وزیر آموزش و پرورش گفت: درحال حاضر دردورۀ متوسطه اول 85 درصد دانش‌‌آموزان تحت پوشش کشوری هستند که این عدد باید به صددرصد برسد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش درمراسیم اختتامیه سی و یکمین دوره اجلاس روسای آموزش وپرورش مناطق کشور با اشاره به اینکه درآموزش وپرورش حاکمیت اخلاق و روابط انسانی یک اصل مدیریتی است گفت: ما به عنوان خدمتگذاران آموزش و پرورش می‌بایست دارای اخلاق و روابط انسانی با مردم باشیم ، زیرا که مهمترین مشخصه مدیران آموزش و پرورش داشتن اخلاق و رعایت روابط انسانی است.

وی با اشاره به اینکه آموزش وپرورش باید با تعامل، همدلی، همرأیی و همفکری مدیریت شود افزود: گام اول در ایجاد تغییر مطلوب جلب اعتماد است زیرا ما مدیران تا اعتماد همکارانمان را جلب نکنیم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و یکی از عوامل عمده در جلب اعتماد صداقت است.
وزیرآموزش و پرورش با بیان اینکه تیمسازی یکی از توصیه‌هایی است که باید در آموزش وپرورش دنبال نماییم گفت: برای تشکیل یک تیم باید تخصصهای مختلف را کنار هم بچینیم ، تخصصهایی که به هم کمک کنند تا بتوانیم درمورد موضوع خاصی تصمیم بگیریم.

فانی ادامه داد: با تشکیل تیم هم افزایی مثبت درسازمان شکل می‌گیرد و ارتباطات چهره به چهره به ما کمک می‌کند که ازصدور بخشنامه‌های مکرر به مدارس جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه درمدیریت موضوعی تحت عنوان تغییر و مقاومت در برابر تغییر وجود دارد افزود: وقتی که ما تصمیم داریم کاری را عوض کنیم و حرف جدیدی بزنیم معمولاً مقاومت می شود و مقاومت در برابر تغییر درمتون مکتوب به دلایلی از جمله عادت، جهل، به خطر افتادن منافع و تجربه قبلی که به ما می گوید اتفاق می‌افتد و برای اینکه مقاومت در برابر تغییر کاهش پیدا کند بهتر است که مجریان را در برنامه‌ریزی تغییر مشارکت دهیم.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه اضافه کرد: امروز آموزش و پرورش کشور منابع چندانی در اختیار ندارد اما آن چیزی که می تواند مشکلات امروز را کاهش دهد تدبیراست و امروز مدیریت آموزشی می‌بایست به رهبری آموزشی تبدیل شود و رهبری آموزشی یعنی اینکه در محیط کاری خود وزیر مجموعه خود نفوذ داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مدرسه محوری موضوع  جدی است که ما به دنبال آن هستیم اظهار داشت: مدرسه محوری رویکردی در مدیریت آموزش و پرورش است که باحاکمیت اخلاق و روابط انسانی بر اصول مشارکت‌پذیری و تفویض اختیار استوار است.

فانی در ادامه در خصوص اقامه نماز در مدارس عنوان کرد: مدیر مدارس می‌بایست در اقامه نماز جماعت دانش آموزان شرکت داشته باشد.
وی با اشاره به ترویج دیدگاه‌های استاد شهید مطهری به صورت کتابهایی توسط معاونت پرورشی و فرهنگی برای دانش‌آموزان گفت: کتابهایی در این خصوص برای دانش‌آموزان توسط معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تهیه شده است که در قالب مسابقات و فوق برنامه اجرا می شود.

فانی با اشاره به اجرای یک روز با نشاط در 2000 مدرسه  گفت: امسال در 2000 مدرسه پنجشنبه‌ها را به صورت داوطلبانه تسری می‌دهیم و چنانچه ارزش‌یابی‌ها در این خصوص مثمر ثمر باشد ادامه می ‌یابد و درغیر این صورت این برنامه ادامه پیدا نمی‌کند.

وی در خصوص انسداد مبادی بی‌سوادی نیز اظهار داشت: از امسال یک دانش‌آموز 6 تا 12 ساله‌ای نمی‌بایست خارج از مدرسه بماند و از مهرماه بی‌سواد تولید نخواهیم کرد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در حال حاضر در دوره متوسطه اول 85درصد تحت پوشش کشوری هستند افزود: طبق قانون پنجم توسعه پوشش دوره اول متوسطه باید به صد در صد برسد که در این خصوص اولویت با مدارس روستا مرکزی است.

فانی با اشاره به اضافه شدن 100 پژوهش سرای دانش‌آموزی به پژوهش‌سراهای آموزش و پرورش گفت: امتحانات نهایی متوسطه امسال مفهومی‌تر بود که در این خصوص نیز اعتراضاتی شد اما سوالات امتحانات ازکتاب درسی تهیه شده بود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: روش درخواست کمک از خانواده‌ها نامطلوب است وا ینکه برخی از مدیران به خانواده‌ها می‌گویند تا پول ندهند کارنامه یا ثبت نام نمی‌کنند خلاف قانون واخلاق است.

پیشنهاد من به مدیران مدارس این است که درطول سال تحصیلی اولیای دانش‌آموزان را دعوت کرده و گزارشی به آنان ارائه دهند که در این صورت اولیا خود کمک می‌کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخلاق ، مردم ، مختلف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار