انفجار بمب در تهران، انقراض سلسله ی سامانیان، مرگ پادشاه پیشین عراق، و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 15 شهریور 1393 خورشیدی برابر با 10 ذی القعده 1435 هجری و 6 سپتامبر 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

شهادت ده ها تن از مردم تهران بر اثر انفجار بمب در خیابان خیام توسط منافقین (1361 ش)
در حالی که جمهوری اسلامی ایران، در نبردی نابرابر مشغول دفاع از کیان اسلامی بود و برای عقب راندن دشمن بعث از خاک وطن، فرزندانش را تقدیم اسلام می‌کرد، دشمنان داخلی و فریب خورده داخلی و عناصر منافق سعی در ایجاد رعب و وحشت در میان صفوف ملت قهرمان ایران داشتند. این افراد جاهل و کوردل برای خوش خدمتی به اربابان خارجی خود از هیچ جنایتی فروگذار نمی‌کردند و جان ملتی را که برایش شعار آزادی خواهی می‌دادند، به بازی می‌گرفتند. در یکی از این اعمال وحشیانه، عوامل خود فروخته آمریکا، در یک بمب گذاری در خیابان خیام تهران، بیش از صد نفر از مردم بی گناه کشته و زخمی شدند.

در ساعت 19/20 دقیقه بعد از ظهر این روز، هنگامی که خیابان خیام و اطراف آن مملو از جمعیتی بود که در ایستگاه‌های اتوبوس صف کشیده بودند، بمبی که در زیر یک پل این خیابان کار گذاشته شده بود، منفجر شد و ده‌ها نفر زنده زنده در آتش سوختند و ده‌ها نفر دیگر نیز به شدت زخمی شدند. شدت این انفجار به حدی بود که شیشه‌های ادارات و منازل اطراف آن تا شعاع چند صدمتر شکست و صدای آن تقریباً در تمام تهران شنیده شد. در جریان این انفجار، یک اتوبوس دو طبقه نیز که در حال حرکت و مملو از جمعیت بود به آتش کشیده شد و تمام مسافران آن شهید و مجروح شدند. در محل انفجار بمب، گودالی به عمق 1/5 متر و با وسعت 25 متر مربع ایجاد شد.

مرگ "علیرضا عضد المُلک" نایب السلطنه، سیاستمدار و بزرگِ خاندان قاجار (1289 ش)
علیرضا عضدالمُلک، برادرزاده مهد علیا مادر ناصرالدین شاه قاجار، در حدود سال 1200 ش در تهران به دنیا آمد. وی پس از فراگیری تحصیلات مقدماتی وارد دربار محمدشاه قاجار گردید و پس از چند سال در زمان ناصرالدین شاه که پسر عمه‌اش بود، به وزارت عدلیه منصوب شد. وی در وقایع تحریم تنباکو رابط بین شاه و عده‌ای از علما بود و تدریجاً جزو امنای دولت و رجال درجه اول محسوب می‌شد تا این که ایلخانی (بزرگ خاندان) قاجار گردید. عضدالملک، سالیانی در زمان سلطنت مظفرالدین شاه و محمد علی شاه، گوشه عزلت گزیده بود و غالباً در منازعات مملکتی به عنوان ریش سفید مداخله می‌کرد. او پس از خلع محمدعلی شاه، چون احمدمیرزا سن قانونی نداشت، از طرف فاتحان تهران به عنوان نیابت سلطنت انتخاب شد و تا پایان عمر به مدت چهارده ماه در این مقام بود. او با تندروی‌های مشروطه‌خواهان که در روزهای نخستینِ فتح تهران انجام می‌گرفت موافقت نداشت و اعدام شیخ فضل اللَّه نوری را به شدت مورد انتقاد قرار داد. از این رو سپهدار اعظم، صدراعظم مشروطه را معزول نمود و مستوفی الممالک را به آن سمت منصوب کرد. هر چند وی را مردی زاهد و پاک طینت گفته‌اند ولی علی رغم اندوختن ثروت فوق العاده، در نهایت خسّت و امساک زندگی می‌کرد و اهل بخشش نبود. علیرضا عضدالملک سرانجام در نیمه شهریور 1289 ش برابر 17 رمضان 1328 ق در حدود نود سالگی درگذشت و در مقبره ناصرالدین شاه در حرم عبدالعظیم مدفون شد.

رحلت آیت اللَّه "سیدمحمود شاهرودی" زعیم بزرگوار حوزه علمیه نجف اشرف (1353 ش)
آیت‌اللَّه سیدمحمود متولد شد. در 27 سالگی به نجف اشرف عزیمت نمود. این فقیه بزرگوار سپس به تدریس روی آورد و در حدود 50 سال، خارج فقه و اصول را برای طلاب و فضلای نجف اشرف تدریس نمود. پس از وفات آیت‌اللَّه ابوالحسن اصفهانی جمع کثیری از مردم، مقلد آیت‌اللَّه شاهرودی شدند. اما پس از رحلت حضرات آیات بروجردی و حکیم، ایشان یکی از بزرگترین مراجع تقلید شیعیان شد. ایشان در جریان حمله مزدوران پهلوی به مدرسه فیضیه قم، جنایات خونبار درباریان را محکوم کرد و در برابر آن موضع‌گیری نمود. از این فقیه وارسته آثار متعددی بر جای مانده که تقریرات بحث‌های آقا ضیاءالدین عراقی و میرزای نایینی، حاشیه بر کتاب عروةالوثقی و ذخیرةالمؤمنین و.... از آن جمله است. از شاگردان ایشان می‌توان از آیات عظام: حاج سیدمحمد شاهرودی و شیخ جواد تبریزی، سیدمرتضی فیروزآبادی، سیدجعفر مروّج شوشتری، شیخ محمدرضا رضوانی خمینی و... نام برد. این عالم بزرگوار سرانجام در 14 شهریور 1353 ش برابر با 18 شعبان 1395 ق در 91 سالگی در نجف وفات یافت و پس از تشییعی باشکوه، در کربلا مدفون گردید.

برگزاری کنگره بزرگداشت "محمدعلی حزین لاهیجی" شاعر و ادیب قرن دوازدهم (1375 ش)
محمدعلی بن ابوطالب متخلص به حَزین و معروف به شیخ علی حزین در سال ۱۱۰۳ قمری در اصفهان زاده شد. او از نوادگان شیخ زاهد گیلانی است. از استادان حزین می‌توان به امیر سید حسین طالقانی اشاره کرد. او از آخرین شاعران بزرگ سبک هندی بود. از آثار او می‌توان به تذکره شعرا، دیوان اشعار، صفیر دل و حدیقه ثانی در برابر حدیقه سنایی و تذکارات العاشقین در برابر لیلی و مجنون اشاره کرد. تذکره حزین لاهیجی با سبکی ساده و پخته به نگارش درآمده‌است. حزین در کتاب تاریخ خود وضعیت اصفهان در زمان حمله افغان را شرح می‌دهد.

انقراض سلسله ی سامانیان توسط ایلک خان (389 ق)
بر اثر نفوذ بیش از حد غلامان تُرک در دربار سامانیان و دخالت آنان در تمام امور، حاکمیتِ این سلسله رو به انحطاط نهاد. پادشاهان سامانی در دوره‌ی اقتدار خود به آبادانی شهرهای قلمرو خود پرداختند. آن‌ها به ویژه به گسترش علم و ادب و تکریم عالمان، ادیبان و شعرا توجه‌ی زیادی داشتند، به گونه‌ای که مراکز علمی متعددی در شهرهای مختلف آسیای مرکزی و خراسان در شمال شرقی ایران تاسیس کردند.

سرانجام این سلسله پس از 128 سال حکومت بر خراسان، ماوراء النهر و بخشی ازمناطق مرکزی ایران، توسط ایلک خان که از غلامان ترک و صاحب نفوذ بود، منقرض گردید. همزمان با اضمحلال سامانیان، خاندان آل بویه و سلسله‌ای از ترکان به نام غزنویان در ایران قدرت یافتند.

تولد "سبط ماردینی" منجم و ریاضی‌دان مسلمان (826 ق)
سبط ماردینی در دمشق به دنیا آمد. او نزد دانشمندان برجسته‌ی زمان خود به کسب دانش و معارف گوناگون به ویژه ستاره‌شناسی و ریاضیات پرداخت و در این علوم از مهارت بسیار بهره‌مند گردید. ماردینی، سال‌های طولانی از عمر خود را به تحقیق و تالیف کتاب و تدریس گذراند. مورخان، حدود چهل و دو کتاب و رساله را به نام این دانشمند بزرگ مسلمان ثبت کرده‌اند که نسخه‌های خطی برخی از آن‌ها موجود است. از جمله آثاری که به ماردینی نسبت داده‌اند، کتاب دقایقُ الحَقایق می‌باشد که در دانش ریاضیات نگاشته شده است.

درگذشت "شیخ فخرالدین محمد بن حسن بن شهیدثانی" عالم نامدار شیعه (1030 ق)
شیخ ابوجعفر محمد بن حسن بن شهید ثانی ملقب به فخرالدین است که پدرش شیخ حسن، صاحب کتاب معروف معالم الاصول و جدش، شهید ثانی و صاحب کتاب شرح لُمعه می‌باشد. وی فقیه، محدث، متکلم، ادیب و شاعر و از شاگردان پدر و نیز میرزا محمد استرآبادی بوده است. شیخ فخرالدین تالیفات بسیاری دارد که کتابِ اِستِقصاء الاعتبار فی شرحِ الاستِبصار، تزکیةُ الرّاوی، حاشیه‌ی من لا یحضرُهُ الفَقیه و دیوان اشعار از آن جمله‌اند. این عالم ربانی در پنجاه سالگی در مکه‌ی معظمه وفات یافت ودر نزدیکی استاد خود، میرزای استرآبادی و در جوارمرقد حضرت خدیجه (س) مدفون گردید.

روز ملی و استقلال "سوازیلند" از استعمار انگلستان (1968 م)
کشور پادشاهی سوازیلند با بیش از 17/364 کیلومتر مربع مساحت در جنوب قاره افریقا و در همسایگی کشورهای موزامبیک و افریقای جنوبی واقع شده است. جمعیت سوازیلند بیش از یک میلیون نفر است. پایتخت سوازیلند، امبابان، و واحد پول آن لیلانگنی است. بیش از 80% مردم سوازیلند ملیت سیاه داشته و اکثریت آن‌ها پیرو آیین مسیحیت هستند. زبان رسمی مردم سوازیلند انگلیسی و سوازی بوده و خط رایج در آن‌جا لاتین می‌باشد. این کشور از اوایل قرن بیستم به صورت مستعمره انگلستان اداره می‌گردید و در این زمان حکومت آن، پادشاهی و قدرت اصلی در دست کمیسر انگلستان در سوازیلند بود. سرانجام سوازیلند در 6 سپتامبر 1968 م به استقلال دست یافت ولی نوع حکومت آن، پادشاهی باقی ماند.

مرگ "ملک فیصل اول" پادشاه پیشین عراق (1933 م)
ملک فیصل اول فرزند حسین شریف مکه، در سال 1883 م در طائفِ حجاز به دنیا آمد. او در جریان جنگ پدر با نیروهای عثمانی حضوری فعال داشت تا این‌که در سال 1920 م در 37 سالگی با اعمال نفوذ و تبانی انگلستان به پادشاهی سوریه منصوب شد، اما پس از مدتی، تحت فشار فرانسوی‌ها، سوریه را که تحت الحمایه فرانسه بود ترک کرد و در سال 1921 م توسط انگلستان به عنوان حاکم عراق انتخاب گردید. او در طی حکومتش فعالانه با انگلستان همکاری می‌کرد و طی بیش از یک دهه پس از پایان جنگ جهانی اول به عنوان عامل نفوذ انگلستان در عراق محسوب می‌شد.

هرچند عراق در اواخر عمر ملک فیصل، در سال 1932 م، ظاهراً استقلال خود را از انگلستان بازیافت، ولی عملاً شاه و کشور، تحت فرمان انگلیس بودند. عراق در طی این سال‌ها به ویژه از نظر منابع نفتی، اهمیت فراوانی یافت و انگلیسی‌ها برای ساکت کردن امریکایی‌ها و فرانسوی‌ها که سهمی از نفت این کشور را مطالبه می‌کردند، پنجاه درصد سهام شرکت نفت عراق را به کمپانی‌های امریکا و فرانسه واگذار نمودند. ملک فیصل سرانجام در ششم سپتامبر 1933 م طی سفر به سوئد، بر اثر سکته قلبی در پنجاه سالگی درگذشت و فرزندش ملک‌غازی، جای وی را گرفت.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار