وزیر امور خارجه کشورمان با اعلام برگزاری مذاکرات ایران و ۱+۵ قبل و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: امکان رسیدن به توافق جامع هسته‌ای وجود دارد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان شب گذشته(۱شهریورماه) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بیان مؤلفه‌های دیپلماسی ایران برای نقش آفرینی مؤثر در هندسه قدرت جهانی پرداخت.

وی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون برجسته‌ترین دستاورد دیپلماسی دولت یازدهم طی یک سال گذشته گفت: ابتدا یاد و خاطره شهدای دولت و سایر شهدا و امام(ره) را گرامی می‌دارم.

ظریف افزود: با توجه به طراحی و برنامه‌ریزی ما در جلسه رای اعتماد به عرض نمایندگان رساندم که دنیا در حال گذار است و مؤلفه‌های قدرت تغییر کرده است.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه، ایران یک بازیگر و کنشگر بسیار قدرتمند است اظهارداشت: در طرف مقابل بدخواهان مردم ایران تلاش کرده بودند ایران را به عنوان تهدید امنیتی در دنیا مطرح کنند که با تصویب چند قطعنامه علیه کشورمان بروز و ظهور خارجی پیدا کرده بود.

**فضای امنیتی علیه ایران شکسته شد

وی افزود: هدف اصلی ما طی یک سال گذشته شکستن این فضای امنیتی بود، یعنی پروژه امنیتی سازی ایران که یکی از خطرناک‌ترین طراحی‌ها علیه نظام و کشور بود، شکسته شد.

ظریف ادامه داد: طی یک سال گذشته به لطف خدا توانستیم تا حد زیادی این فضاسازی خنثی شد و چهره امنیتی که از ایران ساخته بودند و با استفاده از توطئه‌ای به نام سلاح هسته‌ای، فرو ریخت و یکی از دستاوردهای مهم دولت در یک سال گذشته بر هم ریختن این فضا بود.

 ** امکان رسیدن به توافق جامع وجود دارد

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آخرین وضعیت پرونده هسته‌ای ایران چگونه است ادامه داد: در صورتی که اراده لازم در طرف مقابل باشد، امکان رسیدن به توافق جامع وجود دارد ولی اگر هدف پرداختن به امیال سیاسی گروه‌های فشار در کشورهای غربی باشد، ‌ این امکان نیست.

وی با اشاره به اینکه، برنامه هسته‌ای ایران همواره صلح آمیز باقی خواهد ماند افزود: بعید است که دوباره فضای فشار احیاء شود.

ظریف با اشاره به اینکه، پروژه امنیتی سازی علیه ایران یکی از خطرناک‌ترین طراحی‌ها علیه نظام و کشور بود ادامه داد: کسی نمی‌تواند ایران را متهم کند که مذاکره را برای مذاکره و خریدن وقت دنبال می‌کند، ما نشان دادیم به دنبال راه‌حل هستیم و طرف مقابل به این قناعت رسیده که تحریم راه برخورد با ایران نیست.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه مردم ایران نشان دادند که سرنوشت خودشان را از طریق صندوق رای تعیین می‌کنند گفت: تحریم‌ها توفیقی نداشتند و مردم نشان دادند که از طریق تحریم نمی‌شود بین آنها و دولت جدایی انداخت.

وی با اشاره به اینکه، متاسفانه سرمایه ملی کشور مورد هدف قرار گرفته بود گفت: دشمن درصدد بود تا از ایران چهره مشوشی را به دنیا نشان دهد.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه، بیش از اینکه تحریم‌ها مؤثر واقع شود فضای ایجاد شده مؤثر واقع شده، اظهار داشت: تحریم غذا و دارو اصلا وجود نداشت حتی عملیات بانکی برای خرید غذا و دارو توسط ایران رسما آزاد و قابل انجام شناسایی شده بود؛ به طوری که بانک‌های خارجی فضایی را به وجود آورده بودند که گویی کار بانکی ایران هزینه‌مند است.

ظریف با اشاره به اینکه خوشبختانه این فضا شکسته شده و دیگر کسی نمی‌تواند ایران را متهم کند ادامه داد: جمهوری اسلامی نشان داده که به دنبال راه حل است.

وی با اشاره به اینکه ما آماده گفتگو هستیم افزود: جمهوری اسلامی از نرمش قهرمانانه برخوردار است و بر حقوق ملت خود اصرار می‌کند.

**طرف مقابل باید از مسیر تکریم و راه‌حل برد - برد کار را به پیش ببرد

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه، شاید در کشاکش مذاکرات با زیاده‌خواهی‌هایی مواجه شویم تصریح کرد: ولی در روزهای آخر طرف مقابل به این نتیجه خواهد رسید که باید با این مردم از مسیر تکریم و راه‌حل برد - برد کار را به پیش ببرد.

ظریف دولت یازدهم را وارث تحریم‌ها دانست و خاطرنشان کرد: آنچه ما در برنامه اقدام مشترک راجع به آن توافق کردیم که هدف این برنامه و راه‌حل جامع این است اول اینکه طرف مقابل به این نتیجه برسد که برنامه ایران کاملا صلح‌آمیز است و کلیه تحریم‌ها اعم از تحریم‌های شورای امنیت و تحریم‌های دوجانبه و چندجانبه مرتبط با موضوع هسته‌ای برداشته شود.

*5+1 باید متعهد شوند که تحریم‌های شورای امنیت را بردارند

وی با اشاره به اینکه، کشورهای ۱+۵ در هر توافقی باید متعهد شوند که تحریم‌های شورای امنیت را بردارند ادامه داد: توافق با ۱+۵ باید منجر به این شود که به شورای امنیت مراجعه و قطعنامه‌ای را ارائه دهند و آن قطعنامه را به تصویب برسانند که تحریم‌ها لغو شود.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایالت متحده آمریکا خود را گرفتار تار عنکبوتی کرده است گفت: دولتمردان به خصوص نمایندگان کنگره ایالت متحده آمریکا تصور می‌کنند که از طریق تحریم و فشار می‌توانند به اهداف خود برسند.

وی در خصوص اوضاع غزه عنوان کرد: یکی از واقعیات تلخ تاریخ روابط بین‌الملل این است که یک رژیمی که بزرگ‌ترین خطر برای صلح و امنیت بین‌المللی است سردمدار طرح موضوع ایران به عنوان تهدید امنیتی در دنیا شود و این طنز تلخی است که این رژیم این چنین مدعی شود.

ظریف با اشاره به تلاش سردمداران رژیم صهیونیستی و سرمایه‌گذاری آن‌ها برای جلوگیری از توافق هسته‌ای و جنایات این رژیم علیه مردم بی‌دفاع غزه، خاطرنشان کرد: اقدامات این رژیم مسئولیت کیفری فردی ایجاد می‌کند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران سبب نگرانی نتانیاهو شده است گفت: اسرائیلی‌ها تلاش کردند تا مانع از توافق شوند.

وی با اشاره به اینکه اسرائیلی‌ها سرمایه‌گذاری قابل توجهی بر روی این فضاسازی‌ها کرده بودند ادامه داد: خوشبختانه این فضاسازی بر علیه جمهوری اسلامی ایران فرو شکست.

وزیر امورخارجه با اشاره به جنایت صهیونیست‌ها علیه مردم بی‌دفاع غزه افزود: متأسفانه شاهد جنایت علیه صلح و علیه بشریت هستیم به گونه‌ای که این جنایت‌ها مسئولیت فردی ایجاد می‌کند.

ظریف با بیان اینکه یک رشته اقدامات مسئولیت جنایی فردی ایجاد می‌کند افزود: اقداماتی که رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد از جمله اقداماتی است که مسئولیت کیفری و فردی را به وجود می‌آورد.

وی با بیان اینکه دیوان بین‌المللی کیفری بر اساس اساسنامه روم ایجاد شده است ادامه داد: در این اساسنامه روش‌های مختلفی برای اقامه دعوی وجود دارد که یکی شورای امنیت است.

وزیر امورخارجه با اشاره به اینکه متأسفانه کشورهای غربی و ایالت متحده در شورای امنیت از حق وتو برخوردار هستند گفت: چنین تصوری را نداریم که روزی ایالت متحده آمادگی داشته باشد تا رژیم صهیونیستی را به دیوان عالی کیفری ارجاع دهد.

ظریف با بیان اینکه دولت فلسطین می‌تواند عضو دیوان عالی کیفری شود افزود: این مسئله در اجلاس تهران مطرح شده است.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد از روز اول شروع جنایات اسرائیل در غزه را در قالب دفتر هماهنگی جنبش عدم تعهد در نیویورک مورد پیگیری قرار داده است.

وزیر امورخارجه با اشاره به تشکیل اجلاس سفرای کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد افزود: جمهوری اسلامی ایران از روز اول در نیویورک مسئله را مورد پیگیری و به شورای امنیت ارجاع داده است به گونه‌ای که در شورای امنیت به دلیل فشارهای سیاسی ایالت متحده به تفاهم نرسیدیم.

ظریف با اشاره به ضروت اعزام هیئت حقیقت‌یاب برای بررسی موضوع افزود: جنبش عدم تعهد توانسته کار را به جلو پیش ببرد.

وی افزود: دولت خودگردان فلسطین در حال بررسی امکان طرح دعوی در دیوان بین‌المللی کیفری علیه رژیم صهیونیستی است.

وزیر امورخارجه  در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا با کشور مصر برای شکستن حصار غزه رایزنی شده است گفت: یکی از قوی‌ترین مصوبات جنبش در قبال موضوع غزه و فلسطین مصوبه‌ای بود که در آن درخواست بازگشایی گذرگاه‌ها را داشتیم.

ظریف با اشاره به اینکه از ابتدای بحران تماس‌هایی با دولت مصر گرفته شد گفت: بنده سه چهار بار با وزیر امورخارجه تلفنی صحبت کردم به گونه‌ای که همکارانم هم نیز طی تماس دائمی با دولت مصر بر این قضیه تأکید داشتند. 

وی با اشاره به اینکه مردم غزه 8 سال است که در حال تجربه فشار دائمی هستند ادامه داد: متأسفانه کشتار دائمی در غزه در حال وقوع است.

** دولت مصر با انتقال کمک‌ها به غزه موافقت خواهد کرد

وزیر امورخارجه با اشاره به اینکه مردم غزه در طول هشت سال گذشته از حقوق اولیه خود از جمله حق حیات، حق کار، حق دسترسی به امکانات زندگی و حق داشتن دارو محروم مانده‌اند گفت: از دولت مصر به عنوان کشوری که نقش قابل توجهی در جهان مصر و اسلام دارد توقع بیشتری است زیرا انتظار داریم مصر به وظیفه تاریخی خود در قبال مردم غزه و فلسطین عمل کند.

ظریف ادامه داد: با دولت مصر رایزنی کرده‌ایم تا اجازه دهد کمک‌های انسان دوستانه ایران به دست مردم بی‌دفاع غزه و فلسطین برسد به گونه‌ای که ایران آماده پذیرایی از مجروحین غزه است. 

وی با بیان اینکه متأسفانه مدت زیادی هواپیماهای حامل کمک‌های ایران در صف انتظار بود گفت: اخیرا دولت مصر اعلام کرده که با رفتن این هواپیماها به مصر و انتقال کمک‌ها به غزه موافقت خواهد کرد که امیدواریم هرچه زودتر این مسئله صورت گیرد.

** روابط خارجی ایران مبتنی بر توازن و اصالت است

وزیر امورخارجه درپاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه نگاه دولت یازدهم به کشورهای آفریقایی چگونه است افزود: نگاه جمهوری اسلامی ایران به کل روابط خارجی متوازن است.

ظریف با اشاره به نگاه متوازن و اصالت‌دار گفت: نگاه یک طرفه ناشی از نیاز ویژه و مقطعی است که به بار نمی‌نشیند.

وی با بیان اینکه روابطمان با کلیه کشورهای همسایه، کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین و منطقه مبتنی بر اصالت است خاطر نشان کرد: نباید نگاهمان را به آراء کشورها معطوف کنیم و به صورت مقطعی درصدد برآورده کردن نیازهایمان باشیم.

وزیر امورخارجه با اشاره به اینکه باید زمینه گسترش روابط سیاسی و اقتصادی و فرهنگی را به آفریقا فراهم کرد گفت: با اکثر کشورها نگاه مشترک بین‌المللی داریم.

ظریف با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران کشوری است که از مبارزات مردم آفریقا برای استقلال همیشه حمایت می‌کند گفت: هنوز مردم آفریقای جنوبی فراموش نکردند که جمهوری اسلامی ایران کشوری است که به محض پیروزی انقلاب ارتباطات نفتی‌اش را با رژیم آپارتاید قطع کرده است.

وی با اشاره به سابقه تاریخی و نگاه آرمانی ایران افزود: نگاه آرمانی ایران مبتنی بر منافع ملی است.

** منافع ملی و منافع آرمانی ایران در راستای یکدیگر هستند

وزیر امورخارجه با بیان اینکه منافع ملی و منافع آرمانی ما کاملا در راستای یکدیگر هستند گفت: به دلیل پیگیری منافع آرمانی امروزه در آفریقا موقعیت ممتاز و ویژه‌ای داریم.


ظریف با اشاره به اینکه باید از سرمایه‌های ملی به خوبی در آفریقا استفاده کرد گفت: زمینه مساعد فرهنگی و سیاسی و اقتصادی برای گسترش روابط با آفریقا وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه باید از این امکان در روابط دوسویه بهره برد افزود: باید در مجامع بین‌المللی با استفاده از این امکان مواضع مشترکی را پیش برد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه مواضع مشترک بسیار زیادی با کشورهای درحال توسعه داریم ادامه داد: در دنیای در حال گذار هستیم به گونه‌ای که روابط بر قدرت گذشته فرو ریخته است.

ظریف با بیان اینکه منافع مشترک اصیل و دراز مدتی با آفریقا داریم ادامه داد: اگر این منافع را مقطعی تعویض کنیم روابط دچار فراز و فرود می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نگاه باید مبتنی بر زمینه‌ای مشترک با همه دنیا باشد خاطر نشان کرد: سیاست دولت یازدهم تعامل با همه دنیا است.

** ضرورت نگاه جامع و همه جانبه‌نگر 

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران درصدد است تا با همه دنیا تعامل جدی و سازند‌ه‌ای داشته باشد گفت: با آفریقا منافع و دیدگاه مشترکی داریم پس باید نگاه جامع و همه جانبه‌نگر داشته باشیم.

ظریف در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال لبنان، سوریه و عراق چیست افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر روابط دوستانه و برادرانه با همه کشورهای منطقه است.

وی با اشاره به ضرورت همکاری و همفکری در منطقه برای گسترش صلح و ثبات و مقابله با تجاوز رژیم صهیونیستی گفت: ایران به عنوان قدرت منطقه‌ای محسوب می‌شود.
 
وزیر امور خارجه با اشاره به پیگیری اهداف آرمان‌گرایانه جمهوری اسلامی ایران در طول 3 دهه گذشته افزود: اینگونه اهداف برای تمام منطقه مفید است.

ظریف ادامه داد: اگر ما صرفا برای رسیدن به منافع خود با برخی از گروه‌های مقاومت همراهی می‌کردیم دراین صورت اصالت نداشتیم و اهدافمان زودگذر می‌شد.

وی با اشاره به اینکه گروه‌های تروریستی برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت به وجود آمده‌اند افزود: در این رابطه بارها به همسایگانمان تذکر داده‌ایم به گونه‌ای که این گرو‌ه‌های تروریستی برای کل منطقه به عنوان خط قرمز محسوب می‌شود.

** گروه‌های تروریستی بلای جان کشورهای صادرکننده می‌شوند 

وزیر امور خارجه با بیان اینکه نباید به منافع مقطعی و واکنشی توجه کرد افزود: همه این ابزارها امروزه بلای جان کشورهای صادرکننده داعش می‌شود.

ظریف با اشاره به اینکه به مقابله با افراطی‌گری بپردازیم افزود: افراط حرکتی است که مرز نمی‌شناسد.

وی با بیان اینکه گروه‌های افراطی در سراسر دنیا عضو می‌گیرد ادامه داد: افراطیون در عراق و سوریه اقدام به قتل عام و فاجعه‌آفرینی می‌کنند.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه گروه‌های افراطی از شهروندان اروپایی و آسیایی عضوگیری می‌کنند افزود: به همین دلیل این گروه‌ها تهدید بین‌المللی محسوب می‌شود وضرورت مقابله با آنها وجود دارد.

ظریف با تأکید بر اینکه باید سیاست‌های کوته بینی که در طول چند سال گذشته کنار گذاشته شود اضافه کرد: باید درصدد تقویت روابط با همه کشورهای جهان باشیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینک دولت یازدهم چه اقداماتی برای تقویت روابط با سایر کشورها انجام داده است گفت: دولت یازدهم از ابتدا در حسن همکاری همجواری با همسایگان تأکید داشته است به گونه‌ای که کشورهای همسایه برای ما اولویت دارد. 

** خلیج فارس رگ حیاتی

وزیر امور خارجه با تأ‌کید بر اینکه خلیج فارس رگ حیاتی همه ما است گفت: همه ما نیاز به ثبات و آرامش در منطقه هستیم.

ظریف با اشاره به اینکه هیچ کس به اندازه کشورهای همجوار با خلیج فارس از بی‌ثباتی در منطقه متضرر نمی‌‌شود افزود: همزمان برخی از بی‌ثباتی‌ها در منطقه منفعت می‌برند.

وی با اشاره به اینکه واقعیت این است که بی‌ثباتی برای همه هیچ منفعتی ندارد.

** ضروت امنیت دست جمعی در منطقه

وزیر امور خارجه با اشاره به جنگ نفت‌کش‌ها در خلیج فارس در اوج جنگ تحمیلی گفت: باید در منطقه امنیت دسته جمعی داشته باشیم.

ظریف با اشاره به قطعنامه 598 سازمان ملل متحد گفت: در این قطعنامه بندی به درخواست ایران اضافه شد به گونه‌ای که ایران خواستار ایجاد امنیت دست جمعی در خلیج فارس شد.

وی با اشاره به اینکه سامانه امنیت جمعی در منطقه می‌تواند کارساز باشد افزود: در این زمینه با همسایگان گفتگو کردیم و آنها اعلام آمادگی کردند که در این راستا آماده انجام اقدامات مورد نیاز هستند.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه همه کشورهای منطقه آینده مشترکی دارند ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران امنیت کشورهای منطقه را امنیت خود می‌داند.

ظریف با اشاره به سفری که به کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عراق داشته است گفت: براساس روابط حسن همجواری و منافع مشترک همکاری خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون رفت و آمدهای سیاسی با کشورها افزود: افراد عاقل‌تر در ایالات متحده به این واقعیت پی بردند که هیچ راهی جز این نیست که با جمهوری اسلامی تعامل سازنده کنند.

وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران باثبات‌ترین کشور منطقه است ادامه داد: جهوری اسلامی ایران آرامش طلب و خواهان ثبات در منطقه خلیج فارس است.

** ایران یک واقعیت در منطقه است 

ظریف با اشاره به اینکه ایران یک واقعیت در منطقه است خاطر نشان کرد: ایران واقعیت مردم سالار در منطقه است به گونه‌ای که واقعیت مشابه ایران در منطقه موجود نیست.

وی گفت: آمریکایی‌ها پس از فروپاشی نظام دوقطبی در توهم تشکیل نظم جدید بودند.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه نظم تک قطبی آمریکا محور است افزود: خوشبختانه پس از مدتی فضاسازی آمریکا فروریخت و صاحب‌نظران و کنش‌گران ایالات متحده به این نتیجه رسیدند که چاره ‌ای جز شناسایی واقعیت جمهوری اسلامی ایران نیست.

وی با اشاره به برخورد دوگانه غرب و آمریکا افزود: این برخورد دوگانه فقط محدود به آمریکا نیست به گونه‌ای که آمریکایی‌ها که ادعای حقوق بشر دارند نیز برخورد دوگانه در قبال ایران دارند.

ظریف با اشاره به جنایت‌های آشکار رژیم صهیونیستی ادامه داد: این رفتار دوگانه یکی از اقداماتی است که بیشترین تأثیر را در بی‌اعتبار کردن سازوکارهای بین‌المللی حقوق بشر دارد.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها از این رفتار دوگانه نفعی نمی‌برند افزود: همه باید در موقعیت برابر قرار بگیرند به گونه‌ای که همه دولت‌های دنیا باید از حقوق شهروندان خود حمایت کنند.

وی با تأکید بر اینکه باید از حقوق شهروندان حمایت کرد افزود: رعایت قوانین حقوق شهروندان به عنوان وظیفه حکومتی محسوب می‌شود.

ظریف با بیان اینکه همه کشورها باید در این زمینه بهبود پیدا کنند افزود: باید در راستای ارتقا جایگاه حقوق بشر اقدام کرد.

وزیر امورخارجه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون سفر به روسیه گفت: با روسیه دارای روابط گسترده‌ای هستیم به گونه‌ای که این روابط در حوزه هسته‌ای دوجانبه و چند جانبه است.

وی با اشاره به اینکه ایران و روسیه دیدگاه‌های مشترکی با عراق و سوریه دارند خاطر نشان کرد: در آینده‌ای نزدیک با مسئولین روس دیدار خواهیم داشت. 

ظریف با اشاره به اینکه پس از اجلاس شاهنگهای اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر نیز برگزار خواهد شد ادامه داد: این اجلاس نیز فرصتی دیگر برای دیدارهای سطح بالا میان ایران و روسیه و سایر کشورهای حاشیه دریای خزر محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه همکاری و همفکری و همچنین اشتراک مساعی با یکدیگر به تبادل نظر خواهیم پرداخت افزود: برنامه خاصی در حاشیه مجمع سازمان ملل در نظر گرفته شده است.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا رئیس جمهور در این مجمع حضور خواهد یافت ادامه داد: هنوز رئیس جمهور تصمیمی برای شرکت در این اجلاس نگرفته است.

ظریف با اشاره به اینکه امسال مجمع عمومی با یک اجلاس ویژه در حد سران به موضوعاتی همچون محیط زیست و تغییرات آب و هوایی خواهد پرداخت گفت: تعداد قابل توجهی از سران کشور‌ها در آن اجلاس شرکت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ کشور دنیا در سطح رئیس دولت یا رئیس کشور در این اجلاس حضور خواهند یافت، اضافه کرد: امسال در حاشیه مجمع عمومی مذاکرات ۱+۵ هم قبل از مجمع عمومی و هم در حاشیه مجمع صورت خواهد گرفت.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه دیدارهایی با ایرانیان مقیم آمریکا ادامه داد: ما به ایرانیان خارج از ایران به عنوان یکی از سرمایه‌های ملی نگاه می‌کنیم، زیرا آن‌ها دلشان برای ایران می‌تپد.

ظریف با اشاره به اینکه با گروه‌های موثر در شکل دهی افکار عمومی شامل اصحاب رسانه و گروه‌های مطالعاتی و مراکز تولید فکر در حاشیه اجلاس دیدار خواهیم داشت، افزود: ملاقات‌های دوجانبه‌ای را با مقامات ارشد کشور‌ها خواهیم داشت.

وی افزود: فرصت ویژه‌ای برای مسئولین ارشد کشور‌ها به وجود آمده تا درنیویورک به تبادل نظر بپردازند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه صلاحیت‌های دیپلمات‌ها از جهت دانش چگونه بررسی می‌شود، گفت: وزارت خارجه دستگاه تخصصی است، به گونه‌ای که دستگاه‌های تخصصی کمتر دستخوش تغییر می‌شوند.

ظریف با بیان اینکه معمولا چنین تغییراتی در این دستگاه‌ها کارآمد نخواهد بود ادامه داد: وزارت خارجه در طول ۳۵ سال گذشته چندبار تغییر ساختار داده است.

** بنده مخالف تغییر ساختار در وزارت خارجه نیستم

وی با تاکید بر اینکه بنده مخالف تغییر ساختار نیستم، افزود: برای کوچک کردن حجم دستگاه دیپلماسی فکرهایی صورت گرفته است.

وزیر امور خارجه با اشاره به کاهش بروکراسی غیر کارآمد، افزود: بیشتر تاکیدات ما بر سیاست‌ها و پیگیری‌های آن است.

وی با اشاره به اینکه سیاست خارجی باید تسهیل کننده روابط خارجی باشد افزود: باید فعالیت‌های خود را در وزارت خارجه افزایش داد.

وزیر امور خارجه گفت: باید به بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم کمک کرد.


برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار