رئیس جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: در هفته دولت 228 پروژه کشاورزی خراسان رضوی با اعتبار 652 میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد.

 به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، مجتبی مزروعی صبح امروز در نشستی خبری که در ساختمان جهادکشاورزی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی برای توسعه کشور و مردم از هیچ کوششی فروگذار نبوده و مسئولان نیز از قشر ضعیف جامعه بوده‌اند و بعد از انقلاب تمام دولت‌های نیتشان خدمت به نظام و مردم بوده است و امیدوارم در سایه رهبری مقام معظم رهبری گام‌های مثبت و بیشتری برای توسعه و آبادانی کشور بتوانیم برداریم.

وی بیان کرد: بخش کشاورزی در تمام دنیا از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است و تمام دنیا برای رسیدن به توسعه متوازن نیاز به توسعه نیروی انسانی دارند و نیروی انسانی برای پیشرفت نیاز به غذای سالم دارد و ما نیز باید در این زمینه تدبیر بیشتری داشته باشیم.

مزروعی تصریح کرد: ویتامین‌ها و پروتئین‌ها نقش موثری در رشد جامعه دارند و در گذشته همانند امروز به بحث کشاورزی در جهان توجه نمی‌شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی افزود: خراسان رضوی با 363 هزار بهره‌بردار و 8 میلیون تن محصولات باغی و زراعی جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد و 28 درصد مردم در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند و 80 نوع محصول زراعی و باغی در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه ما به دنبال اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی خراسان رضوی هستیم، گفت: در کشاورزی استان بحث بازرگانی را پیگیری می‌کنیم چون در حال حاضر نیز در استان خراسان رضوی بیشترین صادرات در بخش کشاورزی است و توسعه در بخش بازرگانی می‌تواند بسیار مفید باشد اما در ارتباط با بحران آب که اکثر کشورهای دنیا با آن گریبانگیر هستند و ما نیز امروز با بحران مواجهیم و برای پیشگیری از بحران باید اقداماتی را در دستور کار داشته باشیم.

مزروعی ادامه داد: طی برنامه‌ای که ما پیشنهاد کردیم می‌توان طی پنج سال نه تنها کسری مخزن 1.2 میلیارد متر مکعبی را جبران کرد بلکه بحران کم آبی را نیز مهار کرد و در ارتباط با این موضوع 350 هزار هکتار اراضی مستعد برای اجرای آبیاری تحت فشار و 19 هزار و 231 کیلومتر کانال انتقال آب داریم که باید آنها تجهیز شود که تاکنون 8 هزار و 772 کیلومتر آن اجرا شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: متاسفانه در حال حاضر که با کم آبی مواجهه هستیم خشکسالی و سرمازدگی نیز مزید بر علت شده و متاسفانه 90 درصد از مزارع دیم ما از بین رفته است و واحدهای دامی نیز امسال خسارت زیادی دارند و دامداران مشکلات مالی زیادی دارند و در سال زراعی 92 و 93 2 هزار و 400 میلیارد تومان به بخش دام و کشاورزی خسارت وارد شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر پوشش بیمه‌ای رضایت بخش نیست و 10 درصد محصولات باغی و طیور نزدیک به 100 درصد پوشش بیمه دارند که متاسفانه در بخش باغی و زراعی بیمه انگیزه‌ای را برای کشاورزان ایجاد نکرده است.

مزروعی اظهار کرد: ما با 14 میلیون واحد دامی در کشور مقام نخست را در کشور داریم همچنین در گوشت قرمز مقام نخست و گوشت مرغ چهارم و در بحث سیر در رتبه سوم قرار داریم و به طور کلی 12 درصد گوشت و شیر کشور را تامین می‌کنیم  که در این بخش عشایر جایگاه ویژه‌ای دارند و ما از مسئولان درخواست داریم به ما کمک ویژه‌ای در این حوزه داشته باشند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی اضافه کرد: خراسان رضوی با تولید 200 تن زعفران در سطح جهان و کشور رتبه نخست را دارد و یکی از مسائلی که ما باید به آن توجه داشته باشیم تولید محصولات سالم است.

وی بیان کرد: ما در بخش صنایع تولیدی در سال‌های اخیر اقدامات خوبی انجام داده‌ایم و در حال حاضر 550 واحد تبدیلی با 9 هزار نفر مشغول به کار هستند و صنایع استان در بخش کشاورزی با جذب یک‌هزار و 120 میلیارد ریال تسهیلات رتبه نخست کشور را دارند و توجه ما در این زمینه به واحدهای کوچک تبدیل روستایی است البته واحدهای بزرگ نیز جایگاه ویژه‌ای دارند و ما باید صنایع تبدیلی را در روستا ایجاد کنیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه ادواتی که در بخش کشاورزی در اختیار ما است اصلا به روز نیستند گفت: امروز تراکتوری که در اختیار ما قرار می‌دهند تکنولوژی آن متعلق به 50 سال قبل است و متاسفانه بسیاری از سمپاش‌ها نیز استانداردهای لازم را ندارند و متاسفانه بخش صنعت در بخش کشاورزی به هیچ وجه توسعه یافته نیست.

وی در ارتباط با برنامه‌های هفته دولت نیز اظهار داشت: در هفته دولت 228 پروژه قابل افتتاح با اعتبار 652 میلیارد ریال داریم که 129 پروزه متعلق به آب و خاک، امور دام 64 پروژه، صنایع کشاورزی 16 پروژه، باغبانی 11 پروژه زراعت 2 پروژه و شیلات 2 پروژه است.

مزروعی در ارتباط با صادرات محصولات کشاورزی استان نیز گفت: امسال 3 هزار تن گوشت و 4 هزار تن تخم مرغ به سایر کشورها صادر کرده‌ایم.

انتهای پیام/م
برچسب ها: کشاورزی ، مشهد ، افتتاح ، پروژه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.