دولت يمن به‌منظور فرونشاندن اعتراضات برای استعفا ظرف یک ماه اعلام آمادگی کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز،  دولت یمن روز شنبه در تلاش برای پایان دادن به اعتراضات حوثی‌ها، برای استعفا ظرف یک ماه و تجدیدنظر در تصمیمی جنجالی به منظور کاهش یارانه‌های سوخت، اعلام آمادگی کرد.

دهها هزار یمنی روز جمعه در چارچوب اعتراضی سازماند‌هی شده توسط حوثی‌ها برای درخواست از دولت به منظور استعفا و لغو کاهش یارانه‌ها، در صنعا پایتخت این کشور تجمع کردند.

این تجمع در پایان یک هفته اعتراضاتی برپا شد که فشارها بر عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن را افزایش داده است.

رئیس جمهور یمن تلاش کرده است نظم و آرامش را در این کشور متحد آمریکا که در مرز عربستان سعودی، صادرکننده مهم نفت واقع شده است، حفظ کند.

یک منبع دولتی که عضو کمیته ریاست‌جمهوری یمن است، در گفتگو با رویترز اعلام کرد مقامات، پیش‌نویس پیشنهادی را به حوثی‌ها ارائه کرده‌اند که شامل پیشنهادی برای تشکیل یک دولت جدید ظرف یک ماه و ایجاد یک کمیته اقتصادی به منظور بررسی مجدد مسئله یارانه‌های سوخت است.

این منبع گفت: این پیشنهاد در ازای برچیده شدن چادرهای حوثی‌ها از صنعا اجرا خواهد شد. آنها می‌توانند یا پاسخ دهند یا اینکه درصورتیکه مذاکرات شکست خورد، از پایتخت خارج شوند. حوثی‌ها هنوز به این پیشنهاد پاسخ نداده‌اند.

تحلیلگران می‌گویند حوثی‌ها از خشم عمومی به علت کاهش یارانه‌ها برای آوردن هواداران خود به خیابان‌ها به منظور تلاش برای پیوستن به دولتی جدید در شرایطی استفاده کرده‌اند که این کشور به سمت تشکیل نظامی فدرال گام بر می‌دارد؛ نظامی که قدرت بیشتری به مناطق واگذار خواهد کرد.

روز جمعه، این جنبش نزدیک وزارتخانه‌های کشور، مخابرات و برق در خیابانی فرعی که به فرودگاه صنعا منتهی می‌شود، چادر زد و اعلام کرد تا زمانیکه به درخواست‌هایشان عمل شود، اینجا خواهند ماند.

یمنی‌ها از تصمیم اواخر ماه ژوئیه دولت برای کاهش یارانه‌های انرژی به منظور کاستن از کسری بودجه خود، ناخرسند هستند. کاهش یارانه‌ها به افزایش قیمت‌های سوخت منجر شده است.

دولت یمن پارسال حدود سه میلیارد دلار صرف یارانه‌ها کرد؛ مبلغی که تقریبا یک سوم درآمدهای دولتی را شامل می‌شد.

همچنین تعدادی زیادی از افسران ارتش یمن به دلیل خودداری از مقابله با معترضان سیاست های دولت صنعا، از سوی دستگاه امنیتی این کشور دستگیر شده‌اند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار