در این همایش از اندیشمندان و کارشناسان اقصی نقاط جهان برای تشخیص نقاط ضعف این قانون طی سه دهه گذشته دعوت به‌عمل آمده است. رضوی افزود: در کشور انگلستان 86 مرکز دانشگاهی و غیردانشگاهی بانکداری اسلامی را آموزش می‌دهند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مهدی رضوی رئیس موسسه عالی آموزش بانکداری ایران در نشست خبری همایش نقد و بررسی سه دهه بانکداری بدون ربا در ایران و جهان گفت: در روزهای دهم و یازدهم شهریور بیست و پنجمین همایش بانکداری اسلامی بدون ربا در ایران و جهان برگزار خواهد شد که سه محور فرعی برای آن لحاظ شده از جمله: آسیب‌شناسی سه دهه عملیات بانکی بدون ربا، راهکارهای عملیات بانکداری بدون ربا و برنامه‌ریزی برای آینده بدون ربا می‌باشد.

وی در ادامه افزود: ایران مبدع قانون عملیات بانکداری بدون ربا در فروردین 1363 می‌باشد و این قانون بطور فراگیر و یکپارچه برای کلیه عملیات بانکهای تخصصی تجاری به اجرا درآورد.

رضوی در ادامه افزود: از آن زمان تا به حال حدود سه دهه گذشته است و در این مدت کشورهای اسلامی و غیر اسلامی در اجرای این قانون از ما پیشی گرفته‌اند و در این زمینه به ابزارهای نوین بانکی دست یافته‌اند.

وی در ادامه تاکید کرد: کشور ما علی رغم اینکه در شمار نخستین کشورهایی که قانون بانکداری بدون ربا را عملیاتی کرده  است اما در جامعه سوالاتی مطرح است که تمامی این سوال‌ها با کمک کارشناسان و اندیشمندانی که در این همایش حضور خواهند داشت پاسخ داده می‌شود.

رضوی در ادامه در خصوص استقبال و تلاش کشورهای غیر اسلامی برای ایجاد زمینه های لازم جهت آموزش بانکداری اسلامی گفت: ایالات متحده آمریکا امروز 44 مرکز آموزش دانشگاهی و غیردانشگاهی دارد که بانکداری اسلامی را آموزش می‌دهند که در این باره می‌توان به آموزش بانکداری اسلامی در دانشگاه هاروارد اشاره کرد.

وی در این راستا افزود: در کشور انگلستان 86 مرکز دانشگاهی و غیردانشگاهی و در ترکیه 12مرکز بانکداری اسلامی را آموزش می‌دهند.

وی در خصوص فراگیری بانکداری اسلامی در جهان گفت: دو مجله مرجع و مهم در سطح دنیا در حوزه بانکی موجود است که هر دو آنها به طور دوره‌ای قسمتی را به خدمات مالی بانکداری اسلامی تخصیص داده‌اند.

وی در ادامه گفت: به همین دلیل با توجه به وسیع‌تر شدن نگاه‌ها به این مقوله از افراد و صاحبنظران حوزه و دانشگاه در این همایش دعوت به‌عمل آمده است و سعی شده از 131 مقاله دریافت شده از سوی اساتید و کارشناسان حوزه و دانشگاه 21 مقاله با دقت نظر بسیار خاصی، برگزیده شود.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: بانک ، بانکداری ، ربا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار