رئیس جمهور گفت: همه انجمن‌های فرهنگی مدارس روی چشم ما جا دارند اما کلاس درس باید به ارتقاء دانش آموز منجر شود و باید با دانش آموز برخورد مساوی حتی در چهره، لبخند و خشم برخورد شود.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم سی و یکمین اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور که عصر امروز - شنبه 1 شهریور - افتتاح شد،  پیشنهاد داد کتب درسی متناسب با فرهنگ مناطق مختلف کشور تهیه شود.

وی افزود:  چه اشکالی دارد کتاب درسی استان‌ها با هم اختلاف کمی داشته باشند.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: همچنین چند کتاب در زمینه‌های مختلف در اختیار دانش آموزان قرار داده شود تا آن‌ها خودشان انتخاب کنند.


از افراط ضرر کرده‌ایم

وی در ادامه ضمن انتقاد از افراطی‌گری تصریح کرد: ما از افراط ضرر کرده‌ایم.  
 
وی ادامه داد: ما دوره‌هایی سراغ داریم که به دانش آموزان به خاطر اینکه پدرش عضو این جناح یا آن جناح بود نمره کمتر می‌دادند و این فاجعه است.  
 
رئیس جمهور تصریح کرد: همه انجمن‌های فرهنگی مدارس روی چشم ما جا دارند اما کلاس درس باید به ارتقاء دانش آموز منجر شود و باید با دانش آموز برخورد مساوی حتی در چهره، لبخند و خشم برخورد شود.  
 
*** تفاوت قومیتی ممنوع  
 
رئیس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: مبادا نسبت به یک دانش آموز به خاطر قومیت، زبان، حزب و جناح در کلاس تفاوت قائل شویم. (تشویق حاضرین)  
 
وی ادامه داد: ما امروز نیاز به اعتدال داریم که با فکر و تربیت امکانپذیر است و نیاز به امید و نشاط داریم.  
 
روحانی خاطرنشان کرد: با کمک شما معلمین، عنایت مقام معظم رهبری و با وحدت از همه مشکلات عبور خواهیم کرد.  
 
*** مدرسه باید پناهگاه باشد نه گریزگاه
 
وی خطاب به معلمین تصریح کرد: کلاس درس و مدرسه باید پناهگاه نسل جوان و نوجوان باشد، نه گریزگاه، و این شمایید که باید نسل جوان را با نشاط و امیدوار کنید.  
 
وی یادآور شد: معلمین باید نسل جوان را دین باور کنند نه دین نما.  
 
رئیس جمهور اظهار داشت: نسل جوان ما باید امیدوار، عالم، بااخلاق و مشارکت جو باشد و مدرسه باید چنین دانش آموزانی را به جامعه تحویل دهد تا به درد تولید و توسعه بخورد.  
 

*** دولت در اختیار قشر فرهیخته معلمین
 
 وی با بیان اینکه شما آموزگاران مهارت اجتماعی و منشاء دین و دانش هستید گفت: دولت نه تنها در زمینه اعتبارات اجرایی سند تحول، بلکه هرکاری که از دستش برآید برای این طبقه و قشر فرهیخته انجام خواهد داد.(تشویق حاضرین)
 
وی ادامه داد: ما نیازمند شرایط جدید هستیم که شما ویژگی‌های اعتدال را در مدارس مستقر کنید.  
 
*** نیازمند تحول بنیادین هستیم
 
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مدارس باید تغییر کند گفت: ما نیازمند تحول بنیادین و بازسازی مدارس هستیم.  


 *** ضرورت بازسازی سیستم تعلیم و تربیت 


 رئیس قوه مجریه تصریح کرد: درست است ساختمان مدارس باید بازسازی شود ولی سیستم تعلیم و تربیت نیز نیاز به بازسازی دارد، محیط مدارس هم باید بازسازی شود.  
 
*** دولت به تنهایی قادر نیست مسائل آموزشی را حل کند
 
رئیس جمهور اظهار داشت: اگر بتوانیم مدارس را بازسازی می‌کنیم بدانید دولت به تنهایی قادر نیست مسائل آموزش و پرورش را به کل حل کند، دولت مسئول است، اما مردم باید بدانند با کمک هم می‌توانیم این امر را به ثمر برسانیم.  
 
*** واگذاری مدارس به نهادهای غیر دولتی
 
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت واگذاری مدارس به نهادهای غیردولتی اشاره کرد و گفت: اگر قدم به قدم و به تدریج به نهادهای دولتی واگذار کنیم، نتیجه بخش خواهد بود، البته سال‌ها زمان می‌برد و دولت هم اعتبارات را به دوش خواهد کشید.  
 
وی اظهار داشت: نهادهای مدارس را در اختیار دیگر سازمان‌ها قرار دهیم مثلا شهرداری هم مدرسه ایجاد کند، حوزه هم مدرسه ایجاد کند تا رقابت سالمی بین وزارت آموزش و پرورش و نهادهای دیگری که به تدریج آن‌ها هم آموزش و پرورش را برعهده می‌گیرند، ایجاد کنیم.  
 
روحانی تصریح کرد: در یک جلسه‌ای به طور مفصل با وزیر آموزش و پرورش در این رابطه صحبت کردیم که چه قدمهایی باید برداریم.  
 
وی اظهار داشت: حتی اگر مسئولین بازنشسته‌ها، تحصیلکرده‌های بازنشسته یک مدرسه را در یک شهر داوطلبانه ایجاد کنند چه وضعی پیش خواهد آمد، مدرسین داوطلبانه تدریس کنند، دولت امکانات را در اختیار می‌گذارد و آن‌ها داوطلبانه کار‌ها را انجام می‌دهند.  
 
وی اظهار داشت: بسیج یعنی داوطلب بودن و بسیاری از معلمین داوطلب هستند و صرفا به خاطر حقوق کار نمی‌کنند بلکه از کار لذت می‌برند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: کار تعلیم و تربیت در دنیای امروز پیچیده و سخت است.  
 
وی افزود: در دنیایی زندگی می‌کنیم که این دنیا به هم مرتبط است، بنابراین ترس از دنیا مشکلی را حل نمی‌کند.  
 
وی افزود: بعضی‌ها می‌گویند کاری کنیم که اقتصاد با جامعه و با دنیا ضعیف یا قطع شود، ولی قطع و یا تضعیف ارتباط راه حل نیست.  
 
روحانی اظهار داشت: باید نسلی بیدار، هوشیار و آگاه از دنیای امروز که تعلق خاطر به دین، ایمان و فرهنگ و دنیای امروز دارند تربیت شود.  
رئیس شورای عالی امنیت ملی کشور در بخش دیگری از سخنان خود به منش شهید بابایی اشاره کرد و گفت: افرادی در مدارس کشور تربیت شدند که وقتی به خارج از کشور رفتند نه تنها آن محیط نتوانست آن‌ها را منحرف کند بلکه آن‌ها بر روی همشاگردان و حتی معلمین خود تاثیر گذاشتند به طوری که شهید بابایی یکی از آن‌ها بود.  
 
وی افزود: شهید بابایی دوره خلبانی را در آمریکا گذراند، آن هم نه در یک محیط عادی بلکه در یک محیط نظامی، همه دوستان و هم دوره‌ای‌های این شهید تعریف می‌کنند در طول این مدت نه نمازش ترک شد و نه روزه‌اش حتی یکی از دوستان می‌گفت نماز شبش را نیز سعی می‌کرد ترک نشود.  
 
وی اظهار داشت: بعد از انقلاب با این جوان آشنا شدم و تا زمان شهادت ایشان را می‌شناختم، این شخصیت والا و کم نظیر کجا تربیت شده بود، در همین مدارس و همین خانواده ایرانی و آنچنان رشید بار آمده بود که محیط غرب و نظامی آمریکا نتوانست روی او اثر بگذارد.  
 
*** نیاز به سیستم جدید آموزشی با فرهنگ دینی و ایرانی داریم
 
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما در شرایطی هستیم که باید در دنیای امروز سیستم جدید آموزشی در اختیار داشته باشیم، با فرهنگ دینی و ایرانی و یادمان نرود تا بتوانیم محیط ایرانی و اسلامی را در نسل جوان زنده نگهداریم.  
 
وی اظهار داشت: هرچقدر بتوانیم آموزش، پرورش را به جامعه متصل کنیم در نهاد‌ها، خانواده، سازمان‌های غیر دولتی، مسجد، حسینیه، هیئت، اجتماعات، انجمن‌ها را با شرایط دنیای امروز در کنار هم قرار دهیم می‌توانیم موفق باشیم.  


*** ۳۶ هزار دانش آموز و ۵ هزار شهید از آموزش و پرورش
 
رئیس جمهور تصریح کرد: ما در شرایط خاصی قرار داریم قرار است در مدارس کاری کنیم که نسل جوان و نوجوان از انقلاب، تاریخ، دفاع مقدس ایستادگی در برابر متجاوزین و... مطلع شود،‌‌ همان آموزش و پرورشی که در دفاع مقدس نقش داشت به طوری که ۳۶ هزار دانش آموز و ۵ هزار معلم شهید شدند.  
 
روحانی تصریح کرد: باید نسل جوان از این فرهنگ باخبر شود، آموزش تنها این نیست که کتب درسی را خوب یاد بگیرد و امتحان بدهد.  


*** بزرگ‌ترین مشکل مدارس حفظ محور بودن است 


وی تاکید کرد: بزرگ‌ترین مشکل مدارس ما حفظ محور بودن است، به طوری که دانش آموزان مطالب را می‌خوانند حفظ می‌کنند و بعد در امتحانات به سوالات پاسخ می‌دهند ولی چند سال بعد فاصله گرفته و فراموش می‌کنند.  


*** راه آموزش القا نیست 


رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی رد بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: اگر می‌خواهیم چیزی به دانش آموز بیاموزیم راه آن القا و تنبیه و اقتدارگری نیست بلکه راه آن تدبیر و دلسوزی است.  
 
وی افزود: شاید ممکن است گاهی از سر دلسوزی معلمین کاری انجام دهند اما به دلیل عدم آشنایی به شیوه‌های تربیتی طوری گفته می‌شود که اثر معکوس دارد و تعلیم و تربیت باید از شیوه‌های درست بهره ببرد.  
 
روحانی ادامه داد: بزرگ‌ترین معلم اسلام پیامبر بزرگوار (ص) و بزرگ‌ترین دانش آموز نیز علی (ع) بود.  


*** تعلیم و تربیت تنها کار مدرسه نیست 


وی اظهار داشت: امروز یک رسالت بر دوش دولت است اما معنی ین آن نیست که دولت به تنهایی کار‌ها را انجام دهد چرا که تعلیم و تربیت تنها کار مدرسه نیست.  
 
وی افزود: مدرسه خانه دوم است، چرا که خانواده از طرفی مدرسه از طرفی و جامعه که در آن فرهنگ عمومی، رسانه و دولت حاکم است نیز در این موضوع نقش دارند.  
 
وی اظهار داشت: اگر قرار است صدا و سیما چیزی بگوید روزنامه‌ها چیز دیگری بگویند و رسانه‌های مجازی که جوانان با آن‌ها مانوس هستند چیز دیگر، کاری از پیش نمی‌رود بلکه باید دست به دست هم دهیم.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش یکی از مهم‌ترین نهادهایی است که دولت‌ها می‌توانند افکار خودشان را و یا حتی اقتدار خودشان را در میان نسل جوان و نوجوان تزریق کنند.  
 
وی افزود: گاهی از این قدرت در برخی از کشور‌ها و برخی از حوزه‌ها سوء استفاده شده است، مثلا در آلمان نازی از مدارس برای دولت پرستی افراطی در دوران نازیسم سوء استفاده شد و یا در کشورهای سوسیالیستی و کمونیستی سوء استفاده شد.  
 
وی افزود: در رژیم گذشته نیز از مدارس برای چاپلوسی و حتی شاه پرستی سوء استفاده کردند تا جایی که گاهی برخی ترجیح می‌دادند از مدارس جدا شده و فاصله بگیرند و مدارس را تحریم کنند و برخی به فکر تشکیل مدارس با شرایط خاص افتادند.  
 
روحانی اظهار داشت: در این دوران بسیاری از افراد فرهیخته در تهران، قم و سایر شهرستان‌ها به فکر مدارس غیر دولتی افتادند و مرحوم شهید بهشتی مدرسه‌ای تحت عنوان دین و دانش را سرپرستی و اداره می‌کرد.  
 
وی یادآور شد: معلمین غیر از شغل عادی است، اجر معلم حقوق و مزایایی نیست که ما می‌دهیم بلکه اجر معلم با خداست و اگر معلمین یک نفر را بتوانند تربیت و هدایت کنند اجر آن‌ها با خدا خواهد بود.  
 
وی تصریح کرد: مسئولیت آموزش و پرورش یا آموزش عمومی در دولت‌های مدرن به دوش دولت آمده است ولی اگر به یک یا دو قرن پیش بازگردیم تعلیم و تربیت به مفهوم امروز به دوش دولت‌ها نبود.  
 
وی افزود: معمولا در هر جمع و جامعه‌ای افرادی اتاق را از منزل خودشان را به عنوان مکتب دایر می‌کردند و افراد علاقمند شرکت می‌کردند و گاهی تنها آموزش قرآن مجید و یا روخوانی بود و یا در حد سواد خواندن و نوشتن.  
 
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: اما در دولت‌های مدرن همانند امنیت عمومی آموزش و پرورش نیز یک وظیفه بر دوش دولت گذاشته است.  
 
رئیس جمهور در ابتدای این مراسم تصریح کرد: خوشحالم که در اولین روز هفته دولت این فرصت پیش آمد تا در محضر معلمین فرهیخته از مناطق و شهرستانهای مختلف کشور باشم.  
 
اضافه می‌شود سی و یکمین اجلاس روسای آموزش و پرورش مناطق کشور عصر امروز شنبه ۱ شهریورماه با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، فانی وزیر آموزش و پرورش، فریدون، صادق، آشنا، نهاوندیان و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران کل آموزش و پرورش در مرکز همایش‌های بین المللی رازی افتتاح شد.  
 
وزیر آموزش و پرورش در این نشست از رئیس جمهور درخواست کرد تا لایحه رتبه بندی معلمان مراحل خود را هرچه زود‌تر طی کند و این درخواست با تشویق حاضرین همراه شد. 

*** رونمایی از کتابهای پایه چهارم و هشتم

رئیس جمهور در این مراسم از کتابهای جدیدالتالیف پایه چهارم و هشتم رونمایی کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۲۳:۱۸ ۰۱ شهريور ۱۳۹۳
پیشنهاد تهیه کتاب درسی براساس فرهنگ هر منطقه عالیه اگه عملی بشه
آخرین اخبار