با در اختیار قرار دادن منابع مالی اسرائیل برای تولید سلاح، اقتصاد این رژیم رنگ تک محصولی به خود گرفته و این امر سبب شده برخی کشورها در مراودات تجاری خود با اسرائیل تجدید نظر کنند و صادرات این رژیم کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی با بیان شرایط بحرانی اقتصاد اسرائیل بعد از جنگ غزه از زیان 950 میلیون دلاری این رژیم پرده برداشت. 

در همین خصوص، وزیر دارایی اسراییل در گفته های اخیر خود از اختصاص بودجه تولید این رژیم به توسعه تسلیحات نظامی خبر داده است.

بنا بر این گزارش، اختصاص امکانات و تسهیلات برای توسعه بیش از پیش تسلیحات نظامی آنچنان در اسرائیل افزایش یافته که علاوه بر منابع مالی رژیم صهیونیستی، برخی کارگران نیز از مشاغل پیشین خود جدا و برای تولید تسلیحات نظامی به کار گرفته شده اند که این امر درصد تولید را کاهش داده است.

بر اساس آمارهای موجود از سوی اداره آمار اقتصادی رژیم صهیونیستی، به کارگیری نیروی فعال برای تسلیحات نظامی، کاهش 40 درصدی بازده تولید را در بخش های دیگر سبب شده است.
 
* سوخت کارخانجات تولیدی در اختیار ساخت تسلیحات نظامی

این گزارش می افزاید: سوخت کارخانجات تولیدی در اسرائیل به تسلیحات نظامی تعلق گرفته که این امر برخی کارخانجات را در آستانه تعطیلی قرار داده است. (که البته با تحریم هایی که از سوی سایر کشورها علیه کالاهای اسرائیلی اتخاذ شده، جای تعجبی ندارد که سردمداران این رژیم امیدی به بازدهی مثبت کارخانجات تولیدی خود نداشته باشند.)

در مجموع با بررسی های انجام شده، 70 درصد اقتصاد اسرائیل یعنی بخش هایی همچون کارخانجات، موسسات تجاری و مزارع تحت تاثیر جنگ غزه قرار گرفت و این در حالی است که پیش از شروع جنگ غزه ساکنین سرزمین های اشغالی نارضایتی خود را از از اوضاع نابسامان اقتصادی به دولتمردان اعلام کرده بودند. که شرایط ناامن منطقه همچنین باعث شد علاوه بر تجار اسرائیلی، تجار خارجی نیز به فکر خروج از این منطقه بیفتند. 

* اقتصاد تک محصولی نتیجه جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه
  
با در اختیار قرار دادن منابع مالی رژیم صهیونیستی برای تولید سلاح، اقتصاد این رژیم رنگ تک محصولی به خود گرفته و این امر سبب شده کشورهای زیادی در مراودات تجاری خود با اسرائیل تجدید نظر کنند و صادرات این رژیم نیز کاهش یابد. 

بعلاوه، اوج فعالیت تجاری رژیم صهیونیستی به دلیل وجود زیرساخت ها در جنوب سرزمین های اشغالی است که با تهدیدات امنیتی این مکان تخلیه شد.

گفتنی است، کل صادرات خارجی اسرائیل در سال 2013، 93 میلیارد دلار بود که تخمین زده شده با جنگ علیه غزه این میزان تا 40 درصد و حتی بیشتر کاهش یاید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار