كاروان ورزشكاران ايراني اعزامي به المپيك هاي مختلف همواره بهترين نوع پوشش فرم در مسابقات را به تن كرده است، داشتن سادگي طرح و رنگ از اصول مهمي بوده كه همواره رعايت مي شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، لباس فرم ايرانيان در مسابقات المپيك از ابتدا تاكنون از تغييرات اندكي برخوردار بوده اما سليقه روساي وقت در رنگ بندي لباس ها تغييرات نهايي را به وجود آورده است.

پوشش ايرانيان به عنوان موضوعي براي بررسي در نظر گرفته شده است هم اكنون ما نيز از اولين حضور در المپيك در سال 1948 لندن تا المپيك 2012 نوع پوشش ايرانيان را بررسي مي‌كنيم

*كلاه هاي ملواني بر سر نخستين المپيكي هاي ايراني

اولين دوره حضور ايران در مسابقات المپيك در سال 1948 لندن است كه تيم ايران در اين رقابت ها با لباس فرم متحد الشكلي حضور يافتند كه متشكل از كت آبي و شلوار و كفش سفيد بود همچنين ورزشكاران كلاه سفيد رنگي را كه به كلاه ملوانان شباهت داشت بر سر داشتند آرم كميته المپيك جلو پيراهن سفيد نصب شده و روي آستين كت نيز نواري به سه رنگ آبي ، سفيد و قرمز دوخته شده بود كه نشانگر پرچم ايران بود.

در سال 1952 مسابقات المپيك در شهر هلسينكي فنلاند برگزار شد كه كاروان اعزامي به اين رقابت ها با همان لباس هاي دوره قبل حضور يافته با كمي تغيير در طراحي و نوع رنگ لباس ها همراه بود.

ورزشكاران كتي به رنگ سرمه اي با شلوار طوسي رنگ همراه با پيراهن سفيد را به تن داشتند و در اين دوره از رقابت ها ورزشكاران كلاهي بر سر نداشتند و بدون كلاه در مراسم افتتاحيه شركت كرده اند.

*پيراهن سفيد و كفش سياه در المپيك 1956 استراليا

سومين دوره حضور ايرانيان در مسابقات المپيك 1956 در شهر ملبورن استراليا بود كه در اين رقابت ها لباس فرم ورزشكاران با كمي تغيير رنگ همراه بود در اين مسابقات كت و شلوار ورزشكاران سرمه اي تيره بود و پيراهن سفيد كماكان در اين طراحي ها ثابت بود اما كفش سفيد ورزشكاران به رنگ مشكي تغيير كرده بود.

در سال 1960 مسابقات المپيك در رم ايتاليا برگزار شد كه در اين مسابقات لباس هاي ايرانيان بدون تغيير نسبت به دوره هاي قبل بود كت آبي رنگ، شلوار سفيد و كراوات آبي رنگ به عنوان لباس فرم ايرانيان انتخاب شده بود.

پوشش المپيك 1964 در توكيو خالي از سمبل و نمادهاي عربي

المپيك 1964 در توكيوي ژاپن برگزار شد در اين دوره از رقابت ها كاروان اعزامي ايران بيشترين حضور ورزشكاران را تا به اين تاريخ همراه داشت و 60 وززشكار ايراني در اين مسابقات حضور داشتند در اين دوره از رقابت ها كت هاي سرمه اي رنگ همراه با شلوارهاي طوسي روشن پيراهن سفيد و كفش مشكي، به عنوان لباس فرم ايران انتخاب شد و همچنين در اين دوره از رقابتها بانوان ورزشكار كشورمان كلاهاي آبي رنگي به سر داشتند در اين دوره از رقابت ها كاروان ايرانيان از كراوات استفاده نكردند.

*حضور ايران در المپيك 1968 مكزيك با شمار اندكي از ورزشكاران

در سال 1968 مسابقات المپيك در شهر مكزيكوسيتي مكزيك برگزار شد پوشش ايرانيان در اين رقابت ها كت و شلوار سرمه اي رنگ با پيراهن هاي يقه بلند بود نكته قابل توجه در اين سال حضور كم رنگ ورزشكاران ايراني و كسب 6 مدال در المپيك بود.

المپيك 1972 در شهر مونيخ آلمان برگزار شد كه تغييرات در رنگ و طرح لباس ايرانيان بسيار مشهود بود پوشش ايرانيان در اين دوره از رقابت ها كت آبي روشن با شلوار سفيد رنگ به همراه كراوات سرمه اي و كفش مشكي بود.

المپيك 1976؛ تغيير رنگ سرمه اي به قهوه اي

المپيك 1976 در مونترال كانادا برگزار شد كه 84 نماينده از كشورمان در آن حضور داشتند كه لباس هيا متحد الشكل بر تن داشتند اما طراحي آن نسبت به قبل متفاوت بود كت هاي به رنگ قهوه اي شلوارهاي پاچه گشاد و طوسي رنگ به همراه پيراهن سفيد و كروات آبي رنگ و كفش مشكي پوشش ايرانيان در اين دوره از رقابت ها بود.

گرمكن هاي بزرگ و هشت سال دوري از المپيك

المپيك 1988 در سئول برگزار شد و پس از 8 سال دوري از رقابت هاي در المپيك سئول حضور داشتند كاروان 25 نفره ايرانيان كت آبي و شلوار سفيد و پيراهن سفيد به تن داشتند و نكته قابل توجه اينكه در اين رقابت ها گرمكن هاي بود كه در مسابقات به بازيكنان داده شد اما اندازه بازيكنان نبود و گرمكن هاي آديداس را در اختيار ورزشكاران ما قرار دادند.

المپيك 1992 در بارسلونا اسپانيا برگزار شد كه تغيير خاصي در رنگ و پوشش ايرانيان ديده نمي‌شد.

سال 1996: المپيكي به رنگ سفيد براي ايرانيان

المپيك 1996 در آتلانتا آمريكا برگزار شد كه در پوشش ايرانيان دگرگوني خاصي ديده مي‌شد مردان ايران با كت و شلوار سفيد رنگ به همراه پيراهن سفيد و كفش مشكي به تن داشتند و خانم ها نيز با مانتوي بلند سفيد و مقنعه سفيد رنگ حضور يافتند.

المپيك 2000 د ر شهر سيدني استراليا برگزار شد كه با توجه به شرايط خاص آب و هوايي در اين كشور لباس هايي كه براي ورزشكاران ايراني عازم به اين رقابت ها طراحي كردند از جنس كتان بود و رنگ كت و شلوارهاي كاروان ايراني نيز آسماني بود.

المپيك 2004 در شهر آتن يونان برگزار شد نوع پوشش ايرانيان در اين رقابت ها كت و شلوار طوسي همراه با پيراهن سفيد به شكلي ساده بود.

المپيك 2008: باز هم تغيير رنگ پوشش ايرانيان

المپيك 2008 در پكن برگزار شد كه تغيير رنگ در نوع پوشش ايرانيان مشهود بود كت سبز رنگ و شلوار سفيد رنگ پوشش آقايان در اين رقابت بود و خانم ها ورزشكارمان نيز با مانتوي سبز رنگ و شلوار سفيد رنگ به تن داشتند به همراه مقنعه سفيد و هدبند سبز بود و تنها تفاوت در نوع كفش ها بو كه به يك شكل نبودند.

المپيك 2012 لندن: پوشش متحمل با نخستين پوشش ايرانيان در المپيك

المپيك 2012 در لندن برگزار خواهد شد كه طراحي لباس كاروان اعزامي به اين رقابت ها به شكل سابق خود باز مي‌گردد بعد از رونمايي از لباس ها مشخص شد كت ها به رنگ سرمه اي و شلوار به رنگ سفيد خواهد بود در واقع با كمي تغيير نسبت به اولين دوره حضور ايران در المپيك كاروان ورزشكاران ايراني با همان تركيب رنگ در مسابقات لندن حضور مي‌يابند./ق
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.