رئیس کتابخانه‌ی ملی در نشست خبری مطرح کرد

کرسی‌های آزاد اندیشی را در اندیشگاه کتابخانه ملی برگزار خواهیم کرد

ما در کتابخانه ملی مکانی را تحت عنوان اندیشگاه برای برگزاری‌های کرسی‌‌های‌آزاد اندیشی طبق فرمایشات مقام معظم رهبری آماده کردیم.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در نشست  خبری  که  صبح امروز در کتابخانه ملی برگزار شد ؛ سید رضا صالحی امیری ضمن گرامیداشت هفته‌ی دولت اظهار داشت: این سازمان بنا به وظایف ذاتی خود تلاش می‌کند تا در عرصه‌ی ملی به عنوان نهاد فرهنگی در جهت بالا بردن سطح فرهنگ قدم بردارد.
 
وی ادامه داد: آنچه که از عملکرد یک ساله‌ی خودمان ارزیابی خواهیم کرد، حداقل 12 اتفاق در این حوزه است که اولین اتفاق آن ثبات و آرامش در سطح ملی است که نتیجه‌‌ی آن ایجاد فضای آرام است.
 
صالحی امیری تصریح کرد: رویکرد دیگر ما پرهیز از بد اخلاقی است، همچنین استقرار نظام کارشناسانه و قانونی در نظام سیاسی ما است.
 
وی عنوان کرد: دولت دست نیاز به همه‌ی فرهیختگان و اصحاب اندیشه دراز می‌کند و از آن ها برای توسعه‌ی جدی کمک می‌خواهد. همچنین یکی دیگر از رویکرد‌های ما  احترام به حقوق شهروندی است که سر لوحه‌ی کار دولت است.
 
وی اظهار داشت: ما در تلاشیم که مکانی تحت عنوان اندیشگاه آماده کنیم تا کرسی‌های آزاد اندیشی در آن‌جا برگزار شود، چرا که این موضوع خواست مقام معظم رهبری است اما در سطح ملی به آن کمتر توجه شده است و کتابخانه‌ی ملی یک قدم در این راستا برداشته است.
 
صالحی با اشاره به رویکرد هشتم سازمان اسناد کتابخانه ملی بیان کرد: ما برای وحدت ملی و انسجام در درون نظام تلاش خواهیم کرد و همه‌ی سلایق سیاسی و ظرفیت‌های ملی را در عرصه‌ی کارشناسی به کار می‌بریم چرا که وحدت ملی و مسئله‌ی انسجام از برنامه‌های جدی سازمان است.

وی استفاده از ظرفیت‌های نظام کارشناسانه را برای توسعه‌ی ملی توسط دولت به صورت تنها ناشدنی خواند و بیان کرد دولت به تنهایی نمی‌تواند برای توسعه‌ی ملی قدم بردارد به همین خاطر از نهادهای صنفی مردم نهاد دعوت می‌کند تا این امر مهم را به تحقق برساند.

صالحی امیری توجه به معشیت و افکار عمومی را امری مهم خواند و افزود: علاوه بر معشیت افکار عمومی حوزه‌ی فرهنگ نیز از ارکان مهم است چرا که جامعه‌ی بدون فرهنگ مرده است و حیات نباتی دارد.

وی اضافه کرد: توجه سرمایه اجتماعی و تلاش برای مشارکت جویی مردم در سطح ملی از مجموعه رویکردهای ما است و این موضوع در دوازده محور انجام خواهد شد.

صالحی امیری مجدد گریزی به حوزه‌ی فرهنگ و مهم بودن آن زد و اظهار داشت: ما باید جامعه‌را به سمت زیست فرهنگی سوق دهیم چرا که نیاز بنیادی کشورمان زیست فرهنگی است همچنین مقصود ما حاکمیت اخلاق است و وقتی از اخلاق فاصله بگیریم رانت و گرانی به وجود خواهد آمد.

وی بحث افزایش مصرف فرهنگی جامعه را رسالت اساسی سازمان اسناد و کتاب‌خانه‌ی ملی خواند و گفت: ما نسبت به کشورهای دیگر در مصرف فرهنگی جامعه از جمله سرانه‌ی مطالعه، دیدن فیلم و نقاشی و موسیقی ضعیف هستیم و باید آن را ارتقاء دهیم.

صالحی امیری تصریح کرد: همه‌ی اقوام و گرایش‌هایی در کشور ما وجود دارد و این جامعه را باید به سمت جامعه‌ی ملی پایدار حرکت دهیم و آن میسر نیست جز با نوع دوستی و همگرایی.

وی گفت: در حوزه سازمان و اسناد کتابخانه ملی از زمانی که کار را شروع کردیم شورای اجرایی تشکیل دادیم البته با خرد جمعی تصمیمات گرفته می‌شود و در سه سطح کار می‌کنیم.

صالحی امیری ادامه داد: سطح اول تعیین سیاست‌هاست که برعهده‌ی بنده بوده و سطح دوم برنامه ریزی برای تحقق سیاست‌ها است همچنین اجرای سیاست‌ها به عهده‌ی کارشناسان سازمان است.

وی با اشاره به هشت برنامه دیگر عنوان کرد: ما کمتر از 5 درصد مجموعه‌ی دیجیتال فعال در کتابخانه‌ی ملی داریم اما در پی افزایش این موضوع هستیم، همچنین به دنبال توسعه‌ی اسناد در حوزه‌ی بین‌الملل هستیم و تفاهم‌نامه‌ای با میراث فرهنگی امضاء کردیم تا بخشی از توریست‌ها نیم روز از وقت خود را در کتابخانه ملی بگذرانند.

وی در خصوص کمیته حافظ جهانی بیان کرد: حق اثر در حافظه‌ی جهانی به ثبت رسیده و ما به دنبال ثبت سه اثر دیگر هستیم و حوزه‌ی ثبت در سه سطح جهانی، ‌منطقه‌ای و بین‌المللی است که در سطح منطقه‌ای چند اثر را به ثبت رسانده‌ایم.

صالحی امیری توسعه‌ی روابط کتابخانه‌ی ملی با کتابخانه‌های کشورهای دیگر مهم خواند و تصریح کرد: در حوزه‌ی بین‌الملل در تلاشیم تا روابطی با کتابخانه‌های ملی در کشورهای دیگر را برقرار کنیم.

وی ادامه داد: محور دیگر برنامه‌های ما انجام پژوهش‌های بنیادی است که در دستور کار قرار گرفته است و قرار است دانشنامه‌ی فرهنگ را با حضور دانشنامه نویس‌های کشور آغاز کنیم همچنین در تلاش هستیم تا مجموعه‌ی دانسته‌ها  و اصحاب فکر را در قالب تاریخ شفاهی گرد هم آوریم.

صالحی امیری با اشاره به وضعیت معشیتی کارکنان سازمان کتابخانه ملی اظهار داشت: علی‌رغم جایگاه کتابخانه ملی در سطح کشور اما کارکنان آن در فقر معشیتی به سر می‌برند و بنا داریم این مشکل را حل کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر برگزاری جایزه فردوسی بیان کرد: جایزه‌ی فردوسی مراحل قانونی دارد البته ما به دنبال دریافت مجوز از یونسکو برای برگزاری این جایزه‌ داریم چرا که با این مجوز مسابقه‌ی جایزه‌ی فردوسی جهانی می‌شود و از اعتبار بالایی برخوردار خواهد شد.

صالحی امیری در خصوص ساخت و سازها و مسیر رفتن به کتابخانه ملی گفت: شهرداری برای توسعه‌ی تپه‌های عباس‌آباد تا حدودی مسیر کتابخانه ملی را ثبت کردند اما طی جلسه‌ای که ما با شرکت توسعه‌ی این تپه‌ها داشتیم قرار شد که به این وضع رسیدگی شود.

وی در خصوص محدودیت در پذیرش متقاضی در کتابخانه‌ی ملی خاطر نشان کرد: روزانه متقاضی بسیاری به کتابخانه ملی می‌آیند و چنانچه محدودیتی نگذاریم و ورود را برای همه آزاد کنیم روزانه بیش از سه هزار نفر به اینجا می‌آیند که ما ظرفیت پذیرش و سرویس‌دهی را نداریم.

صالحی امیری در پایان خاطر نشان کرد: یکی از دلایلی که شیفت شب را برداشتیم آن است که حدود ده نفر هنگام شب به کتابخانه می‌آمدند و ما نمی‌توانستیم همه‌ی نیروهایمان را برای این چند نفر سرپا نگه داریم همچنین از نظر سرویس‌دهی هم هزینه بر بود.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار