وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : مهمترین کار بوعلی سینا تحکیم بنیان عقلانیت در تمدن اسلامی بوده است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان ؛ دقایقی پیش علی جنتی در همایش عقلانیت در حکمت سینوی گفت : بوعلی سینا در ایجاد فرهنگ و تمدن بالا در ایران زمین نقش بسزایی داشته و این امر باعث شده که همواره وی به عنوان یکی از سه فیلسوف بزرگ دنیا معرفی شود .
وی با بیان اینکه بوعلی سینا به عقل گرایی و تکیه بر عقل برای تفکر فلسفی تاکید داشته افزود : فلسفه بوعلی سینا میراث فلسفی بزرگی برای مردم ایران زمین است و وی تنها کسی است که توانسته فلسفه ارسطو را با محوریت الهی و عقلانی در هم آمیزد .
جنتی ، شیوه بنیادی و عقلانی فلسفه بوعلی را قابل اتکا برای جهانیان دانست و افزود : کتاب سنت نبوی وی بهترین مروج عقلانیت برای جامعه امروز است و عقلانیت فلسفه ی وی می تواند بنا به گفته مقام معظم رهبری راهنمای ما در پیشبرد نهضت نرم افزاری و فرهنگ علم گرایی باشد .
وی ، تنها راه توسعه و نجات ملت ها را از مشکلات پیش رو توجه به عقل گرایی و احیای ترویج فرهنگ عقل و اندیشه دانست و افزود : در جهان امروز سه بحران حقیقت ، عدالت و اخلاق مانع پیشرفت و آرامش در جامعه شده است .
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت :اگر حقیقت ، گمشده ی جهان امروز نبود این همه جنگ و خشونت و اگر بحران عدالت نبود اینهمه تفرقه و دشمنی و اگر بحران اخلاق نبود اینهمه افول اخلاق و ارزش های اخلاقی در جهان را شاهد نبودیم .
وی ، توجه به فلسفه عقلانی بوعلی سینا را راه نجات از مشکلات دانست و اظهار داشت : بازخوانی کتاب ها و آثار بوعلی سینا به ما کمک می کند تا از این بحران ها نجات پیدا کنیم و با خودشناسی ، آشنایی با علوم انسانی اسلامی ، اصول فردی و اجتماعی و عزت نفس ، سربلند از این بحران ها درآییم./ب
برچسب ها: تحکیم ، بنیان ، عقلانیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.