اورس واش بیماری نیمه انگلی است که در یک دوره بلندمدت باعث از بین رفتن درختان اورس می شود،اغلب درختان اورس در استان سمنان دارای قدمت 200 سال به بالا هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران سمنان، رییس اداره منابع طبیعی شهرستانمهدیشهر از شناسایی بیماری ˈاورس واشˈ در جنگل های اورس استان سمنان خبر داد و گفت: این بیماری درختان با ارزش اورس در این استان را تهدید می کند.
حمیدرضا عبدوس در بازدید از مناطق جنگلی این شهرستان با اشاره به وجود 150 هزار هکتار جنگل اورس در این استان گفت: 40 درصد از این جنگل ها آلوده به بیماری اورس واش هستند.
وی خسارت این بیماری به جنگل های اورس را سنگین دانست و افزود: بیماری مذکور که در دوره خشکسالی فعلی تشدید نیز شده است به تدریج باعث خشک شدن درختان اورس می شود.
وی اورس واش را بیماری نیمه انگلی خواند و گفت: این بیماری در یک دوره بلندمدت باعث از بین رفتن درختان اورس که از رشد کندی برخوردارند می شود.
عبدوس با اشاره به اینکه مبارزه با این بیماری باید به صورت مکانیکی صورت گیرد اظهار داشت: 65 هکتار از جنگل های شهرستان مهدیشهر با 80 میلیون ریال اعتبار امسال تحت پوشش مبارزه با این بیماری قرار گرفته است.
وی کمبود اعتبارات و واقع شدن درختان اورس در مناطق صعب العبور را مشکل اساسی در مبارزه با این بیماری برشمرد و افزود: برای مبارزه با این بیماری به ویژه در شرایط فعلی که خشکسالی منطقه را فراگرفته نیازمند مساعدت مسوولان استان سمنان هستیم.

اورس، اُرِس یا هُرس (در گویش های مختلف ایران نام آن متفاوت است) گونه ای سرو است محل رویش این گیاه مناطق کوهستانی مرتفع و سنگی با ارتفاع بیش از دو هزار و ٥٠٠ متر و در اغلب اراضی رشته کوه های البرز و زاگرس و کوهستانی دیده می شود.

اورس درختی بسیار مقاوم و سازگار با هر نوع آب و هوایی است و دارای برگ هایی چون دیگر گونه های سرو بوده و بسیار بوی تندی دارد. بسیار دیر رشد است و از جمله درختان حفاظت شده به شمار می آید که قطع آن ممنوع است.

درختان اورس دارای رشد بسیار کندی است به طوریکه به گفته کارشناسان سالانه بین یک تا دو سانتیمتر رشد می کند و اغلب درختان اورس در استان سمنان دارای قدمت 200 سال به بالا هستند./ش/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.