مروری بر گزیده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات ۳ شهریور؛

همراه اول در تنگنای اختیار و تکلیف/ ۶۸ درصد از برنامه‌های معروف اندروید نسبت به حملات سایبری آسیب پذیرند

ارمغان سلامت با نسل سوم تلفن همراه، دستگاه کنترل سرعت خودرو در ایران ساخته شد، فاصله چشم‌گیر با دنیا در نسل۳، تصاویر دستبندی با قابلیت شارژ تلفن همراه و ذخیره اطلاعات، مقایسه تصاویری آیفون 6 از نزدیک با آیفون 5S، واتز اپ می گوید ۶۰۰ میلیون کاربر فعال دارد و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان علاقمند به حوزه فناوری اطلاعات در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر شب در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.






ارمغان سلامت با نسل سوم تلفن همراه
تسنیم/ قائم مقام مدیرعامل همراه اول از ارائه نسل‌های ۳ و ۴ تلفن همراه به عنوان فرصتی بی‌نظیر برای جامعه پزشکی جهت ارائه خدمات «سلامت همراه» یاد کرد. حمیدرضا نیکوفر قائم مقام مدیرعامل همراه اول که در مراسم بزرگداشت روز پزشک سخن می‌گفت، اظهار داشت: سطح خدماتی که جامعه پزشکی به مردم ارائه می‌کند از همه گروه‌ها بیشتر است. این قشر با استفاده از فرصت‌ها هر روز از دستاوردهای مهندسی و تجهیزات پزشکی بیشتر بهره می‌برد.

وی افزود: حضور بنده در این مراسم جهت معرفی فرصت‌های همکاری در حوزه «سلامت همراه» است. ما جامعه مخاطب مشترکی داریم باید تعاملات خود را بیش از پیش گسترش دهیم. او با اشاره به 20 ساله شدن عرضه خدمات تلفن همراه در ایران اظهار داشت: امروز بیش از 60 میلیون مشترک از شبکه همراه اول استفاده می‌کنند و جامعه پزشکی جزو اولین گروه‌های پذیرای فناوری تلفن همراه در ایران بوده است.

قائم مقام مدیرعامل همراه اول خطاب به جامعه پزشکی گفت: شما با مفهومی به نام شبکه، از موهبت دسترسی آسانتر به بیماران و همکاران خود بهره‌مند هستید. وی افزود: تغییری که در خدمات تلفن همراه و ورود نسل‌های بالاتر در حال اتفاق است، فرصتی بی‌نظیر برای جامعه پزشکی بوجود آورده که خدمات سلامت همراه را بر بستر شبکه ارائه کنند. خدمات پزشکی و ‌سلامت بسیار گسترده و نیازمند همکاری اپراتورهای تلفن همراه و جامعه پزشکی است.

نیکوفر در پایان با بیان اینکه شبکه همراه اول شبکه‌ای گسترده است و بیش از 60 میلیون مشترک را تحت پوشش دارد، گفت: این گستردگی فرصتی بی‌نظیر برای ارتقاء سطح خدمات پزشکی و درمانی در کشور است.


دستگاه کنترل سرعت خودرو در ایران ساخته شد
مهر/ سیستم کنترل سرعتی که بر روی خودرو نصب می شود و بسیار کم هزینه است، توسط یک شرکت دانش بنیان در کشور ساخته شد. فرامرز امیری - مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری کرمانشاه گفت: یکی از طرح های ما در این شرکت، سیستم های کنترل سرعت خودرو است که از طریق نصب این سیستم بر خودرو می توان سرعت خودرو را ثابت نگه داشت.

وی با بیان اینکه سیستم کنترل سرعت مزایای زیادی خواهد داشت، اظهار داشت: این سیستم قابل نصب بر روی هر خودرویی است و راننده خودرو به این واسطه می تواند سرعت خود را کنترل کند و با کنترل سرعت از جریمه شدن در اتوبان ها جلوگیری کند.

امیری اذعان داشت: اکنون با ساخت سیستم کنترل سرعت، توانستیم این دانش را بومی سازی کنیم چرا که تا کنون سیستم هایی از این قبیل از کشورهای چین و آلمان وارد و بر روی خودرو نصب می شد. وی افزود: سیستم کنترل سرعت دستگاهی مکانیکی الکترونیکی است که کامپیوتر نصب شده بر روی خودرو قسمت الکترونیک و قسمتی که عمل کشیدن گاز را انجام می دهد مکانیک سیستم به شمار می رود.

وی در ادامه توضیح داد: سیستم کنترل سرعت به گونه ای کار می کند که به طورمثال وقتی در کامپیوتر خودرو سرعت را بر روی 110 کیلومتر تنظیم کنیم خودرو تا قبل از دستور بعدی راننده با همین سرعت حرکت می کند و به محض گرفتن ترمز و یا گاز دادن توسط راننده سیستم خودرو به حالت عادی باز می گردد.


مذاکره با مخابرات حول آثار واگذاری این شرکت است/ فاصله چشم‌گیر با دنیا در نسل۳
تسنیم/ وزیر سابق ارتباطات با اشاره به اینکه در نسل‌های سوم و بالاتر فاصله زیادی با دنیا داریم، گفت: محتوای غیرصوتی ایران بر بستر شبکه همراه حدود یک درصد است. سید احمد معتمدی فاصله ایران با کشورهای دنیا را در خدمات نسل 2 و 2.5 کم دانست و گفت: علی‌رغم چنین تلاشی که صورت گرفت تا فاصله ما با کشورهای دنیا زیاد نشود اما در نسل‌های سوم به بالا، فاصله زیادی بین ما و آنها افتاده است.

وی درباره نقش‌اش در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای رفع این عقب ماندگی عنوان کرد: بنده هم یکی از اعضای کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات همچون دیگر کارشناسان هستم؛ در این زمینه هم بحث‌های بسیاری داشتیم و نتیجه‌اش هم صدور مجوز برای اپراتور دوم ارتباطی در زمینه ارائه خدمات نسل‌های سوم و بالاتر شد.

او با اشاره به اینکه اپراتورها پیش از این در زمینه تأمین تجهیزات نسل‌های سوم و بالاتر اقدام کرده‌اند، گفت: با این اوصاف قادر هستیم که خدمات این نسل را به محض صدور پروانه برای فعالیت اپراتورها، کمتر از آنچه تصور می‌شود داشته باشیم.

وزیر سابق ارتباطات با بیان اینکه 90 درصد اطلاعات عبوری از شبکه تلفن همراه در اروپا، محتوایی غیر از صوت است، عنوان کرد: برای برطرف شدن فاصله در این نسل، تولیدکنندگان محتوا باید دست در دست اپراتورها دهند تا شبکه‌ای با پهنای باند بالا اما خالی از محتوا نداشته باشیم. وی درباره سهم کنونی ایران از محتوای غیر صوتی بر بستر شبکه همراه نیز گفت: سهم کنونی ایران بسیار کم و شاید در حدود یک درصد باشد.

معتمدی همچنین درباره اینکه همراه اول چه زمانی مجوز نسل سوم را دریافت می‌کند و آیا طبق گفته مسئولان واقعا روند مذاکرات مثبت است، ابراز کرد: مشکل اساسی وجود ندارد اما بهتر است که این موضوع از شخص آقای واعظی پرسیده شود. واگذاری شرکت مخابرات مشکلاتی را ایجاد کرد که آثارش همچنان باقی است لذا مجموعه وزارت ارتباطات و مخابرات در حال مذاکره برای رفع این مشکلات هستند.


تصاویر دستبندی با قابلیت شارژ تلفن همراه و ذخیره اطلاعات
مهر/ دستبند جدیدی به بازار فناوری ارائه شده که نه تنها می تواند تلفن همراه را شارژ کرده بلکه از قابلیت ذخیره و نگهداری اطلاعات نیز برخوردار است. در سال های اخیر، فناوری های پوشیدنی به دلیل استقبال چشمگیر مصرف کنندگان با تولیدات و نوآوری های بیشتری مواجه شده اند. یکی از این فناوری ها، دستبند جدیدی است که دارای چندین قابلیت است مانند شارژ تلفن همراه و  قابلیت تبدیل شدن به فلش.



دستبندی با قابلیت شارژ تلفن همراه
یکی از دغدغه های همیشگی کاربران حمل شارژرهای تلفن همراه است اما با این دستبند نه تنها می توانید از زیبایی آن بهره ببرید بلکه شارژر تلفن همراهتان نیز همیشه در کنار شما حضور دارد.



سازندگان انگلیسی این دستبند در تلاش بوده اند تا دستبندی را تولید و روانه بازار کنند که بتواند نیاز مخاطبان را برطرف کند. این دستبند دارای محافظ محکمی است که آن را از آسیب یا ضربات وارده حفظ می کند. شارژر این دستبند در محافظ داخلی آن پوشیده شده تا از آسیب ها در امان باشد. این دستبند وزنی حدودا بین 40 تا 50 گرم داشته و مچ دست مصرف کنندگان را اذیت نمی کند.



حفظ و ذخیره اطلاعات
این دستبند کوچک دارای قابلیت های بسیاری است. این دستبند دارای حافظه داخلی است که می تواند اطلاعات، عکس، برنامه ها و ... را داخل خود ذخیره کند. مخترعان در نظر دارند تا در مراحل تکمیلی ساخت این دستبند، کاربردهای دیگری مانند قابلیت اتصال به اینترنت را نیز به آن اضافه کنند. این دستبند با قیمت اولیه 100 دلار به فروش خواهد رسید.


تمام روستاهای کشور تا پایان امسال به تلفن ثابت مجهز می‌شود
تسنیم/ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تا پایان امسال تمامی روستاهای بالای ۲۰خانوار کشور تلفن‌دارمی‌شوند و رونق کسب و کار اولویت وزارت ارتباطات است. محمود واعظی صبح امروز در حاشیه بازدید از پارک علم و فناوری گیلان در  جمع  خبرنگاران با تبریک هفته دولت اظهار کرد: جلب رضایت مردم در مناطق مختلف کشور اولویت دولت یازدهم است.

وی با بیان اینکه دولت در تمامی حوزه‌ها تلاش می‌کند تا به مردم خدمت کند، افزود: خدمات وزارت ارتباطات و فن‌آوری ارتباطات در روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته باید افزایش یابد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به هزینه‌های اینترنت، گفت: تلاش می‌کنیم تا هزینه اینترنت در کشور کاهش و خدمات اینترنت پرسرعت توسعه یابد.

واعظی با بیان اینکه بسترهای حضور بخش خصوصی در حوزه ارتباطات کشور فراهم شده است، تصریح کرد: از ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی استقبال می‌کنیم. وی با تأکید بر تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان گیلان، افزود: سیاست دولت رونق مناطق روستایی کشور با استفاده از ظرفیت‌های دولتی و بخش خصوصی است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تا پایان امسال تمامی روستاهای بالای 20خانوار کشور تلفن‌دار و اینترنت‌دار می‌شوند.

واعظی با بیان اینکه دولت توجه ویژه‌ای به اشتغال دارد، گفت: نقش شرکت‌های دانش بنیان نقش مهمی در اشتغال‌زایی دارند و سیاست دولت خروج از تورم و رونق توسعه و ایجاد اشتغال است. وی با اشاره به مطالبه مردم از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت:مردم انتظار دارند سرعت و خدمات اینترنتی به مردم بهبود یابد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به هم‌مرزی گیلان با جمهوری آذربایجان، خاطرنشان کرد: احداث خط آهن قزوین رشت آستارا باید تسریع شود.

واعظی با تأکید بر ایجاد فضای همدلی و همبستگی در کشور، خاطرنشان کرد: با وحدت و همدلی به کشوری پیشتاز از نظر اقتصادی و توسعه در منطقه خاورمیانه تبدیل می شویم. وی با بیان اینکه هدف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای امسال رونق کسب و کار است، تصریح کرد: وزارت ارتباطات با کمک مجلس برای اشتغال‌زایی تلاش می‌کند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: امسال برای 30هزار نفر در بخش "آی تی" اشتغال‌زایی می‌شود که این رقم در سال 94 به اشتغال‌زایی 100هزار نفری می‌رسد.


خودکار سه بعدی در ایران ساخته شد
مهر/ خودکار سه بعدی که برای اولین بار در انگلستان عرضه شده بود اکنون در بازار داخلی کشور در رنگ های مختلف آماده ارایه است. خودکار سه بعدی با داشتن قابلیت ترشح و تزریق پلاستیک می تواند امکان ایجاد اشکال سه بعدی را برای افراد فراهم  کند.

درحال حاضر عرضه این خودکار توسط شرکت اریکه نجات پایتخت توسط وب سایت https://www.ariketejarat.com صورت گرفته است و آماده جذب نمایندگانی سراشرکشور است. این خودکار به اندازه ای بزرگتر از خودکار معمولی با داشتن نوک گرمایشی، پلاستیک موجود به عنوان جوهر خود را گرم کرده و براساس نیاز کاربر به بیرون ترشح می کند.

این پلاستیک در دمای معمولی به سرعت خشک شده و کاربر می تواند با استفاده از آن به راحتی اقدام به ایجاد اشکال سه بعدی نماید. این خودکار همچنین می تواند برای تعمیرات جزئی اشیاء، طراحی ظاهر وسایل شخصی مانند پوشش تلفن همراه و فعالیت های مشابه مورد استفاده قرار گیرد. کاربران می توانند خودکار سه بعدی را برای تمام سطوح از جمله پلاستیک مورد استفاده قرار دهند.

افزایش خلاقیت و نوآوری در دانش آموزان، ایجاد طرح های مبتکرانه توسط دکوراتورها، ارایه طرح های هنری توسط دانشجویان و هنرمندان رشته های هنری، قابل استفاده در کلیه رشته های مهندسی، ورزش فکری در اوقات فراغت و قطعا کاربری صنعتی قسمتی از کاربرد این محصول جدید و نوظهور است .


رییس هیات مدیره ایرانسل تغییر کرد/رگولاتور دولت دهم، رییس شد
تسنیم/ صندلی ریاست هیات مدیره ایرانسل برای رگولاتور سابق، خالی می‌شود. براساس اطلاعات به دست آمده محمد علی فرقانی که پیش از دولت یازدهم به عنوان رگولاتور ارتباطی شناخته می‌شد، از این پس در شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل و در سمت رییس هیات مدیره ایفای نقش خواهد کرد.

فرقانی علاوه بر ریاست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ریاست هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت و ریاست سازمان فضایی ایران را نیز در پرونده دارد. وی اواخر سال 89 طی حکمی از سوی وزیر ارتباطات، سازمان فضایی را به مقصد شرکت ارتباطت زیرساخت ترک کرد و در سال 91 نیز بر کرسی ریاست رگولاتوری تکیه زد.

پیش از این ابراهیم محمودزاده ریاست هیات مدیره ایرانسل را برعهده داشت. محمودزاده نیز علاوه بر مدیرعاملی صاایران (صنایع الکترونیک ایران)، مدیریت ایزایران، مرکز تحقیقات و تولید نیمه رساناها، مدیریت مرکز تحقیقات الکترونیک ایزایران و معاونت طرح و برنامه‌ریزی وزارت دفاع را نیز برعهده داشته است.


در این تصاویر آیفون 6 را از نزدیک با آیفون 5S مقایسه کنید
فارنت/ پس از سیل شایعات و تصاویر منتشر شده از ایفون 6 حالا جدیدترین ماکت این گوشی که طبق آخرین شایعات با دوربین برجسته ساخته شده است در کنار نسل فعلی آیفون یعنی 5S قرار گرفته و می‌توانید با دقت بیشتری این دو نسل را با یکدیگر مقایسه کنید.









همان‌طور که مشاهده می‌کنید آیفون 6 حالا با صفحه‌نمایش 4.7 اینچی بزرگتر شده و برای آن‌که در دست گرفتن آن آسان‌تر شود لبه‌های آن حالا خمیده ساخته شده است. همچنین ضخامت گوشی نیز کمتر شده و دیگر خبری از قسمت‌های شیشه‌ای پشت دستگاه با رنگ متفاوت نیست.


پست بانک در حال تدوین ابزار اعتباری ویژه کشاورزان است
تسنیم/ همزمان با هفته دولت، رئیس هیات مدیره پست بانک ایران از طراحی ۴۰ ابزار اعتباری درحوزه بانکداری توسط پست بانک خبر داد و گفت: طراحی ابزار اعتباری ویژه کشاورزان نیز در حال تدوین است. محمود حسن زاده رئیس هیات مدیره پست بانک ایران به توسعه روابط بین‌الملل در برنامه این بانک اشاره کرد و گفت: به دنبال برقراری تعامل مالی با سایر پست بانک‌های دنیا هستیم تا از این طریق سرویس‌های اختصاصی را که ویژه پست بانک‌های دنیاست، در حوزه ارزی ارائه کنیم.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی خدمت اعتباری در قالب بسته سیاست‌ها و ضوابط اعتباری بانک‌ها تصویب و ابلاغ شد، اظهار داشت: هم‌اکنون در حال تهیه و تولید ابزار اعتباری مناسب در حوزه بانکداری خرد در سطح شعب و دفاتر خدمات بانکی هستیم.

رئیس هیات مدیره پست بانک ایران عنوان کرد: هرساله در اتحادیه جهانی بانک‌های پس‌انداز (WSBI) به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره منطقه‌ای شرکت می‌کنیم وبه  رایزنی و تبادل اطلاعات با پست بانک‌های سایر کشورها می‌پردازیم تا بتوانیم قابلیت‌ها و توانمندی‌های پست بانک ایران را معرفی کنیم.

او ادامه داد: در حال حاضر از نظر ارائه خدمات با پست بانک‌های جهانی فاصله داریم اما ازنظر برنامه‌های توسعه شبکه، به سطح پست بانک‌های جهانی نزدیک هستیم. رویکرد پست بانک، توسعه ICT و خرده بانکداری است. حسن زاده با تقسیم‌بندی شبکه‌های بانکی به بانک‌های تجاری، تخصصی، قرض‌الحسنه و  توسعه‌ای گفت: رویکرد پست بانک در سال 93 به سمت توسعه ICT و خرده بانکداری پیش می‌رود.

وی با اشاره به برنامه پنجم توسعه که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در آن مکلف به ایجاد و حضور در 7825 دفتر ICT روستایی جدید است، گفت: وظیفه توسعه‌ای مطابق با قانون و اهداف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و پست بانک را به توسعه بخش ICT براساس استانداردهای جهانی ملزم می‌کند.

رئیس هیات مدیره پست بانک ایران با بیان اینکه 407 شعبه و 14 هزار دفتر خدمات بانکی پست بانک در سراسر کشور به عنوان گسترده‌ترین شبکه بانکی و مالی فعالیت می کنند، افزود: پست بانک ایران در حال حاضر به دلیل در اختیار داشتن نرم‌افزار الکترونیکی آنی و آنلاین و متصل به شبکه شتاب در اغلب دفاتر قادر است با کمترین نیروی انسانی و پایین‌ترین هزینه، بالاترین بازدهی را داشته باشد. وی در پایان تصریح کرد: پست بانک، با ارائه انواع خدمات مالی و بانکی در نقاط کم برخوردار روستائی، می‌تواند نقش موثری در رونق اقتصادی، اشتغالزائی، کاهش مسافرت‌ها و هزینه‌های مالی داشته باشد.


انتشار تصاویر بیشتر از لومیا ۸۳۰ و برخی مشخصات فنی آن
دیجیاتو/ با وجود اینکه نوکیا به مایکروسافت پیوست، ولی هنوز لومیا با برند نوکیا زنده است و این روزها شایعاتی در رابطه با یک مدل ارزان قیمت شنیده می شود. پیش از این از احتمال معرفی لومیا ۸۳۰ و تصاویر مربوط به آن خبرهایی را منتشر کردیم. اما اخیرا تصاویر بیشتری این لومیای میان رده به همراه یک عکس رندر شده در کنار برادر بزرگترش یعنی لومیا ۹۳۰ به اینترنت راه یافته است.



بنا به اطلاعات منتشر شده قبلی، لومیا ۸۳۰ ابعادی معادل ۱۳۹.۴ میلیمتر در ۷۰.۷ میلیمتر خواهد داشت و بنابراین کمی از لومیا ۹۳۰ باریک تر و درازتر خواهد بود. عکسی که از این دو دستگاه منتشر شده هم گواه همین موضوع است. با این مقدار افزایش قطعا در نحوه استفاده از موبایل با یک دست تاثیر احتمالا منفی خواهد گذاشت.



در ادامه شخصی که تصویر رندر شده را منتشر کرده، اشاره ای هم به برخی مشخصات فنی آن داشته است. به گفته او صفحه نمایش لومیا ۸۳۰ بر خلاف ۹۳۰ از پنل IPS LCD برخوردار است. به احتمال بسیار زیاد، این دستگاه دارای نمایشگر ۴.۵ اینچی با رزولوشن ۷۲۰ در ۱۲۸۰ پیکسل خواهد بود. یکی دیگر از مواردی که شخص لو دهنده به آن اشاره کرده، دوربین PureView با لنز ۱۳ مگاپیکسلی لومیا ۸۳۰ است. پیش از این حدس زده می شد دوربین این تلفن هوشمند مبتنی بر ویندوز فون ۲۰ مگاپیکسل خواهد بود. در آخر به قلب تپنده لومیا ۸۳۰ اشاره می کند که طبق گفته او، اسنپدرگن ۸۰۰ خواهد بود.



تمام اطلاعات فوق صرفا در حد شایعه هستند و مطلقا نمی توان نسبت به صحت یا سقم آنها اطمینان حاصل کرد. اما با این حال وجود یک لومیای میان رده جدید مسجل شده، اما در مورد سخت افزار فعلا فقط باید صبر کرد.


همراه اول در تنگنای اختیار و تکلیف/دلیل نسل سومی نشدن چیست؟
تسنیم/ تأخیر شرکت ارتباطات سیار در بررسی و بازنگری الحاقیه در نظر گرفته شده از سوی رگولاتوری برای ورود به نسل‌های سوم و بالاتر ارتباطی ناشی از بی‌میلی نبود و موضوع دلیل دیگری دارد. ارائه مجوز اولیه ارائه خدمات نسل‌های سوم و بالاتر ارتباطی به شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل ظاهرا توأم با عدم تمایل همراه اول برای دریافت چنین مجوزی و شروع زود هنگام خدمات در این مسیر بوده است. طبق صحبت‌های وزیر ارتباطات مبنی اشتیاق بیشتر ایرانسل برای دریافت مجوزهای این نسل، به شکل غیرمستقیم می‌توان عدم تمایل شرکت ارتباطات سیار برای راه‌اندازی زودهنگام خدمات این نسل‌ها را دریافت.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم در زمان اعطای مجوز بهره‌برداری از خدمات نسل سوم به ایرانسل نیز عنوان کرد: همراه اول تا امروز تنها در سه جلسه شرکت کرده استدر حالیکه برای اعطای مجوز ایرانسل بالغ بر 30 جلسه با مسئولین این اپراتور و 40 جلسه نیز درون خود سازمان تنظیم مقررات جهت صدور مجوز و تدوین پیوست‌های لازم داشتیم و جمع‌بندی آن را نیز به کمیسیون تنظیم مقررات ارائه دادیم.

وی همچنین در آن مراسم گفت: منتظر هستیم پیوست‌ها و متن الحاقیه را با اپراتور همراه اول نیز داشته باشیم. اما دلیل چنین تأخیری از سوی اپراتور اول ارتباطی کشور، آن هم با 66 میلیون مشترک به راستی عدم تمایل بوده است؟

وحید صدوقی مدیر عامل همراه اول در گفت‌وگویی با تسنیم درباره این موضوع گفت: با توجه به ارائه پروانه باند پهن به اپراتورها، برخی مفاد و بندهای پروانه قبلی تغییر یا به عبارتی اصلا می‌شود که این بحث بین ما و رگولاتوری در حال انجام است.

وی با اشاره به برگزاری جلسات فشرده با رگولاتوری، درباره تأخیر همراه اول در بررسی الحاقیه مربوط به خدمات نسل‌های جدید ارتباطی عنوان کرد: با توجه به اینکه پروانه مخابرات ایران شامل ارتباطات ثابت و سیار است و تغییرات اشاره شده در این الحاقیه هر دو حوزه را در بر می‌گیرد، کار با کمی کندی پیش رفت.

او افزود: حجم کار ما سنگین بود زیرا باید بررسی‌های دقیق‌تری روی متن الحاقیه توسط هر دو هیات مدیره مخابرات و همراه اول صورت می‌گرفت تا آثار و تبعات بندهای الحاقیه شفاف شود. صدوقی با اشاره به اینکه فضا و رویکرد تعاملی خوبی بین رگولاتوری و مجموعه مخابرات ایران برقرار است، گفت: جلسات با این نهاد به شکل روزانه ادامه دارد و اکنون بیش از 90 درصد کار پیش رفته است. وی همچنین گفت: امیدواریم الحاقیه پروانه مخابرات به گونه‌ای باشد که هم مشترکان، هم مخابرات و هم رگولاتوری در آن برنده باشند.


واتز اپ می گوید ۶۰۰ میلیون کاربر فعال دارد
دیجیاتو/ در رقابت بسیار فشرده ی مرتبط به اپلیکیشن های پیغام رسان فوری، این روزها همه ی حاضران تلاش می نمایند تا خودشان را به اپلیکیشن پرآوازه ی واتز اپ برسانند و با گذشت هر روز از پرداخت ۱۹ میلیون دلاری فیسبوک برای تصاحب این اپ، بیشتر مشخص می شود که چرا بزرگترین شبکه ی اجتماعی موجود بر روی اینترنت حاضر شده است چنین رقم بزرگی را بپردازد.

Jan Koum، بنیانگذار و مدیر عامل واتز اپ، اخیراً در توییتی اشاره کرده است که این اپلیکیشن ماهیانه ۶۰۰ میلیون کاربر فعال دارد. وی در ماه آوریل سال جاری نیز گفته بود سرویس پیغام رسانش دارای ۵۰۰ میلیون کاربر فعال است و در همان زمان فیس بوک نیز اعلام کرده بود در هر ماه ۲۰۰ میلیون کاربر فعال از اپلیکیشن پیغام رسان این شرکت استفاده می نمایند.



با یک حساب سر انگشتی ساده و با توجه به آمار پیشین منتشر شده توسط فیس بوک متوجه می شویم این شرکت در ترکیبی از واتز اپ و پیغام رسان خودش دارای نزدیک به ۸۰۰ میلیون کاربر فعال در محیط سرویس های چت مبتنی بر متنش بوده، که رقمی به شدت قابل توجه محسوب می گردد.  در پشت سر واتز اپ سرویس وی چت (WeChat) با ۴۳۸ میلیون کاربر فعال قرار دارد که عمده ی هواداران آن اهالی کشور چین هستند و پس از وی چت سرویس لاین با ۴۰۰ میلیون کاربر ایستاده است.

تنها منبع درآمد فعلی سرویس واتز اپ از راه فروش اشتراک سالیانه به قیمت یک دلار است ولی با توجه به حجم کاربران این سرویس پیغام رسان و تعداد تصاویر رد و بدل شده ی روزانه بر روی آن، انتظار می رود فیس بوک به زودی روش های جدیدی را برای کسب درآمد توسط واتز اپ پیاده سازی نماید. ناگفته نماند رقبای این سرویس مانند لاین، وی چت و وایبر، هر ماه از طریق فروش برچسب و پوسته های درون اپلیکیشن سود نسبتاً قابل توجهی را کسب می نمایند.


مخابرات به واحدهای دانش‌بنیان اینترنت ۱۰ مگی می‌دهد
تسنیم/ شرکت مخابرات استان تهران به واحدهای فناوری دانش بنیان تجاری، فعالیت‌های علمی و پژوهشی، تحقیقات آزمایشگاهی و دانشگاهی، اختراعات و کارآفرینی در کشور اینترنت پرسرعت ۱۰ مگابیت بر ثانیه ارائه می‌‌کند.

واحدهای فناوری دانش بنیان تجاری، فعالیت‌های علمی و پژوهشی، تحقیقات آزمایشگاهی و دانشگاهی، اختراعات و کارآفرینی در کشور می‌توانند با مراجعه به مرکز مخابرات مربوطه یا تماس با شماره 2020 نسبت به دریافت اینترنت پرسرعت اقدام کنند.

ثبت درخواست از طریق سایت شرکت مخابرات استان تهران WWW.TCT.IR نیز امکان‌پذیر است.


68 درصد از برنامه های معروف اندروید نسبت به حملات سایبری آسیب پذیرند
مرکز ماهر/ با توجه به تحقیقاتی كه اخیرا صورت گرفته است، اكثر برنامه های كاربردی محبوب اندروید مشكوك به آسیب پذیری های SSL می باشند. سیستم عامل اندروید گوگل یك برنامه منبع باز است. با وجود باز بودن این سیستم همیشه خطرات بالقوه برای سوء استفاده، فقدان اصلاحیه و ثبات امنیتی و سیستم عامل ها و برنامه های كاربردی مبتنی بر اندروید كه حاوی آسیب پذیری های مختلف برای سوء استفاده، وجود داشته است.  

پس از تجزیه و تحلیل 1000 برنامه اندروید كه بیشترین دانلود رایگان را در فروشگاه گوگل پلی داشته اند، گروه امنیتی FireEye Mobile Security اعلام كرد كه تعداد قابل توجهی از این برنامه ها نسبت به حملات MitM آسیب پذیر می باشند. این برنامه های پرطرفدار به حمله كننده اجازه می دهند تا داده هایی را كه بین یك دستگاه اندروید و سرور خارجی رد و بدل میشوند ردزنی كرده یا مسیر آنها را قطع كنند.  هم چنین محققان دریافتند كه بیش از 674 برنامه حداقل دارای یكی از سه آسیب پذیری SSL می باشند. به عبارت دیگر حدود 70 درصد از برنامه های معروف اندروید حاوی آسیب پذیری می باشند كه می تواند به مجرمان سایبری اجازه دهد تا اطلاعات حساس را به سرقت ببرند.

گروه امنیتی FireEye Mobile Security اعلام كرد كه بسیاری از این آسیب پذیری ها مربوط به پیكربندی كتابخانه های تبلیغاتی می باشد كه توسط نویسندگان برنامه های كاربردی مورد استفاده قرار می گیرد. تا زمانی كه پروتكل HTTPS اغلب برای امنیت بیشتر داده های ارسالی استفاده می شود، استفاده ناصحیح از كتابخانه SSL پلت فرم اندروید می تواند باعث شود تا این برنامه ها در برابر حملات MitM آسیب پذیر باشند. اكتشافات این آسیب پذیری ها در اختیار تولیدكنندگان برنامه های كاربردی اندروید قرار گرفته است و متعاقبا آن ها قول داده اند تا این آسیب پذیری ها را در نسخه های آینده محصولات خود برطرف نمایند.

جمع بندی از سالار واعظی

انتشار اخبار در این بسته خبری لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار