گزارشی از یک پدیده وارداتی به کشور

سطل آب یخ چگونه سلبریتی‌های فارسی را به چالش کشید؟ + فیلم

یکی از اصلی‌ترین انتقادات به چالش سطل یخ خروج رویه خیرخواهانه این کمپین و تبدیل آن به امری مانند سرگرمی و یک شوخی اجتماعی است.

به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یکی از بیماری‌های عصب‌های حرکتی تن است که به عصب‌های دستگاه مرکزی اعصاب در مغز و نخاع آسیب غیرقابل ترمیم وارد می‌کند و موجب فلج مرکزی و حرکتی می‌شود.

در این بیماری به‌ویژه ماهیچه‌های دست، پا، ساعد، سر و گردن آسیب جدی می‌بینند. مثل بسیاری دیگر از بیماری‌های دستگاه مرکزی عصب‌های تن، علت بروز این بیماری هم مشخص نیست و برای آن درمانی وجود ندارد. بیشتر مبتلایان به بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک دچار فلج جدی می‌شوند و این بیماری از عمر طبیعی فرد بیمار می‌کاهد.

استیون هاوکینگ، فیزیکدان نظری و کیهان‌شناس معروف، یکی از چهره‌های شناخته‌شده‌ای است که به بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک مبتلا است.

به گفته خانم فهیم، مدیر انجمن در شرف تاسیس حمایت از بیماران ALS(این انجمن هنوز مجوز فعالیت رسمی دریافت نکرده است) درباره افراد مبتلا به این بیماری در ایران گفته است: در ایران الگوی ثابتی نداریم كه بگوییم در كدام مناطق و چه سنینی با این بیماری درگیر هستند.

اما از مردادماه یکی از مبتلایان به بیماری ALS، کمپینی را با هدف آشنا کردن مردم با بیماری اسلکروز جانبی آمیوتروفیک راه‌اندازی کرد.

براساس ایده پیت فریتز، کسی که به کارزار دعوت می‌شود، در برابر دوربین آب یخ به سر می‌ریزد و در ادامه دیگران را به کارزار دعوت می‌کند.

شرکت‌کنندگان در این کمپین که خود توسط افراد دیگری به چالش کشیده شده‌اند، بعد از ریختن آب یخ بر روی خود، نام سه نفر دیگر را اعلام می‌کنند تا یا ظرف ۲۴ ساعت بر روی خود آب بریزند و یا دست‌کم ۱۰۰ دلار برای مبارزه با بیماری لوگریگ کمک کنند.



کمپین " چال سطل آب یخ" با ورود بزرگان دنیای فناوری اطلاعات مانند مارک زوکربرگ مدیر فیس‌بوک و بیل‌گیتس آوازه‌ای جهانی به خود گرفت.



زاکربرگ رو به دوربین از بیل گیتس، مدیرعامل شرکت مایکروسافت، شرلی سندربرگ، یکی از مدیران ارشد فیس‌بوک، و رید هیستینگز، مدیرعامل "نت‌فلیکس"، دعوت کرد تا به کمپین بپیوندند. زاکربرگ تاکید کرد که بهتر است هم سطل آب را رو سر خود خالی کنید و هم مبلغی وجه نقد به خیریه‌های مربوط به این بیماری کمک کنید.

بیل گیتس نیز قبل از پایان مهلت ۲۴ساعته به دعوت زاکربرگ لبیک گفت؛ در حیاط خانه‌اش ابتدا نشان داد که نقشه‌ دقیقی برای تعبیه سطل آب در بالای سرش کشیده، بعد سطل را که به میله‌ فلزی بالای سرش وصل شده بود، نشان داد و در نهایت آب روی سر او سرازیر شد.


کمپین چالش سطل آب یخ اکنون به چالشی جهانی تبدیل شده است و بسیاری از افراد معروف جهان از سلبیریتی‌های آمریکایی و جورج بوش گرفته تا کریس رونالدوی فوتبالیست.

البته برخی نیز از پذیرفتن این کمپین خودداری کردند و به جای ریختن سطل آب یخ روی سرشان به سازمان‌های مرتبط با این بیماری کمک نقدی کردند؛ مانند اوباما رئیس جمهور آمریکا که مبلغی را به بیماران ALS کمک کرد.

برخی هم در آمریکا به دلیل کمبود آب نسبت به این کمپین انتقاد کرده‌اند. پایگاه خبری Theblaze با تیتر " آیا کسی به این موضوع فکر کرده است که چه مقدار سطل‌ یخ آب در این کمپین مصرف شده است؟" به سراغ کمپین رفت.

بنابر این گزارش، هیچ کس آگاهی بخشی کمپین آب یخ نسبت به بیماری ALS را انکار نمی‌کند اما آیا به مقدار آبی که در این کمپین به هدر می‌رود توجه کرده‌اید؟

فرض می‌کنیم هر شرکت کننده در این کمپین از یک سطل پنج گالونی استفاده کند. حال این عدد را در 1.2 میلیون ویدئویی که تاکنون در فیس بوک منتشر شده است ضرب کنید. براین اساس، (x12000005( میشود بیش از شش میلیون گالن آب به هدر رفته است.

گفتنی است هر گالون حدود 4.5 لیتر می‌شود.

همچنین کمپینی به نام " نه به سطل یخ آب" بوجود آمده است. اعضای این کمپین اعتقاد دارند، چالش سطل یخ دیگر موضوعی خیرخواهانه نیست و تبدیل به نوعی سرگرمی شده است، ضمن اینکه مقدار آب هدر رفت با توجه به میزان شهرت آن افزایش یافته است.

سطل آب یخ روی ایران می‌ریزد

از آنجایی که مردم ایران در خیرخواهی و انسان‌دوستی شهره جهانی دارند، چالش جهانی سطل یخ از سد مرزهای کشور عبور کرد و سیلی در میان سلبریتی‌های ایرانی راه انداخت.

در چالش سطل یخ به سبک ایرانی بسیاری از هنرمندان و ورزشکاران کشور تاکنون شرکت کرده‌اند، افرادی نظیر محسن یگانه، علی کریمی، زانیار خسروی، رضا صادقی، همایون شجریان، رضا عطاران و علی دایی که گفته است بعد از بازی امروز تیم خود با پدیده مشهد به کمک بیماران ALS خواهد شتافت و سطل آب یخ را روی سر خود خواهد ریخت.



اما کمپین ایرانی سطل یخ انتقاداتی را نیز با خود همراه داشته است، یکی از اصلی‌ترین انتقادات خروج رویه خیرخواهانه این کمپین و تبدیل آن به امری مانند سرگرمی است و به یک شوخی اجتماعی تبدیل شده، به طوری که برخی از هنرمندان ایرانی که در کمپین شرکت کرده‌اند حتی دلیل آن را نمی‌دانند و بدون هیچگونه اشاره‌ای به بیماران ALS سطل یخ روی سر خود می‌ریزند و کلاه قرمزی را هم به چالش می‌کشند!

به علاوه هیچ سازمان یا نهادی در ایران به طور رسمی برای حمایت از بیماران ALS فعالیت نمی‌کند تا کمک‌های نقدی افراد به نهاد مربوطه ارسال شود و حتی ریالی به نهادهای مرتبط با بیماری ALS از طرف ایرانی‌ها پرداخت نشده است.

درهمین رابطه مدیر انجمن حمایت از بیماران مبتلا به ALS ایران می‌گوید: ما دو سال است كه پیگیر ثبت رسمی انجمن هستیم اما چون تا به حال موفق به طی مراحل اداری آن نشده‌ایم، نمی‌توانیم شماره حسابی را اعلام كنیم تا كسانی كه به این چالش جهانی پیوسته‌اند بتوانند به هموطنان مبتلا به این بیماری كمك كنند.

از دیگر انتقادات مطرح شده از این کمپین، هدر رفتن آب است، آن هم آب خنک در گرمای طاقت‌فرسای و خشک‌سالی بی‌سابقه کشور.

در جهانی که به گفته رئیس جمهور روحانی در آینده‌ای نه چندان دور در بسیاری از نقط آن شاهد جنگ آب خواهیم بود، آب به با ارزش‌ترین متاع دنیا تبدیل خواهد شد.

درست زمانی که سطح آب‌ سدهای تهران به پایین‌ترین میزان خود رسیده، آیا بهتر نیست به جای ریختن یک سطل یخ آب روی سر از گزینه‌های دیگری برای کمک و آگاهی بخشی استفاده کرد! و از چنین فرصت‌هایی استفاده‌ا‌ی بهینه و درست داشته باشیم و پتانسیل موجود در این حركت‌ها را در راستای اقداماتی موثرتر به كار‌گیریم!

برای مثال یک بازیگر اردنی به نام محمد دروزة ضمن انتقاد از کمپین سطل آب یخ به یاد کودکان که غزه که این روزها بمب روی سرشان ریخته می‌شود سطلی از شن به سر می‌ریزد.

دروزه در ویدوئی که منتشر کرده گفت: «همه شما را دعوت می‌کنم تا حالتی را که کودکان سوریه، عراق و ضاحیه در زیر آوار جنگ با آن روبرو می‌شوند لمس کنید. از شما دعوت می‌کنم تا حال کودکان غزه را که بواسطه حملات اسرائیل زیر آوار خانه‌هایشان کشته می‌شوند، لمس کنید. و حالا این سطل خاک را بر سر می‌ریزم نه سطل آب یخ.

همچنین تصویری از یک نوجوان غزه‌ای در فضای مجازی منتشر شده که وی در حال خالی کردن سطل خاک بر سر خود است تا شاید به کسانی که با ریختن یخ هم بر سرشان از خواب بیدار نشده‌اند به یاد آورد:

آی آدمها ، که بر ساحل نشسته شاد و خندانید
یک نفر در آب دارد می‌سپارد جان.
آی آدمها که بر ساحل بساط ِ دلگشا دارید،
نان به سفره جامه تان بر تن،
یک نفر در آب می‌خواند شما را


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پانیا
۱۴:۲۷ ۰۷ شهريور ۱۳۹۳
من خودم اون کار انجام دادم جدا از لذتش من به خیریه کمک کردم وخودم دعوت شده بودم از شما واونایی که دعوت نشدن را به چالش ددعوووووووووووت می کنم
Iran (Islamic Republic of)
خشایار
۱۷:۰۹ ۱۱ شهريور ۱۳۹۳
اگر همین آدمها بجای هدر دادن یک سطل آب یک سطل آب رو به مردم مناطق خشک و کم آب میدادن مثلا دور هم جمع میشدن و یجوری کمک اون مردمی میکردن که ارزوی یه لیوان آّب حالا نمیگم یخ اما گوارا رو داشتن میدادن چقدر مفید بود
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۱:۳۷ ۰۵ شهريور ۱۳۹۳
هنرمندان كشور ما كمك كه نميكنند فقط برأي مسخره بازي و قرطي بازي أين حركت راانجام ميدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۰۵ شهريور ۱۳۹۳
نمیدونم چرا عادت داریم هرچیزی که از خارج ار مرز وارد میشه بد بدونیم و سریع انتقاد کنیم. سطل آب هم حتی باوجود نادیده گرفتن مفهومش یه سرگرمی جالب جهانی هست خیلی هم با مزه و خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۰۵ شهريور ۱۳۹۳
دراین برهه کمبوداب چه همدردی احمقانه ای وچه ادمهای بی فکری
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۰۸:۴۸ ۰۵ شهريور ۱۳۹۳
امیدوارم درمانش پیدا بشه
ای خداکمک کن به همه وبرادر من
Iran (Islamic Republic of)
yas
۰۸:۴۷ ۰۵ شهريور ۱۳۹۳
این مردم انسان دوست عزیز اگر راست میگن نیمی از سرمایه خودشونو برای دارو و درمان و پژوهش در مورد این بیماری عجیب هزینه کنن . ماشاالله وضع مالیشون هم که توپه.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۷:۴۹ ۰۵ شهريور ۱۳۹۳
این کار حماقته
اگر پول اآبهای اسراف شده رو به بیماران کمک می کردند بهتر نبود
Iran (Islamic Republic of)
alirs
۱۸:۵۲ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
محمد دروزة این کاره مردونه رو انچام داد..
Iran (Islamic Republic of)
جاویدی
۱۸:۳۱ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
بنظر میرسد ما ایرانی ها مثل سایر تقلید هایی که از نحوه لباس پوشیدن، آرایش موهای عجیب وغریب و.....غربی ها می کنیم وهیچ علتی را هم برای آن نمی دانیم.باید بخود بیاییم وبراساس تعالیم اسلام به درماندگان ، بیچارگان ، یتیمان و......... که انبیا واوصیاتاکید زیادی را براجرای آن داشته اند اقدام کنیم که هم خداپسندانه است وهم مشکلی را از نیازمندان حل می کند .تقلید کورکورانه مارا بجایی نخواهد برد.پس عاقل باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
saeid
۱۷:۳۷ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
دوستان تاحالا اسم جاهلیت مدرن به گوشتون خورده این کاری که این آدم های جاهل دارن میکنن اسمش هست جاهلیت مدرن به جای این که مردم مظلوم غزه و افرادی که دچار این بیماری هستن رو کمک مادی و معنوی کنن دارن رو سرشون آب و شن می ریزن واقعا از این افراد تحصیل کرده متعجبم که موجب تمسخر خودشون هستن و از جوانان خواهش میکنم که این افراد رو الگو قرار ندن واقعا شهدا بهترین الگو هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
غرب زده های احمق
Iran (Islamic Republic of)
رهبرم سلام
۱۶:۳۳ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
سلام مسلمان
به نظرم این چیزها باید در شبکه های اجتماعی جا بیفتد.
لطفا این مکانها را تنها نگذارید و تبلیغ کنید.
"کلوا واشربوا ولا تسرفوا"
Iran (Islamic Republic of)
یار علی
۱۶:۱۳ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شوددر این بحران کم آبی قدر اب رابدانیم
Iran (Islamic Republic of)
دوست
۱۶:۰۹ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
خوش به حالتون ما در جنوب شرق کشور ازبی ابی داریم رنج می بریم.
Iran (Islamic Republic of)
abbas
۱۴:۲۹ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
همینکه بتونن مردم رو بخندونن کلی ثواب داره.
Iran (Islamic Republic of)
جاویدی
۱۸:۳۴ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
برادر من خنداندن را ه های زیادی دارد.اینگونه کارها مسخره نمودن بعضی از کارهای ظاهراً عام المنفعه است که ما متاسفانه بدون آنکه علتش را بدانیم انجام میدهیم. درضمن اسراف کردن بهانه خوبی برای خنداندن نیست.
Iran (Islamic Republic of)
amir
۱۲:۰۶ ۰۷ شهريور ۱۳۹۳
نادانی بعضی ادما اشک ادم رو در میاره تا لب ادم رو بخندونه
Iran (Islamic Republic of)
حمایت از کودکان غزه
۱۴:۱۳ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
بازیگر اردنی به نام محمد دروزة ضمن انتقاد از کمپین سطل آب یخ به یاد کودکان که غزه که این روزها بمب روی سرشان ریخته می‌شود سطلی از شن به سر می‌ریزد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
من دانشجوی گردشگری هستم وبه عمق فاجعه کم ابی اگاهم ومتاسفم برای جامعه هنرمندا وفوتبالیستها و...که به هربهانه ای
دنبال مطرح کردن خود انهم به هرقیمتی هستند
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۳:۱۸ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
اگه اینقدر آب مصرف میشه که باعث بحران اب می شه ببین چقدر پول جمع میشه که می تونه کل بیماریهای بشر رو از بین ببره.این حرفا چیه می دونید روزانه چقدر آب بیخود مصرف می شه؟نکته جالب این کار که باعث شده اینهمه کمک جمع بشه همین خاص بودنش با سطل آبه وگرنه انجمنهای خیریه زیادی هستند که اصلا چنین موفقیتی تو جذب کمک ندارند.بعدشم نصف این آبها تو باغچه ها ریخته شده که برای ابیاری گیاهان خوبه و..
Iran (Islamic Republic of)
جاویدی
۱۸:۳۹ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
بنظر شما چه کمکی تابحال جمع شده وچه کسی این کمک ها را جمع کرده؟؟؟؟ ودرکجا هزینه نموده است.این چالش برای آب یخ ریختن نیست .برای جمع آوری کمک هاست!!! این ورزشکاران بی درد ومرفه چرا بجای اسراف کردن وخودنمایی کردن ،به مردم فقیر بیچاره کمک نمی کنند وفقط آب را حرام می کنند...
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۳:۱۵ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
قدر مایع حای بخش را بیشتر بدانیم و مسرف نباشیم
Iran (Islamic Republic of)
sepide
۱۳:۰۵ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
از خدا ميخوام اين بيمارى رو ريشه کن کنه يا لااقل يه راهى واسه درمانش پيدا شه بنظرم کمکاى نقدى بهتر از اب يخه
Iran (Islamic Republic of)
عطیه
۱۲:۵۵ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
عزیزان امیدتان به خدا. بزرگ باشد
چون دوای دردتان فقط پیش خدای بزرگ محفوظ است
شما باید مقاوم باشید و محکم
یاعلی
Iran (Islamic Republic of)
sepide
۱۲:۴۵ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
از خدا ميخوام اين بيمارى رو ريشه کن کنه يا لااقل يه راهى واسه درمانش پيدا شه بنظرم کمکاى نقدى بهتر از اب يخه
Iran (Islamic Republic of)
sepide
۱۲:۴۵ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
از خدا ميخوام اين بيمارى رو ريشه کن کنه يا لااقل يه راهى واسه درمانش پيدا شه بنظرم کمکاى نقدى بهتر از اب يخه
Iran (Islamic Republic of)
گل کوچک نرگس
۱۲:۴۴ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
ای کاش هزینه همون آب یخی رو که رو خودشون میریزن به آوارگان گرفتار در روی کره زمین که درگیر جنگ نا آگاهانه غرب, علیه بشریتند میپرداختند.
Iran (Islamic Republic of)
بماند
۱۲:۲۵ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
متاسفانه بازیگران و بازیکنان ما به سرعت و به بدترین شکل فرهنگ غربی را تقلید ودنبال میکنند واین حرکت را به یک تفریح و سرگرمی بین خودشان تبدیل کرده اند.مردم مظلوم غزه بمب بر سرشان ریخته میشود ولی اینها از خوشی زیاد نمیدونن چطور خودشون رو سرگرم کنند با این چیز های بیخود.واقعا اینها باید الگوی جوانان ما باشند؟!
Iran (Islamic Republic of)
abdollah
۱۲:۰۹ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
البته این کمپین آب سرد عاقلانه نیست ونه تنها کار خیری نمیباشد بلکه یک اسراف است وکمی باید تعقل کنیم وکار خیر روش خودش دارد
-
ناشناس
۱۱:۴۴ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
به نظرم: براي شستن خاكي كه رو سرمون بريزيم، آب بيشتري مصرف ميشه!
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۳۶ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
برای من جالب اینجاست که این بازیگرا مردمو چی فرض کردن بجای سطل آب و یخ فقط آب رو خودشون میریزن و همگی دو روز همه اون عرق انسان دوستانشون گل میگنه
این رفتارا نشات گرفتن از عقده ی خودنمایی هست که تو فرهنگ ما هیچ جایی نداره
Iran (Islamic Republic of)
skype
۱۱:۳۲ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
سلام
تقصیر ماهاست که همیشه دوس داریم عین خارجی ها باشیم
چرا نمیشه خودمون باشیم آخه
تاااا کی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
فقط اعدام!
Iran (Islamic Republic of)
یک هموطن تبریزی
۱۱:۱۶ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
تقلید کورکورانه یعنی همین دیگه !
Kazakhstan
دختر ایرانی
۱۱:۱۴ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
در مورد عزیزانی که این بیماری رو دارن باید بگم جدن از اینکه تا حالا به فکر شما نبودم عذر میخوام و صمیمانه دعا میکنم که حالتون خوبتر و خوبتر و خوبتر بشه

و اما به اعتراض از سطل آب یخ باید بگم که این سطل آب یخ رو باید از گدازه های آتش پر کرد و به سر صهیونیستها ریخت که اینچنین زندگی رو به کام کودکان غزه تلخ کردن
منجی عالم بشریت و عدالت خواهد آمد و قدمهایش جهان را عطرآگین خواهد کرد
Netherlands
رویا
۱۱:۱۲ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
خوب بهتره این کارو کنار آب استخر یا دریا انجام بدن که آب هدر نره...منظورم استفاده از آب غیر آشامیدنی برای این کاره.... در ضمن اگر خاک بر سرمون بریزین نهایتا مجبوریم با کلی آب تمیزش کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۱:۱۰ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
چه جالب و سریــع وقتی افکار جهانی یه اوج نفرت از رژیم صهیونیستی میرسه زود یه چالش درست میکنن و کل صفحات مجازی رو پر میکنن و دیگه جا واسه مظلومیت غزه نمیزارن....کمک نقدی به بیماران بسیار پسندیده اما این تبدیل به سرگرمی شده ...........
Germany
پیام
۱۱:۰۷ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
یه ریال هم کمک نمیکنند!! فقط اینا که تو ایران آب روسرشون ریختند بگند جمعا چقدر کمک کردند!!! نکنه شوخی و لودگی و خنک شدنش مال اونا کمکش مال ما!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۰:۱۸ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
همان مثل معروف است که«همدلی از همزبانی خوشتر است.» این کارها مصداق همزبانی است باید با جان ودل با آنها همدلی و کمک کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
باسلام به نظرشما چنانچه یک سطل ماسه یاخاک برسرخودبریزیم چه مقدارآب درحمام جهت پاک کردن آثارآن مصرف می شود؟آیاکمترازیک سطل آب است؟
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۰۹:۴۰ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
اين د نياي فاني با همه زرق و برقش به چشم هم زد ني ميگذره پس بياييد به فکر توشه اي براي فردا باشيم و اين رياکاري هارا کنار بگذاريم و براي سلامتي و بهبودي اين عزيزان دعا کنيم ...کما اينکه اين عزيزان بدانند با ياد خدا و اميد و توکل به خدا دلها آرام ميگيرد و اجر انرا نيز خواهيدداشت .و اين حکمت خداست .
Iran (Islamic Republic of)
سپیده
۰۹:۳۸ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (به انگلیسی: Amyotrophic lateral sclerosis) (به صورت مخفف: ALS) یا بیماری لو گهریگ (به انگلیسی: Lou Gehrig's Disease) یک بیماری موتور نورون‌های حرکتی یا (MND یا Motor Neuron Disease)است که موجب تباهی و تخریب پیشرونده و غیرقابل ترمیم در دستگاه عصبی مرکزی (مغز و نخاع) و دستگاه عصبی محیطی می‌شود. اسکلروز جانبی آمیوتروفیک شایعترین بیماری نورون‌های حرکتی (MND) می‌باشد.بنابراین این بیماری هم علایم نورون محرکه فوقانی و هم نشانه‌های نورون محرکه تحتانی را ایجاد می‌کند. در حقیقت در ALS نشانه‌های فلج مرکزی و محیطی تواماً ایجاد می‌شود.

این بیماری منجر به از دست رفتن تدریجی عملکرد عضلات (به ویژه عضلات مخطط) می‌گردد و با تضعیف ماهیچه‌ها بتدریج فرد به فلج عمومی مبتلا می‌شود. به طوری که توانایی هرگونه حرکتی از شخص سلب خواهد شد. معمولاً مبتلایان به این بیماری مدت زمان زیادی زنده نمی‌مانند. اگر چه این مدت برای استیون هاوکینگ بین ۲ تا ۳ سال پیش‌بینی شده بود، اما او علی‌رغم همه مشکلات و ناراحتی‌ها همچنان به زندگی خود ادامه می‌دهد و برای فرارسیدن مرگ لحظه‌شماری نمی‌کند. بیماران مبتلا به این بیماری معمولاً دچار ناتوانی‌های حرکتی شده و ۳ تا ۵ سال پس از ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. اگر چه ۲۰ درصد این بیماران تا ۵ سال و ۱۰ درصد آن‌ها تا ۱۰ سال زنده خواهند ماند. در این بیماری دستگاه عصبی مرکزی و ماهیچه‌ها بویژه ماهیچه‌های دست، پا، ساعد، سر و گردن به شدت صدمه می‌بینند. و اما سطل آب یخ بخاطر بی حسی گذرا که در بدن ایجاد می کند .
مبتکران کارزار یادشده که خود به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک، یک بیماری دستگاه عصبی، مبتلا هستند، از قبل گفته بودند که هر کس به کارزار دعوت شود، اما ظرف ۲۴ ساعت یک سطل آب یخ روی خود خالی نکند، باید ۱۰۰ دلار به حساب بنیادی برای مبارزه با بیماری یادشده بپردازد. هدف از این کارزار آگاهی‌رسانی در مورد این بیماری و همچنین جمع‌آوری پول برای حمایت از تحقیقات در مورد آن است.
اما!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
در ایران چنین انجمنی ثبت نشده - مرکزی برای جمع آوری خیریه وجود ندارد - آب را بیهوده و کور کورانه هدر ندهید - اگه میخواید کمک کنید پولاتونو تو سطل بریزید و به بنیادهای خیریه حمایت از بیماریهای خاص کمک کنید - پایدار باشید .
Iran (Islamic Republic of)
علي
۰۹:۳۶ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
اين دسته ادمها هميشه همين طور بودن درد ندارند همه چي را به بازي مي گيرند مشكل ما در اين است كه هميشه كپي مكنيم از ديگران. اينها هم همين كار را كردند! بابا بجاي اين بازيها از فرهنگ غني اسلام چيزي به ديگران ياد بدهيد.
Iran (Islamic Republic of)
فرشاد
۰۹:۲۵ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
از اونایی که در مقابل هر چیزی موضع می گیرند متنفرم.خوب چه اشکالی داره وقتی کشور ما از نظر شادی رتبه آخر رو در دنیا داره افراد مشهور و محبوب حتی برای لحظه ای کوتاه لبخند رو بر لب مردم بنشونند؟در ضمن شک نکنید هر کس این حرکات رو 4بار ببینه تحقیق می کنه ببینه جریانش چیه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۰۵ شهريور ۱۳۹۳
اخوی ... خواهش میکنم دوتا چیز بی ربطو به زور به هم ربط نده !!! اگه خدای نکرده عزیز تو اینجوری باشه پول داروشو نداشته باشی بدی بازم دنبال لبخندی واسه خودت ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
فرشته
۰۸:۴۹ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
برادرم 5 سال است که به این بیماری مبتلا شده جوانی زیبا و برومند و تحصیل کرده که در مقابل دیدگان نگران ما دارد آب می شود و از هیچ کس کاری بر نمی آید الهی هیچ کس گرفتار این بیماری نشود در این شرایط کمپین های تمسخر آمیز و بی فایده جز رنجاندن دل پردرد مان نتیجه ای ندارد دیشب که برنامه تان را دیدم یک دل سیر گریستم......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۰۵ شهريور ۱۳۹۳
فرشته خانم از خداوند متعال آرزوی شفای عاجل همه ی بیماران را داریم از جمله برادر گرامی شما ... هر كه در اين بزم مقرب تر است / جام بلا بيشترش مي دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
یاد خاطرات یه جانباز و ازاده معزز تو برنامه خندوانه افتادم که میگفت سنم برای جبهه رفتن کم بود متولد 47 بودم و اونموقع 13 ساله بودم رفتم و شناسنامه ام را دست کاری کردم نوشتم متولد 52 چون 52 از 47 بزرگتر است ( بر اساس منطق ریاضی ) گفتند تو که خودت را کوجکتر کردی تازه فهمیدم کارهای دنیا برعکس است ... حالا این بندگان خدا طرف دارد جان میدهد یا با مرگ دسته و پنجه نرم می کند ... انصافا این کار منطقش کجاست ؟؟؟ میخواهی ابراز همدردی کنی ؟؟؟ اگر تو به خون نیاز داشته باشی و دوستانت بروند توی پارک به خاطر کمک به تو شمع ، گل ، پروانه بازی کنند به نظرت به تو کمک کرده اند ؟؟؟ عقل هم چیز خوبیست ؟؟؟ هر غلطی که اونوریها می کنند و عین آدم جویده شده به سمت ما تف می کنند میل نفرمایید ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۰۵ شهريور ۱۳۹۳
خوشم اومد از شمع و گل و پروانه كه گفتي واقعاادم بايد عاقل باشه نه جاهل ديوانه ابله
برا خوشحال كردن بيمارا و روحيه دادن به اونا بيان براشون ي ان جي او تاسيس كنيد ي مقدار كمك مالي كنيد
Iran (Islamic Republic of)
ح پ
۰۸:۴۵ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
خدا به تمامی مریضها شفا بده اما در حمایت از کودکان مظلوم فلسطین، سوریه،عراق که به خاطر کمبود آب و غذا یا مردن و یا درحال مرگ هستن بهتره بنویسیم (مرگ بر استگبار)
United States of America
حسین
۰۸:۴۰ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
خاک برسریمون کمه مونده خودمون با دست خودمون خاک بریزیم رو سرمون
Iran (Islamic Republic of)
radfar
۰۸:۲۱ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
"اگر هر مسلماني يك سطل آب روي كشور غاصب اسرائيل بريزد اين كشور را آب مي‌برد" اين جمله حضرت امام اشاره به قدرت بزرگ اسلام و جمعيت زياد مسلمين و درمقابل حقيربودن رژيم صهيونيستي دارد. خوب است كمپينهايي ايجاد شود تا علاوه بر حمايت از مردم غزه اقتدار مسلمانان و حقارت رژيم منحوس اسرائيل تداعي شود.
-
آه
۱۱:۱۸ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
یک مشت احمق خود شیفته مرفح بی درد.
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۸:۲۰ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
واقعاً بايد تاسف خورد به حال اين افراد
Iran (Islamic Republic of)
فرزاد
۰۸:۱۸ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
ممنون از اطلاع رسانی در مورداین بیماری ولی خوب واقعا توسط اونهایی که درد و غمی ندارند
تبدیل به یک سرگرمی مضحک شده در این بحران جدی آب
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۸:۰۹ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
ایرانیها بعضیاشون بی ظرفیتن
مخصوصا بعضی از این مشهورها......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
اقای عطاران واقعا شورش را در اوردی ! امیدوارم خداوند ترا به همین مریضی به ازمایش بکشد!انوقت ببینم باز هم از این بامزه بازیها از خودت نشان میدهی! اخر کمی خجالت بکش!
Iran (Islamic Republic of)
kahkeshan
۰۷:۵۷ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
به نظرم کمک نقدی خیلی میتونه بهتر باشه .
Iran (Islamic Republic of)
Qasim einov
۰۷:۱۳ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
من با سن 19 سال خیلی خوب تر ترجمه می کنم D:
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۶ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
برو بابا
Iran (Islamic Republic of)
Mehdi
۰۴:۳۰ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
با سلام خدمت دوستانی که این مطالبو آماده میکنن همین الان از اون ور آب با من تماس گرفتن و گفتن چشم چون شما دوستان عزیز ناراحتین دیگه از این به بعد یه سطل خاک رو سرمان میریزیم فقط یه سوال از اون عقل کلی که این کارو پسندیده تر میبینن نسبت به سطل آب شما فرض کنید یه سطل خاک روی سرتان بریزد اینجوری که تو خونه راحتون نمیدن مجبورین بروین حمام اونوقت شمارو اگه 10 تا کامیون پر از آب شمارو نمیتونه پاک کنه نتیجه اخلاقی کمتر فضولی کنید بهتر نیست با تشکر که موجبات خنده مارو فراهم کردید
Iran (Islamic Republic of)
حسین مرتضایی
۰۳:۰۱ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
خیلیها از خداوند گلایه دارند که چرا ضعیف افریده شدند .بنگرید برخورداران از نعم گونا گون الهی را .بنگید وعبرت گیرد وشاکرباشید خدا را اگر فقط به شما عقل وایمان عطا کرده باشد .تاریخ وانسانیت را به قعر برخورداران بی عقل وبی درد بردهاند .وهمیشه تاریخ هم هم اینگونه بوده است سنتهای غلط موجود در بین ما از من الگو برداری نگردیده چون فقیرم وفقر بی صداست .یعنی شنوایی نیست ولی اگر اسبی که در جامعه به شهرت رسیده حرکتی بکند فردا ی ان روز هستند کسانی که برای تشخص خود ان را تکرار کنند وسنت نو بنا کنند
Iran (Islamic Republic of)
اهوازیم
۰۱:۵۰ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
شما به نوبه خودتون دارین این کمپین و اسرافش رو تبلیغ می کنید ....
Iran (Islamic Republic of)
hamed
۰۰:۵۱ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
محمد کاظمی
۰۰:۱۹ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
واقعا تاسف بار است
Iran (Islamic Republic of)
کمیل
۰۰:۰۴ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
سلام. من امروز برنامه شما رو از شبکه خبر دیدم. اولین بار است که نام این بیماری به گوشم میخوره. با همه هموطنای عزیزم که دچار این بیماری هستند ابراز همدردی میکنم و از خداوند عزیز تقاضا دارم بیماران همطنم را شفا دهد و از درد این بیماری رهایی بخشد. دوستتان دارم. از امشب هر شب به یادتان یک لیوان آب یخ بالای سرم میگذارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
هشت میلیون ریال دستمزد جراحان در حال استراحت آماده باش در منزل !

http://khabarde.ir
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۲۳:۲۸ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
نیت کار درسته ولی اصن نمیفهمم ربط اب یخ و ریختن رو خودشون با هدف چیه؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
هدف ؟که معلومه شهرت
Germany
mostafa
۲۳:۱۴ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
آدم عاقل اینکارا رو نمیکنه
متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
sami
۲۲:۲۹ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
ما ایرانیها هیچ وقت با تمام دنیا هماهنگ نبودیم و فقط ساز مخالف همیشه زدیم برای همین همیشه و هیچ وقت وهیچ جا مارو آدم حساب نمیکنند
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۲۲:۰۳ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
گفته بودید شماره این بیمارها رو که تو ایران هستن قرار میدید؟پس چی شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
توی این کارای مسخره بازی و جوگیریها کافیه کسی از اون سر دنیا سوت بزنه تا ایرانیا باآخرین سرعت بدواند دنبالش... اه اه متاسفم واقعا
Iran (Islamic Republic of)
السید حیدر الفاطمی
۲۱:۱۵ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
قال الرسول الله صل الله علیه وآله: اب را اسراف نکنید اگر چه در کنار نهر نشسته باشید
Iran (Islamic Republic of)
عشاق الحسین شوشتر
۲۱:۰۸ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
سلام
بنده خادم هیئت هستم
انشالله خداوند نگهدارتان باشد و امیدوارم که هیچ موقه امیدتان از خداوند ناامید نشود...
United States of America
حسین
۰۸:۴۳ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
استاد یه مقدار رو املای خودت کار کن َ( اگه لطف کنی بگی (موقه) یعنی چی ممنون میشم)
Iran (Islamic Republic of)
آبسالان
۲۰:۳۸ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
سلام امروز در اخبار فرمودید که حمایت از این بیماران عزیز در این سایت انجام میشود خواستم خدمت همه آنها عارض شوم خداوند اگر بخواهد معجزه برایش زحمتی ندارد..
با بغضی به گلو چنگ زده از ته دل برای همه بیماران خصوصا بیماران لاعلاج آرزوی سلامتی دارم...
بدانند سر نمازم بعنوان یک انسان برایشان دعاکردم ودعا خواهم کرد...
Iran (Islamic Republic of)
یکی از شما
۲۰:۲۴ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
اینا ادمهای خیلی مهمممی هستند!اینا بازیگر,خواننده,بازیکن فوتبال هستند اینا کم کسای نیستند.اینا مخن اخرشن.ای تو روح هرچی ادم بی ظرفیته فکر می کنند خیلی مهم هستند.مفت خورا حیف این همه پول بازدهی زیر صفر
Iran (Islamic Republic of)
حامد نجفی
۲۰:۱۵ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
سلام به مردم ایران
من از شما افراد مشهور ایرانی می خواهم که به جای اینکه الکی آب که مایع حیات است رو هدر بدید از این بیماران عیادت کنید.
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۰:۱۳ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
ای کاش این سطل یخ میتونست مشکلات بیماران مبتلابهASL روحل کنه...امیدوارم هرچه هرچه زودترعلت دقیق ودرمانی قطعی برای این بیماری شناسایی بشه.باامیدبه آنروز
Iran (Islamic Republic of)
ستاره
۲۰:۰۹ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
گر تو را نوح است کشتیبان ز طوفان غم مخور

هموطن، نرنج از موج هیاهوهای سرخوشانه ای که دردت را از یاد برده اند.
شاد باش لحظه لحظه های حیات را و بدان که در سر عقل باید بی کلاهی عار نیست.
به روح بلندت افتخار میکنیم و افسوس میخوریم به حال آنانکه به بهانه آب آبروی انسانیت را زیر سوال میبرند.
کیفیت عمر آدمها بسیار با ارزش تر است از کمیت آن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
مرگ بر اسراییل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
مرگ بر اسراییل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
سلام سطل خاک و شن ب خاطر حمایت از مردم غزه بهتره
لطفا اطلاع رسانی کنید تا جهانی شود
Iran (Islamic Republic of)
ابی
۱۳:۲۵ ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
چه ربطی به اسرائیل داشت
Iran (Islamic Republic of)
یک پدر
۲۰:۰۴ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
ابی که مایع حیات هست اگر قرار باشه در حالت حداقل یک دهم ایرانی ها اینکار را انجام دهند میزان اب کلانی اصراف و هدر رفت خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
پیمان
۲۰:۰۱ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
بازم دقت کنید مهناز افشار و امثال اون مانند علی کریمی هستند که پیش قدم شدن.بابا اینا ذاتن غربی اند
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۹:۵۸ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
با آرزوی سلامتی و شفای تمام بیماران.
برای حمایت و دلداری آنها به نظر من همین کافیه که از صمیم قلب و خالصانه برای شفای آنها صلواتی بفرستیم .
یاعلی
Iran (Islamic Republic of)
شادی
۱۹:۵۵ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
خدابه همه عقل بده.
آخه کی گفته توکم آبی باآب یخ ریختن روی سرمون مریضاخوب میشن یاحتی بهشون کمک میشه؟!!
امیدوارم که هرچه زودترراه درمان برای این بیماری پیدا بشه ولی آدم هیچوقت نبایدیادش بره که یه خدایی اون بالاست که هیچ وقت نبایدامیدمون روبهش ازدست بدیم...
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۱۹:۵۴ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
کار بازیگر اردنی واقعا شایسته بود. هنرمندای ما هم یاد بگیرن بد نیست!
Canada
سارا
۱۹:۵۲ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
این مسخره بازی هاچیه زده زیردل هنرمندان!!!!!به مبتلایان ب این بیماری می گوییم ان شاءالله امام عصرباظهورشان به شما شفادهد.
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۱۹:۵۱ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
تورو خدا این چه کاریه؟؟
یه حساب بکنید ببینید الکی الکی چقدر آب هدر میره؟
خواهشا جلو این کار رو بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
نادیا
۱۹:۴۸ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
سلام وقتی اسم بیماری شنیدم و فهمیدم چیه از خودم خجالت کشیدم که سالمم و ناشکری میکنم ارزوم اینه که هر چه زودتر پزشک ها راه درمانی پیدا کنند تا هیچ کس ناراحت نباشن میدونم سخته اما اصلا امیدتون به خدا از دست ندید بزارید هرکی هر چی میخواد بگه بزار بگن زود عمرشون به پایان میرسن اما اونا خدا نیستند پس بهتره زندگی کنیم همه با هم از شما کسانی که دچار این بیماری شدید خواهش می کنم چون دلتون درک میکنه واسه مردمی که ازاد نیستند و درگیر ترسن دعا کنید مثل زنان و دختران وبچه ها و مردان و پسرانی که در فلسطین عراق و هر کجای دنیا که عدالت و جود نداره واقعا مردم عراق در سخت وضعیتی دچار شدنند و هم چنین فلسطین نه چون مثل من مسلمانن چون انسانن من بابت ان پسر سیاهپوست هم ناراحت شدم بابت هر بی عدالتی فرقی نمیکنه کی و کجا انجام میده خدایا خودت به ما که بسلا اشرف مخلوقاتیم کمک کن .
Iran (Islamic Republic of)
عمید
۱۹:۴۸ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
خدا همه مریضارو شفا بده
Iran (Islamic Republic of)
زهره دلاور
۱۹:۴۸ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
سلام باتشکر از خبر جالبتون فکر میکنم بهتره به جای اینکارا به فکر کمک کردن به این بیماران باشیم وبه فکر مردم غزه وبچه های غزه این سطل اب یخ اتیش دل اونارو خاموش نخواهد کرد
Iran (Islamic Republic of)
سیروس
۱۹:۴۶ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
آرزوی سلامتی برای همه شما عزیزان را از خداوند منان خواستارم .
Iran (Islamic Republic of)
نسرین
۱۹:۴۴ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
سلام : من تصمیم گرفتم اذان مغرب وقتی که الله اکبر میشنوم برای این عزیزا دعا کنم و کلی انرژی مثبت براشون بفرستم ، چه خوب که تعدادمون زیاد شه ..... با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
برای شماعزیزان ارزوی سلا متی رااازخداوندمنان رادارم وانشاالا باامام حسین محشورشوید
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۹:۳۹ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
باسلام
ایکاش در مملکت عزیز ماهم شرایطی برای تحصیل بیماران لحاظ میشد تا افرادی مثل من با وجود این بیماری و کسب رتبه 5 در کنکور دکتری ناعادلانه در مصاحبه مردود نشویم
باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
محسن بهمني
۱۹:۳۹ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
فقط توكل به خدا!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
از هم دوریم ولی قلب هایمان بهم نزدیك است . دوستار شما
Iran (Islamic Republic of)
محبوبه
۱۹:۳۶ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
سلام، آرزویم سلامتی و شفای همه بیماران و نابودی رژیم کودک کش صهیونیستی است ان شاء الله
Iran (Islamic Republic of)
صدرو
۱۹:۳۵ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
سلام از شما خواهشمندیم اگر خبر ندارید از این جور چیزها حاشیه نسازید.مثل اینکه شما با شادی مردم مخالفید.
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۹:۱۱ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
فیلمش کو پس ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
mostafa
۱۸:۴۴ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
ای بابا شما هم که به همه چیز مشکوکین مگه چه عیبی داره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
جالب بود خدا کنه همه از خواب غفلت بیدار بشیم ...
Iran (Islamic Republic of)
مجتبي
۱۸:۲۲ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
چرا بعضي ها در كشور ما به جاي ابداع شيوه هاي نوين و يا تبعيت از فرهنگ غني ايراني اسلامي خودمان در شيوه كمك به محرومين و بيماران به اين كارهاي تقليدي علاقه مند ميشوند.؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
بیچاره ها صد دلار ندان بدن!!!.
Iran (Islamic Republic of)
amir
۱۷:۲۸ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
واقعا که مسخرس مثلا اینا قشر تحصیل کرده و هنرمند این جامعه هستن دستشونم واسه کمک به افراد نیازمد خالی نیست
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۱۷:۱۹ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
طرف داره میخنده و با تمسخر و شوخی کاری که ادعاش فرهنگ سازی رو انجام میده ... وای بر این فرهنگ ! وای ...
آخرین اخبار