رابرت فیسک در یادداشتی به بررسی ویژگی‌های عناصر گروه داعش و سلاح پیشرفته‌ و موثری پرداخته است که البغدادی را در رسیدن به اهدافش یاری می‌کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از روزنامه ایندیپندنت، رابرت فیسک کارشناس انگلیسی مسایل خاورمیانه در یادداشتی به بررسی ویژگی‌های عناصر گروه داعش و سلاح پیشرفته‌ و موثری پرداخته است که البغدادی را در رسیدن به اهدافش یاری می‌کند.

فیسک دراین مقاله نوشته است، "در سراسر سرزمینی که هم‌اکنون خلافت نامیده می‌شود،‌ اغلب مردم از قشر کشاورز هستند؛ افرادی که در زمین‌های باقیمانده از جنگ
داخلی عراق  کشاورزی می‌کنند و سوری‌هایی که تمام زندگی خود را طی به اصطلاح اصلاحات کشاورزی پیش از آغاز جنگ داخلی این کشور از دست داده‌اند."

او در ادامه می‌نویسد، "این افراد تحصیلات و آموزش‌هایی که استحقاقش را دارند ندیده‌اند. اما افرادی که امروز از دنیای اینترنت و وب‌سایت‌ها به عنوان حامیان البغدادی به داعش ملحق می‌شوند، قطعا از خارج آمده‌اند؛ افرادی که امروز به رسانه‌ای برای تبلیغ عقاید داعش در فضای مجازی تبدیل شده‌اند؛ افرادی که فیلم سر بریدن جیمز فولی را ساخته‌اند و واکنش‌های زیادی را حتی از وزارت دفاع آمریکا برانگیخته‌اند. این افراد خوب می‌دانند چگونه از تکنولوژی‌های مدرن استفاده کنند."

فیسک در این یادداشت نوشته است، "کسانی که فولی را گروگان گرفته بودند، لپ‌تاپ او را کاملا جست‌وجو کرده‌اند، چیزی که طالبان هیچ‌گاه خواب آن را نیز نمی‌دید! آن‌ها از اطلاعات درون لپ‌تاپ او متوجه شدند که برادرش از اعضای نیروی هوایی آمریکا است. این عناصر خارجی بعد جدیدی به تحرکات اخیر خاورمیانه افزوده‌اند؛ دانشی عمیق که تا امروز گمان می‌کردیم فقط ما آن را در اختیار داریم."

او در پایان می‌نویسد، "در اختیار داشتن این علم و تکنولوژی‌های نوین دنیای اینترنت و کامپیوتر، سلاحی بسیار قوی و موثر در اختیار ابوبکر بغدادی و حامیانش قرار داده است، سلاحی که می‌توانند آن را به راحتی بر ضد ما بکار برند. این در حالی است که عناصر طالبان تنها قادر بودند آنتن‌ تلویزون‌هایشان را روی درختان نصب کنند! نه بیشتر!"



انتهای پیام/
برچسب ها: داعش ، ایندیپندنت ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار