در هشتاد و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران مطرح شد

شهرداری ظرف یک ماه موظف به تنظیم لایحه‌ای برای مبارزه با رشوه‌گیری است

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت: شهرداری موظف است ظرف یک ماه لایحه‌ای دو فوریتی برای مبارزه با رشوه و مفاسد مدیریتی تنظیم کرده و به شورای شهر ارائه کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در هشتاد و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران ، رحمت اله حافظی امروز در هشتاد و نهمین جلسه علنی شورای شهر با بیان این مطلب افزود: بر اساس گزارشات واصله علت درگیری چه بوده است؟ با توجه به اینکه تمهیدات خوبی در قرارداد پیش بینی شده ولی نمی‌دانیم نظارت به عهده چه کسی است تا آن ارگان یا سازمان مسئول پاسخگو باشد بابت نظارت چکار کردیم. مگر تکلیف نشده بود که نظارت کنیم.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران ادامه داد: اینکه بگوییم به تخلفات رسیدگی می‌کنیم نشد مدیریت جهادی؟

وی تأکید کرد: بسیاری از سد معبرها 150 هزار تومان ارز ستاد گرین کارت می‌گیرند و درمحدوده مشخص شده به کاسبی می‌پردازند.
حافظی خطاب به شهردار تهران گفت: آقای شهردار رشوه و باج‌گیری در شهرداری و دفاتر خدمات الکترونیکی توسط پیمانکاران بیداد می‌کند تا کی باید جان و مال مردم آسیب ببیند.

وی خاطر نشان کرد: پیشنهاد می‌کنم شهرداری تهران ظرف مدت یک ماه یک لایحه دو فوریتی برای مبارزه با رشوه و مفاسد مدیریتی تنظیم کرده و به شورای شهر ارائه کند.

*از بین تمام سازمان های متولی شهرداری تهران بیشترین توجه را به ورزش همگانی دارد

حسین رضازاده در جلسه علنی امروز شورای شهر به اهمیت توسعه پایدار ورزش شهروندی پرداخت و گفت: از یک طرف ورزش در دنیای امروز به مقوله ای نو و پیچیده با اثرات قابل ملاحظه در زندگی فردی و اجتماعی افراد تبدیل شده است و از سوی دیگر توسعه شهرنشینی بر کمیت و کیفیت ورزش شهروندی بسیار تاثیرگذار بوده است. چنانکه در دهه های اخیر رویدادهای ورزشی از اولویت های مدیران شهری و ورزشی کلان شهرها بوده است.

رضازاده افزود: در حال حاضر توسعه ورزش در شهرهای بزرگ با چالش هایی روبرو است. این در حالیست که مدیریت شهری با دغدغه هایی همچون آلودگی هوا و مضرات ورزش در شرایط زیست محیطی نامناسب مواجه است. چراکه در هنگام ورزش حجم بیشتری از هوا به ریه های فرد ورزشکار وارد می شود و براساس آن وی بیش از سایر شهروندان متضرر خواهد شد.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی و مدیریت حرکت در شهرها می تواند به توسعه ورزش بیانجامد، گفت: تشویق به پیاده روی و دوچرخه سواری از راهکارهایی است که با پیگیری آن از سوی مدیریت شهری می تواند منجر به کاهش آلودگی هوا شود.

رضازاده با بیان اینکه توسعه ورزش در شهر تهران به عنوان پایتخت و مرکز شهرنشینی در ایران زمینه ورزش قهرمانی و همگانی را فراهم می آورد، خاطرنشان کرد: حدود 25درصد از اماکن و فضاهای ورزشی شهر تهران در اختیار شهرداری قرار داشته و از میان سایر مراجعی که متولی ورزش هستند، شهردای تهران همواره بیشترین توجه را به ورزش همگانی و شهروندی داشته است.

به گفته رییس کمیته ورزش شورای شهر در حال حاضر سرانه ورزشی در تهران حدود یک متر مربع است که این میزان معادل 33 درصد استاندارد بین المللی است. در نتیجه توجه به طرح ها و اقدامات اساسی و سیاست گذاری و برنامه ریزی ها در جامعه باید در اولویت های مدیران شهر تهران قرار گیرد تا ضمن توسعه سلامت پایدار شهری، کاستی موجود رفع شود.

وی خاطر نشان کرد: امروزه ساختن و تجهیز اماکن ورزشی براساس استاندارهای جهانی و رعایت مقررات ایمنی و مدیریت سلامت از الزامات مدیریت شهری هدفمند و متعهد است. از این رو مدیران شهری موظف هستند از نیروی انسانی متخصص بهره مند شوند و بودجه های ورزشی در حوزه هایی چون ساخت اماکن ورزشی و مدیریت اماکن ورزشی هزینه شود.

به گفته عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهر تهران ورزش شهروندی یا همان ورزش همگانی فرصتی برای حضور منظم و تقویت روحه ورزشی با هزینه کم است تا علاوه بر تامین سلامت روحی شهروندان روابط اجتماعی نیز توسعه پیدا کند تا فرصتی برای گسترش فرهنگ شهروندی فراهم شود.

وی همچنین ادامه داد: باید به دنبال ایجاد هویت جدیدی در کلان شهرها موسوم به "هویت ورزشی" باشیم تا این هویت عاملی برای اشاعه روحیه مشارکت در فعالیت های جمعی باشد و تعامل شهروندان با مدیران شهری را در جامعه بیشتر کند.


*گزارش عملکرد کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در صحن علنی شورا

محمد سالاری  در ابتدا با اشاره به تاسیس کمیسیون شهرسازی و معماری در دور چهارم شورای اسلامی شهر تهران، گفت : شکل‏گیری این کمیسیون یکی از مهمترین دستاوردهای شورای چهارم در جهت تحقق ماموریتهای حوزه شهرسازی و معماری به شمار می‏‌آید .
 
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به دیدار اعضای شورا و شهرداری تهران با مقام معظم رهبری خاطر نشان کرد : ابراز خرسندی و حمایت مقام معظم رهبری از شکل گیری این کمیسیون ، سبب شد تا با جدیت بیشتری ، امور مربوط به شهرسازی و معماری در کمیسون شهرسازی و معماری پیگیری شود ، به خصوص آنکه مقام معظم رهبری به صورت صریح نسبت به ممنوعیت ساخت ‌و ‌سازها در ارتفاعات تهران ، لزوم جلوگیری از تبدیل منابع طبیعی به ساختمان و قدر دانستن باغات و درخت‌های تهران و حفظ این ثروت‌های ملی و همچنین توجه به معماری و نمای تهران، نکات ارزشمندی را مطرح کردند که به عنوان یک سند راهبردی مورد توجه شورای شهر دور چهارم قرار گرفت.

سالاری همچنین به ترکیب کمیسیون شهرسازی و معماری  پرداخت و  اشاره کرد :اعضای کمیسیون عبارتند از بنده و آقایان محمد مهدی تندگویان و مهدی چمران.

سالاری در ادامه به ضرورت های ایجاد کمیسیون شهرسازی و معماری پرداخت و گفت :تحقق ماموریت‏‏های شهرسازی و معماری طرح جامع، صیانت از طرح تفصیلی و نظارت بر حسن اجرای آن ، تحقق طرح های موضعی و موضوعی تکلیفی طرح جامع و طرح تفصیلی، تغییر رویکرد شهرسازی و معماری نسبت به روند گذشته و ظرفیت سازی لازم در این خصوص، و صیانت از پهنه‏های ارزشمند سبز و حفاظت شده در شهر تهران و اصلاح راهکارهای حفاظت از باغات و فضاهای سبز خصوصی از جمله ضرورت های تشکیل این کمیسیون بوده که نهایتاً تلاش در جهت ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان پیگیری می شود.

وی افزود : در کمیسیون  شهرسازی و معماری ، کمیته های معماری ،  شهرسازی،  بافت های فرسوده و تاریخی و همچنین کارگروه فنی و نظارتی وجود دارد که کمیسیون تجدید نظر تشخیص باغات نیز زیر نظر کمیسیون شهرسازی و معماری قرار دارد. 
محمد سالاری در ادامه با اشاره به ماموریت های کمیسیون شهرسازی و معماری ، اظهار داشت :"  پیگیری و نظارت بر تحقق مأموریتهای شهرسازی و معماری مصوب در اسناد فرادست شامل طرح جامع ، طرح تفصیلی و طرح های موضعی و موضوعی و نیز مصوبات شورای اسلامی شهر تهران " ، " سیاستگذاری، راهبری، بررسی و اصلاح احکام و سیاست های برنامه 5 ساله و بودجه های سالیانه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و سازمان های مرتبط " ، "  نظارت بر عملکرد حوزه های مرتبط با مأموریت های شهرسازی و معماری در شهرداری تهران " ، " سیاست گذاری، یکسان سازی و شفاف سازی مقررات شهرسازی و معماری و تدوین قوانین جهت پیشگیری از انجام تخلفات ساخت و ساز در شهر تهران و حریم آن " ، " برگزاری جلسات بررسی پرونده تجدید نظر باغات و باغ مسکونی ها و پیگیری و نظارت بر سطح اشغال و تراکم ساختمانی  در فضای سبز ، باغات و باغ مسکونی های شهر تهران و حریم آن " و "  بررسی طرح ها و لوایح، گزارش ها و ارجاعات هیئت رئیسه و سایر اعضاء شورا و درخواست های مردمی مرتبط با کمیسیون " از جمله مهمترین ماموریت های این کمیسیون است. 

*کمیسیون شهرسازی و معماری 82 جلسه تشکیل داد

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری در ادامه به صورت جزیی تر به عملکرد کمیسیون اشاره و تصریح کرد : در طول مدت حدود 10 ماه گذشته، تعداد 82 جلسه تشکیل شد که مهمترین مباحث مورد بررسی و تصمیم گیری در جلسات این کمیسیون بدین شرح است :1. تعیین ساختار و نهایی نمودن شرح وظایف و ماموریت های کمیسیون، 2. تعیین کمیته ها وکارگروهها وشرح وظایف مربوطه، 3. بررسی اعتبارات مرتبط با ماموریت های شهرسازی و معماری در لایحه متمم بودجه سال 1392، 4.بررسی واصلاح وتدوین احکام واهداف کمی لایحه برنامه 5 ساله دوم عملیاتی شهرداری تهران با اولویت بررسی احکام حوزه ماموریتی شهرسازی و معماری، 5. بررسی پروژه‏ها واعتبارات مرتبط با ماموریتهای شهرسازی ومعماری در لایحه بودجه سال 1393 براساس احکام مصوب برنامه عملیاتی 5 ساله دوم ، 6. بررسی کارشناسی طرحها و لوایح اصلی و فرعی و ارجاعات از سوی هیئت رئیسه شورا، 7. پایش عملکرد حوزه‏های مرتبط با کمیسیون و انطباق اقدامات در حال اجرا با احکام و اهداف کمی و پروژه‏های مصوب در برنامه و بودجه ، 8. بررسی ارجاعات هیئت رئیسه و اعضاء محترم شورا و سایر نهادها و سازمانهای خارج از شهرداری و درخواستهای مردمی در کمیته‏ها و کارگروه‏های کمیسیون.
 
*بررسی 14 طرح و لایحه به عنوان کمیسیون اصلی و 42 طرح و لایحه به عنوان کمیسیون فرعی
 
سالاری ادامه داد :  مجموع تعداد 14 طرح و لایحه در کمیسیون شهرسازی و معماری به عنوان کمیسیون اصلی مورد بررسی و تصویب قرار گرفته است.که لوایح  ساماندهی وضعیت سیما و منظر شهری وکیفیت شهر تهران» و «اصلاحیه مصوبه ارزش واگذاری امتیاز تراکم و تعرفه تغییرکاربری ساختمان و پارکینگ و طرح های تدقیق نقشه‏های بافت ناپایدار در نقشه‏های طرح تفصیلی مصوب شهر تهران ، الزام شهرداری تهران به عدم اعطای پروانه ساخت و ساز و پیگیری ضبط املاکی که در آن به صورت غیر قانونی اقدام به قطع درختان شده است و الزام شهرداری به شناسایی و تعیین حریم بناها و  بافتهای تاریخی و میراث فرهنگی و تعیین میزان بارگذاری حرایم آثار شناسایی شده از جمله مهمترین آن ها بوده است.

وی در ادامه گفت : درمجموع همچنین تعداد 42 طرح و لایحه فرعی درکمیسیون شهرسازی و معماری بعنوان کمیسیون فرعی مورد بررسی قرار گرفته و نظریات کارشناسی کمیته‏ها و نهایتا کمیسیون به کمیسیونهای اصلی بررسی کننده ارائه شده است.
 
*افزایش قابل توجه بودجه ماموریت های شهرسازی ومعماری  و الزام شهرداری تهران به ظرفیت سازی و ارتقا جایگاه معاونت شهرساز ی و معماری
 

وی همچنین به برخی از تذکرات اعضای کمیسیون پرداخت و گفت :  یکی دیگر از این تذکرات درباره  تخصیص بودجه در تصویب متمم بودجه سال  92 و بودجه 93 شهرداری به ماموریتهای حوزه شهرسازی و معماری بود .

سالاری گفت: در فرآیند بررسی احکام برنامه 5 ساله دوم و بودجه سال 93 ، کمیسیون شهرسازی  و معماری نسبت به تدوین احکام مربوط به تحقق ماموریت های شهرسازی و معماری اقدام نمود و بودجه معاونت شهرسازی و معماری  و سایر حوزه های مرتبط را نسبت به سالهای گذشته بیش از 200 درصد افزایش داد .

وی اظهارداشت:  علاوه بر این طی تبصره 42 ،  یک درصد از کل بودجه 93 را به تحقق ماموریت های شهرسازی و معماری از جمله معماری شهرسازی ایرانی اسلامی تخصیص دهد. 

محمد سالاری همچنین به تذکرات درباره دفاتر خدمات الکترونیک اشاره کرد و اظهارداشت:  دفاتر خدمات الکترونیک، یکی از مواردی بود که مشکلات آنها مورد توجه قرار گرفت ، در این خصوص شیوه واگذاری امتیازات دفاتر خدمات الکترونیک و نحوه نظارت بر این دفاتر مورد بررسی قرار گرفت و نسبت به ضرورت برون سپاری کامل اقدامات شهرداری و ضرورت حضور اعضای شورای اسلامی شهر در کمیته واگذاری امتیاز دفاتر، تذکر لازم داده شد. 
 
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری با اشاره به نقش شورایاری ها در مدیریت شهری هم گفت : اهمیت دادن به ارائه گزارشات شورایاریها و قرارگیری آن به عنوان اولین دستور جلسات شورای اسلامی شهر ،از جمله موضوعاتی بود که  اعضای این کمیسیون پیگیر آن بودند تا توجه به جایگاه  شورایاریها بعنوان بازوان توانمند شورای شهر در محلات بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.
  
محمد سالاری گفت : "تملک خانه های تاریخی در تهران و ضرورت همکاری میراث فرهنگی و دولت در این خصوص" و "ضرورت مکان یابی جدید برای گورستانهای جدید شهر تهران "، هم از دیگر مباحثی بود که توسط این کمیسیون مورد توجه قرار گرفت. 

*30 گزارش شهرداری در راستای اجرای مصوبات شورا در کمیسیون

وی در ادامه به  30 گزارش شهرداری تهران در راستای اجرای مصوبات شورا درکمیسیون شهرسازی و معماری اشاره کرد و گفت : مصوبات «ساماندهی سیما و منظر شهری و بحث معماری اسلامی»، «طرح تدقیق مرز حریم یکپارچه پایتخت»،  «انتقال بخشی ازصنوف ومشاغل مزاحم وآلاینده شهرتهران به خاورشهر» ،  «الزام شهرداری به ارائه گزارش در خصوص اجرای مصوبات در ارتباط با جانمایی، تملک و ساماندهی گورستان‏های  جدید و همچنین تعیین وضعیت گورستان‏های قدیمی تهران» و «مناسب سازی برای جانبازان و معلولین جسمی و حرکتی» از جمله عناوين برخی از گزارشات بررسی شده در این کمیسیون به حساب می آید.
محمد سالاری همچنین در این گزارش به ارجاعات رئیس و اعضاء شورا بجز طرح ها، لوایح و گزارشات پرداخت و در توضیح آن خاطرنشان کرد : در حدود 1200 ارجاع و درخواست که شامل ارجاعات رئیس، نایب رئیس و اعضاء شورا، روابط عمومی و درخواستهای حضوری مردمی، نهادها و سازمانها، شرکتها، ذینفعان شهری و ... می باشد، به این کمیسیون ارجاع و در کارگروه‏ها و کمیته‏های تخصصی مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته است و نتیجه بررسی به حوزه‏های مربوطه منعکس شده است. که " تخلفات ساختمانی و تغییر کاربری ها " ، " ساماندهی بافتهای تاریخی و فرهنگی " ، " مشکلات ناشی از عدم تأمین پارکینگ در بافتهای ریزدانه از جمله بافتهای فرسوده " ، "گزارش قطع درخت و از بین بردن باغات و فضای سبز " و "اعتراض به عدم وجود رویه یکسان در مناطق 22گانه در مورد عوارض متفرقه و درخواست تخفیف " ، از جمله مهمترین موضوعاتی است که در این ارجاعات ، مطرح شده بود . 

*بررسی مغایرت های شوراهای معماری مناطق 
 
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری اظهارداشت : یکی از نظارت های مهم این کمیسیون توسط کارگروه فنی و نظارتی صورت می گیرد . در مدت فعالیت 5 ماهه کارگروه فنی و نظارتی تعداد 10035 پرونده در شورای معماری مناطق 22 گانه تهران مورد بازبینی قرار گرفته است که بیشتر از 90 درصد این پرونده‏ها منطبق بر ضوابط شفاف ملاک عمل و نیز مقررات طرح تفصیلی نبوده است.

وی به مغایرتهای احصا شده در تصمیم گیریهای شورای معماری مناطق پرداخت و گفت : " صدور مجوز اضافه طبقه (بدون درنظر گرفتن مفاد بند  3-7 طرح تفصیلی) " ، "موافقت با تخلفات توسعه بنا در محل نورگیرهای مازاد بر مقررات شهرسازی"، " اعطای طبقه اضافی ناشی از تجمیع (بیش از 20% تعیین شده در طرح تفصیلی)" ، " موافقت با اعطای مجوز واحدهای دوبلکس (جهت تامین پارکینگ) " و " موافقت با درخواست احداث بنای کاملاً مسکونی در پهنه‏های غیرمسکونی (M ,S) " از جمله مغایرت های به دست آمده از این بررسی هاست.

سالاری با اشاره به اینکه وجود شوراهای معماری مناطق برای حل مشکلات مردم در حیطه اختیارات مربوطه امری ضروری است ، گفت : البته آنچه مورد اشکال است اخذ تصمیمات مغایر با حوزه اختیارات آنها است. 

*کمتر از 2 درصد از آرای تخریب و اعاده صادره در ماده 100 اجرا می شود

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری همچنین به عملکرد کمیسیون های ده گانه ماده صد نیز اشاره کرد و گفت : از کل پرونده‏های صادره (225,705 پرونده) از ابتدا  تا کنون  ، حدود 70,000 رای اجرا نشده‏اند .

وی افزود :  از میان آراء صادره 76% تخریب و اعاده و 24% جریمه بوده که گفتنی است میزان تحقق آراء ماده صد از تخریب و اعاده کمتر از 2% بوده است.

سالاری البته پیشنهادات کمیسیون جهت کاهش تخلفات ساختمانی را نیز اعلام کرد و گفت : " اعمال ماده 576 قانون مجازات اسلامی در خصوص افراد متخلف از اجرای رای " ، " عدم استفاده ابزاری از آراء کمیسیونهای ماده صد برای اخذ جرایم و تاکید بر اجرای کامل آراء ماده صد" ، " نظارت مستمر از طریق نواحی و نیروهای اجرایی شرکت شهربان و حریم‏بان جهت کاهش تخلفات ساختمانی " ، " نظارت مستمر مهندسین ناظر از ملک در حال ساخت" ، "فرهنگ‏سازی در راستای اینکه تخلفات ساختمانی درجامعه بعنوان جرم اساسی " و" تلاش در جهت کاهش مدت زمان فرآیند صدور پروانه." می تواند در این راستا موثر باشد.

پیگیری لغو  هزار و سی دستور حمایت ستادی معاونت شهرسازی و معماری در مناطق 22 گانه

یکی دیگر از موضوعاتی که در این گزارش مورد توجه قرار گرفت دستورالعمل‏های نظارتی و حمایت ستادی معاونت شهرسازی و معماری در مناطق 22گانه بود که محمد سالاری در گزارش خود به آن اشاره کرد و گفت : تعداد 1030 بند مصوبه در جلسات نظارتی و حمایت ستادی تصویب و به مناطق ابلاغ گردیده است که با پیگیری این کمیسیون لغو گردید. 

وی ادامه داد : از این تعداد ، 35 درصد مصوبات خاص هر یک از مناطق و 65 درصد مصوبات عمومی می‏باشد. از این مصوبات 15 درصد دارای محدودیتهای زمانی و 85 درصد مصوبات مستمر در مناطق می‏باشد. 

سالاری ادامه داد : با توجه به ابلاغ طرح تفصیلی شهر تهران و شفاف سازی انجام شده ، وجود این همه دستورالعمل مغایر با اهداف طرح تفصیلی بود و بستر ساز ایجاد تخلفات و رانت خواری می شد .

وی در ادامه گفت : پیشنهادات کمیسیون در خصوص دستورالعمل‏های نظارتی و حمایت ستادی به شرح زیر است ؛
 1- مصوبات عام و مستمر مناطق در سامانه طرح تفصیلی شهر تهران لحاظ شود و 2. مصوبات خاص و با دوره اقدام محدود مناطق به صورت وحدت رویه و طی دستورالعمل شفاف به مناطق مربوطه ابلاغ شود.
 
*پیشنهادات کمیسیون شهرسازی و معماری برای صیانت از باغات 
 
محمد سالاری در ادامه به بررسی پرونده باغات که از جمله وظایف این کمیسیون است اشاره کرد و گفت: تعداد کل پرونده های باغات ارجاعی در ده ماهه دوره چهارم شورا، 116مورد بوده که  95 مورد از آنها بررسی شده  ، 20 مورد در حال بررسی در کمیسیون و 1 مورد هم عودت داده شده است.
وی ادامه داد : صیانت از باغات یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه این کمیسیون و کل شوراست که در این راستا ضرورت دارد به نکاتی توجه شود که در قالب پیشنهادات کمیسیون جهت صیانت از باغات ارائه می شود.

سالاری گفت :  بازنگری در ضوابط ملاک عمل باغات  ، اعمال مواد 4 و 684 در قانون مجاز ات اسلامی در مورد قطع درختان توسط مناطق 22 گانه شهرداری تهران ، جابجایی تخصصی و حرفه ای درختان و استفاده از  تکنولوژی روز در این زمینه ، اتوماسیون نمودن فرآیند بررسی پرونده های باغات، شرکت شهرداران مناطق در کمیسیون های باغات مناطق، بررسی جانمایی محدوده احداث بنا و نیز جانمایی رمپ و لوپ های مربوطه در کمیسیون های باغات مناطق، شناسایی تمامی باغات و باغ ـ مسکونی های شهر تهران و قرارگیری آن در لایه GIS طرح تفصیلی شهر تهران و اتمام مراجع قضایی و دیوان عدالت اداری به صدور احکام متناسب با قوانین بازدارنده در این موارد ، می تواند به صیانت از باغات تهران که تنفسگاه های پایتخت به حساب می آیند ، کمک کند.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ، آماری هم از نشست‏های تخصصی کمیسیون ارائه کرد و گفت : تعداد 30 نشست و جلسه تخصصي با حضور مدیران شهرداری، معاونین شهرسازی مناطق و مهندسان مشاور تهیه کننده طرح با راهبری این کمیسیون برگزار شده است . که برخی از آنها به شرح زیر است ؛

بررسی نحوه پایدارسازی گودهای پر خطر در شهر تهران (گود ایران زمین وگود خیابان خدامی)،  بررسی مغایرت های طرح تفصیلی شهرتهران با طرح جامع شهرتهران ، بررسی مشکلات کاردانهای فنی ساختمان در نشست تخصصی با سازمان نظام كارداني ساختمان استان تهران ،  بررسی گزارشات شهرداری منطقه 5 درمورد باغات کن وپرونده شهرسازی پارک موسوم به مادر،  بررسی مشکلات طرح تفصیلی ده مسگرآباد (منطقه 15 شهرداری تهران)، بررسی مشکلات املاک مجاور بزرگراه شهید یاسینی (منطقه 13)،  ارزش واگذاری امتیاز تراکم وتعرفه تغییر کاربری ساختمان وپارکینگ،  تهیه دستورالعمل وحدت رویه تامین پارکینگ برای برخی از املاک شهر تهران ،  بررسی طرح ساماندهی میدان امام خمینی(ره)،  بررسی مسایل آهن فروشان طرح والعادیات (منطقه18)،  تدوین احکام واهداف کمی برنامه عملیاتی پنج ساله دوم شهرداری تهران،  تبادل نظر و هم اندیشی تحقق ماموریت های شهرسازی ومعماری برنامه عملیاتی شهرداری ، نشست تخصصی با موضوع "ساماندهی سیما و منظر شهری و شهرسازی و معماری ایرانی- اسلامی  .

محمد سالاری در ادامه همچنین خاطرنشان کرد : نشست های هم اندیشی با سازمان نوسازی شهر تهران ، نشست هم اندیشی با مدیران شرکت نوسازی عباس‏آباد، نشست های هم اندیشی با دفاتر خدمات الکترونیک شهر تهران،  دیدار با رئیس سازمان نظام مهندسی کشور و امضاء تفاهم نامه همکاری بین شورای اسلامی و سازمان نظام مهندسی، و نشست هم اندیشی با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از دیگر جلسات تخصصی این کمیسیون به حساب می آید که در این میان ، بازدیدهای میدانی اعضای کمیسیون و دیدارهای مردمی با شهروندان مناطق مختلف شهر تهران هم ، همواره در دستور کار بوده است. 
 
*نظارت اجتماعی ایجادشده ، نتیجه نظارت نمایندگان رسانه های خبری
 
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری در خاتمه با تشکر از نقش رسانه های خبری در اطلاع رسانی ماموریت ها و چالش های حوزه شهرسازی و معماری شهر تهران گفت : نظارت اجتماعی ایجاد شده توسط شهروندان تهرانی ، نتیجه نظارت نمایندگان رسانه های خبری است.
 وی اظهار داشت : امیدوارم مجموعه اقدامات و عملکرد کمیسیون شهرسازی و معماری و روند فزاینده حمایت از رویکرد فعالیت های این کمیسیون باعث شود تا اولا مجموعه سازمانها و نهادهای مرتبط به صورت یکپارچه درآیند . ثانیا  معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران هم تغییر رویکرد جدی داده و به جای تلاش برای درآمد زایی به دنبال تحقق ماموریت های اساسی و بنیادی خود از جمله صیانت از طرح تفصیلی و اجرای طرح های موضعی و موضوعی ، ساماندهی سیما و منظر باشد تا نهایتا ارتقا کیفیت زندگی برای شهروندان تهرانی رقم بخورد. 
 
 اسماعیل دوستی افزود: یکی از علائم شهرداری ویترین شهرداری سد معبر است چرا که با قشری که ضعیف ترین افراد جامعه را تشکیل می دهند سروکار دارند.

این عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: شهرداری باید در خصوص سد معبر لایحه‌ای به شورای شهر ارائه دهد و سد معبر را در اختیار شهربان قرار دهد این موضوع دردوره‌های قبل هم دراختیار شهربان بوده است.

دوستی با دادن تذکر به آقامیر خاطر نشان کرد: رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران خاطر نشان کرد: ورزشگاه شهید کاظمی بالغ بر هفتاد ، هشتاد میلیارد تومان هزینه برای ساخت آن دربرداشته است که متاسفانه تاکنون هیچ استفاده‌ای از این ورزشگاه نمی‌شد.


*شرکت مخابرات در خصوص نصب دکلهای غیر مجاز توضیح دهد


معصومه آباد رئیس کمیته بحران وایمنی ، یکی از مسائل و چالشهای موجود در شهر را در خصوص نصب دکلهای مخابراتی عنوان نمود و اظهار داشت: در حدود 2 ماه پیش شاهد سقوط یکی از دکلهای مخابراتی و مرگ یک نفر از شهروندان به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم درخصوص این دکل بودیم و این درحالی است که مطابق با پرونده تشکیل شده اخطار مبنی بر نصب غیر مجاز این دکل و بی اعتنایی شرکت مخابرات شهر به این موضوع درج شده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه عدم توجه شرکت مخابرات شهر سبب حادثه توسط این دکل در طوفان اخیر شد ، افزود: یکشنبه نیز شاهد وقوع حادثه مشابه در خیابان فاطمی بودیم که باید تصمیمات لازم دراین خصوص صورت پذیرد چرا که برخی از شرکتها با هم تصمیم می‌گیرند دکلی را نصب کنند ، در حالی که نه تنها از استاندارد و شاخص لازم برخوردار نیست بلکه به تایید کمیسیون نیز نرسیده است.

رئیس کمیته ایمنی و بحران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه به وجود این دکل دو بار اخطار داده شده بود ، اضافه کرد: این اخطارها به کمیسیون ماده 100 می‌رود اما مسئولان بدون توجه به اخطارها می‌گویند نمی‌توانیم ساختمانی را تنها به دلیل نصب دکل غیرمجاز پلمپ نماییم درحالی که سقوط هر یک از این دکلها منجر به مرگ و خسارتهایی می‌شود که قابل جبران نخواهد بود.

آباد با اشاره به اینکه گزارش این دکل به منطقه 6 به عنوان محل نصب دکل داده شده است افزود: مسئولان این منطقه در پاسخ بیان کردند: که هیچ دکلی در این ناحیه وجود ندارد و باید پرسید که چگونه دکل 30 متری را ندیده‌اند که همه اینها بیانگر بی‌توجهی به مصوبات شورا است.

*پرونده علی چراغی با  حبس و بازجوییهای فعلی درحال اجراست

معصومه آباد رئیس کمیته ایمنی و بحران شورای شهر تهران در توضیح حادثه نزاع پیمانکار خدمات شهری که منجر به فوت یکی از کارگران شد ، با بیان اینکه وقتی مسئله علی چراغی را در شورا مطرح کردیم تصور هم نمی‌شد که ساعتی پس از طرح این موضوع پیامک‌هایی مبنی بر آسیب و خسارت مال برخی از شهروندان و درخواست پیگیری آن دریافت نماییم ، اظهار داشت: شورا همواره در جهت تحقق احقاق حقوق شهروندان تلاش می‌نماید و برای ما به عنوان نماینده تفاوتی ندارد که شهروند در حال آسیب در کسوت سد معبری باشد و یا شغل دیگر.

وی با تأکید بر اینکه در فضایی که قانون حاکمیت دارد نباید شاهد نزاعی باشیم که منجر به فوت و خسارتهای جدی و جانی شود، افزود: قانون باید همواره حاکمیت داشته باشد و در حوزه انتخاب باید به مسائل اخلاقی،‌ انتظامی افرادی که قرار است مسئولیت‌هایی را در سطح شهر دارا شوند توجه ویژه گردد.

معصومه آباد رئیس کمیته ایمنی و شورای شهر تهران با اشاره به وقوع این حادثه در منطقه 4 ، حرفه اصلی علی چراغی را برخلاف مسائل عنوان شده خیاطی دانست و تصریح کرد: بنابر اظهارات خانواده ایشان علی چراغی تنها دو سه روز در منصب تفکیک زباله بوده و این حادثه نیز به دلیل درگیری با یکی از افراد منسوب به شرکت پیمانکاری شهرداری صورت پذیرفته است.

آباد در ادامه با بیان اینکه طبق اظهارات برادر مرحوم چراغی پس از درگیری لفظی مقتول با کارگران شرکت پیمانکاری ایشان جهت ختم این نزاع درخواست حضور پلیس 110 را می‌نمایند، عنوان کرد: اما متاسفانه این درگیری شدت گرفته و منجر به قتل علی چراغی در مقابل چشمان فرزندش ابوالفضل می‌شود که پس از انتقال به بیمارستان و علی‌رغم دو عمل جراحی فوت می‌نماید.

وی در ادامه نکته قابل تقدیر در این حادثه را بازدید شهردار ، معاونت خدمات شهری ورئیس شورای شهر درخصوص دلجویی از خانواده ایشان عنوان نمود و افزود: باید در نظر داشت که این کمتری اقدام شورا بوده چرا که خلاء عدم حضور پدر برای یک خانواده قابل جبران نخواهد بود.

معصومه آباد رئیس کمیته ایمنی و شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه در شهری که دائم از حقوق شهروندی صحبت می‌شود شاهد کشته شدن یکی از افراد به دلیل جمع‌آوری زباله بوده‌ایم‌، افزود: پرداخت هزینه‌های کفن و دفن و درمان توسط شهرداری تقبل شده اما آنچه مهم است توجه به این موضوع است که شیوه و روش کار جمع‌آوری زباله باید با مطابق با 50 سال گذشته باشد چرا که اکنون تنها شاهد آن هستیم که طرح تفکیک از مبدأ به طرح تفکیک از منبع توسط برخی از افراد تبدیل شده است و مدیریت پسماند باید فکری در این خصوص نماید.

آباد با اشاره به اینکه ماشینی که دراختیار پیمانکار بوده با آرم بازیافت دیده شده است ، اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه معاونت خدمات شهری قرار بگیرد که شرکت خصوصی حق استفاده از آرم شهرداری و سازمانهای آن را ندارد چرا که این استفاده سبب می‌شود تمام خطاهای آنها به نام شهرداری تمام شود.

وی با تاکید دوباره بر اینکه در گزینش افرادی که در صف اول ارائه خدمات عمومی قرار می‌گیرند باید ملاحظات فرهنگی، اجتماعی و انتظامی صورت پذیرد ، اظهار داشت: بنابر گفته خانواده متوفی افراد درگیر با علی چراغی از پرونده‌های اخلاقی و انتظامی برخوردارند که هرچند این موضوع درحد یک ادعا از سوی این خانواده مطرح می‌شود اما باید بررسی‌های لازم صورت پذیرد.

معصومه آباد رئیس کمیته ایمنی و شورای شهر تهران در پایان با عنوان اینکه تماسهای مکرر از خانواده ایشان مبنی بر مجازات و رسیدگی فوری به این حادثه صورت می‌پذیرد ، خاطر نشان کرد: قطعاً سیر قضایی این پرونده با حبس و بازجوییهای فعلی در حال اجراست اما دقت و رسیدگی به این موضوع انتظار می‌رود تا پایان به همین شکل باشد تا افکار عمومی که تهییج شده در جهت صیانت از انسان همچنان پابرجا باشد و شاهد خشونت کمتری باشیم.

انتهای‌پیام/

برچسب ها: طرح ، مسائل ، اخلاق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار