از این بیماری در جهان حذف شده است اما همچنان کشور هایی نظیر نیجریه، افغانستان و پاکستان، با مبتلایان فلج اطفال روبرو هستند.

تحقیقات محققان در دانشگاه لندن نشان می‌دهد، واکسن خوراکی تاثیر قدرتمندی بر روی افراد ندارد. آنها معتقدند واکسیناسیون فلج اطفال باید یک واکسیناسیون ترکیبی باشد.

محققان هندی با تحقیق بر روی کودکان 5 ساله که 30 دوز واکسن را دریافت کردند نشان دادند، اضافه کردن یک مرحله‌ی تزریقی به واکسیناسیون فلج اطفال می‌تواند سطح ایمنی بدن را به خوبی افزایش دهد.

پروفسور گرسلی از دانشگاه لندن می‌گوید: نمی‌شود که شما هم محدود باشید و هم بهترین نتیجه را داشته باشید. اگر شما بتوانید علاوه بر واکسن خوراکی به واکسن تزریقی غیرفعال نیز دسترسی داشته باشید نتیجه‌ی بسیار بهتری نسبت به واکسن‌های خوراکی خواهید داشت.

اما محققان در حال بررسی این نوع واکسیناسیون در نیجریه و پس از آن در پاکستان هستند. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که اگر نتایج تحقیقات اثر بخش باشد، یک اتفاق تاریخی در جهان روی خواهد داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار