وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در گذشته در حوزه رفاهی پول هزینه کردیم اما سیاست رفاهی منسجم نداشتیم مثلا اگر توزیع یارانه از طریق سیاست رفاهی منسجم انجام می‌شد، بهتر بود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شب گذشته(3 شهریور) با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسي عملکرد يک ساله وزارتخانه‌اش پرداخت.
 
"علی ربیعی" وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه در طول یک سال گذشته چه اقداماتی دراین وزارتخانه صورت گرفته است، گفت: کارهای زیادی وجود دارد که باید انجام دهیم، در طول یک سال گذشته با وجود همه محدودیت‌ها و تنگناها گام‌های بسیار بلندی برداشتیم.
 
وی با اشاره به اینکه راه درازی را در پیش داریم گفت: در شرایطی کار را شروع کردیم که با بیکاری و موج جدید بیکاران مواجه بودیم .
 
ربیعی با اشاره به اینکه از حدود 2 میلیون زن سرپرست تنها 200 هزار نفر را تحت پوشش قرار داده‌ایم، گفت: باید در این زمینه اقدامات و تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه هنوز نتوانسته‌ایم بسیاری از امور را انجام دهیم، افزود: گام‌هایی که در این یک سال برداشتیم، کارشناسی، بنیادی و هدفمند بود و ماندگار خواهد ماند.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه دوست دارم به جای گزارش کارهای انجام نشده اقدامات صورت نگرفته را به مردم بگویم ادامه داد: دولت برنامه‌های خود را در حوزه‌های وزارت خارجه، اقتصاد و رفاه مردم متمرکز کرده است.

وی با بیان اینکه همه دولت‌ها از دولت شهید رجایی به این طرف در حوزه رفاه مردم تلاش کردند افزود: دولت روحانی سیاست رفاهی منسجمی دارد .
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  با اشاره  به اینکه در یک سال اخیر زیر ساخت‌های لازم فراهم شده است، خاطرنشان کرد: اثرات اقدامات انجام شده نمایان خواهد شد.
 
ربیعی با اشاره به اینکه دوست داشتم از معلولین در مراکز نگهداری بیشتر حمایت شود، اضافه کرد: دوست داشتم به جای ویلچرهای ساده به آنها ویلچرهای گران قیمت داده می‌شد.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه وضعیت اشتغال به چه صورت است، افزود: دولت به موفقیت‌های بسیار زیادی دست یافته است.
 
وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی گفت: رژیم اشغالگر امروزه به عنوان آدم‌کش و کودک‌کش در جهان شناخته شده، پس باید گفت سیاست خارجی دولت در این عرصه موثر بوده است.
 
ربیعی افزود: در گذشته در حوزه رفاهی پول هزینه کردیم اما سیاست رفاهی منسجم نداشتیم مثلا اگر توزیع یارانه پولی از طریق سیاست رفاهی منسجم انجام می‌شد، بهتر بود.
 
وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی با اشاره به اینکه سیاست رفاهی دولت، سیاست توانمند سازی جامعه است، گفت: سیاست درمان هم مشخص، هدفدار و اثرگذار و در زندگی مردم موثر بود.
 
وی با اشاره به اینکه اشتغال با مجموع سیاست‌های اقتصادی کشور مرتبط است، افزود: در سه ماه اول آغاز به کار این دولت در این حوزه مطالعات بنیادی انجام دادیم که واقعی کردن آمارها از جمله آن است.

ربیعی با اشاره به اینکه دولت در برخی زمینه‌ها که بخش خصوصی نمی‌تواند وارد شود، ورود پیدا کرده است، گفت: دولت در 5 ماه اول بیش از 7 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی را ابلاغ کرد، در حالی که این رقم در مدت مشابه پارسال 2 هزار میلیارد تومان بود و این اشتغال‌زایی مستقیم را از سوی دولت در پی دارد.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: با اقدامات جدید تنها در صنعت خودرو 25 هزار شغل ایجاد کردیم.

وی  با اشاره به اینکه، سیاست رفاهی فصل میز این دولت به حساب می‌آید گفت: پس از تشکیل دولت تدبیر و امید 800 هزار بیمه شده اضافه شد که از این تعداد حداقل 300 هزار بیمه شده جدید هستند و این نشان از افزایش اشتغال است.
 
ربیعی با بیان اینکه اشتغال جزعی از سیاست اقتصادی است افزود: اشتغال پدیده تک بعدی نیست.
 
وی با اشاره به اینکه در سه ماهه اول مطالعات بنیادین درحوزه اشتغال انجام دادیم گفت: تمام طرح‌های مربوط به اشتغال را مورد آسیب شناسی قرار دادیم .
 
ربیعی با اشاره به اینکه، آمارهای بیمه بسیار واضح است به طوری که نمی توان در آن دست کاری کرد گفت: 800 هزار بیمه شده از زمان تشکیل دولت تدبیر و امید به بیمه‌شدگان اضافه شده است.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه، با بودجه عمرانی بدهی پیمانکاران تسویه شده است ادامه داد: پیمانکاران به چرخه تولید بازگشته‌اند.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون افزایش بیکاری گفت: در زمینه بهبود فضای کسب و کار فعال شدیم و در این زمینه 2 مصوبه هیئت وزیران را گرفتیم و دو طرح مستقیم با جهت‌گیری منابع دولت را در شورای اشتغال اجرا کردیم.
 
ربیعی گفت: هر سال بیکاری نهفته عقب مانده داریم و گرایش کار نیروی ایرانی به برخی مشاغل کم شده است.
 
وی افزود: اگر بخواهیم به میزان یک درصد، رشد را در اشتغال افزایش دهیم نیاز به 7 درصد رشد اقتصادی داریم .
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کاهش نرخ رشد منفی اقتصادی پیشرفت خوبی دارد و امسال این رشد اقتصادی را مثبت خواهیم کرد. 

ربیعی با بیان اینکه کاهش تورم عامل اصلی ایجاد اشتغال است افزود: برای ایجاد بیش از 400 هزار شغل خود را آماده می‌کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه آینده سیاست‌های جمعیتی ما به سمت خوبی در حال پیشرفت است ادامه داد: حدوداً بیش از 60 درصد کسری رشد در سال‌های اخیر داشتیم.
 
وی افزود: باز کردن فضای دانشگاهی تأخیر در زمان ورود افراد به بازار اشتغال به وجود آمده است به گونه‌ای که همه آنها در دولت تدبیر و امید وارد بازار کار شده‌‌اند.
 
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نسبت بیکاری به شغل زیاد است گفت: متأسفانه 40 درصد بیکاران تحصیل کرده هستند.
 
ربیعی با بیان اینکه فرهنگ نیروی کار در آینده تغییر خواهد کرد گفت: گرایش نیروی کار ایرانی به برخی از این مشاغل واقعاً کم شده است.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برنامه شفاف وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در حوزه اشتغال و بیکاری چیست گفت:  اشتغال مسئله‌ای فرابخشی، فراقوه‌ای و فرا وزارت‌خانه‌آی است به گونه‌آی که همه دستگاه‌های اجرایی باید بر روی مسئله اشتغال کار کنند تا اشتغال رونق پیدا کند.
 
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه سیاست‌های پولی و مالی باید مورد حمایت قرار بگیرد گفت: در سال نیازمند نرخ 7 درصد هستیم.
 
ربیعی با تأکید بر این که علائم ایجاد اشتغال در حال بروز و ظهور است ادامه داد: امسال نرخ رشد را مثبت خواهیم کرد.
 
وی با اشاره به بودجه‌ ملی دستگاه‌ها برای ایجاد اشتغال گفت: تورم را دولت به خوبی نگه داشته است و این امر سبب ایجاد اشتغال خواهد شد.
 
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به پولی که در قالب سرمایه در گردش ابلاغ شده است افزود: این پول از محل سرمایه در گردش و از محل مشارکت مردم است.

ربیعی با اشاره به طرح تکاپو که مورد حمایت رییس جمهور قرار گرفته است ادامه داد: ایجاد اشتغال فقط پاشیدن پول نیست بلکه باید موانع و گره‌ها را در هر  استان برطرف کرد.
 
وی با اشاره به طرح مطالعاتی که در 6 استان صورت گرفته است گفت: برای اجرای طرح تکاپو در حال مطالعه استان‌ها هستیم به گونه‌ای که برای اجرای این طرح و ایجاد اشتغال 6 استان را مورد مطالعه قرار داده‌ایم و اکنون جواب گرفته‌ایم مثلا در بخش کفش توانسته‌‌ایم ایجاد اشتغال کنیم.
 
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه برای افتتاح این مشاغل تا چند هفته آینده به مشهد سفر خواهم کرد تا آن طرح‌ها را مورد بهره‌برداری قرار دهیم.
 
ربیعی با اشاره به اینکه سازمان فنی حرفه‌ای به عنوان نهاد میانجی برای افرادی که فارغ التحصیل شده‌اند و جویای کار هستند فعالیت می‌کنند گفت: سند اشتغال هر استان را اعلام خواهیم کرد.
 
وی با اشاره به اینکه سازمان فنی و حرفه‌ای به عنوان میانجی در نظر گرفته شده است ادامه داد: باید مهارت‌های موردنیاز را به افراد جویای کار آموخت.
 
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه ما توانسته‌ایم فشار ایجاد اشتغال را کم کنیم خاطرنشان کرد: جلوی از بین رفتن 230 هزار شغل در معرض تعطیلی را گرفته‌‌‌ایم.
 
ربیعی در پاسخ به سوال دیگری در حوزه درمان در یک سال اخیر چه اقداماتی صورت گرفته است گفت: شورای عالی بیمه در طی این مدت 8 جلسه را برگزار کرده است.
 
وی ضمن قدردانی از سازمان نظام پزشکی کشور گفت: امروزه حدود 12 هزار میلیارد تومان در خدمت طرح سلامت قرار گرفته است. به گونه‌ای که منابع بیمه‌آی در خدمت بیمه است.
 
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: حدود 6 میلیون نفر در بیمه سلامت ثبت نام کرده‌اند که بیشتر آنها حاشیه‌نشین‌های شهری بودنه‌اند و حدود 5 میلیون نفر صاحب دفترچه شده‌اند.
 
ربیعی با بیان اینکه ارزش دفترچه‌های بیمه نسبت به قبل افزایش یافته‌است گفت: طرح یکسان‌سازی فعالیت‌های بیمه‌ای را در دست اجرا داریم.
 
وی با اشاره به اینکه ساختار تأمین اجتماعی احیا شده است اضافه کرد: بیمه‌ها حامی بیماران هستند و وظایف خود را به خوبی انجام داده‌‌اند.
 
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه بیمه‌ها بسیار با نشاط و پویا هستند  به گونه‌ای که  در عرصه خطر ایستاده‌ند گفت: خوشبختانه بیمه‌‌ها دیگرعافیت طلبی را کنار گذاشته‌اند.

ربیعی با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی به صورت الکترونیک فعالیت انجام خواهد داد، گفت: کارت الکترونیک از چند ماه آینده در مراکز ملکی سازمان تأمین اجتماعی اجرایی می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی در گذشته با کسری بودجه روبرو بود، گفت: باید شبه میلاد به وجود بیاید به گونه‌ای که باید بتوانیم الگوی میلاد را در همه مراکز داشته‌ باشیم.
 
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مسئولیت پذیری شورای عالی بیمه در فعال کردن بیمه‌ها خاطرنشان کرد: بیمه‌‌ها باید مدافع بیماران باید باشند.
 
ربیعی با تأکید بر اینکه ارزش دفترچه‌‌‌های بیمه افزایش یافته است، خاطرنشان‌ کرد: اتفاقات بسیار خوبی در حوزه سلامت صورت گرفته است.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا برخی از داروهای بیماران صعب العلاج تحت پوشش بیمه نیست گفت: طی جلسه‌ای بحث درمان معتادان را مورد تصویب قرار داده‌ایم.
 
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در سیاست‌های رفاهی چند برنامه غربال‌گری گذاشته شده است، گفت: یک معلول از هزینه‌های اقتصادی برخوردار است به گونه‌ای که هزینه‌ای که یک معلول دارد سبب نگرانی افراد شده است.
 
ربیعی با اشاره به اینکه باید به سمت غربال‌گری ژنتیک پیش برویم خاطر نشان کرد: باید در این رابطه تأمین منابع صورت بگیرد.
 
وی افزود: در این رابطه باید به سمت اجباری شدن غربال گری ژنتیک پیش برویم.  

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: اقلام دارویی تحت بیمه را از 270 قلم به 350 قلم افزایش داده‌ایم.
 
ربیعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه اقداماتی در رابطه با مسکن معلولین و مددجویان صورت گرفته است گفت: 20 هزار واحد مسکونی را تا پایان سال جاری افتتاح خواهیم کرد.
 
وی با اشاره به اینکه باید خانواده‌‌های ناتوان را توانمند کنیم ادامه داد: در هفته دولت در بخش مسکن افتتاح‌های متعددی خواهیم داشت.
 
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه 3 هزار و 800 واحد را افتتاح خواهیم گفت: 20 هزار واحد مسکونی را در سال 93 افتتاح می‌کنیم.  
 
ربیعی با اشاره به اینکه 3 صندوق را برای افراد تحت پوشش بهزیستی و ناتوان داریم ادامه داد: صندوق قرض‌الحسنه اشتغال را می‌خواهیم احیا کنیم و یک صندوق برای نگهداری و یک صندوق را برای مسکن ناتوانان و معلولین خواهیم داشت.
 
وی با بیان اینکه هنوز مسیر طولانی است و باید این مسیر را طی کنیم گفت: از مردم پوزش می‌خواهم زیرا باید برای آنها کارهای بسیار زیادی کرد.
 
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت امسال بودجه خوبی را در مسائل حمایتی داشته است.  
 
ربیعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اهمیت بخش تعاون در اقتصاد کشور گفت: بنیان‌گذاران جمهوری اسلامی ایران به بخش تعاون توجه جدی داشته‌اند به طوری که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر روی بخش مهم کشور تأکید دارند.
 
وی با بیان اینکه تعاون با عدالت اجتماعی تؤام است خاطرنشان کرد: مردم پول‌های خردی دارند که باید در راستای آن سرمایه‌گذاری کنند.
 
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: در نظام لیبرالی آمریکا نقش تعاون در اقتصاد به خصوص در بخش کشاورزی بسیار بیشتر از ایران است به گونه‌ای که در کره هم این نقش نیز بیشتر است.
 
ربیعی با اشاره به اینکه هنوز بخش تعاون کشور با مشکلاتی مواجه است ادامه داد: در یک سال گذشته بر روی نهادهای تعاون همکاری‌هایی صورت گرفته است، به گونه‌ای که باید ساختارها مورد اصلاح قرار بگیرد.
 
وی با اشاره به اینکه باید بر روی بخش آموزش فعالیت‌های بیشتری صورت بگیرد افزود: باید به احیای تعاونی‌ها بپردازیم.
 
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه سند توسعه تعاون را به دولت تدبیر و امید خواهیم داد گفت: بر اساس این سند تعاونی‌ها باید جایگاه پیدا کنند. 

وی با اشاره به این که ما بر روی نهادهای تعاون و قوی‌تر شدن آن‌ها کار کرده‌ایم گفت: در بخش آموزشی و احیای تعاونی‌هایی که تعطیل شده‌اند فعال شده‌ایم.

ربیعی با اشاره به این که سند توسعه تعاون را آماده کردیم و به دولت ارائه خواهیم داد افزود: در بخش تعاونی‌های اعتباری مشکلات زیادی داشتیم اما اکنون زمینه گسترش آن را با همکاری بانک مرکزی فراهم کرده‌ایم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این که منابع انسانی بخش تعاون را در وزارتخانه تقویت کرده‌ایم اظهار داشت: گسترش تعاونی‌ها نیاز به تعاون ملی و فرهنگ سازی دارد.

وی افزود: قول داده بودم که همه شرکت‌های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی غیرسیاسی شود به این قول خود عمل کردم.

ربیعی با بیان این که 23 میلیارد یورو طرح در شستا در دست داریم که 8 میلیارد یوروی آن عملیاتی شده است خاطر نشان کرد: مسائل مردم را درک می‌کنیم و اجازه آموزن و خطا نمی‌دهیم و با کار کارشناسی‌های اخلاقی مسائل را حل می‌کنیم.

ربیعی ادامه داد: یکی از دستاوردهای این دولت اخلاق است و این دولت دولت اخلاقی است.

وی با بیان این که اعتدال باید در زندگی ایران جاری شود گفت: دولت یازدهم به حریم‌های اخلاقی جامعه اهمیت می‌دهد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد:  در یک سال اخیر مردم در آرامش زندگی کردند.

انتهای پیام/
برچسب ها: وزیر ، تعاون ، کار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار