رئیس جدید دیوان عالی کشور تاکید کرد

ضرورت تلاش مسئولان قضایی کشور برای کاهش اطاله دادرسی

حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی گفت: ما که می‌گوییم نباید اطاله دادرسی وجود داشته باشد و به حقوق مردم رسیدگی شود نباید در دادگاه قضایی هفت بار به پرونده‌ای که تمام شده رسیدگی کنیم.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین "حسین کریمی" رئیس جدید دیوان عالی کشور در مراسم تودیع و معارفه مسئولان عالی قضایی که صبح امروز در کاخ دادگستری قوه قضاییه برگزار شد خطاب به آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان گفت: ما در دیوان عالی کشور به عبارتی در مجموع دستگاه قضایی معضلی داریم که ایجاب می‌کند شما مشکل را حل کنید و آن قانون اعاده دادرسی قانونی است که قانون‌گذار آن را ضروری دانسته است.

وی تصریح کرد: قانون اعاده دادرسی کیفری که در دیوان بررسی می‌شود هفت بند دارد و پس از آن دادگاه بدوی و تجدیدنظر رای صادر می‌کند و دیوان عالی کشور در مقام فرجام و... نظر می‌دهد و رای قطعی پرونده که اعلام می‌شود، کار شروع می‌شود و آقایان می‌گویند ما اعاده دادرسی می‌خواهیم و ما هم باید به آن رسیدگی کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی افزود: اگر پس از بررسی رای به ضررشان باشد دادخواستی دیگر نسبت به بندی دیگر می‌دهد و برای هر بند یک دادخواست برای اعاده دادرسی می‌دهد و باید پرسید در کجای دنیا پرونده به دادگاه بدوی و تجدیدنظر می‌رود و دیوان عالی کشور باید هفت بار دیگر به آن رسیدگی کند.

رئیس دیوان عالی کشور بیان داشت: ما که می‌گوییم نباید اطاله دادرسی وجود داشته باشد و به حقوق مردم رسیدگی شود نباید در دادگاه قضایی هفت بار به پرونده‌ای که تمام شده رسیدگی کنیم.

وی اضافه کرد: دقیقا 111 سال پیش دیوان عالی کشور تاسیس شد و در خصوص صلاحیت دیوان باید گفت که در اصل 161 قانون اساسی سه وظیفه روشن برای دیوان مشخص شده که وظیفه اول رسیدگی به پرونده‌هایی از باب تجدیدنظر و بخش دوم ایجاد وحدت رویه است که در قانون اساسی تصریح شده و این مسئله نشانگر آن است که قانون گذار برای دیوان عالی کشور حساب جداگانه باز کرده و تشکیلاتی متصور شده که حرف اول و آخر دستگاه قضایی را می‌گوید.

حجت‌الاسلام کریمی اظهار داشت: دیوان عالی کشور سه ظیفه اساسی دارد که یکی از آنها پرونده‌هایی است که ارجاع می‌شود و باید به آن رسیدگی شود البته با اینکه هر ماه افزایش پرونده‌های وارده را داریم اما قضات دیوان دست به دست هم دادند و هم اکنون تعداد پرونده‌های مختومه بیشتر از وارده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در خصوص بند دوم 28 مورد وحدت رویه داشتیم که در هر هفته یک روز به این پرونده‌ها اختصاص دارد، اما مسئله سوم نظارت بر اجرای صحیح قوانین در محاکم کشور است البته در بیست سال گذشته این اصل از قانون اساسی نسبتا متروکه بوده و هم اکنون با حضور آیت‌الله آملی لاریجانی در ریاست قوه قضاییه این وظیفه به خوبی انجام می‌شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: کریمی ، دیوان ، عالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار