سردار دهقان در نشست خبری:

اطلاعی از دانشمندان دفاعی به آژانس نمی‌دهیم/ بازدید از پارچین موضوعیت ندارد

وزیر دفاع در پاسخ به این سوال که درباره دسترسی به اطلاعات دانشمندان دفاعی ما آیا قبول می‌کنید این اطلاعات به آژانس داده شود، گفت: بحث اطلاعات دانشمندان قبلا هم مطرح نبوده و به هیچ وجه پذیرفته نیست و آن را در اختیار دیگران قرار نخواهیم داد.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران، سردار حسین دهقان وزیر دفاع در نشست خبری که به مناسبت روز صنعت دفاعی و آغاز هفته دولت در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر و سه وزیر شهید وزارت دفاع، ۱۰۰۰ شهید صنایع دفاعی و هزاران شهید انقلاب و دفاع مقدس اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم آرمان شهدا را در اجرای فرامین و تدابیر امام راحل، رهبری معظم انقلاب دنبال کنیم و با مددگیری از ارواح طیبه شهدا و توکل به خداوند متعال به پیش برویم.  
 
سردار دهقان در پاسخ به این سوال که منابع خارجی مطرح کرده‌اند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۶۰ سوال درباره شفاف سازی چاشنی‌های انفجاری داشته، آیا وزارت دفاع در این باره توضیحی دارد، گفت: آژانس در بررسی‌های خود مجموعه گزارش‌هایی را به شورای حکام می‌دهد و اما سوال جدیدی را مطرح نکرده و این موارد مربوط به سوالات قبلی است.  
 
وی افزود: درباره مسائلی اخیرا خواسته شده که جمهوری اسلامی ایران نیز به این سوالات پاسخ داده و ابهام جدیدی را مطرح نکردند که ایران بخواهد پاسخ دهد.  
 
سردار دهقان در پاسخ به این سوال که درباره دسترسی به اطلاعات دانشمندان دفاعی ما آیا قبول می‌کنید این اطلاعات به خارجی‌ها داده شود اظهار داشت: بحث اطلاعات دانشمندان قبلا هم مطرح نبوده و به هیچ وجه پذیرفته نیست و نه تنها آن را در اختیار دیگران قرار نخواهیم داد، بلکه دسترسی به آن را نیز نخواهند داشت.  
 
وزیر دفاع افزود: درباره دسترسی به تسلیحات هسته‌ای از پایه و مبنا اتهام ناروایی را نظام سلطه به جمهوری اسلامی ایران وارد کرده که در راستای اهداف شوم آن‌ها بوده و از اساس موضوعیت ندارد، لذا تبعات آن نیز پذیرفتنی نیست.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره خبر برخی رسانه‌های خارجی مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران برای دیدار ماموران آژانس از پارچین موافقت کرده، گفت: آژانس به دفعات از پارچین بازدید داشته و اقدام به نمونه برداری کرده و سندی دال بر اینکه فعالیتی صورت گرفته به دست نیاورده است و اصلا موضوعیت ندارد.  
 
وی افزود: نمونه‌هایی که قبلا وجود داشته متاسفانه براساس اتکای آژانس به اطلاعات دشمنان نظام ما و جریانات بی‌حیثیت مانند منافقین بوده که معمولا هم واقعیت نداشته اشت.  
 
وزیر دفاع تصریح کرد: با توجه به اینکه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملا شفاف است و مامورین نظارتی آژانس نیز در همه مراکز هسته‌ای حضور دارند، دلیلی ندارد که آژانس به اطلاعات منافقین توجه کنند و این غیر طبیعی است که کسانی بدون سند براساس اظهارات منافقین اقدام کنند.  
 
وی گفت: قبلا آژانس از پارچین بازدید کرده و سوالاتی داشته و نمونه برداری انجام داده، لذا هیچ دلیلی برای اینکه اجازه دسترسی مجدد به آن‌ها داده شود، وجود ندارد و آن‌ها نیز پذیرفته‌اند که در پارچین فعالیتی صورت نپذیرفته است.  
 
سردار دهقان در پاسخ به سوال دیگری درباره تجهیز و فروش تجهیزات به ارتش لبنان اظهار داشت: ما قراردادهای مشترکی با کشور‌ها داریم و درباره لبنان هم در زمانی که بخواهند آمادگی انجام آن را داریم.  
 
وزیر دفاع در پاسخ به این سوال که با توجه به تاکید دکتر روحانی مبنی بر اینکه ایران لنگرگاه ثبات در منطقه است وزارت دفاع چه اقداماتی در این رابطه انجام داده، گفت: درباره موفقیت و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه باید بگوییم که ایران دارای موقعیت جغرافیایی ژئواستراتژیک است و نظام باثبات سیاسی پایدار و الگویی برای سایر کشور‌ها و جهانیان در این سی و چند سال به نمایش گذاشته است.  
 
وی افزود: این وضعیت نظام و جایگاه و موقعیت مهم جغرافیایی، طمع سردمدارانی که بدنبال سلطه بر منطقه و جهان بوده‌اند را سبب شده است.  
 
سردار دهقان تصریح کرد: در سال‌های گذشته حضور نیروهای بیگانه در خلیج فارس برای تامین اهداف خود در حاشیه کشورهای خلیج فارس بزرگ‌ترین عامل بی‌ثباتی در منطقه بوده و یقینا ایران لنگرگاه ثبات در این منطقه است.  
 
وزیر دفاع گفت: با توجه به موقعیت ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک جمهوری اسلامی ایران تا زمانی که در منطقه حضور بیگانگان وجود داشته و کشورهای منطقه تابع سیاست‌های مداخله گرانه آن‌ها باشند، نوعی از عدم تعامل وجود دارد.  
 
وی افزود: آنچه برای جمهوری اسلامی ایران مهم است، امنیت و آرامش منطقه است تا کشورهای منطقه بتوانند توسعه پایدار را دنبال کنند.

سردار دهقان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره به سران کشورهای منطقه توجه داده که این مسیر مورد خواست ملت‌های آن‌ها نیست و مورد رضایت نظام سلطه آن است.  
 
وی افزود: ما این پیام صلح را به همه کشورهای منطقه داده‌ایم که کشور و مت ما هیچگاه بدنبال مشکل سازی یا مداخله در کشورهای همسایه نبوده و از یک طرف بدنبال همکاری‌ها و از یک جنبه به دنبال استقرار صلح و آرامش بوده و با عوامل بی‌ثباتی در منطقه مقابله کرده است.  
 
وزیر دفاع اظهار داشت: این سیاست پایداری است و منافع کشورهای منطقه در همزیستی کاملا صلح آمیز و پیگیری اهداف مشترک تاریخی، همسایگی و اعتقادی است و اینکه مسیر توسعه را طی کنند و رفاه و امنیت را برای ملت‌های خود به ارمغان بیاورند.  
 
سردار دهقان در پاسخ به سوالی درباره تحرکات اخیر گروه تروریستی داعش در عراق گفت: پدیده شوم داعش در عراق، عینی شدن توطئه‌های رژیم صهیونیستی در ایجاد اختلاف و توسعه ناامنی و انتقال جنگ بین تمدنی دوران جنگ سرد به جنگ درون تمدنی دنیای اسلام است، لذا گروه تکفیری_ صهیونیستی داعش برای امنیت اسرائیل و منافع نظام سلطه ایجاد شده و مزدور آن‌ها هستند.  
 
وی افزود: این گروه تروریستی با هرنوع سلاح در دسترس اقدامات ضد بشری غیر قابل تصور علیه مردم مسلمان عراق و سوریه انجام می‌دهد و کسانی که دیروز آن‌ها را هدایت و حمایت می‌کردند، امروز طور دیگری درباره آن‌ها سخن می‌گویند.  
 
وی افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران این پدیده شوم را عامل بی‌ثباتی منطقه و جهان اعلام کرده، آمریکایی‌ها نیز به این سخن رسیده‌اند و حتی اعلام کرده‌اند که هسته‌های خاموش داعش در خود آمریکا قرار دارد که می‌تواند منافع آمریکا را مورد هجمه قرار دهد.

سردار دهقان گفت: آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها و مدافعین این جریان تکفیری صهیونیستی باید در برابر این جریان بی‌ثبات‌ساز متحد شوند و امیدواریم در دنیا شاهد این موضوع باشیم.

وزیر دفاع در پاسخ به این سوال که فعال شدن دیپلماسی دفاعی کشور چه تأثیری بر تغییر دیدگاه نظام بین‌الملل نسبت به ایران داشته و باتوجه به اینکه پنتاگون نیز اعلام کرده فعالیت‌های نظامی ایران جنبه تدافعی داشته و نه تهاجمی آیا موضوع موشکی ایران در مذاکرات هسته‌ای مطرح شده اظهار داشت: در مذاکرات بحث موشکی مطرح نبوده و نیست و هیچ‌گاه توان موشکی ایران موضوع مذاکره نخواهد بود زیرا پشتوانه قدرت دفاعی ما است. 

وی افزود: در دولت یازدهم فضای عمومی جهان به شکل جدی نسبت به قبل در نگاه به جمهوری اسلامی ایران دستخوش تغییر شده است.  
سردار دهقان تصریح کرد: استقبال و پیشگامی دیگران در ایجاد ارتباط بر همکاری‌ها و تردد بسیار بالای شرکت‌های اروپایی و غربی بحث توجه جدی در منطقه نسبت به جمهوری اسلامی ایران را دنبال کرده است. 

وزیر دفاع گفت: به طور طبیعی دیپلماسی دفاعی در امتداد دیپلماسی کشور در سیاست خارجی است و در ایجاد یک فضای ذهنی که با واقعیت نظام جمهوری اسلامی ایران هماهنگ و همساز باشد نقش موثری دارد. 

وی افزود: در دیپلماسی دفاعی القای اینکه اساسا جمهوری اسلامی ایران رویکرد تهاجمی ندارد و رویکرد آن دفاعی است و هرچه تولید می‌کنیم و در اختیار نیروهای مسلح می‌گذاریم جنبه دفاعی دارد جز اهداف ما بوده است. 

سردار دهقان اظهار داشت: در رویکرد دفاعی این اصل که به بازدارندگی موثر در حوزه دفاعی خود دست پیدا کنید مهم است به میزانی که بتوانیم دیپلماسی دفاعی خود را فعال‌تر کرده و جنبه واقعی‌تری از سیستم خودمان برای رفع سوء تفاهم و توجه به زمینه‌های تفاهم و همکاری‌ها را از لحاظ نظامی و دفاعی شاهد بوده و به نمایش بگذاریم. 

وی تصریح کرد: استقبال بسیار خوبی از کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه و اقبال جدی در همکاری‌های دفاعی، صنعتی و تسلیحاتی دیده شد. 

وزیر دفاع در پاسخ به این سوال که موضوع تحویل موشک‌های S300 از طرف روسیه به ایران به کجا رسید گفت: قراردادی با روسیه برای دریافت سیستم‌های پدافندی موشکی به نام S300 داشتیم که به دنبال تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ما از طرف دولت روسیه لغو شده است. 

وی افزود: این لغو قرارداد هیچ نسبتی با قراردادهای شورای امنیت ندارد زیرا بندی در آنجا نیست که انعقاد این گونه قراردادها را ممنوع اعلام کند. 

سردار دهقان اظهار داشت: بده بستان سیاسی بین روس‌ها و آمریکایی‌ها و تأثیرگذاری جدی رژیم صهیونیستی منجر به توقف این قرارداد شد. 

وزیر دفاع تصریح کرد: ما این قراداد را متوقف شده نمی‌دانیم و به شکل جدی به دنبال عملیاتی کردن آن بوده‌ایم لذا در ملاقات‌های رئیس جمهور در دولت یازدهم با مقامات روسیه و در مقامات نظامی دو کشور به این موضوع تأکید شده است. 

وی گفت: ما علاقه‌مند هستیم که روسیه برای دفاع از اقتدار و استقلال سیاسی کشورش خودش تصمیم بگیرد و فارغ از قدرت‌های دیگر به تصمیم در این باره بپردازد. 

سردار دهقان افزود: ما این بحث را به طور جدی دنبال می‌کنیم و هرگونه اخلالی در این مسیر قابل قبول نیست و اراده سیاسی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه برای حل این موضوع گام‌های خوبی برداشته‌اند. 

وزیر دفاع درباره دستاوردهای جدید وزارت دفاع و ارتقای قابلیت‌های دفاعی اظهار داشت: در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش ما این بوده که اقتدار دفاعی کشور را ارتقا دهیم.

وی افزود: تهدیدهای فرا روی ملت ما در طول زمان چهره‌های جدیدی گرفته که باید با اشراف کامل اطلاعاتی متناسب با درک و فهم خود، ما به ازای دفاعی آن را در اختیار نیروهای مسلح قرار دهیم. 

سردار دهقان تصریح کرد: باید از این ظرفیت انسانی و فناورانه و زیرساخت‌ها با درک درست از تهدیدات استفاده کرده و سیستم‌ها و جنگ افزارهای مناسب را در اختیار نیروهای مسلح قرار دهیم. 

وزیر دفاع گفت: ارتقای توان ما براساس دسترسی به قابلیت بازدارندگی در مقابل تهدیدات است و حرکت کاملا مستمر در محیطی کاملا پویا و مستمر وجود دارد و از نقطه نظر فناوری نباید نسبت به دشمن غافلگیر شویم. 

وی اظهار داشت: همه همت ما باید این باشد که با اتکا به توسعه فناوری بومی سیستم‌های سلاحی و دفاعی خود را طوری به کار ببریم که سامانه دفاعی دشمن را در موضع غافلگیرانه قرار دهد تا هیچ وقت توان مقابله با ما را نداشته باشد لذا با این توان فراتر از حد تصور دشمنان، غافلگیر نخواهیم شد. 

سردار دهقان درباره دیدار وزیر امورخارجه از توانمندی‌های دفاعی کشور در وزارت دفاع گفت: همه مسئولان و ملت شریف ایران از قابلیت‌ها و توانمندی‌های دفاعی کشور مطلع هستند و برای ایجاد اعتماد و اطمینان از اینکه دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی در این حوزه صورت می‌گیرد و دغدغه و نگرانی از نارسایی در این حوزه نباشد این قابلیت‌ها توسط همه مسئولان و ملت شریف در طول زمان قابل مشاهده است. 

وی افزود: در 8 سال دفاع مقدس و در بالاترین سطح بروز تهدید امنیت و اهداف و وحدت سرزمینی کشورمان این قدرت دفاعی تأمین شد و به کسی اجازه تعرض به کشور داده نشده است. 

وزیر دفاع تصریح کرد: مواجه شدن با محصولات اراده و عزم جهادی و عمق عمیق علمی و دانشی در صنایع دفاعی ما این اعتماد را در میان مسئولان و ملت بالا می‌برد که در مصاحبه‌ها و خبرهای مربوطه نیز دیده می‌شود. 

سردار دهقان اظهار داشت: انشاءالله فردا نیز باحضور رئیس جمهور نمایشگاه  افتتاح و 4 محصول جدید دفاعی رونمایی خواهد شد. 

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره همکاری با شرکت‌های خصوصی در حوزه دفاعی گفت: سیاست ثابت و پایدار ما در وزارت دفاع و صنایع دفاعی این است که همه ظرفیت‌های بخش دولتی و خصوصی را درباره تولید اقلام موردنظرمان به کار بگیریم.

وزیر دفاع افزود: وظیفه یکی از نهادهای ما ارزیابی بخش خصوصی در خدمت تولیدات دفاعی کشور است و در این زمینه بیش از 1300 شرکت بیرون از وزارت دفاع را تعریف کرده‌ایم که به صورت فعال با آنها کار می‌کنیم.

سردار دهقان اظهار داشت: در بسیاری از زمینه‌های مورد نظر خودمان با همکاری بخش خصوصی حلقه‌های مفقوده را بررسی می‌کنیم و افرادی را در این بخش به استخدام می‌گیریم و همکاری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک با بخش خصوصی را دارای روند کاملا موفق و نتایج کارآمد و موثر می‌دانیم. 

وی تصریح کرد: وزارت دفاع و صنایع دفاعی در کمک‌رسانی به دولت برای اجرای برنامه توسعه نقش موثری را برای خود قائل است. 

وزیر دفاع افزود: وزارت دفاع نقش بسیار خوبی در بحث‌های مأموریتی در همکاری با وزارت‌خانه‌های دیگر مانند وزارت دفاع و وزارت نفت دارد که امیدواریم با توجه به سطوح فناوری موجود و ظرفیت‌های فناوری بالا در وزارت دفاع این مسیر را در دولت هموارتر کنیم. 

سردار دهقان در پاسخ به سوال خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران درباره سقوط هواپیمای آنتونوف ایران 140 و کمیته‌ای که وزارت دفاع برای این موضوع درنظر گرفته گفت: این هواپیما در صنایع هسای ما تولید می‌شود اما هر هواپیمایی بخواهد وارد ناوگان پروازی شود باید همه استانداردهای سازمان بین‌المللی هواپیمایی ایکائو و سازمان هواپیمایی کشور که مسئول پیاده‌سازی آن استانداردهاست را دارا باشد. 

وی اظهار داشت: این هواپیما این استانداردها و مجوزهای خاص پروازی را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کرده و اگر نمی‌توانست این استانداردها را دریافت کند مجوز پرواز هم نمی‌گرفت. 

سردار دهقان تصریح کرد: من تیمی را درنظر گرفته‌ام که هرگونه اطلاعات لازم را در این زمینه در اختیار سازمان هواپیمایی کشوری قرار دهند البته مستقلا بررسی سانحه را در دستور کار نداریم اما همه ظرفیت خود را در اختیار سازمان هواپیمایی برای بررسی این موضوع قرار می‌دهیم. 

وزیر دفاع گفت: از اوکراین و روسیه نیز برای بررسی این سانحه در کنار سازمان هواپیمایی دعوت شده است. 

وی افزود: جا دارد که تأثر عمیق خود را از این مصیبت وارد شده به هموطنان اعلام کنم و به ملت شریف ایران عرض می‌کنم که انشاءالله با بررسی دقیق موضوع اگر خدای نکرده نقص انسانی در این باره وجود داشته با آن برخورد جدی خواهیم کرد و انشاءالله در آینده باید تلاش کنیم تا از چنین اتفاقاتی پیشگیری شود. 

سردار دهقان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران درباره اینکه جنگنده قاهر 313 که 2 سال از رونمایی آن می‌گذرد چه موقع به صورت رسمی وارد ناوگان رزمی نیروی هوایی ما خواهد شد اظهار داشت: در تأمین و پشتیبانی مورد نیاز نیروهای مسلح در عرصه هوایی بخشی وجود دارد و ظرفیت‌ و قابلیت‌ها را برای بهبود و ارتقاء و عمردهی در بحث بال بدنه سیستم‌های ناوبر و سلاح‌های جنگنده و بخش گلوگاهی را در این زمینه به کار گرفته‌ایم. 

وزیر دفاع افزود: ظرفیت‌هایی برای تولید هواپیماهای مورد نیاز مورد نظر بوده  و یکی از نیازها هواپیمای جت آموزشی برای آموزش خلبانی و انجام مأموریت است که نمونه‌های اولیه آن را تولید کرده و امیدواریم از آن رونمایی کنیم. 

سردار دهقان تصریح کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی تا پایان امسال این کار صورت بگیرد و سپس تست‌های عملیاتی و بعد از آن در مسیر تولید قرار بدهیم. 

وی گفت: فعلا هواپیمای آذرخش را به عنوان جنگنده در اختیار داریم و در اختیار بخش هوایی قرار داده‌ایم جنگنده قاهر را نیز امسال تحویل نمی‌دهیم اما هواپیمای جت آموزشی را تحویل می‌دهیم. 

سردار دهقان در پایان نشست خبری خود مطالبی را عنوان کرد و اظهار داشت: برای حرکت دفاعی خود با سازمان‌های دانش‌بنیانی که توان آنها برای سیستم‌های دفاعی در بخش خصوصی وجود دارد، همکاری می‌کنیم.

وزیر دفاع تصریح کرد: یکی از سیاست‌های جدی ما حمایت از نخبگان و طرح‌های پژوهشی و مراکز تحقیقاتی کشور است و در همه مراکز دفاتر شهید فهمیده را که محل دریافت نظرات و ایده‌های نخبگان راه اندازی کرده‌ایم.

وی افزود: این موضوع به سمت عملی شدن پیش می‌رود و توانسته‌ایم همین نخبگان را در قالب شرکت‌ها سامان دهیم و ظرفیت خوبی در این زمینه بخصوص در دفاتر آموزش عالی شکل گرفته است. 

سردار دهقان اظهار داشت: 51 نماینده وزارت دفاع در مراکز آموزش عالی قرار دارند و 91 دانشگاه کشور مستقیما با ما همکاری می‌کنند و در این زمینه پروژه‌های خوبی در نظر گرفته شده است. 

وزیر دفاع تصریح کرد: بیش از 6 هزار نخبه وظیفه، در قالب طرح‌های مورد نیاز اجرایی در حال فعالیت هستند و بیش از 3 هزار پایان‌نامه دکتری از سوی وزارت دفاع و صنایع دفاعی در این زمینه حمایت می‌شوند. 

وی افزود: سعی کرده‌ایم که فضای نخبگی موجود در کشور را در بستر دفاع و امنیت کشور قرار دهیم.

سردار دهقان گفت: انگیزه فوق‌العاده‌ای در این رابطه وجود دارد زیرا بحث امنیت ملی بسیار حساس و برانگیزاننده است و این حضور در پروژه‌های دفاعی با این کیفیت با جاهای دیگر بسیار متفاوت است. 

وزیر دفاع اظهار داشت: سرعت در تأمین نیازهای نیروهای مسلح بسیار مهم است که انشاءالله در همین راستا محقق خواهد شد. 

وی تصریح کرد: همه همت ما این است که سیستم‌های سلاح و آرایه‌های کاملا دارای استاندارد را در اختیار نیروهای مسلح قرار دهیم.  

سردار دهقان افزود: در به کارگیری ظرفیت‌های ملی در این زمینه کاملا جدی هستیم.

وزیر دفاع خاطرنشان کرد: در بخش دیپلماسی دفاعی نیز کاملا گام‌های بلندی را برداشته‌ایم و ورود وزرای دفاع کشورهای بزرگ جمهوری اسلامی ایران و توافق‌نامه‌ها و قراردادهای نظامی و دفاعی را پیگیری کرده‌ایم تا فضا در داخل وزارت دفاع و خارج از کشور برای گام‌های جهشی در این زمینه مهیا شود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۰۱ شهريور ۱۳۹۳
به هیچ وجه نباید دانشمندان دفاعی به دشمنان معرفی شود چون امنیت خودشان وخانواده محترمشان وامنیت ملی کشور در معرض خطر قرار می گیرذ
آخرین اخبار