آیت‌الله آملی لاریجانی در آیین معارفه مسئولان مقام قضایی:

برخورد و مبارزه دستگاه قضا با مفاسد مختلف جدی است/ برخی از اختیارات ریاست قوه به معاون اول تفویض می‌شود

رئیس دستگاه قضا گفت: در این دوره از مدیریت، نسبت به کیفیت‌های دستگاه قضایی تغییراتی به وجود آورده‌ایم و برنامه این است که برخی از اختیارات ریاست قوه قضاییه به معاون اول قوه تفویض شود و تصویب نهایی آن با رئیس دستگاه قضا باشد؛ بنابراین از مدیران دستگاه قضا می‌خواهم همکاری لازم را داشته باشند، چرا که معاون اول قوه قضاییه به عنوان رئیس قوه محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، آیت‌الله "صادق آملی لاریجانی" رئیس دستگاه قضا در مراسم تودیع و معارفه تعدادی از مسئولان عالی قضایی که صبح امروز یکشنبه(2شهریورماه) در کاخ دادگستری برگزار شد اظهار داشت: خداوند را شاکرم و از همه حضار گرامی تشکر می‌کنم خصوصا از ریاست محترم دفتر مقام معظم رهبری و دبیر شورای نگهبان و معاونت‌های ریاست جمهوری و مسئولان عالی قضایی تشکر ویژه می‌کنم.
 
وی ادامه داد: از مقام معظم رهبری به دلیل اعتمادی که بنده حقیر کردند و برای ریاست دوره دوم دستگاه قضا بنده را منصوب کردند، تشکر ویژه دارم و امیدوارم هم بنده و هم همه همکاران با توفیق خدمت‌رسانی بیشتر و با عمل صحیح و انجام وظایف خطیر به اعتماد مقام معظم رهبری پاسخ صحیحی بدهیم.  
 
رئیس دستگاه قضا افزود: در حکمی که مقام معظم رهبری صادر کردند و درجلسه‌ای که همراه با مسئولان عالی قضایی طی تیرماه با ایشان داشتیم مطالبی را گوشزد کردند که قطعا سرلوحه کار دستگاه قضایی قرار خواهد گرفت؛ البته آنچه رهبری بیان کردند در قانون اساسی بیان شده است.  
 
وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری درحکم خود با تحقق اصول حاکم در قانون اساسی به مواردی اشاره کردند  که بنده چند مورد از آن را ذکر می‌کنم که ازجمله آن دسترسی آسان همگان به عدالت است.
 
آیت‌الله آملی لاریجانی ادامه داد: در مفهوم عدالت و تحقیق حقیقت آن بحث‌های فراوانی وجود دارد و فیلسوفان در فلسفه حقوق و فلسفه سیاسی راجع به ماهیت آن بحث کرده‌اند و این درحالی است که تصاویر در مقابل قانون و رفتار یکسان با آحاد شهروندان و مجازات هر آن که مرتکب جرم شود در هر منصب و مقامی که باشد عین عدالت است.  
 
وی افزود: موازین شرعی و قانونی در نهایت باید به عدل مقید باشد و نهایتا به نظر می‌رسد مقوله عدالت بسیار اساسی است و در قانون اساسی و شرع به عنوان تکلیف برای قوه قضاییه تعریف شده است.  
 
رئیس دستگاه قضا اضافه کرد:  اصلاح قوانین، مبارزه اساسی با فساد و همچنین ایجاد امنیت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم با مواظبت از دستگاه‌های مسئول از مواردی است که مقام معظم رهبری بر آن تأکید کردند و ما در دستگاه قضا به صورت جدی آنها را پیگیری می‌کنیم. 

آیت‌الله آملی لاریجانی تصریح کرد: امیدواریم با همکاری مسئولان قوه قضاییه طرحی برای پرورش استعدادهای مدیریتی در این دستگاه فراهم کنیم و این درحالی است که هم اکنون کمیته‌هایی برای بررسی این مسائل و اهمیت برنامه محوری فراهم شده است تا بتوانیم راه روشنی را برای قوه قضاییه طی 5 سال آینده ترسیم کنیم.  
 
رئیس دستگاه قضا گفت: توسعه نیروی انسانی یکی از مقدمات مغفول مانده در این چند سال بوده است، به طوری که ما به اندازه کافی نیروی انسانی کارآمد در قوه قضاییه نداشته‌ایم و این موجب انباشت پرونده‌ها و فشار مضاعف بر قضات شده است.  

وی ادامه داد: باید با فساد در هر چهره و هر کجا و هر مسئولی برخورد کرد و این گونه نباشد که با یک فرد ضعیف که فسادی انجام داد برخورد کنیم و قوه قضاییه در هیچ مرتبه‌ای از جمله اجرایی و قضایی فساد را تحمل نمی‌کند.  
 
آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه بحث پیشگیری از وقوع جرم نیز تا حدی مسئول مانده است تصریح کرد: گاهی محاکمه صریح و عادلانه حکم پیشگیری از وقوع جرم را دارد اما وقتی این مهم از وظایف قوه قضاییه است باید به آن توجه بیشتری شود به طوری که ما نباید بگذاریم بار دستگاه قضایی آنچنان گران شود که رسیدگی‌ها دچار اطاله دادرسی شوند و باید از طریق پیشگیری از وقوع جرم باعث کاهش حجم ورودی پرونده‌ها شویم.  
 
وی افزود: در دوره قبل معاونت پیشگیری از وقوع جرم را تأسیس کردیم که فراز و فرودهایی هم داشته است اما امیدواریم در این دوره این معاونت ارتقاء بیشتری پیدا کند.  
 
رئیس دستگاه قضا تأکید کرد: باید حرکت جدیدی را با توقع‌ها و انتظاراتی که از مسئولان مطرح شده ایجاد کنیم و ما برای خدمت‌رسانی به هیچ‌کس منت نمی‌گذاریم چرا که هر قدمی که بر می‌داریم عبادت محسوب می‌شود.  
 
آیت‌الله‌ آملی لاریجانی اظهار داشت: چهره‌هایی که برای تودیع و معارفه مطرح شده‌اند همگی از چهر‌‌های مطرحی هستند لذا نیاز چندانی برای معارفه نیست.
 
وی ادامه داد: آیت‌الله محسنی گرکانی دارای تواضع و اخلاص بالایی هستند و وجود ایشان در دستگاه قضایی یک نعمت است و من فکر می‌کنم هنوز جامعه ما از پندهای اخلاقی ایشان بهره‌مند خواهد بود و امیدواریم دستگاه قضا را نیز مورد عنایت خود قرار دهند و در اینجا از زحمات ایشان تشکر می‌کنم.  
 
وی در ارتباط با جانشین آیت‌الله محسنی گرکانی در دیوان عالی کشور تصریح کرد: حجت‌الاسلام کریمی معرف حضور هستند و بنده شخصیت وی را از گذشته می‌شناسم و طی جمع‌بندی که با قضات دیوان داشتیم ایشان به عنوان ریاست دیوان منصوب شد. 

 آیت‌الله آملی لاریجانی اظهار داشت: حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی به مدت 10 سال سمت معاون اولی قوه قضاییه را عهده‌دار بودند و باتوجه به تجربه و توانایی فراوانی که دارند امیدواریم در دادستانی کل کشور موجبات ارتقاء بیشتر را فراهم کند و بنده به ایشان توصیه اکید می‌کنم که وجهه قاطعیت و صلابت را در دادستانی کل کشور همانند حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای حفظ کنند، چرا که صلابت و قاطعیت منافاتی با تکریم ارباب رجوع ندارد و اقتدار دستگاه قضایی با اخلاق توأم است.  
 
وی تصریح کرد: دادستانی کل کشور در زمان حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای واقعا ارتقاء پیدا کرد و امیدواریم وی بتواند در سمت معاون اولی قوه قضاییه نیز با عزم و توانایی بیشتر خدمت‌رسانی کنند.  
 
رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: در این دوره از مدیریت، نسبت به کیفیت‌های دستگاه قضایی تغییراتی به وجود آورده‌ایم و برنامه این است که برخی از اختیارات ریاست قوه قضاییه به معاون اول دستگاه قضا تفویض شود و تصویب نهایی آن با رئیس دستگاه قضا باشد؛ بنابراین از مدیران دستگاه قضا می‌خواهم همکاری لازم را داشته باشند، چرا که معاون اول قوه قضاییه به عنوان رئیس قوه محسوب می‌شود.  
 
وی اظهار داشت: در مورد معاونت آموزش باید یک تشکر ویژه بکنم چرا که باعث سرعت بخشی در جذب قضات در دستگاه قضایی شدند و کل امور مربوط به قضات را در معاونت منابع انسانی گرد آوردیم به طوری که از مرحله جذب با گزینش قضات در این معاونت صورت می‌گیرد و امیدوارم با تجاربی که آقای امینی دارند موجبات ارتقا بیشتر معاونت آموزش قوه قضاییه را فراهم کند.  
 
رئیس دستگاه قضا در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم این مسئولان موجب زینت قوه قضاییه باشند و البته بنده از سلامت، صلابت، توانایی و استعدادهای دوستان خبردارم و انشاءالله در پیشبرد و ارتقاء برنامه‌های قوه قضاییه موثر باشند. 

انتهای پیام/  
برچسب ها: مقام ، معظم ، رهبری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار