رییس کل بیمه مرکزی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران:

بررسی موضوع شرکت بیمه توسعه تا 15 شهریور / سیاست دولت در مؤسسات مالی، بانکی و بیمه شفاف‌سازی است

رییس کل بیمه مرکزی گفت: هم اکنون شرکت بیمه توسعه دچار بحران شده است ولی بیمه مرکزی تنها می‌تواند در شورای عالی بیمه مجوز فعالیتش را لغو کند و توان قضایی در این خصوص ندارد اما در حال حاضر بیمه مرکزی بررسی حقوقی و قضایی این موضوع را در پیش گرفته تا راه‌حل را دریابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمد ابراهیم امین در نشست خبری تشریح اقدامات بیمه مرکزی ایران طی 1 سال گذشته در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: زمانی که می‌گوییم شرکت بیمه به دست مدیران غیرحرفه‌ای اداره می‌شود یعنی اینکه در‌آینده‌ای نزدیک شاهد بروز مشکلات فراوانی در آن شرکت خواهیم بود.
 
وی افزود: یکی از این مشکلات این است که منابع نقدی که حاصل می‌شود در نسبت‌های مشخصی صرف نمی‌گردد که متأسفانه شرکت بیمه توسعه تمام منابع خود را در پروژه‌هایی که قابلیت نقدشوندگی ندارند انتقال داده و یا به صورت وثیقه گذاشته و یا ذخایر کافی برای تعهداتش اخذ نکرده بنابراین دچار مشکل شده است.
 
امین تصریح کرد: البته این موضوع به این معنی نیست که این شرکت هم اکنون فاقد دارایی است بلکه توان مدیریتی برای اینکه سریع این پروژه‌ها را تبدیل به نقد کرده و پاسخ مردم را بدهد، ندارد.
 
وی تأکید کرد: به این ترتیب در واقع شرکت بیمه توسعه دچار بحران شده است.
 
رییس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه بیمه مرکزی می‌تواند در شورای عالی بیمه مجوز فعالیت این شرکت را لغو کند گفت: بیمه مرکزی توان قضایی ندارد که بتواند شرکت را وادار به وصول چک‌های ارائه شده به مردم کند.
 
وی افزود: البته در نهایت صنعت بیمه این مشکل را باید در راستای منافع مشتریان حل و فصل کند که هم اکنون ما مسئول بررسی حقوقی و قضایی این موضوع هستیم تا راه‌حل را دریابیم.
 
وی اظهار داشت: قطعاً در این مسئله احیای حقوق مردم مهم‌ترین اولویت بیمه مرکزی و قوه قضاییه است.
 
وی همچنین با بیان اینکه پرونده‌های بیمه توسعه مربوط به سال‌های 80 تا 90 است تصریح کرد: بالای 14 تا 17 هزار میلیارد پرونده خسارت است که خسارت معوقی که برآورد شده حدود 120 تا 150میلیارد بوده است.
 
به گفته وی، تا 15 شهریورماه موضوع شرکت بیمه توسعه مورد بررسی و واکاوی قرار می‌گیرد.
 
**هم اکنون دو شرکت تخصصی پوشش‌های بیمه‌ای کشتی‌ها و وسایل حمل و نقل دریایی ‌را بر عهده دارند

رییس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه 29 شرکت بیمه نفت‌کش داریم گفت: از این تعداد 25 شرکت ژنرال، 2 شرکت تخصصی اتکایی و 2 شرکت تخصصی مورد نیاز کشتی‌ها و وسایل حمل و نقل دریایی است.
 
وی افزود: هم اکنون این 2 شرکت پوشش‌های بیمه‌ای را بر عهده دارند اما به دلیل محدودیت سرمایه‌شان، با استفاده از پشتیبانی اتکایی بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه، تمام کشتی‌های ایرانی را که در حال رفت ‌و آمد هستند بیمه‌نامه می‌دهند.
 
وی ادامه داد: همچنین در مکان‌هایی که بیمه‌نامه صادره این شرکت را مورد قبول مسئولان بندری قرار نمی‌گیرد.
 
وی در ادامه با بیان اینکه پس از انعقاد توافق‌نامه ژنو شرکت‌ها و کارگزاران خارجی که قبلاً هم با ما ارتباط داشتند نمایندگانی را برای ارزیابی بازار ایران می‌فرستند گفت: ما با دو شرکت معتبر اروپایی مجوز ایجاد دفتر ارتباطی داریم که البته کار بیمه‌گری نمی‌کند ولی در زمینه‌ای هستند که بتوانیم در بازار خارج از کشور حضور فعال داشته باشیم.
 
وی افزود: شرکت‌های بیمه‌گر خارجی جلسات متعددی را با ما برگزار می‌کنند ولی هنوز اقدامات اجرایی انجام نشده است.
 
**آمار بیمه مرکزی در سال 92

وی با بیان اینکه طی سال 92 حد بیمه سالانه بیمه‌های بازرگانی به 162 هزار میلیارد ریال رسید گفت: در سال 91 این رقم 131 هزار میلیارد ریال بود که این موضوع یعنی در این مورد رشد 23.2 درصدی داشته‌ایم.
 
وی ادامه داد: حق بیمه سرانه از 170 هزار تومان به 210 هزار تومان رسید و تعداد بیمه‌نامه‌های صادره از 39 میلیون و 400 بیمه‌نامه در سال 91 به 43 میلیون بیمه‌نامه در سال 92 رسید.   
 
رییس کل بیمه مرکزی ادامه داد: سهم بیمه‌های عمر از 7.8 درصد به 9.1 درصد رسید. که این موضوع نشان‌دهنده رشد 1.3 درصدی بیمه‌های عمر است.
 
وی افزود: توسعه بیمه‌های بازرگانی در کشور منوط به توسعه بیمه‌های عمر است که البته این موضوع با موانعی همچون تورم و وجود پوشش بیمه‌ اجتماعی گسترده دارد.
 
وی ادامه داد: در واقع پوشش بیمه‌ اجتماعی جایگزین بیمه‌های عمر هستند و در محاسبات ما اگر پوشش‌های بیمه‌ای را به جامعه ارائه دهیم در محاسبات بیمه‌ای لحاظ کنیم این رقم به 10 درصد می‌رسد.
 
به گفته وی، این بیمه جایگزین بیمه عمر نیست بلکه سیاست‌هایی باید تدوین شود که بیمه‌های بازرگانی بتوانند سیاست‌های بیمه‌های تأمین اجتماعی را نیز انجام دهند.
 
امین به نقطه ضعف صنعت بیمه اشاره کرد و گفت: فروش بیمه‌های عمر به دانش بازاریابی نیاز دارد که متأسفانه ما به اندازه کافی فروشنده بیمه‌عمر ماهر تربیت نکرده‌ایم.
 
وی در ادامه اظهار داشت: در سال 91 صنعت بیمه حدود 7 هزار و 800 میلیارد تومان خسارت به مردم پرداخت کرد که این رقم در سال 92 به 10 هزار و 500 میلیارد تومان رسید که رشد 34 درصدی را نشان می‌دهد.
 
وی افزود: در سال 92 سیاست‌های بیمه خسارت بیشتری نسبت به درآمد حق بیمه پرداختند ضریب خسارت در صنعت بیمه افزایش یافته که این مسئله یکی از عوامل کاهش بازده شرکت‌های بیمه است که حتی سهام شرکت‌های بیمه را در بازار سرمایه به حداقل رسانده است.
 
**سیاست دولت در مؤسسات مالی، بانکی و بیمه شفاف‌سازی است
 
وی با تأکید بر مطلب فوق تصریح کرد: این مسئله به این معناست که ما برای یک بار صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه را شفاف و کنترل کنیم.
 
وی افزود: شرکت‌های بیمه موظف شده‌اند صورت‌های مالی یعنی درآمدها و هزینه‌های خود را به صورت شفاف ثبت کنند و اگر این مسئله عملیاتی نشود بیمه مرکزی خود به این مسئله ورود می‌کند.

وی در خصوص سامانه سنحاب گفت:با تلاش های صورت گرفته بر آن هستیم تا پایان سال بتوانیم این سامانه را در اختیار دستگاهها قرار دهیم تا عملکرد شرکت های بیمه به صورت انلاین کنترل شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: بیمه ، بانک ، توسعه ، رشد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار