سفیر روسیه در سازمان ملل از مواضع دوگانه غرب درقبال ارسال کمک‌ها به آوارگان سوریه بدون رضایت دولت این کشور و مخالفت با ارسال کمک‌های انسانی روسیه به اوکراین انتقاد کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از "ویتالی چورکین"سفیر روسیه در سازمان ملل در کنفرانسی خبر درباره اوکراین گفت: "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه ی روسیه درهفتم ماه اوت نامه ای را به رئیس کمیته ی بین المللی صلیب سرخ فرستاد و قصد روسیه برای ارسال کمک های انسانی به شرق اوکراین را اعلام کرد. در دوازدهم اوت ما نامه رسمی وزیر امور خارجه ی اوکراین را دریافت کردیم که در آن آمادگی اوکراین برای دریافت این کمک های انسانی اعلام شده بود. پس از این نامه بود که کاروان حامل کمک های انسانی حرکت خود به سمت قلمرو سرزمینی اوکراین را آغاز کرد. 

چورکین افزود: ما به اطلاع صلیب سرخ بین الملل و مقامات اوکراین رساندیم که محتوای این کاروان ها چه بودند. در پانزدهم اوت نیز محتوای این کاروان کمک های انسانی به خبرنگارانی که در محل حضور داشتند نشان داده شد. خبرنگاران می توانستند به دلخواه خود کامیون ها را بررسی کنند. بررسی خبرنگاران تائید کرد که هیچ کاروانی از کامیون ها حامل محموله های غیرانسانی نبودند. محتوای کامیون ها که تعداد آن ‌ها به280 کامیون می رسد شامل ژنراتورهای برق، غلات ، گوشت ، نمک ، شکر ، چای ، آب معدنی و غیره می شود.

سفیر روسیه ادامه داد:  متاسفانه برخی از همکاران ما در سازمان ملل متحد دست به بازی سیاسی زدند، درحالیکه معمولا شما در سازمان ملل متحد می شنوید که افراد می گویند خواستار کمک های انسانی هستند اما در این مورد خاص، آنها تلاش کردند هرکاری که می توانند انجام دهند تا موانع سیاسی در مسیر ارسال کمک های انسانی ایجاد کنند. به هرحال برای افراد ما در عرصه ی میدانی مشخص شد که اوکراینی ها همچنان مشغول وقت تلف کردن هستند چون ماموران مرزی که قرار بود که اجازه ی عبور کاروان ها را بدهند گفتند هیچ دستوری ندارند و نمی توانند اجازه ی ورود کامیونها به خاک اوکراین را بدهند. 

ویتالی چورکین در ادامه گفت: گلوله باران در شرق اوکراین ادامه دارد. روسیه خواستار آتش بس فوری و بدون قید و شرط است. متاسفانه طرف اوکراینی و مقامات کی یف این مسئله را نپذیرفته اند. متاسفانه این ماجرای غمگین ادامه دارد.
ویتالی چورکین گفت:من امروز به صورت مفصل درباره ی تلاش های روسیه برای ارائه ی کمک های انسانی به مردم شرق اوکراین کنفرانس خبری برگزار کرده بودم. در مورد جلسه ی شورای امنیت هم باید بگویم که این جلسه یادآور یک داستان معروف روسی برای من بود. برخی از اعضای شورای امنیت نگران نیستند که صدها غیرنظامی کشته می شوند! آنها اصلا در این مورد صحبت نکردند! آنها اصلا نگران فاجعه ی انسانی در شرق اوکراین نبودند بلکه نگران کاروان کمک های انسانی بودند. من برای این نماینده ها توضیح دادم. تلاش برخی اعضای شورای امنیت برای تحریف کردن مسائل و مواضع روسیه و نیز کوتاهی آنها در مد نظر قرار دادن حقایقی ساده ، شگفت آور است. من بارها برخی واقعیت ها را برای این نماینده ها تکرار کردم. من به آنها یادآور شدم که روسیه موافقت رسمی مقامات کی یف در مورد این کاروان حامل کمک های انسانی را دریافت کرد. 

وی گفت: البته به من اعضای شورای امنیت یادآوری کردم که ما اخیرا نوآوری کردیم و برای حل مسئله ی سوریه، بدون رضایت دولت سوریه اجازه کمک های انسانی به (آوارگان) سوریه را می دهیم! من البته هیچ ارتباط مستقیمی بین موضوع اوکراین و سوریه برقرار نکردم اما به هرحال این مسئله سابقه داشته است. واقعیت این است که ما اجازه ی رسمی دولت اوکراین را دریافت کردیم.

ویتالی چورکین ادامه داد: به نظر من کاری که اکنون باید انجام شود این است که این تدارکات انسانی توزیع شوند . امیدواریم که صلیب سرخ بین الملل بتواند به ما در این کار کمک کند. 

در همین حال خبرنگاری درباره داعش از او پرسید: گفته می شود که داعش تهدیدی برای صلح و امنیت بین الملل است. آیا شما به عنوان نماینده ی دولت روسیه معتقدید که داعش باید به عنوان تهدید برای صلح و امنیت بین المللی اعلام شود؟

چورکین در پاسخ گفت:به نظر من هرکسی که بتواند برای نبرد با این تهدید کاری بکند باید این کار را بکند. در این مقطع هیچ کسی ایده ورود مستقیم سازمان ملل متحد برای مقابله با داعش را مطرح نکرده است.

خبرنگاری درباره غزه و آتش بس پرسید : آیا به اعتقاد شما بازگشت به توافقات سال 2005 در غزه هنوز ممکن و شدنی  است؟

 چورکین پاسخ داد: باید به دو طرف اجازه داد که بررسی کنند و ببینند که چه می‌خواهند. برداشت من این است که دو طرف خواسته های  بیشتری را مد نظر دارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار